PDA

Bekijk Volledige Versie : Stel: Zelfbouw server vliegt in de fik



Boskoop
07/12/14, 14:22
Ik zat het verhaal van de 'brand' bij BIT van onlangs eens door te lezen en bedacht mezelf toen het volgende.

Stel een klant neemt een colocatie plek bij je af, deze colo is door de klant zelf in elkaar gezet. De klant heeft een losse kast, moederbord, voeding etc gekocht en dat zelf geassembleerd tot een server.

Dat heeft hij verder wel netjes gedaan (Dus geen rare(brandbare) materialen gebruikt, kabels netjes weggewerkt etc). Nu draait die server een tijdje, maar na verloop van tijd brandt er een transistor door, beetje rook ontwikkeling, geen echte brand, maar voldoende om de blusinstallatie van het DC te laten af gaan.

Wie is er nu aansprakelijk voor de kosten? (Niet alleen de kosten van de brand blussing zelf, maar bv ook voor de schade die een ander rack heeft opgelopen doordat de blussing een aantal defecte schijven heeft veroorzaakt)

Maakt het eigenlijk wel uit of het zelfbouw is, of dat de server van een bekende (bv IBM/HP/Dell) leverancier vandaan komt?

rensariens
07/12/14, 15:04
Zelfbouw lijkt me niet van belang tenzij er duidelijk fouten zijn gemaakt. Supermicro servers worden vaak ook door een distributeur/leverancier in elkaar gezet. Zie niet veel verschil.

xentos
07/12/14, 15:10
Ouch, ga me nu niet bang maken :P

Een DC heeft een verzekering daarvoor, Mocht er een complicatie zoals dat gebeuren, regelt het verzekering de rest. Deze vraag had ik ook gesteld bij mijn DC een tijdje terug, alleen geen idee hoe het in de praktijk gaat.

Smashmint
07/12/14, 15:13
Ouch, ga me nu niet bang maken :P

Een DC heeft een verzekering daarvoor, Mocht er een complicatie zoals dat gebeuren, regelt het verzekering de rest. Deze vraag had ik ook gesteld bij mijn DC een tijdje terug, alleen geen idee hoe het in de praktijk gaat.

Lijkt me helemaal niet vanzelf sprekend dat een DC een verkering heeft die alle schade dekt ?

Bij ons in het contact staat dat we zelf verplicht zijn om onze apparatuur te verzekeren voor brandschade etc.

Bart L
07/12/14, 15:23
Bij ons ook (KPN)


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

CharlieRoot
07/12/14, 17:10
Bij ons ook! Ik kan me geen DC voorstellen wat hiervoor een verzekering heeft. Is nagenoeg onmogelijk


Verzonden vanaf mijn iPhone

Paulewk
07/12/14, 22:52
Zolang de componenten gewoon aan Europese keuring voldoen lijkt het mij dat zelfbouw geen punt is? Of jij het nou in elkaar zet, of de stagiair van de hardware boer waar je het koopt maakt niet veel uit.

cyrano
07/12/14, 23:40
Zolang de componenten gewoon aan Europese keuring voldoen lijkt het mij dat zelfbouw geen punt is? Of jij het nou in elkaar zet, of de stagiair van de hardware boer waar je het koopt maakt niet veel uit.

Zo werkt dat niet. Onderdelen worden apart, of zelfs niet gecertificeerd. Degene die de samenbouw doet, draagt nog steeds de eindverantwoordelijkheid. Je zou bv. dingen kunnen aansluiten op een te klein berekende voeding. In theorie, ten minste. Het zou me verbazen dat bv. een verzekeringsmaatschappij hier moeilijk gaat over doen. Maar ik verbaas me nog wel eens ;-)

gjtje
08/12/14, 09:43
Het lijkt eigenlijk niets uitmaken of het zelfbouw is of niet, als jij een apparaat in het DC hangt ben jij verantwoordelijk voor wat er met dat apparaat gebeurt (en dus aansprakelijk), mits de omgeving juist geconfigureerd is.
Dat je bijvoorbeeld bij een HP server zelf kunt proberen de schade weer daar te verhalen is stap twee.

CharlieRoot
08/12/14, 12:43
Het lijkt eigenlijk niets uitmaken of het zelfbouw is of niet, als jij een apparaat in het DC hangt ben jij verantwoordelijk voor wat er met dat apparaat gebeurt (en dus aansprakelijk), mits de omgeving juist geconfigureerd is.
Dat je bijvoorbeeld bij een HP server zelf kunt proberen de schade weer daar te verhalen is stap twee.

Er zijn speciale aansprakelijkheidsverzekeringen voor ICT leveranciers. De prijs ligt ook een aanzienlijk stuk hoger dan een normale AV. :)

maxnet
08/12/14, 17:32
Er zijn speciale aansprakelijkheidsverzekeringen voor ICT leveranciers. De prijs ligt ook een aanzienlijk stuk hoger dan een normale AV. :)

Maar ook die hebben vaak een waslijst met uitsluitingen.
Om een voorbeeld te nemen. De verzekering van AON/ICT Office met een vanaf prijs van rond de 1000 EUR per jaar:



Hardware
Niet gedekt zijn aanspraken tot vergoeding van schade indien de aanspraken voortvloeien uit of verband houden met gebrekkige hardware of het niet voldoen van de hardware aan de door de fabrikant of leverancier van verzekerde opgegeven en /of gegarandeerde specificaties.


Dan kom je dus weer bij de discussie, wanneer is er sprake van gebrekkige hardware?
Mag je computer componenten naar hartelust combineren en een desktop bordje in een 1U kast proppen?
Of moet het een server moederbord zijn die op de compatiblity list van de kast staat, en voorzien zijn van voorgeschreven koeling inclusief airduct, om te voldoen aan de specificaties van de fabrikant?

CharlieRoot
08/12/14, 17:36
Maar ook die hebben vaak een waslijst met uitsluitingen.
Om een voorbeeld te nemen. De verzekering van AON/ICT Office met een vanaf prijs van rond de 1000 EUR per jaar:



Dan kom je dus weer bij de discussie, wanneer is er sprake van gebrekkige hardware?
Mag je computer componenten naar hartelust combineren en een desktop bordje in een 1U kast proppen?
Of moet het een server moederbord zijn die op de compatiblity list van de kast staat, en voorzien zijn van voorgeschreven koeling inclusief airduct, om te voldoen aan de specificaties van de fabrikant?


Dat is een kwestie van een overeenkomst sluiten met leverancier voor onderhoud en ondersteuning. Wij hebben zo'n soort verzekering (niet via ICT-Office, die is heel slecht) en die vragen bij ons jaarlijks de contracten op met leveranciers. Op basis hiervan vertellen ze ons welke hardware wél of juist niet gedekt is. Onze ervaring is dat alle hardware waarop een contract van toepassing is (bij HP een Carepack of Servicecontract) ook onder de verzekering valt.

Tot op heden is er nog niets kapot gegaan, dus hoe de daadwerkelijke afhandeling is kan ik (gelukkig) niet melden.

cyrano
08/12/14, 23:53
Het lijkt eigenlijk niets uitmaken of het zelfbouw is of niet, als jij een apparaat in het DC hangt ben jij verantwoordelijk voor wat er met dat apparaat gebeurt (en dus aansprakelijk), mits de omgeving juist geconfigureerd is.
Dat je bijvoorbeeld bij een HP server zelf kunt proberen de schade weer daar te verhalen is stap twee.

Dat maakt wel degelijk heel veel uit. Bij een CE gekeurd apparaat dat fout gaat, beschermt de keuring de leverancier/fabrikant van dat apparaat. Dat het mis gaat heet dan gewoon "overmacht". End of story.

Bij een niet CE gekeurd apparaat dat mis gaat, beschermt de keuring natuurlijk niemand. En als dat zelfbouw is, doet de keuring van de onderdelen er verder niet toe. Dan kom je in een discussie terecht of de bouwer capabel was én of die juridisch mocht aan zelfbouw doen. Ook het vak van elektrieker is sterk gereglementeerd. Iemand die de opleiding niet heeft, mag juridisch niet aan elektriciteit werken.

En schade verhalen op een leverancier van gekeurd materiaal kan je rustig vergeten. Tenzij je kan aantonen dat het om een daadwerkelijke fout van die leverancier gaat. Ik heb het verhaal recent nog van dichtbij meegemaakt met moederborden die in de fik gingen door slechte elco's. Zelfs in dat geval is 't gewoon pech. Garantie krijg je wel, maar de schade die de brand aanricht, kan je niet verhalen op de leverancier. We zitten ook niet in de US of A...

ronaldvanhoeven
09/12/14, 00:08
De eigenaar van de server is aansprakelijk. Punt.
Of hij het ergens anders kan verhalen, dat is zijn uitdaging

t.bloo
09/12/14, 10:56
Bij een CE gekeurd apparaat dat fout gaat, beschermt de keuring de leverancier/fabrikant van dat apparaat.

Dat is volkomen onjuist. Er bestaat om te beginnen niet zoiets als een "CE keur". Je bent als verkoper wel verplicht om de CE markering te voeren op producten die je verkoopt. En dat mag alleen als jouw product voldoet aan een aantal technische regels. Onderdeel van die regels zijn eisen aan brandveiligheid. Maar ook aan storingsgevoeligheid en storing veroorzaken en mechanische en elektrische veiligheid.

Iedere fabrikant van onder andere elektrische apparatuur mag de CE markering zelf aanbrengen als hij denkt dat het goed zit (zelfcertificering). Daar is geen verplichte controle op. Je kunt wel door een "certified body" keuringen laten uitvoeren voor je eigen gemoedsrust. Een product dat door hen wordt gecontroleerd op het naleven van alle regels, is ook echt goed.

Maar nog steeds blijft de leverancier zelf verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product. Deze verantwoordelijkheid is niet met een keuring af te wentelen of te blokkeren.

Wel is het verboden om producten te verkopen die niet voldoen aan de wetten en regels, en dus niet de CE markering mogen dragen. Het is een economisch delict om de CE markering onterecht te gebruiken. Dus als er iets fout gaat en het product voldoet dan ook nog eens niet aan de regels, dan ben je als verkoper inderdaad dubbel de sjaak.

Cybafish
09/12/14, 15:39
De eigenaar van de server is aansprakelijk. Punt.
Of hij het ergens anders kan verhalen, dat is zijn uitdaging

Ah, ik zie dat er iemand (geen) rechten heeft gestudeerd?

Misschien kun je dit eens verder toelichten?

Boskoop
09/12/14, 20:24
Ah, ik zie dat er iemand (geen) rechten heeft gestudeerd?

Misschien kun je dit eens verder toelichten?

ergens snap ik die opmerking van ronaldvanhoeven wel.

Hoe het werkt in de luchtvaart: Als er een airbus (server) van KLM naar beneden komt zal KLM (DC eigenaar) de schade in eerste instantie betalen aan de slachtoffers (andere klanten in het DC) in zover dat volgens de regels (algemene voorwaarden) nodig is.

KLM zal vervolgens, als er een technisch mankement is en het geen fout van de piloot is, de schade verhalen op airbus.

Airbus gaat er vervolgens alles aan doen om de echte oorzaak te vinden, bv doordat het rolroer faalde.

de rolroer leverancier zal vervolgens weer proberen om de schade te verhalen op de leverancier van het falende onderdeel (bv de pomp)

de pomp bouwer probeert vervolgens de schade weer te verhalen om de leverancier van het staal.

dan is het bij iedere stap natuurlijk de vraag of er een volgende schuldige te vinden is. Als blijkt dat het rolroer heeft gefaald, maar de verdere oorzaak kan niet achterhaalt worden, tjah... dan houdt daar het lijntje op

dcopruiming
09/12/14, 21:02
dat BIT dat betaald en niet doorberekend heeft lijkt mij puur coulance, ik denk als dat wekelijks gebeurd het een ander verhaal wordt.

Bij de vraag wie de kosten zal dragen voor een dergelijk incident lijkt me het handig om in de eerste plaats je overeenkomst met je datacenter te bestuderen. Hier staat als het goed is in beschreven wie waarvoor en meestal tot welk bedrag aansprakelijk is.

Of het een zelfbouw of een merk server betreft is niet relevant, jij bent verantwoordelijk voor de apparatuur welke je in een datacenter plaatst.

Mark17
09/12/14, 22:20
Met betrekking tot het CE-keur had Radar de afgelopen 2 afleveringen een mooi voorbeeld van hoe die keuring werkt (maar dan voor medische hulpmiddelen/implantaten). Als dat een voorbeeld is voor de andere zaken met een CE-keur uit Europa dan is een CE-keur uit China (China export) net zo waardevol...

cyrano
10/12/14, 02:20
Dat is volkomen onjuist. Er bestaat om te beginnen niet zoiets als een "CE keur". Je bent als verkoper wel verplicht om de CE markering te voeren op producten die je verkoopt. En dat mag alleen als jouw product voldoet aan een aantal technische regels. Onderdeel van die regels zijn eisen aan brandveiligheid. Maar ook aan storingsgevoeligheid en storing veroorzaken en mechanische en elektrische veiligheid.

Mogelijk is 't in Nederland anders. En ik ken alleen de regelgeving voor elektrische apparaten e.d. Voor bv. auto's is dat weer heel anders.

Een CE keur bestaat wel degelijk, alleen is de EU regelgeving ter zake nooit verder uitgewerkt. Het is hier (in België, maar bv. ook in Duitsland, al heeft men daar weer andere, TUV, bv. keurmerken) verboden producten in de handel te brengen die geen CE merk hebben. De fabrikant kan op eigen risico een CE logo aanbrengen. Als er gekeurd is, staat de keuringsinstantie dmv een getal onder het logo vermeld. Natuurlijk maken de Chinezen veel misbruik van dit gat, want juridisch zijn ze onbereikbaar voor de EU of landen van de EU. Dus is een blokkade van de fabrikant de enige mogelijkheid om ze te stoppen. En zo'n CE logo betekent ook niet dat het apparaat voor eeuwig goed is.

En die EU regelgeving is nooit uitgewerkt omdat de commissie ter zake er nooit uitgeraakt is wat een Europese stekker zou moeten worden, vnl. door tegenwerking van de Britten. Daarom zitten we nog steeds vast aan kabels die maar aan één kant genormeerd zijn.

Quote:
In een elektrische installatie mag alleen veilig elektrisch materieel gebruikt worden. Elektrisch materieel dat voldoet aan de desbetreffende norm wordt geacht veilig te zijn. De overeenkomst met de norm wordt vaak aangegeven door een CE-markering of keurmerk zoals CEBEC, VGS, VDE, KEMA, ...

En dat komt van Vinçotte, de grootste Belgische keuringsorganisatie. Dit is de regel, die ik een beetje vereenvoudigde door niet de landelijke merken, maar de overkoepelende EU benaming te gebruiken. En daar zijn weer uitzonderingen op. Stopcontacten voor inbouw, bv. moeten geen keurmerk hebben. Waarschijnlijk om het uitzicht niet te storen of zo. Daarom vind je dat meestal op de achterkant, maar er zijn er ook die er geen hebben. En zo zijn er nog wel wat verschillen.

Maar samenvattend: Al wat verkocht wordt, moet gekeurd zijn en (voor Belgische keuring) de CEBEC norm hebben, of bij import, de tegenhanger uit het land van herkomst, zoals KEMA voor Nederland.


Iedere fabrikant van onder andere elektrische apparatuur mag de CE markering zelf aanbrengen als hij denkt dat het goed zit (zelfcertificering). Daar is geen verplichte controle op. Je kunt wel door een "certified body" keuringen laten uitvoeren voor je eigen gemoedsrust. Een product dat door hen wordt gecontroleerd op het naleven van alle regels, is ook echt goed.

Hoezo? Het bestaat niet, maar je mag het wel zelf aanbrengen?


Maar nog steeds blijft de leverancier zelf verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product. Deze verantwoordelijkheid is niet met een keuring af te wentelen of te blokkeren.

Als er een CE met code op staat, wordt het in de praktijk heel moeilijk om schade te verhalen op de fabrikant. Dan moet je bewijzen dat het geleverde apparaat anders is dan het gekeurde. Of dat de fabrikant andere fouten gemaakt heeft, zoals een verkeerde aansluiting, of verkeerde richtlijnen. Voor zover ik weet, is daar nog nooit iemand in geslaagd. Als er een CE met nummer opstaat, staan er ook al die andere op, in de praktijk, want dan is er gekeurd.

Ik ken zeker geen enkel geval van servers die zonder keurmerken op de voeding geleverd worden. Als 't over "wall warts" gaat is dat een heel ander verhaal natuurlijk.


Wel is het verboden om producten te verkopen die niet voldoen aan de wetten en regels, en dus niet de CE markering mogen dragen. Het is een economisch delict om de CE markering onterecht te gebruiken. Dus als er iets fout gaat en het product voldoet dan ook nog eens niet aan de regels, dan ben je als verkoper inderdaad dubbel de sjaak.

Keurmerk... Markering... Mogelijk heeft "keurmerk" een andere betekenis in Nederland. Keurmerk kan "gekeurd" betekenen, maar het kan ook "het beste" betekenen, volgens het woordenboek.

Ik ben ook redelijk zeker van de praktijk. Eén van de dingen die wij doen, is recovery na brand...

t.bloo
10/12/14, 12:00
Je zit er inderdaad naast. Er zit in ieder geval in Nederland een verschil tussen CE merk (wat je zelf kunt plaatsen) en CE keur (wat niet bestaat). Voor elektrische apparaten bestaat in Nederland geen keuringsverplichting en dus ook geen CE merk met nummer.

Uiteraard moet alle verkochte apparatuur aan de wet voldoen. Het aanspreekpunt voor problemen is en blijft de leverancier, niet de fabrikant.

Hier staat een samenvatting: http://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering

cyrano
10/12/14, 17:01
Het Wikipedia artikel is geschreven door een Nederlander...

In België moet elk elektrisch apparaat gekeurd zijn. Behoudens uitzonderingen. Maar door de EU regelgeving (die niet ingevuld is) moet elk apparaat dat voorzien is van een keurmerk uit een ander EU land, toegelaten worden tot de handel. Ook het CE label is dus genoeg om op de markt te mogen.

Samenbouw van onderdelen MOET gebeuren door personeel dat daarvoor een opleiding heeft. Bij bordenbouw wordt daar natuurlijk niet op gecontroleerd, maar een bedrijf dat borden zou bouwen zonder geschoold personeel, heeft een probleem als het misgaat. En bij 't afsluiten van een bedrijfsverzekering hoort daar naar gekeken te worden. Allicht kan je verzekeraars vinden die dat niet doen, maar dan hebben die een probleem als de installatie brand veroorzaakt.

In eerste instantie is de handelaar verantwoordelijk, maar ik kan je verzekeren dat dat (als de handelaar in orde is) onmiddellijk doorgeschoven wordt naar de fabrikant. En dat is de praktijk, geen theorie.

Ondanks de EU regelgeving is er nog wel protectionisme. Zo is de regelgeving voor bv. noodverlichting zo gemaakt dat de enige Belgische fabrikant ervan bevoordeeld wordt. Dus heel de regelgeving is hol, doordat er nooit een technische invulling gebeurd is.

Daardoor zitten we nog steeds met verschillende stekkers in verschillende landen, de UK voorop en Chinese import die aan niks voldoet, maar wel een CE label draagt. Zonder identificatie van het keuringsorganisme, weliswaar.

Iemand die dus een server bouwt, maar geen opleiding heeft die elektriciteit omvat, loopt een risico persoonlijk aansprakelijk gesteld te worden. In de praktijk wil de verzekeraar daar wel eens overkijken, want schade loopt al gauw in de papieren en men verhaalt liever op een partij die draagkrachtig is én verzekerd. Daar is gewoonweg meer te halen, het hoeft niet via de rechtbank en er is een vrij snelle onderlinge procedure voor (als er een verzekering is).

Er wordt een massa apparatuur gebouwd die buiten deze regels valt. Alles waarvan er maar één of enkele gebouwd worden. Industriële installaties bv. Maar die moeten in principe gekeurd worden. Dat dat niet altijd gebeurt is een feit. Maar het is een stommiteit, want het eerste wat de verzekering doet, is keuringscertificaten opvragen. Heb je die niet, stopt het verhaal daar en betaalt de verzekering niet. Grote bedrijven zijn hier altijd mee in orde. Maar bv. bij ziekenhuizen heb ik 't al meegemaakt dat een installatie niet gekeurd was en de verzekering heeft in dat geval de schade niet vergoed.

Dat zijn allemaal maar details die in de praktijk wel eens vergeten worden. Maar geef verzekeraars de kans er van onder te muizen en weg zijn ze...

En als je denkt met een auto zonder APK te kunnen rondrijden, zit je in 't zelfde straatje.