PDA

Bekijk Volledige Versie : Linux bijhouden



ghdefouw
06/08/15, 19:16
Ik heb inmiddels 3 VPS'en met CentOS en DA draaien voor klanten. Twee nieuwe zijn in de maak.
Het bijhouden van CentOS en de versies van MySQL, PHP en Apache doe ik nu handmatig en via Custombuild. Via een simpel lijstje houd ik bij welke versie waar draait.

Mijn vraag: Is hier tooling voor die de versies bijhoudt en eventueel (semi?) automatisch bijwerkt?

Spyder01
06/08/15, 19:29
Genoeg. Puppet, Ansible, Spacewalk. Allemaal kunnen ze centraal aangestuurd de boel updaten. Automatisch zou ik afraden.

Sent from my GT-I9505 using webhostingtalk mobile app

systemdeveloper
06/08/15, 20:31
Als je een beetje handig met shellscriptjes en met ssh kunt omgaan (ik neem aan van wel als je hosting voor klanten doet), dan kun je redelijk eenvoudig een cronjobje maken dat je dagelijks een overzicht mailt van eventuele updates per vps.
Dan kun je alsnog zelf bepalen of je ze semi-automatisch of helemaal handmatig installeert.

Met de door spyder genoemde tools gaat dat ook, maar ik ben zelf niet zo kapot van helemaal automatisch updaten. Ik heb liever om half negen een mailtje met eventuele updates en dan kijk ik zelf wel wanneer ik die doe.

Marin
07/08/15, 00:13
systemdeveloper wat jij beschrijft doen wij inderdaad ook :)

Sent from my A0001 using webhostingtalk mobile app

Mikey
07/08/15, 14:18
Als je een beetje handig met shellscriptjes en met ssh kunt omgaan (ik neem aan van wel als je hosting voor klanten doet), dan kun je redelijk eenvoudig een cronjobje maken dat je dagelijks een overzicht mailt van eventuele updates per vps.
Dan kun je alsnog zelf bepalen of je ze semi-automatisch of helemaal handmatig installeert.

Met de door spyder genoemde tools gaat dat ook, maar ik ben zelf niet zo kapot van helemaal automatisch updaten. Ik heb liever om half negen een mailtje met eventuele updates en dan kijk ik zelf wel wanneer ik die doe.

de nieuwe custombuild versie kan het zelf netjes in een json formaatje eruit gaaien. Current en beschikbaar

Serveo
11/08/15, 18:46
Uit ervaring heb ik opgemerkt dat wanneer je slechts enkele systemen beheert je niet altijd dezelfde config draait. In dit geval is het het beste de systemen los van elkaar te updaten. Mocht je naar een omvang van 10+ dan kun je per config een puppet doen, maar automatisch updaten is sowieso af te raden (ook via custombuild).