PDA

Bekijk Volledige Versie : problemen extra ip op vps



sahi
03/10/14, 10:15
Ik heb een VPS op Transip. Hierop heb ik een extra ip adres aangevraagd.

Ik heb de fcfg-eth0 gekopieerd en de file fcfg-eth0:0 aangemaakt met de volgende instellingen:


TYPE=Ethernet
NM_CONTROLLED=yes
HWADDR=52:54:00:7C:80:0E
IPADDR=xxx.xxx.xxx.xxx
PREFIX=24
GATEWAY=xxx.xxx.xxx.xxx
DNS1=xx.xx.xx.xx
DNS2=xx.xx.xx.xx
DEFROUTE=yes
IPV4_FAILURE_FATAL=yes
IPV6INIT=no
NAME="System eth0:0"
ONBOOT="yes"
BOOTPROTO="dhcp"

Hierna de adapter herstart /etc/init.d/network restart
in de ifconfig is de eth0:0 dan zichtbaar.

Maar na een dag ofzo is het nieuwe ipadres niet meer 'up' en staat hij ook niet meer in de ifconfig.
Wat doe ik verkeerd?

msdesigns
03/10/14, 18:21
Wat voor software heb je op de vps? Gebruik je bijvoorbeeld direct admin?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van webhostingtalk

mgielissen
03/10/14, 21:29
Heb je het extra ipadres vast ingesteld? Dan moet BOOTPROTO="none" zijn ipv dhcp

sahi
04/10/14, 11:35
msdesigns Ja heb DA draaien. mgielissen Heb t vast ingesteld ja, maar omdat mijn eerste ip ook op dhcp staat en wel blijft werken heb ik dit zo gelaten.

Spyder01
04/10/14, 12:11
eth0:0 is niet echt gebruikelijk. Een extra IP op een interface is doorgaans :1, :2 enzovoorts.

msdesigns
04/10/14, 12:23
Doe eens /sbin/ifconfig
Wat zie je dan allemaal staan? Want zoals hierboven genoemd moet je waarschijnlijk eth0:1 gaan gebruiken


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van webhostingtalk

patrickekkel
05/10/14, 09:59
sahi
Waarom niet gewoon het ip toevoegen binnen Directadmin.
zo weet je zeker dat je geen conflicten krijgt.

Yourwebhoster
05/10/14, 11:22
sahi
Waarom niet gewoon het ip toevoegen binnen Directadmin.
zo weet je zeker dat je geen conflicten krijgt.

Persoonlijk ben ik daar niet enorm fan van. Doe een service network restart en de DirectAdmin IP's staan er niet meer bij. Tuurlijk kan je dat fixen door je network service file te fixen maar toch.

Bart L
05/10/14, 11:54
Ik sluit me daarbij, hoe minder onvoorspelbaarheid hoe beter


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

dennis0162
05/10/14, 12:19
Je kan aan het init script het startip script toevoegen van DirectAdmin: /usr/local/directadmin/scripts/startips

Sent from my HTC One using webhostingtalk mobile app

AE86
05/10/14, 13:15
Zoals mgielissen aangeeft is het probleem inderdaad je bootproto.
Verander deze van BOOTPROTO="dhcp" naar BOOTPROTO="static" en herstart je netwerk.

De reden dat dit voor de eerste interface (eth0) ingesteld is op DHCP is omdat TransIP deze hoofd IP adressen via DHCP uitgeeft. Dit is bij de extra IP's niet het geval omdat je hiervoor zelf een subinterface aan moet maken.

sahi
06/10/14, 13:03
Ok.

Ik heb nu icfg-eth0:0 vernderd naar ifcfg-eth0:1 en 'dhcp' naar 'static' en daarna de service herstart.

een kijken hoe t nu gaat.

sahi
07/10/14, 21:10
Vandaag zag ik weer dat de eth0:1 weer niet werd weergegeven in de ifconfig.
Weer herstart en was wel weer zichtbaar.

Voor de duidelijkheid: Ik heb het ip ook toegevoegd aan de ip management van DA en staat als owned bij de juiste user. Deze gaat wanneer alles goed werkt hier een ssl certificaat voor anvragen.

Maar iemand nog en idee wat er fout kan gaan. Zou het zo kunnen zijn dat het bij TransIP niet goed staat?

Bart L
07/10/14, 23:58
Toevallig een service network restart gedaan. Als je herstart, staat dan wel alles goed? En nee het lijkt me sterk dat het aan TransIP ligt


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

phreak
08/10/14, 09:10
eth0:0 is niet echt gebruikelijk. Een extra IP op een interface is doorgaans :1, :2 enzovoorts.

Hoe kom je daar nu toch bij? Tellen begint bij :0 heur ;-)

vDong
08/10/14, 13:58
Hoe kom je daar nu toch bij? Tellen begint bij :0 heur ;-)

Je mag hem ook best vertellen dat dat al jaren geen getalletje meer hoeft te zijn :)
eth0:extraip mag ook gewoon.

phreak
08/10/14, 13:58
Je mag hem ook best vertellen dat dat al jaren geen getalletje meer hoeft te zijn :)
eth0:extraip mag ook gewoon.

Still nou. je verpest de clue!

vDong
08/10/14, 13:59
Kan jij eens kijken in de processenlijst of er iets van dhclient of dhcp draait waar eth0:1 bij staat?

Hostinger
08/10/14, 19:22
Hoe kom je daar nu toch bij? Tellen begint bij :0 heur ;-)

Niet echt van toepassing hier, maar OpenVZ geeft het eerste IP-adres vaak venet0:0, het tweede IP-adres venet0:1, enzovoorts.

phreak
08/10/14, 20:47
Niet echt van toepassing hier, maar OpenVZ geeft het eerste IP-adres vaak venet0:0, het tweede IP-adres venet0:1, enzovoorts.

In het binaire stelsel begint alles bij 0, wat ik dus zei.

sahi
12/10/14, 11:46
OK ik ben dus nog niet geholpen met dit probleem: Ik had de adapter 0:1 gegeven maar nu weer terug naar 0:0 en veranderd naar de volgende gegevens:

DEVICE=eth0:0
IPADDR=xxx.xxx.xxx.xxx
NETMASK=255.255.255.0
ONBOOT=yes
BOOTPROTO="static"

Nu kijken wat er gebeurd. of heeft er iemand nog een oplossing?

vDong
12/10/14, 12:40
Kan jij eens kijken in de processenlijst of er iets van dhclient of dhcp draait waar eth0:1 bij staat?

Heb je iets met deze vraag gedaan?

sahi
12/10/14, 22:42
vDong Sorry was jouw vraag even vergeten te reageren.

In mijn lijst staat alleen:
root 14793 0.0 0.0 9116 916 ? Ss 11:37 0:00 /sbin/dhclient -1 -q -lf /var/lib/dhclient/dhclient-eth0.leases -pf /var/run/dhclient-eth0.pid eth0

Boskoop
12/10/14, 23:00
vDong Sorry was jouw vraag even vergeten te reageren.

In mijn lijst staat alleen:
root 14793 0.0 0.0 9116 916 ? Ss 11:37 0:00 /sbin/dhclient -1 -q -lf /var/lib/dhclient/dhclient-eth0.leases -pf /var/run/dhclient-eth0.pid eth0

Oei, de dhclient hoort niet te kijken naar /var/lib/dhclient/..... heb je de laaste security patches geinstalleerd? (en tijdig bijgehouden?)

sahi
13/10/14, 13:32
uhhm nee eigenlijk niet. ->|
Wel updates van apache e.d.
Kan je me uitleggen hoe ik dat ga doen?

sahi
13/10/14, 13:50
Oke heb gezien dat je met yum check-update een lijst krijgt met wat er te updaten is. Ik ben nu eerst een snapshot aan t maken, maar wat adviseren jullie?
Kan ik alles in 1 keer updaten of moet ik het stap voor stap doen? En kan ik geen problemen krijgen met directadmin of iets anders?

Graag jullie advies

The-BosS
13/10/14, 14:57
maar wat adviseren jullie?

In de 1ste plaats zou ik het advies geven om gebruik te maken van een managed oplossing of een systeembeheerder in te huren, want als je zo een basis zaken al niet kunt zoals instellen van ip adressen of het updaten van je server dan hou ik me hart vast als er iets erger met je server voorvalt.


Kan ik alles in 1 keer updaten of moet ik het stap voor stap doen? En kan ik geen problemen krijgen met directadmin of iets anders?

Principieel kan je alles in 1 keer updaten met yum, wel even server herstarten na een kernel update. Het zou geen problemen mogen geven met directadmin, maar voor de zekerheid kun je wel een custombuild update en rebuild doen.

sahi
26/10/14, 08:18
Ik heb het even druk gehad met andere zaken maar hier mijn reactie.


In de 1ste plaats zou ik het advies geven om gebruik te maken van een managed oplossing of een systeembeheerder in te huren, want als je zo een basis zaken al niet kunt zoals instellen van ip adressen of het updaten van je server dan hou ik me hart vast als er iets erger met je server voorvalt.

Sorry The-BosS, maar jij bent zeker zo iemand die alles al kon en niks heeft hoeven leren? Ik heb deze dingen nog nooit bij de hand gehad dus wil dit soort zaken graag leren en ben hier dan om deze vragen te stellen.


Principieel kan je alles in 1 keer updaten met yum, wel even server herstarten na een kernel update. Het zou geen problemen mogen geven met directadmin, maar voor de zekerheid kun je wel een custombuild update en rebuild doen.

Ik heb alles een update gegeven, maar heb nu nog steeds het probleem dat mijn eth0:0 uit de ifconfig verdwijnt na 24 uur.

Bart L
26/10/14, 08:33
Wat zegt cat /var/log/messages als je die doorkijkt zie je wellicht toch een dhclient voorbij komen


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

Spyder01
26/10/14, 08:34
Leren doe je niet op een live omgeving maar in een testomgeving. Bijvoorbeeld thuis een pc met Linux.

sahi
26/10/14, 15:08
bartL: Dit komt terug in /var/log/messages:

dhclient[12520]: DHCPREQUEST on eth0 to 149.210.149.67 port 67 (xid=0x198ce949)
dhclient[12520]: send_packet: Operation not permitted
dhclient[12520]: DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67 (xid=0x198ce949)

sahi
26/10/14, 16:06
Oei, de dhclient hoort niet te kijken naar /var/lib/dhclient/..... heb je de laaste security patches geinstalleerd? (en tijdig bijgehouden?)

en dit is nog niet veranderd.

The-BosS
26/10/14, 16:39
Sorry The-BosS, maar jij bent zeker zo iemand die alles al kon en niks heeft hoeven leren? Ik heb deze dingen nog nooit bij de hand gehad dus wil dit soort zaken graag leren en ben hier dan om deze vragen te stellen.

Voor ik met mijn eigen hosting bedrijf begon heb ik eerst alles geleerd en ben er niet zomaar aan begonnen, dus ja ik kon al basisbeheer en meer dan dat (uit de tijd dat control panels nog niet bestonden en je alles nog zelf moest beheren en compilen). Naast het feit dat ik nu nog tal van development servers heb waar ik eerst zaken op test voor ik het op een productie server toepas. Kortom leren doe je op school of op testservers en niet op de kosten van je klanten of zou jij het ook leuk vinden dat auto fabrikanten je een half afgewerkte auto verkopen en het probleem oplossen nadat jij tegen een boom bent gereden en half dood ligt omdat ze het probleem waarvan ze op de hoogte waren later wel even zouden oplossen.

sahi
26/10/14, 16:53
Hi The-Boss

Ja je hebt helemaal gelijk. Maar het gaat hier om mijn eigen server waar alleen dingen van mezelf op draaien.
Heb nergens gezegd dat t om een live server gaat volgens mij.

sahi
05/11/14, 22:25
Heeft er misschien nog een idee om dit probleem op te lossen?

Bij voorbaat dank

SpeedyOvername
11/11/23, 16:35
Is er een webhostingtalk app? Anno 2023? Kan als AppStore zoeker niets vinden…

Mark17
14/11/23, 16:44
Is er een webhostingtalk app? Anno 2023? Kan als AppStore zoeker niets vinden…

Die was er ooit wel, mogelijk dat je hem met een antieke telefoon nog kunt downloaden.