PDA

Bekijk Volledige Versie : Inkoop Windows Server licenties



frajaweb
07/04/15, 16:50
Beste,

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Het licentie model van Microsoft is mij niet helder.

* Welke licentie heb ik nodig als ik een VM op basis van Windows Server wil runnen op een XenServer virtualisatie platform?
* Waar koop ik voordelig dergelijke licenties in?

Alle tips zijn welkom.

Met vriendelijke groet,

Frank Buijze

Boskoop
07/04/15, 17:15
Afhankelijk van wat je wil :)

Je kan een standaard licentie aanschaffen, dit geeft je het recht om 1 windows server te draaien
Je kan een datacenter licentie aanschaffen (let op dat je meer licenties nodig hebt bij bv 4 processoren), dan mag je een onbeperkte hoeveelheid servers draaien.

let wel: Het gaat hier om servers voor eigen gebruik, wil je ze bv als vps aanbieden dan heb je andere lics nodig en heb je een maandelijks contract met microsoft nodig.

Marin
07/04/15, 19:39
Bel even met Insight, zij kunnen je exact vertellen wat je nodig hebt, hoe het werkt en ook leveren.Wij nemen hier ook onze licenties af.

bibawa
07/04/15, 20:06
Er zijn 2 grote stukken: SPLA of Niet SPLA (standaard licenties)

In grote lijnen
-> Zijn de servers voor eigen gebruik? => Standaard licenties
-> Ga je de servers inzetten voor klanten (en de klant ervoor laten betalen) => SPLA nodig

12133

Eenmaal je weet of je dat moet doen kan je gaan zien of het sop de kolen waard is om voor elke Windows Server een standaard licentie af te nemen of voor ELKE node in je xenserver cluster een datacenter licentie waardoor je zoveel als je cluster toelaten windows licenties mogen draaien.. Datacenter licenties zijn gelicencieerd op basis van het aantal CPUs als ik me niet vergis met telkens per licentie 2 CPUs.

SPLA contracten kan je hier in Belgiƫ afsluiten via Ingram/Techdata maar Insight is ook in NL een bekende speler op de markt daarvoor zij kunnen je ook meer informatie daarover geven.. Op zich kost het afsluiten van een SPLA contract je niets..

Marin
07/04/15, 20:26
Op zich kost het afsluiten van een SPLA contract je niets..

Dat is waar, maar hou wel rekening ermee dat je maandelijks moet rapporteren. ook als je geen licenties afneemt. Sluit het contract dus pas af als je licenties nodig hebt,

bibawa
07/04/15, 20:39
Maar je moet pas effectief na 6 maanden pas iets aangeven..