PDA

Bekijk Volledige Versie : Berekenen van dataverkeer per VM XenServer



frajaweb
18/03/15, 00:07
Beste,

Heeft iemand van jullie ervaring met het vergaren van verbruikte dataverkeer per virtuele machine op basis van XenServer.

De volgende 4 opties staan op de lijst. Wat zijn jullie ervaringen.

- Uitlezen van door XenServer opgeslagen rrd's/waarden via de SDK.
- Binnen de VM
- Virtuele switch in combinatie met netflow
- Eigen script binnen XenServer om netwerkdata uit te lezen

Met vriendelijke groet,

Frank Buijze
FraJa WeB

avanmessen
18/03/15, 10:17
Indertijd teste ik een combinatie van ntop gelinkt aan een mirrored interface van onze main uplink.
Zo kon ik makkelijk statistieken verkrijgen per IP adres, quick and dirty maar het werkte mooi ...

CharlieRoot
18/03/15, 11:03
SNMP op de fysieke host van de interfaces? Hij maakt per server een virtuele NIC aan dus aan het ID kun je achterhalen welke het is. Vrij simpel te scripten.

frajaweb
19/03/15, 17:11
Ga het verder onderzoeken.

Tim.Bracquez
19/03/15, 20:42
Netflow is handig en werkt goed, kan je zelfs op veel switchen aan zetten, op die manier heb je van heel je netwerk data

Je zet dan een machine op met dit http://www.pmacct.net/ en alles staat mooi in mysql. Voor pmacct heb je zelfs enkel web interfaces die eenvoduig te gebruiken zijn als je dit niet zelf wil integreren.

systemdeveloper
19/03/15, 22:40
Voor netflow kun je ook nfsen en nfdump installeren op een linux bakkie.

Zelf gebruiken we eigenlijk ook wel veel een gewone smtpclient op het vm zelf zodat we ook de load e.d. een beetje in gaten kunnen houden, of mysqlconnecties e.d. Traffic kan dan mooi in 1 weg mee. (We hebben wel 99% managed vpssen, dus dan is dat iets makkelijker te doen natuurlijk).

frajaweb
20/03/15, 00:10
Pmacct heb ik ooit een jaar of 8 geleden voor het laatst mee gewerkt.

Binnenin de machine een script installeren vinden mijn klanten en ik niet wenselijk.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van webhostingtalk

systemdeveloper
20/03/15, 00:30
Pmacct heb ik ooit een jaar of 8 geleden voor het laatst mee gewerkt.

Binnenin de machine een script installeren vinden mijn klanten en ik niet wenselijk.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van webhostingtalk

Daar heb je dan netflow voor, kan een beetje switch wel mee overweg. Of je leest je firewall uit. De meeste HW firewall kunnen dat wel. Eventueel kun je nog zelf een bakje met ipfw/pf oid bridged tussen je uplink en je top switch hangen. Kun je direct wat easy trafficshaping doen.
Manieren genoeg dus :)

ronaldvanhoeven
30/03/15, 21:45
wij gebruiken Prtg van Paessler

bibawa
30/03/15, 21:51
Hier ook netflow , PRTG is inderdaad een zeer mooi alternatief jammer dat het zo overpriced is..