PDA

Bekijk Volledige Versie : Meerdere domeinnamen op VPS. DNS/Nameservers instellingen (DirectAdmin)



marknorbruis
24/02/15, 22:42
Hi webhostingtalk forum!

Ik heb sinds kort een VPS aangeschaft bij TransIP. Zie ook: transip.nl/vps. Ik heb het PureSSD X4 pakket met 1x 1 IPv4-adres en /64 IPv6-range. + DirectAdmin

Mijn situatie:
Ik heb op dit moment 5 websites die ik wil koppelen aan mijn VPS server. (in eigen beheer) + Hier komen er binnenkort meer bij.
Hoe ik de inhoud van de websites en databases kan kopiëren is mij helder.
Echter loop ik vast bij de DNS/Nameserver instellingen. | Elk domein wat ik koppel dient een uniek IP en Nameserver te hebben, aldus TransIP klantenservice.

Ik kan het kopje IP-management en DNS-management bij de DIrectAdmin vinden maar weet niet precies wat ik hier in moet vullen.
Graag hoor ik hoe ik mijn DirectAdmin het beste kan inrichten om alle websites te kunnen koppelen. (en in de toekomst meer sites kan toevoegen)

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg met mijn vraag!

Groet,

Mark

systemdeveloper
24/02/15, 22:58
Je logt gewoon in als admin en klikt rechtsboven op de link 'reseller'.
Dan maak je de user packages aan met de specificaties voor je websites (diskspace, traffic e.d.). Als dat niet belangrijk is voor je sites dan maak je gewoon 1 pakket aan met alles unlimited.
Dan klik je op 'Add new user' en maak je een gebruiker aan voor je eerste website.
Vervolgens vul je op de plaats waar je de domeinen geregistreerd hebt, het ipadres van je server in.
Klaar.
Wil je de andere 4 sites onder dezelfde gebruiker hangen, dan log je in als die betreffende gebruiker en via 'domain administration' kun je dan je andere domeinen toevoegen.
Je kunt ook voor elke site een aparte users maken. Dat is beter te beveiligen, maar ook iets meer werk.

+1 dat je zonder serverkennis een unmaged vps bij transip pakt...
-1 als je de bak niet beveiligd want dat zal wel niet gebeuren als je de userguide van directadmin niet eens erbij pakt om te kijken hoe bovenstaande moet ;)

marknorbruis
25/02/15, 01:17
Je logt gewoon in als admin en klikt rechtsboven op de link 'reseller'.
Dan maak je de user packages aan met de specificaties voor je websites (diskspace, traffic e.d.). Als dat niet belangrijk is voor je sites dan maak je gewoon 1 pakket aan met alles unlimited.
Dan klik je op 'Add new user' en maak je een gebruiker aan voor je eerste website.
Vervolgens vul je op de plaats waar je de domeinen geregistreerd hebt, het ipadres van je server in.
Klaar.
Wil je de andere 4 sites onder dezelfde gebruiker hangen, dan log je in als die betreffende gebruiker en via 'domain administration' kun je dan je andere domeinen toevoegen.
Je kunt ook voor elke site een aparte users maken. Dat is beter te beveiligen, maar ook iets meer werk.

+1 dat je zonder serverkennis een unmaged vps bij transip pakt...
-1 als je de bak niet beveiligd want dat zal wel niet gebeuren als je de userguide van directadmin niet eens erbij pakt om te kijken hoe bovenstaande moet ;)

Bedankt voor je reactie, ik ga er mee aan de slag.
Ik ben al meer dan 3 jaar klant bij versio.nl op verschillende shared-hosting pakketten, echter ben ik niet tevreden over de snelheid en mijn mails eindigen vaak in de spam-box etc.
Ik heb mij door een TransIP medewerker laten adviseren voor een VPS...

Maar goed, beveiliging is voor mij uiteraard belangrijk! Zou ik hiervoor (jij?) iemand in kunnen huren om dit goed te regelen?
Of is dit goed te regelen d.m.v. de handleiding?

Mvg,

Mark Norbruis

P.s. of adviseer je mogelijk een 'VPS Managed hosting'?

systemdeveloper
25/02/15, 10:14
Ik wil er best wel een keer naar kijken hoor. Ik denk dat de meeste hosters wel managed adviseren indien een klant niet veel ervaring heeft met het beheer van zijn server(s). Maar aangezien daar hogere kosten aan zitten is dat vaak iets dat je goed moet overwegen.
Je kunt ook gewoon je server bij transip houden en 1 keer per maand / 2 maanden de boel even laten bijwerken.

Mikey
25/02/15, 11:19
Maar goed, beveiliging is voor mij uiteraard belangrijk! Zou ik hiervoor (jij?) iemand in kunnen huren om dit goed te regelen?
Of is dit goed te regelen d.m.v. de handleiding?

Mvg,

Mark Norbruis

P.s. of adviseer je mogelijk een 'VPS Managed hosting'?

Beste Mark,

Je kent vast het gezegde, schoenmaker blijf bij je leest ? Je server bijwerken aan de hand van howto's zal vast lukken, maar wat als er onverhoopt een foutmelding komt die niet beschreven staat in de handleiding ?

De meeste partijen zullen je op weg kunnen helpen, gratis al dan niet betaald. Maak een balans voor jezelf, wil je zo nu en dan dat er even naar de server gekeken wordt ? Of dat hij pro actief beheerd wordt. Voor elk budget is er wel een oplossing !

marknorbruis
25/02/15, 12:42
Ik wil er best wel...

Beste Mark...

Beste SystemDevloper & Mikey, bedankt voor jullie reacties.
Ik heb het idee dat ik er bijna ben maar nog net iets niet goed doe.

Ik heb een user aangemaakt met alles op unlimitted.
Binnen het account van deze users heb ik 4 domeinen aangemaakt, 4x een een website geüpload & 4x een database etc.
Als ik in de Site Summary kijk zie ik echter dat alle 4 de domeinen hetzelfde IP-adres en dezelfde name-servers hebben. Klopt/Kan dit?

Voorbeeldsite1.nl | ns1.voorbeeldsite1.nl - ns2.voorbeeldsite1.nl | 149.123.123
Voorbeeldsite2.nl | ns1.voorbeeldsite1.nl - ns1.voorbeeldsite1.nl | 149.123.123
etc.

Nu wil ik graag de websites gaan koppelen via het TransIP controlepaneel.
DNS records en de Nameservers kan ik hier wijzigen.

Als ik bij voorbeeldsite1 de nameserver wil wijzigen in ns1.voorbeeldsite1.nl, dan komen de invulvelden GlueRecord IPv4 en IPv6 tevoorschijn.
Moet ik hier mee werken of hoeft dit niet?

Ik heb dus het idee dat ik nog iets niet goed doe met deze Nameserver/DNS instellingen.
Moet ik in het admin/reseller-level gaan duiken in het IP-management / Nameservers etc?

Welke gegevens moet ik wijzigen in het het controlepaneel?

Zie ook deze afbeelding (https://s3.amazonaws.com/f.cl.ly/items/352l3a3r340T0V3c3f1D/Schermafbeelding%202015-02-25%20om%2011.44.23.png).

Ik hoor het graag!

Mvg,

Mark Norbruis

P.S. Als ik tegen betaling 1x in de maand/ 2maanden mijn hosting na kan laten kijken tegen betaling dan lijkt mij dat prima.

systemdeveloper
25/02/15, 12:48
Als je eigen nameservers wilt gaan gebruiken dan heb je natuurlijk wel 2 ipadressen nodig.
Maar ik zou je adviseren om voorlopig de nameservers van transip te gebruiken. 2 'eigen' nameservers in hetzelfde subnet op dezelfde server is toch redelijk zinloos.

marknorbruis
25/02/15, 12:54
Oke, helder.

Als je kijkt naar de afbeelding uit het vorige bericht, heb ik nu dan alles zo ingesteld dat het domein goed gekoppeld staat met mijn VPS?

De eerste A waarde, 149.210 etc. is dus het IP van mijn VPS hosting.

systemdeveloper
25/02/15, 12:59
Ik ben niet zoveel met transip bezig, maar het lijkt wel ok.

Je kunt op www.intodns.com wel checken of alles met je dns ok is.

Bambino
25/02/15, 14:49
Het klopt inderdaad dat je 4 sites op hetzelfde ip hebt. Bij transip moet je nu een @ a record aanmaken dat verwijst naar je ip-adres.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van webhostingtalk

Hostinger
25/02/15, 21:20
Als ik het mij goed herinner is het ook mogelijk om de nameservers van TransIP in te stellen als secundaire nameservers van je eigen VPS. Op die manier kun je de DNS records beheren via je eigen server maar worden ze geserveerd door TransIP. Als TransIP dat niet meer biedt kun je via dns.he.net vergelijkbare functionaliteit krijgen.

Mark17
25/02/15, 22:12
Dat doet TransIP nog steeds. Als ik mij niet vergis halen ze eens per 30 minuten middels AXFR de zone in dat geval op.

systemdeveloper
25/02/15, 23:55
Ja, dat kan zeker en bedoelde ik ook met de ns van transip gebruiken. De gemakkelijke manier is om gewoon de ns van transip te houden en daar je dns wijzigingen te doen. Wil je de dns op je eigen server beheren en transip als slave gebruiken dan moet je als PRIMARY namesserver je eigen server ip opgeven en als secondaries de ns1.transip.nl en ns2.transip.eu

In de config van je master (op je eigen server dus) moet je wel even aangeven dat de transip servers je zones mogen slaven (https://www.transip.nl/vragen/55-adressen-transfers-nameservers-secondary-gebruiken/).

Maar op beide manieren heb je nog steeds maar 1 ipadres nodig.