PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw mega-datacentrum in Eemshaven (update)



Domenico
22/09/14, 18:45
Apple komt dus toch naar Groningen.

11784


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

CharlieRoot
22/09/14, 18:53
Die geruchten doen al zo lang de ronde nu, ik vraag het me echt af. Ben regelmatig in Eemshaven geweest en er is weinig (of niets) te zoeken daar. Nouja, behalve dat de overheid natuurlijk in die regio veel werkgelegenheid wil creëren en om die reden daar zelf ook twéé datacentra heeft?

ronaldvanhoeven
22/09/14, 19:29
Hoe gaan ze gekwalificeerd personeel vinden daar tussen de meeuwen en zeehondjes?

CharlieRoot
22/09/14, 19:32
Hoe gaan ze gekwalificeerd personeel vinden daar tussen de meeuwen en zeehondjes?

Gewoon wat boeren omscholen met subsidie van onze overheid?

ronaldvanhoeven
22/09/14, 19:33
Nog een opmerking: Onlangs is Aldel, de aluminiumsmelter, in de Eemshaven failliet gegaan omdat de nederlandse stroomkosten te hoog zouden zijn. Een paar kilometer verder, in Duitsland is de stroom veel goedkoper. Hoe gaat Apple dan doen? Krijgen zij wel een stroomkabeltje van de duitsers ?

Mark17
22/09/14, 20:16
Nog een opmerking: Onlangs is Aldel, de aluminiumsmelter, in de Eemshaven failliet gegaan omdat de nederlandse stroomkosten te hoog zouden zijn. Een paar kilometer verder, in Duitsland is de stroom veel goedkoper. Hoe gaat Apple dan doen? Krijgen zij wel een stroomkabeltje van de duitsers ?

Dat is wel waar Aldel mee bezig was. Mogelijk dat er toch een kabeltje gaat komen of er een andere oplossing voor bedacht wordt.

ronaldvanhoeven
22/09/14, 21:02
Dat is wel waar Aldel mee bezig was. Mogelijk dat er toch een kabeltje gaat komen of er een andere oplossing voor bedacht wordt.

Eigen windmolens? Het waait er altijd daar in het noorden

CharlieRoot
22/09/14, 21:14
Dat is wel waar Aldel mee bezig was. Mogelijk dat er toch een kabeltje gaat komen of er een andere oplossing voor bedacht wordt.

Zware subsidie van de overheid maakt het goed.

WSPB
22/09/14, 21:15
Eigen windmolens? Het waait er altijd daar in het noorden

Dat worden veel molens. :) Plus een lange bureaucratische/democratische weg.

ronaldvanhoeven
22/09/14, 21:44
Ik ben benieuwd wat de huizenprijzen in Roodeschool gaan doen. Dit moet toch een boost gaan geven.

Bart L
22/09/14, 21:58
Ja .... Dat is al snel zo hé ;)


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

DiederikL
22/09/14, 22:02
Nog een opmerking: Onlangs is Aldel, de aluminiumsmelter, in de Eemshaven failliet gegaan omdat de nederlandse stroomkosten te hoog zouden zijn. Een paar kilometer verder, in Duitsland is de stroom veel goedkoper. Hoe gaat Apple dan doen? Krijgen zij wel een stroomkabeltje van de duitsers ?

Ik weet dat iedereen hier vind dat hij/zij veel euro's betaald voor zijn stroomafname maar geen datacentrum kan zich meten aan een aluminiumsmelterij hoor :-)

Aldel verwerkte zo'n 100 miljoen kg aluminium per jaar, a 14,5 kWh stroom verbruik om 1 kg aluminium te maken komt neer op zo'n 1,4 miljard kWh per jaar. Ter vergelijk, Google verbruikte wereldwijd in 2011 zo'n 260 miljoen kWh.

ronaldvanhoeven
22/09/14, 23:02
DiederikL: Perfect antwoord! Ik werd even stil van je cijfertjes.

Domenico
23/09/14, 11:03
Niet Apple maar Google dus.

http://www.rtvnoord.nl/?p=139000



Google investeert de komende vier jaar 600 miljoen euro in een reusachtig datacenter in de Eemshaven. Dat is dinsdagochtend bekendgemaakt op een persconferentie.

Het nieuwe centrum levert de provincie Groningen 150 nieuwe, permanente banen op. Daarnaast zijn voor de bouw nog eens duizend mensen nodig. De bouw van het datacentrum begint in 2016. In 2017 moet het klaar zijn. Het is het vijfde datacentrum voor Google in Europa.

Onder een geheime codenaam is Google al sinds de zomer van 2012 op zoek naar een geschikte locatie voor een gigantisch datacenter. Eerder vestigde Google al een kleiner datahotel in de Eemshaven. Die locatie is zeer geschikt voor datacentra, door de aanwezigheid van de trans-Atlantische glasvezelkabel tussen de VS en Europa. Eerder gingen er geruchten dat Apple naar de Eemshaven zou komen.

Kevin Bentlage
23/09/14, 11:40
Bizar! :drool:

Croab
23/09/14, 11:51
Ook leuk dat NL naast de klompen nu ook bekender wordt van een leuk datacentrum van Google..

Spyder01
23/09/14, 11:58
De keus voor de Eemshaven snap ik wel. Het huidige Eemsdelta datacenter wat ze "ingepikt" hebben was ook al een aardig DC met goede voorzieningen.
Wel een enorme expansie ineens, ben benieuwd hoeveel werkgelegenheid het uiteindelijk echt op gaat leveren. Google heeft immers ook al ontzettend veel geautomatiseerd.

Croab
23/09/14, 13:13
De keus voor de Eemshaven snap ik wel. Het huidige Eemsdelta datacenter wat ze "ingepikt" hebben was ook al een aardig DC met goede voorzieningen.
Wel een enorme expansie ineens, ben benieuwd hoeveel werkgelegenheid het uiteindelijk echt op gaat leveren. Google heeft immers ook al ontzettend veel geautomatiseerd.

Nou, in eerste instantie extra werk voor de bouw, daarna een aantal onderaannemers, maar voor de langere duur heb ik zo ook mijn twijfels. Ok, er zijn altijd mensen nodig om het draaiende te houden, maar die dingen zullen geen honderden banen bezetten ben ik bang.