PDA

Bekijk Volledige Versie : Verkoop van particulier aan bedrijf?



PowerToTheUsers
26/02/15, 10:33
Hallo WHT'ers,

Een korte vraag met mogelijks een lang antwoord... Hoe kan ik op een belasting-technisch correcte manier iets verkopen als (Belgische) particulier aan een (Nederlandse) firma?

Zelf ben ik een particulier met een uit de hand gelopen hobby, en af en toe verkoop ik o.a. via dit forum zaken. Maar als particulier kan ik geen factuur opmaken, en een inkoopverklaring blijkt ook niet voldoende te zijn om dit als onkost te kunnen inbrengen in de boekhouding. Hebben jullie hier ervaring mee en advies over?

Alvast bedankt!

24x7hosting
26/02/15, 11:03
In Nederland kan je naar de KVK met 50 euro en je bent een eenmanszaak. Vervolgens kan je gewoon facturen sturen en BTW rekenen.

Sent from my GT-I9505 using webhostingtalk mobile app

Marin
26/02/15, 12:12
In Nederland kan je naar de KVK met 50 euro en je bent een eenmanszaak. Vervolgens kan je gewoon facturen sturen en BTW rekenen.

Sent from my GT-I9505 using webhostingtalk mobile app

hij geeft aan dat hij in Belgie woont.

Bij mijn weten is een inkoopverklaring niet zo'n probleem?

24x7hosting
26/02/15, 12:13
hij geeft aan dat hij in Belgie woont.

Bij mijn weten is een inkoopverklaring niet zo'n probleem?

Daarom staat er ook "in Nederland"...

Sent from my GT-I9505 using webhostingtalk mobile app

vDong
26/02/15, 13:28
Het nederlandse bedrijf kan een credit factuur maken. Dat lijkt me de simpelste oplossing.

IT-worX
26/02/15, 17:40
Je mag tot 1200 euro facturen maken (zonder btw!) welke je daarna ingeeft bij je personenbelasting ... zoiets meen ik mij toch te herinneren...

PowerToTheUsers
27/02/15, 10:32
In Nederland kan je naar de KVK met 50 euro en je bent een eenmanszaak. Vervolgens kan je gewoon facturen sturen en BTW rekenen.
Volgens http://www.xerius.be/zelfstandigen/start-eigen-zaak/tarieven-ondernemingsloket/ zou dit 82.50 euro kosten voor de registratie van een eenmanszaak en nog eens 40 euro (+btw) voor de aanvraag van een BTW-nummer, hoewel dat laatste zou kunnen wegvallen omdat ik op jaarbasis onder de 15.000 euro blijf (cfr http://www.xerius.be/zelfstandigen/start-eigen-zaak/btw-nummer-aanvragen/)

Het nederlandse bedrijf kan een credit factuur maken. Dat lijkt me de simpelste oplossing.
Dat klinkt inderdaad eenvoudiger :)

Je mag tot 1200 euro facturen maken (zonder btw!) welke je daarna ingeeft bij je personenbelasting ... zoiets meen ik mij toch te herinneren...

Maar dan betaal je daar wel rond de 50% inkomstenbelasting op?

NibeP
27/02/15, 14:31
Zo ver ik weet betaal je enkel de inschrijfkosten (40/50 euro) bij de KvK. Een BTW-nummer wordt direct aangevraagd zonder extra kosten (dit was in 2010 zo).

The-BosS
01/03/15, 00:08
Zo ver ik weet betaal je enkel de inschrijfkosten (40/50 euro) bij de KvK. Een BTW-nummer wordt direct aangevraagd zonder extra kosten (dit was in 2010 zo).

Wrong ;), het gaat hier over Belgie en niet over Nederland, ik quote even een paar zaken:

Registratie bij kruispuntbank:

Deze inschrijving zal je € 82,50 kosten. Let er wel op dat je dit soms kan terug krijgen via subsidies.

Aanvraag BTW nummer:

Als je het zelf doet, kost het je enkel een aangetekende zending van €5,65. Indien je het ondernemingsloket dit voor jouw laat regelen zal dit 50 a 60 euro kosten, afhankelijk van het loket.

En dan heb je nog sociale lasten, een extra bankrekening, belastingen op je vestigingseenheid, ondernemingsbelasting van je stad, provincie, gewest en nationaal. En vooral niet te vergeten dat je in het bezit moet zijn van de juiste diploma's zoals bedrijfsbeheer.


Als u in BelgiĆ« een eigen zaak wilt opstarten, moet u over de nodige ‘ondernemersvaardigheden’ beschikken. Sinds 1 januari 1999 moet elke kmo (eenmanszaak of vennootschap) die zich als handelaar in BelgiĆ« wil vestigen, basiskennis bedrijfsbeheer aantonen.

Kortom in Belgie is het niet zo simpel als in Nederland om even in 5 minuten tijd de kvk binnen te lopen zonder enige vorm van kwalificaties en buiten te lopen met een geldig bedrijf.

NibeP
01/03/15, 01:10
Wrong ;), het gaat hier over Belgie en niet over Nederland, ik quote even een paar zaken:


Over het hoofd gezien, excuus!