PDA

Bekijk Volledige Versie : Klant zegt domeinnaam op, maar je hebt zelf interesse in de naam



stefantriep
11/04/16, 19:23
Als een klant een domeinnaam opzegt omdat die niet meer nodig is, kan gebeuren.
Sommige domeinnamen zijn heel mooi en zullen in de drop catch lijsten komen tijdens de quarantaine periode.
Als die uit quarantaine is, zijn de drop catchers aan zet om hem zo snel mogelijk opnieuw te registreren,

Als hostingprovider of domainer heb je nog eerder door dat een mooie domeinnaam vrijkomt. Mijn vraag aan jullie is dan ook hoe ga je hiermee om?

Stel er zit een mooie bij die je zelf kan gebruiken, mag je in samenspraak met de klant die kosteloos overnemen? Of mag je dat zonder toestemming doen? Tenslotte is de domeinnaam toch opgezegd en komt weer publiekelijk vrij en je bent de drop catchers een stap voor.

Boskoop
11/04/16, 21:48
Zonder medeweten (toestemming) overschrijven is echt not-done natuurlijk. Vraag me zelfs af of het jurisch wel mag....

Wel kun je de klant contacten en vragen of je de domeinnaam kan overnemen, gratis zou kunnen maar zou ik niet fair vinden ten opzichte van je klant, als klant zou ik me zelfs een beetje benadeeld kunnen voelen.

Ik ken de naam niet, en de waarde van je hosting pakketten ... maar kun je de klant niet tegemoet komen door bv het laatste jaar kosteloos hosting + domeinnaam te doen (factuur crediteren, terug storten en klaar).... netto kost je dat de registratie kosten van de domeinnaam, hosting kost je bijna niets extras.

systemdeveloper
11/04/16, 22:02
Je zult de quarantaine periode moeten afwachten of zelf contact opnemen met de klant. Als een klant jou als registrar opdracht geeft om een domein op te heffen, zul je het moeten opheffen. De quarantaine periode is tenslotte een bedenktijd die de houder krijgt in geval zijn domein ten onrechte is opgeheven of hij zich bedenkt.
Zonder toestemming op eigen naam zetten (ook als de opzegdatum verstreken is) is een duidelijke wanprestatie. Dus ik zou het wel in overleg met de klant doen.

Vuursteen
11/04/16, 22:51
En als de klant niet reageer of ermee niet instemt: catchen!

Marin
11/04/16, 23:04
Eens met de mensen hierboven. In de quarantaine periode kan en mag je dat gewoon niet doen. Tijdens deze periode moet de klant de mogelijkheid hebben het domein uit quarantaine te halen. Stel dat hij dat toch zou willen en vraagt een andere provider om dit voor hem te regelen.. Dan staat het domein op jouw naam.. Dus altijd in overleg, al dan niet met een vergoeding.

Sent from my ONE A2003 using webhostingtalk mobile app

ronaldvanhoeven
12/04/16, 21:53
Ik zou netjes aan de klant vragen of ik de naam zou mogen overnemen. Als je het netjes vraagt mag dat meestal wel.

stefantriep
18/04/16, 10:53
En we zijn weer op ISPAM: http://www.ispam.nl/archives/59333/juridische-zaken-als-hoster-wil-je-de-domeinnaam-die-een-klant-heeft-opgezegd-overnemen-wat-nu/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+ispam-nl+%28ISPam.nl+%C2%B7+H%C3%A9t+platform+voor+Inter net+Service+Providers%29

CharlieRoot
18/04/16, 11:12
En we zijn weer op ISPAM: http://www.ispam.nl/archives/59333/juridische-zaken-als-hoster-wil-je-de-domeinnaam-die-een-klant-heeft-opgezegd-overnemen-wat-nu/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+ispam-nl+%28ISPam.nl+%C2%B7+H%C3%A9t+platform+voor+Inter net+Service+Providers%29

Ze hebben echt te weinig te doen daar....

OT:
Het is echt not-done om met voorkennis de domeinnaam vast toe te eigenen. Lijkt mij het meest respectvol om de klant te benaderen en eventueel via die weg een bod te doen.

DiederikL
19/04/16, 00:08
Als het goed is komt een domein op de seconde nauwkeurig na 40 dagen uit quarantaine. Als oude registrar weet jij de exacte ophef datum en heb je een aardige voorsprong op evt andere dropatchers.

stefantriep
19/04/16, 00:11
Als het goed is komt een domein op de seconde nauwkeurig na 40 dagen uit quarantaine. Als oude registrar weet jij de exacte ophef datum en heb je een aardige voorsprong op evt andere dropatchers.

Daar zijn dropcatchers echt sneller voor en met meer accounts tegelijk, dat is seconde werk.

Vuursteen
19/04/16, 00:14
Millisecondewerk

DiederikL
19/04/16, 00:18
Uiteraard is het (mili) seconden werk. Ik suggereer ook niet dat je het met de hand moet herregistreren ;)

Een dropcatcher zal zijn resources over de gehele dag moeten spreiden. Ik neem aan dat ze hun effort ook laten afhangen van het potentiele financiele gewin. Is er €100 geboden op een domein beperken ze het aantal pogingen per uur tov een domein waarop een veelvoud is geboden.

Als jij weet dat het domein om 23:24 vrij komt kun jij je script voluit laten blazen gedurende een x aantal minuten.

Vuursteen
19/04/16, 00:20
Zou mooi zijn, maar je kunt in de praktijk niet sneller dan een dropcatcher wegens sidn rate limiting

DiederikL
19/04/16, 00:29
Die rate limit zit toch in max connecties per 24 uur per ip?

Vuursteen
19/04/16, 00:30
Klopt. En per seconde

vDong
19/04/16, 10:20
Als het goed is komt een domein op de seconde nauwkeurig na 40 dagen uit quarantaine. Als oude registrar weet jij de exacte ophef datum en heb je een aardige voorsprong op evt andere dropatchers.

Helaas zijn er een paar toko's waar het niet geheim is wat de exacte droptijd is. En de dropdatum staat in de whois

NWO
24/04/16, 22:37
Ik denk dat in overleg veel mogelijk is, en anders geef je de klant toch nog een paar centen mee? De meeste mensen die mooie domeinen opzeggen zijn denk ik toch al niet al te slim bezig..

Rinser
04/07/16, 17:28
Heb ik ervaring mee, gelukkig had ik goed contact met de klant en die vond het helemaal geen punt.
Als ik de klant niet ken - totaal niet aanraken natuurlijk!

Nitroserve
06/07/16, 17:01
Inderdaad met de klant afstemmen. Dan hoef je niet te concurreren met de dropcatchers.
Als de klant er echt niets meer mee van plan is, lijkt me het voor de klant geen probleem.

Boskoop
07/07/16, 11:28
Helaas zijn er een paar toko's waar het niet geheim is wat de exacte droptijd is. En de dropdatum staat in de whois

Ik vraag me toch serieus af hoe ze dit doen... globaal dan

vDong
08/07/16, 09:00
Ik vraag me toch serieus af hoe ze dit doen... globaal dan

Gewoon heel erg veel research doen. Wat ook helpt is snelle (of dedicated voor deze taak) servers die dicht bij de api's staan (elke ms telt)
Het feit dat niet elke reseller bij een budgetboer dit aanbied zegt mij dat dit (wereldwijd doen) erg veel tijd aan research initieel kost en nog best veel om het bij te houden.

Martijn648
09/07/16, 15:24
Ik denk niet dat je sneller zal zijn dan 1 van hun machines. Dat zie je bij een hele hoop van deze domeinen...

Serveo
12/07/16, 13:54
Net als bij beurshandel staan deze machines dichtbij de bron. Waarschijnlijk een redelijk aantal om de aanvragen uit te sturen. Zie daar inderdaad maar eens tussen te komen als kleinere hoster. In het geval van de TS kun je het beste afstemmen met de klant.

Vuursteen
13/07/16, 03:50
Inderdaad beste afstemmen met de klant en met hun expliciete goedkeuring uit q halen. Dropcatchers kom je never tussen, zelfs al weet je wanneer 'ie vrij komt.