PDA

Bekijk Volledige Versie : Online incasso machtigen (eMandates)



maxnet
31/07/15, 15:26
Sinds kort is het ook mogelijk om klanten online een incasso machtiging te laten verstrekken, waarbij de klant de machtiging goedkeurt via Internet bankieren, vergelijkbaar met iDeal.

Vroeg me af of iemand hier dit al gebruikt.

En zo ja, maken veel klanten er gebruik van?

En welke aanbieder gebruik je?
(Heb het tot nu toe alleen bij ING gezien: https://www.ing.nl/zakelijk/betalen/geld-ontvangen/incassomachtigen/ )

frajaweb
31/07/15, 17:02
Helaas zijn deze Emandates alleen in Nederland nuttig. Ze maken namelijk geen deel uit van SEPA, maar zijn daar een aanvulling op. Voor veel buitenlandse klanten zal een handtekening dus benodigd blijven.

maxnet
02/08/15, 13:04
Helaas zijn deze Emandates alleen in Nederland nuttig. Ze maken namelijk geen deel uit van SEPA, maar zijn daar een aanvulling op. Voor veel buitenlandse klanten zal een handtekening dus benodigd blijven.

Da's een beetje jammer.
Zag verder dat er wel een soortgelijk systeem is ( http://www.mybank.eu/ ), waar wel 146 Europeese banken bij aangesloten zijn, behalve de Nederlandse.... *zucht*

DaffieD
12/08/15, 09:17
Bij onze bank is hier niets over bekend (ABN) zijn er dat jullie weten ook andere banken mee bezig?

maxnet
13/08/15, 01:04
Bij onze bank is hier niets over bekend (ABN) zijn er dat jullie weten ook andere banken mee bezig?

Volgens de site van Currence (http://www.currence.nl/producten/incassomachtigen/):



Incassomachtigen zal medio 2015 beschikbaar komen voor consumenten en bedrijven. Banken die mee willen doen, zijn: ABN AMRO, ING, Rabobank, ASN Bank, BNG, Deutsche Bank, Knab, RBS, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank, Van Lanschot, NWB Bank en BNP Paribas.



Kennenlijk hebben deze banken hun Belgische dochters echter niet kunnen overtuigen mee te doen. Die gaan vrolijk naar de concurrent:


ING Belgium joins MyBank’s electronic mandates solution for SEPA Direct Debits

DaffieD
13/08/15, 09:23
Dank je voor de duidelijkheid, heb volgende week afspraak met de bank, en zal dan eens informeren, hoe ver ze er daadwerkelijk mee zijn..

frajaweb
13/08/15, 13:49
Laat je ons weten wat het resultaat is.

joriz
13/08/15, 14:46
Mollie claimt met een eigen incassoproduct te komen: https://www.mollie.com/nl/blog/post/incassomachtigen-een-valse-start/

Hoe het er uit gaat zien is nog een beetje onduidelijk. Incasso's uitvoeren is meestal wel makkelijk te doen, echter wil je het gewoon makkelijk kunnen automatiseren in een bestelsysteem. Hoop dus dat Mollie met een mooie oplossing/API komt.

Het grootste voor en nadeel blijf ik vinden dat incasso's tot meer dan 56 dagen kunnen worden gestorneerd. Dus daarom zou ik bij implementatie dit alleen maar (eerst) aan bestaande klanten bieden die redelijk wat facturen betalen.

t.bloo
13/08/15, 17:26
Targetpay heeft een goed werkend SEPA incasso systeem met API. Ze bieden ook zoiets als emandates.

DaffieD
13/08/15, 23:35
Laat je ons weten wat het resultaat is.

Natuurlijk laat ik het hier even weten wat het resultaat is, ik ga ook even achter Mollie aan en eens kijken of de andere paymentproviders al zoiets hebben.. Wordt vervolgd dus..

DaffieD
14/08/15, 11:54
Stand tot zover:
1. Buckaroo verwacht dit te gaan implementeren in Q4 2015, maar zegt er zelf direct bij dat ze deze tijdslijn niet gaan halen.
2. Mollie geeft aan dat dit nog wel "maanden" kan gaan duren en wil niet aangeven hoe lang "maanden" dan is...
3. de klantenservice van ABN, weet hier nog helemaal niets van en belt mij terug..... (kleine zucht)


Dus ik verwacht van deze bovenstaand evoor december 2015 niets... helaas.

Serveo
17/08/15, 13:02
Heeft Sofort dit niet al inbegrepen bij hun betalingssysteem? Daarnaast geeft icepay.com al ondersteuning of SEPA incasso zie ik.

dennis0162
17/08/15, 13:39
Ik zag zojuist in de bankieren app dat de Rabobank dit nu ook heeft.

https://www.rabobank.nl/bedrijven/servicemenu/nieuws/rabobank_nieuws/digitaal_incassomachtigen_online_geldige_machtigin gen

maxnet
17/08/15, 20:34
Heeft Sofort dit niet al inbegrepen bij hun betalingssysteem? Daarnaast geeft icepay.com al ondersteuning of SEPA incasso zie ik.

Probleem met de bestaande alternatieve oplossingen is dat deze of:

- vereisen dat je over een papieren machtiging van de klant beschikt.
- of er vanuit gaan dat de banken het ontbreken hiervan ook in de toekomst zullen gedogen.

Nu de banken zelf met een manier komen om de machtiging via Internet bankieren te bevestigen, denk ik dat de bestaande "plaats een vinkje als u akkoord gaat met automatisch incasso" methoden hun langste tijd gehad hebben.


Verder heb ik begrepen dat de banken binnenkort (op basis van Europese regels) verplicht worden om ook white listing aan hun klanten aan te bieden.
Klanten kunnen dan ook instellen dat alleen vooraf goedgekeurde bedrijven van hun rekening kunnen incasseren.
Risico dat een incasso opdracht die op de ouderwetse manier wordt ingediend niet goed gaat, wordt daarmee groter.
Klanten zullen daar immers ongetwijfeld fouten mee gaan maken, zoals vergeten dat ze het aangezet hadden, of bij het toevoegen van jouw bedrijf aan de white list een typefoutje in het incassant id maken.
Als je van de oplossing van de banken gebruik maakt, is de kans groot dat je automatisch aan de white list toegevoegd wordt.

DutchTSE
18/08/15, 13:24
Ik belde laatst met de ING voor iets en had een gemotiveerde medewerker aan de lijn die ons hele account even doornam en waar mogelijk interessante opties of verbeteringen besprak. Ik gaf aan dat wij met papieren machtigingen werken en dat dit toch een drempel vormt voor de klant, kreeg het verhaal over emandates, heb toen aangegeven 20 euro per maand een belachelijk bedrag te vinden ten opzichte van aantal huidige incasso's die we doen. De medewerker gaf daarna aan dat tegenwoordig een emailtje van een klant met "facturen mogen voortaan per automatisch incasso van rekening X worden afgeschreven" voldoende is en dat papieren machtigingen niet meer noodzakelijk zijn. Heb dit alleen niet zwart op wit, maar zou wel schelen als dit inderdaad zo is.