PDA

Bekijk Volledige Versie : Finse startup voor datahotel heeft plannen voor Eemshaven



ispam.nl
17/06/16, 08:12
De Groninger Eemshaven krijgt er een nieuwe datacenterprovider bij, tenminste als de plannen doorgaan. De Finse startup NxtVn is in gesprek met Groningen Seaports voor de vestiging van een aantal kleinere datacenters. NxtVn maakte de plannen vorige week bekend tijdens een conferentie in Frankrijk waar ook de Investerings- en Ontwikkelingsmaatschappij Noord-Nederland aanwezig was. Het is […]
---
Source: ispam.nl (http://feedproxy.google.com/~r/ispam-nl/~3/fIQ-0cGwKIs/)
---

ronaldvanhoeven
21/06/16, 11:38
Waar gaan ze daar in Noord-Oost Groningen het benodigde personeel vandaan halen? Er wonen al heel weinig mensen en het lijkt me nu niet ex een sexy omgeving om naar toe te verhuizen...

visser
21/06/16, 13:46
Waar gaan ze daar in Noord-Oost Groningen het benodigde personeel vandaan halen? Er wonen al heel weinig mensen en het lijkt me nu niet ex een sexy omgeving om naar toe te verhuizen...

Het is een toch een business die weinig personeelsintensief is, datacenters ?
Er is in die regio ook een vrij hoge werkloosheid, dus dat zou wel moeten lukken.

ronaldvanhoeven
21/06/16, 14:01
Het klopt dat het niet echt personeelsintensief is, maar toch. De spoeling voor gekwalificeerd personeel lijkt me toch redelijk dun daar.

asusk7m550
21/06/16, 14:17
Dit is een goede zaak. Het is een blijft een kip en ei verhaal. Hoe meer werk ergens is hoe meer personeel er komt. Ik woon in het noorden en weet dat ik op termijn naar het westen moet gaan verhuizen omdat de kans groter is dat ik daar technisch uitdagend werk kan vinden.

Als er in Groningen meer werk komt wat uitdaging bied blijven er meer mensen hangen in het noorden en zullen bedrijven er sneller voor kiezen om zich daar ook te vestigen en heb je tussen de beschrijven een gezonde roulatie qua personeel. Qua bedrijven ken ik denk ik bijna 80% van de bedrijven met een grote (100+ Linux servers) infrastructuur. Het is goed als daar nieuwe bedrijven bij komen.

visser
21/06/16, 15:54
Het klopt dat het niet echt personeelsintensief is, maar toch. De spoeling voor gekwalificeerd personeel lijkt me toch redelijk dun daar.

De kwalificaties voor het werk wat on-site _moet_ gebeuren lijkt me ook in Groningen echt wel te voorzien.
Voor werk wat een schaarsere skillset vergt zie ik niet meteen waarom die mensen noodzakelijkerwijs dicht in de buurt van het DC moeten zitten .
Het zal wel enigszins afhangen van het soort bedrijvigheid wat in het DC zit, maar een heel harde noodzaak zie ik niet.

ArjenN
21/06/16, 22:29
Waar gaan ze daar in Noord-Oost Groningen het benodigde personeel vandaan halen? Er wonen al heel weinig mensen en het lijkt me nu niet ex een sexy omgeving om naar toe te verhuizen...

Ik denk niet dat goed geschoold personeel een probleem gaat worden. Zowel de Hanzehogeschool als de Universiteit van Groningen kunnen daar hun afgestudeerde studenten prima terecht. Daarnaast woont er prima geschoold personeel in het Noorden, misschien nu niet bij een datacenter maar in verwante takken.

Waar ik eerder benieuwd naar ben is het business model van het datacenter: in Groningen zelf zitten al twee datacenters en de trend op dit moment is dat men graag in de buurt van een datacenter woont. En dan zul je niet zien dat men naar het datacenter toe verhuizen, maar juist dat ze een datacenter in de buurt zullen zoeken. In het geval van een bedrijf dat uit Groningen komt, is de kans groter dat deze in de stad (of net daarbuiten) gaat kijken, dan in de Eemshaven. Tenzij het gaat om klant dat zoekt naar een back-up locatie, een replicatie van een huidige omgeving. In dat geval zal zo'n datacenter wel interessant zijn. Maar slechts een klein aantal bedrijven kunnen of willen dit zich veroorloven, de markt daarvoor is niet extreem groot.

De locatie lijkt mij op dit moment het meest geschikt voor bedrijven die wat meer internationaal georienteerd zijn en niet hun primaire locatie in Nederland hebben. Vandaar dat Google op die locatie zit en dat Facebook er interesse in had - ik vermoed dat vooral voor die partijen de stroomkosten een belangrijke factor was om zich ergens definitief te vestigen. Groningen Seaport / NxtVn moet al met een goed aantal partijen om tafel hebben gezeten willen ze uberhaupt beginnen met het bouwen.