PDA

Bekijk Volledige Versie : NGINX i.c.m. welk controlpanel en distro



Cloudy
10/11/14, 20:47
Hoi,

Vraagje. Willen binnenkort onze webservers van Apache migreren naar NGINX.

Wat zijn jullie ervaringen m.b.t. NGINX i.c.m. een controlpanel en distro? Welke CP en distro gebruik jij? Zijn er nog tips en trucs waar we bij stil moeten staan?

Groet,
Gerard.

SF-Jeroen
10/11/14, 21:19
Ik zou beginnen met al je klanten informeren dat hun .htaccess niet meer werkt en daardoor hun site waarschijnlijk ook niet meer werkt.

joriz
10/11/14, 21:20
Apache en Nginx zijn niet hetzelfde. Apache heeft veel functionaliteit die niet (standaard) in Nginx zit. Daarom is Nginx ook zo snel.
Dingen als .htaccess zullen met Nginx niet meer werken. Ik weet niet wat voor omgeving u aanbiedt aan uw klanten maar Nginx is iets minder flexibel tenzij u zelf een complete Nginx beheerinterface met vele checks voor uw klanten er omheen maakt.

Wat wij en ook vele andere webhosters daarom als tussenoplossing doen is Nginx voor Apache zetten en dus Nginx als reverse proxy met meestal cache en enkele andere aanpasingen gebruiken.

Hostinger
10/11/14, 22:04
Wij (Hostinger) draaien nu al enkele jaren NGINX als reverse proxy voor Apache.

Ik draai op mijn eigen sites nu al een paar maanden puur NGINX met PHP-FPM (met CP Virtualmin op CentOS 6). Hoewel de snelheid geweldig is en het geheugengebruik heel laag, is het alleen leuk als je redelijk statische sites hebt. Veel complexere software kan niet overweg met de vele verschillen tussen Apache en NGINX (met name het routeren van file.php/something geeft redelijk wat gezeur), dus ik zit te overwegen om ook de reverse proxy te gebruiken met NGINX of Varnish.

systemdeveloper
10/11/14, 22:14
Met name het .htaccess gezeur is iets dat ons iig weerhoudt om het 'algemeen' op shared hosting in te zetten. Nu is het geen rocketscience om een .htaccess om te zetten naar een nginx rule (nou ja... vaak niet), maar je wilt geen klanten hebben die allemaal met een niet werkende .htaccess staan te zwaaien :)

Wij gebruiken het wel al jaren in combinatie met php-fpm/varnish voor bv. image caching platforms waar geen al te gekke rules nodig zijn of grote sites waarvan we de servers zelf in beheer hebben.
Ik ga het de gewone klant iig nog niet aandoen.

24x7group
26/11/14, 18:20
Kijkend naar control panel en plugins voor nginx, kan je ofwel voor Cpanel of Directadmin gaan.
Er is een plugin beschikbaar die je iets meer grafische opties geeft. Hiervoor kan je kijken op de site van cpnginx.com of danginx.com.

Marin
26/11/14, 18:47
Hier hetzelfde, op ons shared platform draaien wij geen nginx om het "gezeur" te voorkomen. Voor klantspecifieke oplossingen en Magento webshops zetten we het uiteraard wel in.

PimEffting
26/11/14, 20:08
Wat je ook kan doen, is Nginx als reverse proxy inzetten voor Apache.
Dan heb je wel wat van de verbeteringen maar niet het gezeur (vooral htaccess).

Cybafish
26/11/14, 22:59
Kijkend naar control panel en plugins voor nginx, kan je ofwel voor Cpanel of Directadmin gaan.
Er is een plugin beschikbaar die je iets meer grafische opties geeft. Hiervoor kan je kijken op de site van cpnginx.com of danginx.com.

Dat is dus ook met een reverse proxy setup. Eigenlijk alle shared-hosting massaimplementaties zijn reverse proxy Apache - nginx.

Hostinger
27/11/14, 20:09
Eigenlijk alle shared-hosting massaimplementaties zijn reverse proxy Apache - nginx.

Uitgezonderd die paar extreme budgethosts die het lage geheugengebruik belangrijker vinden dan de flexibiliteit voor klanten.

chielsen
27/11/14, 21:23
Uitgezonderd die paar extreme budgethosts die het lage geheugengebruik belangrijker vinden dan de flexibiliteit voor klanten.

Of gewoon snelheid willen bieden..

Hostinger
28/11/14, 20:34
Of gewoon snelheid willen bieden..

Met als gevolg dat veel scripts niet of niet goed meer laden. Welke goede hosts ken je die puur NGINX bieden? Ik ken er maar een host die puur NGINX biedt: BlueVM, een budget VPS boer met hosting vanaf $5 per jaar (voor zover ik me kan herinneren, hun site is plat op het moment).

Als het om de snelheid gaat zijn er wel andere oplossingen, bijvoorbeeld met NGINX (of Varnish) als reverse proxy.