PDA

Bekijk Volledige Versie : Véél inkomende spam - hoe oplossen?



IT-worX
19/02/16, 17:33
Beste,

Op diverse mailboxen krijg ik de laatste weken immens veel spam binnen. Een paar honderd per dag is geen uitzondering. Een overgroot deel hiervan zijn Franstalige mails met betrekking tot de datingsite badoo.com, met in de mail zelf een bit.ly adres.

Ondertussen probeert Thunderbird de mails te herkennen (gebeurd inmiddels, ik krijg het gekende "vlammetje" naast de mail) maar hij komt nog steeds toe in de inbox in plaats van de "ongewenst" box.

Daarom dat ik op de server (Centos + DA) eens het gekende "sa-learn --spam" commando wou geven, in de hoop dat SpamAssassin deze mails een halt kon toeroepen. Helaas : SA heeft er geen zin in, ik krijg telkens de volgende fout

[root@v01 ~]# sa-learn --spam
^Cinterrupted at /usr/bin/sa-learn line 514. at /usr/bin/sa-learn line 501.

Ik moet dit commando zelf stoppen met een ctrl-c, pas dan krijg ik de fout te zien.

Hierbij het deel van de code waarop bovenstaande lijnnummers betrekking hebben

# If we needed to make a tempfile, go delete it.
if (defined $tempfile) {
unlink $tempfile or die "cannot unlink temporary file $tempfile: $!";
undef $tempfile;
}

if (!$run_ok && $@ !~ /HITLIMIT/) { die $@ }
1;
} or do {
my $eval_stat = $@ ne '' ? $@ : "errno=$!"; chomp $eval_stat;
$spamtest->finish_learner();
die $eval_stat; <<<<< Rij 501
};

$spamtest->finish_learner();
# make sure we notice any write errors while flushing output buffer
close STDOUT or die "error closing STDOUT: $!";
close STDIN or die "error closing STDIN: $!";
exit $exit_status;

################################################## #########################

sub killed {
$spamtest->finish_learner();
die "interrupted"; <<<<< Rij 514
}

sub target {
my ($target) = @_;

my $class = ( $isspam ? "spam" : "ham" );
my $format = ( defined( $opt{'format'} ) ? $opt{'format'} : "detect" );

push ( targets, "$class:$format:$target" );
}




Iemand een idee wat er aan de hand is? Spoedeisend is dit niet echt, maar wel vreselijk irritant.

CharlieRoot
19/02/16, 18:57
Als je sa-learn uitvoert, hoeveel mails staan er klaar om verwerkt te worden?
Lijkt mij dat hij gewoon echt nog bezig is en je hem met CTRL+C feitelijk gewoon te vroeg stopt?

IT-worX
19/02/16, 19:07
Is er een manier waarop ik kan zien hoeveel mails er klaar staan om verwerkt te worden?
Laat ons zeggen dat ik reeds geprobeerd heb om dit gedurende 24u te draaien. En daarna nog moest stoppen?

CharlieRoot
21/02/16, 14:18
Ik ben niet zo bekend met de DA opzet maar je hebt neem ik aan een Maildir en hieronder een "spam" folder ?

systemdeveloper
21/02/16, 16:07
Wat je in feite moet doen is 2 aparte subfolders maken onder je inbox (bv. spam en nospam).
in spam zet je de mails die spam zijn, maar niet als zodanig herkent worden. Bij nospam doe je het tegenover gestelde (wel getagged maar eigenlijk geen spam).

dan kun je met:

sa-learn --no-sync --spam <je subspamfolder>/new
sa-learn --no-sync --spam <je subspamfolder>/cur

de bayes rules van spamassassin trainen om beter spam te herkennen.

Met

sa-learn --no-sync --ham <je subnospamfolder>/new
sa-learn --no-sync --ham <je subnospamfolder>/cur

train je heb dan om de nospam's beter te herkennen.

als je dat gedaan hebt doe je nog een

sa-learn --sync

het beste kun je dat in een cronjob doen die een paar keer per dag draait. Enige wat je dan rest is om de spam/ham mails naar de betreffende subfolder te moven als je ze ontvangt.

eigenwebsite
21/02/16, 20:09
Gebruik je eventueel Cpanel of Directadmin? In dit laatste geval kun je via Directadmin je spamfilter configureren via E-mail Management -> SPAM Filters. Je kunt via deze filter ondermeer filteren op IP ranges, keywords, sender, etc.

stefantriep
22/02/16, 12:17
Vraag me af of dit wel zin heeft om zoveel moeite erin te steken als je gewoon een extern filter in kan schakelen. Tijd is ook geld. Onder de streep is dat goedkoper voor 1 domein.


Gebruik je eventueel Cpanel of Directadmin? In dit laatste geval kun je via Directadmin je spamfilter configureren via E-mail Management -> SPAM Filters. Je kunt via deze filter ondermeer filteren op IP ranges, keywords, sender, etc.

Ik vind de opties die DirectAdmin biedt out of the box niet echt helpen, je bent eeuwig bezig met keywords, senders en IP-ranges invoeren.

Neem aan dat je de RBL optie al aan hebt staan? Dat helpt wel, maar realiseer je dat je de mailserver meer resources laat gebruiken. Vandaar dat ik ook extern filter aanhaal.

IT-worX
22/02/16, 18:13
Ik gebruik DirectAdmin voor alle duidelijkheid.
Tijd is niet altijd geld : ik verdien nul komma niks met die server. Staan enkel domeintjes op van mezelf, familie, vrienden, kennissen en dat is het zowat. Inkomsten : de virtuele pint per maand :)

Hoe goedkoper, hoe beter dus qua oplossing :)

stefantriep
22/02/16, 18:21
Ik gebruik DirectAdmin voor alle duidelijkheid.
Tijd is niet altijd geld : ik verdien nul komma niks met die server. Staan enkel domeintjes op van mezelf, familie, vrienden, kennissen en dat is het zowat. Inkomsten : de virtuele pint per maand :)

Hoe goedkoper, hoe beter dus qua oplossing :)

Dan heb ik niks gezegd, begrijp het volkomen

systemdeveloper
22/02/16, 21:39
Je kunt redelijk wat dingen doen om het drastisch te verminderen:

- alle DA goodies aanzetten (spamassassin, rbl's, blockcracking, sa-teach gebruiken, etc)
- greylisting implementeren
- een free versie van mailcleaner installeren op een apart bakkie

Allemaal gratis als de beperkte tijd op deze aarde je geen cent waard is :D

Domenico
22/02/16, 21:48
Ik gebruik geen DirectAdmin en ken dit wat ik post ook niet maar misschien is het iets voor je?

http://files.directadmin.com/services/SpamBlocker/

CharlieRoot
23/02/16, 09:21
Ik gebruik DirectAdmin voor alle duidelijkheid.
Tijd is niet altijd geld : ik verdien nul komma niks met die server. Staan enkel domeintjes op van mezelf, familie, vrienden, kennissen en dat is het zowat. Inkomsten : de virtuele pint per maand :)

Hoe goedkoper, hoe beter dus qua oplossing :)

Ik ben er geen fan van, maar voor € 1,50 geloof ik heb je SpamExperts als filter er voor? Wij gebruiken het, nogmaals ben er geen groot voorstander van maar het helpt denk ik voor jouw situatie wel.

IT-worX
26/02/16, 00:48
CharlieRoot : heb je ergens op hun site die prijzen gevonden? Helaas kan ik dit niet vinden.

CharlieRoot
26/02/16, 08:41
CharlieRoot : heb je ergens op hun site die prijzen gevonden? Helaas kan ik dit niet vinden.

Wij kopen het in, heb even gekeken en het is voor ons inkoop 1,00 per domein

Daros
26/02/16, 22:37
Plaats anders in het aanbieding gezocht en voor hoeveel domeinen je het zoekt dan kunnen we een passend aanbod doen.

SpamExperts doet sinds ongeveer 1,5jaar inkopen vanaf 250 domeinen.

CharlieRoot
29/02/16, 12:51
SpamExperts doet sinds ongeveer 1,5jaar inkopen vanaf 250 domeinen.

Wat bedoel je? Want er is geen minimum afname hoor..

Daros
29/02/16, 12:54
Wat bedoel je? Want er is geen minimum afname hoor..

Laatste keer dat wij gingen upgraden kregen wij te horen dat de minimale afname tegenwoordig 250 domeinen is.

eigenwebsite
24/03/16, 19:22
Deze al gechecked? http://help.directadmin.com/item.php?id=577 Gaat o.a. in SpamAssassin ed;)

Marin
24/03/16, 19:52
Er is bij Spam experts geen minimum. Wel een minimum saldo dat je jaarlijks moet storten en dat staat gelijk aan ongeveer 250-300 domeintjes. Je kan ook naar een reseller gaan waar je wel per stuk kunt inkopen.

Sent from my ONE A2003 using webhostingtalk mobile app

Smashmint
24/03/16, 20:44
Er is bij Spam experts geen minimum. Wel een minimum saldo dat je jaarlijks moet storten en dat staat gelijk aan ongeveer 250-300 domeintjes. Je kan ook naar een reseller gaan waar je wel per stuk kunt inkopen.

Sent from my ONE A2003 using webhostingtalk mobile app

Dat komt er toch op neer dat je 250/300 domeinen moet afnemen ;)

Marin
24/03/16, 21:33
Dat komt er toch op neer dat je 250/300 domeinen moet afnemen ;)

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Je moet een minimum saldo storten elk jaar dat je wel mee kunt nemen volgens mij. Je hoeft niet per se die domeinen af te nemen.