PDA

Bekijk Volledige Versie : Verzekering datacenter



tvdh
07/04/15, 15:20
Hallo,

Ik vroeg me even het volgende af hoe jullie dit geregeld hebben.
Wij nemen rackspace af in een datacenter, hier hebben we onze servers hangen. Wij hebben hier een elektronicaverzekering op, dus mocht er daar iets mis gaan dan krijgen wij onze apparatuur vergoed.

Nu is mijn vraag, heeft er ook iemand van jullie ervaring met hoe het is geregeld met aansprakelijkheid. Stel één van onze servers vliegt in brand of maakt kortsluiting en servers van andere klanten gaan hierdoor kapot. Hebben jullie je daar ook voor verzekerd?
Ik heb namelijk met verschillende partijen gesproken om dit te verzekeren, maar er zijn weinig partijen die hier echt ervaring mee hebben en dit graag verzekeren. Of valt dit weer volledig onder de elektronicaverzekering van de andere hosters.

Ik hoor graag van jullie!

Groeten Tim

Boskoop
07/04/15, 17:11
Ik neem aan dat je wel een standaard aansprakelijkheidsverzekering hebt met dekking tot x miljoen??

SF-Jeroen
07/04/15, 17:36
Ik neem aan dat je wel een standaard aansprakelijkheidsverzekering hebt met dekking tot x miljoen??

Lijkt me niet dat je persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering materiele schade dekt veroorzaakt door bedrijfsmiddelen.

CharlieRoot
08/04/15, 06:41
Er zijn hele speciale (en dure) verzekeringen voor datacenter hardware. Valt niet onder electra/inboedel.

Weet de naam zo snel niet meer maar kan ik opzoeken.


Verzonden vanaf mijn iPhone

Boskoop
08/04/15, 11:37
Lijkt me niet dat je persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering materiele schade dekt veroorzaakt door bedrijfsmiddelen.

Ah, nee, die bedoelde ik ook niet :)

Ik heb een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering via de rabobank (kost iets van 8 euro per maand ofzo), dekt tot 2.5miljoen. Heb bij afsluiten expliciet gevraagd wat er zou gebeuren als mijn servers in de fik zouden vliegen en andere servers van een andere hoster ook defect gaan, dit viel onder de dekking.

Nu is natuurlijk de vraag hoeveel miljoen je echt nodig hebt (A), en of je die miljoenen ook echt nodig hebt (B).... hierop weet ik het antwoord niet.

(A) Stel dat je in de zelfde ruimte staat als bv bol.com en coolblue, en de hele zooi van die bedrijven gaat aan diggelen, is dan die 2.5 miljoen voldoende (incl gevolg schade door het niet bereikbaar zijn van de sites)

(B) Ben je eigenlijk wel aansprakelijk voor die schade?

dcopruiming
08/04/15, 12:28
Ah, nee, die bedoelde ik ook niet :)

Ik heb een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering via de rabobank (kost iets van 8 euro per maand ofzo), dekt tot 2.5miljoen. Heb bij afsluiten expliciet gevraagd wat er zou gebeuren als mijn servers in de fik zouden vliegen en andere servers van een andere hoster ook defect gaan, dit viel onder de dekking.

Nu is natuurlijk de vraag hoeveel miljoen je echt nodig hebt (A), en of je die miljoenen ook echt nodig hebt (B).... hierop weet ik het antwoord niet.

(A) Stel dat je in de zelfde ruimte staat als bv bol.com en coolblue, en de hele zooi van die bedrijven gaat aan diggelen, is dan die 2.5 miljoen voldoende (incl gevolg schade door het niet bereikbaar zijn van de sites)

(B) Ben je eigenlijk wel aansprakelijk voor die schade?

Als het aantoonbaar is dat hun specifiek schade hebben geleden door toedoen van jou en zij kunnen dit onderbouwen dan ben jij aansprakelijk voor die schade. Meestal wordt de afhandeling rechtstreeks geregeld tussen de verzekeraars.

Hier is in beginsel de aansprakelijkheidsverzekering voor, je moet wel goed opletten welke clausules wel en niet onder de standaard dekking vallen.

bonza
09/04/15, 12:35
Als het aantoonbaar is dat hun specifiek schade hebben geleden door toedoen van jou en zij kunnen dit onderbouwen dan ben jij aansprakelijk voor die schade. Meestal wordt de afhandeling rechtstreeks geregeld tussen de verzekeraars.

Hier is in beginsel de aansprakelijkheidsverzekering voor, je moet wel goed opletten welke clausules wel en niet onder de standaard dekking vallen.Volgens mij loopt het zo'n vaart niet. Je staat namelijk als klant beide bij een derde partij waarbij bepaalde algemene voorwaarden worden gehanteerd. Als de apparatuur van klant A de brandblus installatie activeert waardoor bij klant B de data van een storage arrays verloren gaat dan is dat geen probleem voor klant A.

Als het DC niet aan kan tonen dat klant A de brand bewust had kunnen voorkomen is klant A bij de meeste DC's zelfs niet aansprakelijk voor het opnieuw vullen en in bedrijf nemen van de gasblus installatie.

Met je DC om tafel en duidelijke afspraken maken is op dit gebied is handig, je krijgt anders ook nooit verzekeringen sluitend.

jeffrey
22/05/15, 09:34
Je kunt een zogenaamde electronicaverzekering afsluiten, daarmee kun je ook vervolgschade meeverzekeren.
Toevallig heb ik over 2 weken een afspraak met een adviseur hierover nog, ik zal dit dan nog eens exact navragen.

Rik
24/05/15, 12:01
Veel verzekeringen zijn gewoon rechtstreeks gekoppeld aan de beloftes die men doet in bijv. SLA's. Geloof dat de meeste Datacenters een aansprakelijkheidsverzekering tot € 20.000.000 hebben. Daarnaast hebben reguliere datacenters vaak erg kostbare; inbraak, brand-, waterschade-, glas- en een rits andere verzekeringen. Opgedrongen door norm, standaard of klant-eis.

En sommige roepen gewoon: "dat hebben we niet nodig, we betalen je een enorm bedrag als het fout gaat".

Alleen op het moment dát het dan ook echt fout gaat (en een heel DC heeft het 'probleem' i.p.v. van 1 cliënt), dan is het wel direct einde oefening voor zo'n toko. Die moeten dan zelf gaan uitkeren.