PDA

Bekijk Volledige Versie : Server configuratie



wdele
03/05/16, 19:17
Hey,

Ik heb de volgende server tot mijn beschikking:

Dell PowerEdge R610 chassis + mainboard
Dell PowerEdge R610 mainboard + chassis

CPU
1 x Heatsink Dell PowerEdge R610Max TDP: 60W - 95WP/N: TR995, 0TR995
1 x 2.53GHz / Quad Core / QPI 5.86 GTs / Cache 12M / TDP 80WXeon E5630

Heatsink Meerprijs
No Heatsink meerprijs

Memory
3 x New 16GB 2Rx4 PC3-14900R DDR3-1866 ECC, Samsung

Internal SD Card Reader voor bijvoorbeeld VMware ESXi
No Internal SD-Module

SD Card for Internal SD Module
No SD Card

Dell Remote Acces Module (DRAC)
iDRAC6 Express

vFlash SD Card
No SD Card

Raid / Storage Controller (Hardware Raid)
No raid. Attention: this server has no Harddisk / RAID controller.
In order to connect the selected RAID controller with the backplane you need to select the cables below.
1 x No Cable

New BBU battery, only with refurbished PERC 5/i , PERC 6/i or H700
None

Harddisk
No harddisk (SSD gaan we erin plaatsen)

Bracket / Caddy / Tray
1 x Dell Harddisk Bracket 2.5" SAS / SATA, Type Dell PowerEdge M-blade & R-series : M610, R610, R620, R630, R710, R720, R730, R810, R820, M910, R910, R920, etc. incl. 4 screws P/N: G176J, 0G176J, G281D, 0G281D, KG7NR, 0KG7NR, WX389, 0WX389 To mount a harddisk.

Optical Drive
No optical drive

Expansion-cards: network, etc...
No Expansion-cards: network, etc...

PSU / Power Supply Unit
1 x Maximum Output Power 717W Dell P/N: RN442 , 0RN442 Model: D717P-S0 Ref no: DPS-764AB A

Windows Server COA Licence
No (extra) License

Accesories
No Accesories

Hoe geschikt vinden jullie deze voor web hosting (DirectAdmin)?

Alvast bedankt!

Tuxis_IE
04/05/16, 11:55
Hoeveel disken kunnen erin?
Als je er drie van maakt, kun je een cluster voor een prikkie bouwen met Ceph en Proxmox.
Dan slaap je beter :-)

En het antwoord op je vraag is een vraag: Op iedere machine kun je wel een console installeren. Hoeveel wil je erop gaan hosten?
Iedere machine met een cpu, geheugen, voeding en disk met een 19" kast is geschikt namelijk :-)

SpectraIP
04/05/16, 12:08
Je hebt voor deze server wel een hardware raid adapter icm kabels nodig. Wij hebben zelf ook een aantal R610's en deze werken niet zonder hardware raid.

mgielissen
04/05/16, 13:29
Hoeveel disken kunnen erin?
Als je er drie van maakt, kun je een cluster voor een prikkie bouwen met Ceph en Proxmox.
Dan slaap je beter :-)



In een hyper-convergence opstelling?

Tuxis_IE
04/05/16, 14:07
In een hyper-convergence opstelling?

Yep.

Ceph is daarvoor sowieso bedoeld :-)

Bij de virtualisatie met Promox mag je wel aangeven welke node je wil gebruiken maar je kunt ook een vinkje zetten bij HA.
Je kunt zonder problemen ijzer toevoegen om de totale capaciteit van CPU, Memory en/of storage te vergroten.

Dus met drie nodes bouw je een redundant virtualisatie cluster waarbij de redundantie geleverd wordt vanuit de software en niet vanuit de hardware.
Enige eis aan de server is dat hij JBOD doet (i.v.m. Ceph). Je hoeft dus zelfs geen hardware RAID controller aan te schaffen.

Het probleem dat je vaak ziet is dat een cluster bouwen voor de VM's is niet zo lastig maar die centrale storage is eigenlijk altijd veel te kostbaar. Precies dat probleem hebben we getackelt met Ceph.
Om te beginnen doen de nodes dan storage en virtualisatie. Later als je groot bent kun je dat scheiden maar tot nu toe draaien alle klanten gewoon door en voegen extra nodes toe die storage- en VMnode zijn.

Omdat uitval van een server niet veel impact meer heeft op storage en virtualisatie koop je natuurlijk geen hardware met redundante voedingen, geheugen en dergelijke. Dure SLA en carepacks op de hardware voegen ook niet meer zo veel toe.
Verdeel de servers over meerdere locaties en een datacenter mag zelfs uitvallen. Natuurlijk moet er tussen die locaties wel een fatsoenlijke (lees minstens gbit maar afhankelijk van de hoeveelheid storage) liggen.

Cluster voor een prikkie dus.

vDong
05/05/16, 11:39
Dell Remote Acces Module (DRAC)
iDRAC6 Express

Let op dat dit de zogenaamde "geen-drac" is, geen remove media, geen remote ipmi, alleen een soort ssh naar serial port.

wdele
05/05/16, 11:43
Let op dat dit de zogenaamde "geen-drac" is, geen remove media, geen remote ipmi, alleen een soort ssh naar serial port.

Maakt dat uit? Heb ik iets beters nodig of kan ik zo gewoon op mijn server via SSH en alles goed beheren?




Let op dat dit de zogenaamde "geen-drac" is, geen remove media, geen remote ipmi, alleen een soort ssh naar serial port.

Maakt dat uit? Heb ik iets beters nodig of kan ik zo gewoon op mijn server via SSH en alles goed beheren?




Je hebt voor deze server wel een hardware raid adapter icm kabels nodig. Wij hebben zelf ook een aantal R610's en deze werken niet zonder hardware raid.

Huh? Maar ik wil helemaal geen RAID?

vDong
05/05/16, 11:47
Maakt dat uit? Heb ik iets beters nodig of kan ik zo gewoon op mijn server via SSH en alles goed beheren?

idrac gebruik je om iets op te lossen als er bv :
- een bios error is
- je in de raidkaart iets moet oplossen
- de server vastgelopen is en je moet rebooten
- Je een oudere kernel moet laden
- een foutje maakt in de netwerk instellingen

Zonder een behoorlijke ipmi oplossing moet je daarvoor naar het datacenter

SpectraIP
05/05/16, 12:53
Maakt dat uit? Heb ik iets beters nodig of kan ik zo gewoon op mijn server via SSH en alles goed beheren?





Maakt dat uit? Heb ik iets beters nodig of kan ik zo gewoon op mijn server via SSH en alles goed beheren?





Huh? Maar ik wil helemaal geen RAID?

Zonder een RAID kaart herkent een Dell PowerEdge R610 geen hardeschijven.

Bart L
05/05/16, 19:01
Raid kaartje zonder BBU kost 2 tientjes op eBay. Prima om mee te spelen (productie is een ander verhaal)