PDA

Bekijk Volledige Versie : Seagate Archive HD, 8 TB!



Domenico
12/12/14, 11:37
Leuk voor thuis of serieus te gebruiken voor hosting doeleinden?

http://www.seagate.com/nl/nl/products/enterprise-servers-storage/nearline-storage/archive-hdd/

t.bloo
12/12/14, 13:10
Ik zou er niet graag ext2 op zetten en gebruiken als bootdisk van een productie server. Maar met het juiste file system en aanverwante redundantie maatregelen zeker ook te gebruiken voor diverse hosting doeleinden.

wila
12/12/14, 13:41
Hi,

Als je de specificaties bekijkt dat garanderen ze een URE van 1*10^14 en dat is zoiets als een acceptabele read error per 12TB.
Dit is 8TB, trek zelf je conclusie ofdat je dit type disk wilt gebruiken voor data van klanten.

Zie het volgende artikel voor wat meer background informatie:
http://www.zdnet.com/article/why-raid-5-stops-working-in-2009/

SF-Jeroen
12/12/14, 14:15
Dat probleem heb je ook al met andere grote disks. Dergelijke disks zijn prima om te gebruiken voor bijvoorbeeld back-ups. Zet ze bijvoorbeeld in een RAIDZ2/3 configuratie en doe regelmatig een scrub, niets aan de hand en je data is heel veilig.

wila
12/12/14, 22:30
Als je zegt "prima te gebruiken in RAIDZ2/3" dan ben ik dat vanzelfsprekend met je eens.
Maar dan los je het risico op dataverlies van de disk op door het toevoegen van een ander level binnen ZFS.

Ik snap best dat de professionals binnen hosting normaalgesproken niet op enkele disks iets neerzet, tenzij het een backup van een backup (van een backup?) is.
Maar niet iedereen ziet dat het groter worden van de capaciteit zonder dat de URE waarde wordt verbetert ook een verhoging is van risico tot data verlies.

24x7hosting
12/12/14, 22:52
Wat ook fijn is van ZFS, het herstelt alleen de geschreven data en niet ieder bitje zoals een rebuild op andere RAID systemen. En een scrub check voorkomt ook veel onverwachtse problemen.

Sent from my GT-I9505 using webhostingtalk mobile app

Pantsy
13/12/14, 00:40
Voorlopig houden wij het nog bij 4TB nl sas disks voor backups en big data, waarom? Dat kan één ieder zich wel indenken mag ik hopen.

systemdeveloper
13/12/14, 11:15
Een zfs scrub is leuk, maar op een beetje storage loopt dat ook dagen. En performance op zo'n moment is ook niet geweldig. :(

24x7hosting
13/12/14, 11:20
Wat wij ook nog inzetten is een long smart test iedere maand, als daar al pre-fails naar voren komen vervangen we de disk. Verbaast me hoe lang een disk nog in een RAID array blijft zitten met smart errors.

Sent from my GT-I9505 using webhostingtalk mobile app