PDA

Bekijk Volledige Versie : Internationale betalingen



CharlieRoot
15/09/14, 14:51
Beste Hosters,

Op dit moment ontvangen wij met enige regelmaat betalingen uit het buitenland op onze Nederlandse (ABN) rekening. We zijn toevallig nu eens aan het terugzoeken hoe de ABN met deze betalingen omgaat en wat mij opvalt is dat er per transactie fikse kosten in rekening worden gebracht. Zo was er bij de overboeking van een betaling al 20 euro van het totaalbedrag af en werd er hierna nog eens 13 euro los in rekening gebracht en afgeschreven.

Is er een goedkopere manier om dit soort betalingen uit te kunnen voeren? Paypal is duurder, dat hebben we al onderzocht. Andere opties zijn welkom!

chielsen
15/09/14, 15:20
Ik neem aan dat het geen europese overboekingen zijn?

Juist hiervoor is bitcoin heel interessant. Kijk eens op coinbase.com of bitonic.nl (kan direct weer naar euros).

TotallyHosted
15/09/14, 15:36
Wij zijn hier ook wel benieuwd naar. Bepaalde gebieden (waaronder een klant van ons uit Hong Kong) kost het ons EN de klant erg veel geld om over te maken. Waarschijnlijk is dat voor ons overigens via Paypal nog wel de moeite, gezien de lage bedragen waar het hier om gaat. Maar Bitcoin is uiteraard ook een optie.

CharlieRoot
15/09/14, 18:12
Wij zijn hier ook wel benieuwd naar. Bepaalde gebieden (waaronder een klant van ons uit Hong Kong) kost het ons EN de klant erg veel geld om over te maken. Waarschijnlijk is dat voor ons overigens via Paypal nog wel de moeite, gezien de lage bedragen waar het hier om gaat. Maar Bitcoin is uiteraard ook een optie.

Ik heb het over bedragen die per transactie oplopen tot enkele duizenden euro's waarbij de transactiekosten een percentage zijn (en dus oplopen). Paypal is een oplossing voor kleine bedragen, zo zijn wij ook begonnen, maar voor dit soort transacties niet meer.


Juist hiervoor is bitcoin heel interessant. Kijk eens op coinbase.com of bitonic.nl (kan direct weer naar euros).
Bitcoin is juist een waardeloze oplossing omdat je een gigantische risico loopt als de waarde van deze digitale munt ineens nose-down gaat. Feitelijk doe je met de bitcoin het zelfde als wat je zou hebben met het valutarisico voor internationaal betalingsverkeer waarbij je een dochteronderneming zou starten in het land waar de klant zit. Houd je je geld in die dochtermaatschappij dan loop jij (leverancier!) het valutarisico. Geen oplossing dus.

Ik heb even op die site gekeken maar hoewel ze hiermee het risico beperken betaal je alsnog een vaste fee en groeit deze dus mee met de transacties. Hier willen we nu juist van af...

Slechts 0,5% fee voor de omzetting naar euro's, iedere werkdag uitbetaald.

Smashmint
15/09/14, 18:51
Ik heb het over bedragen die per transactie oplopen tot enkele duizenden euro's waarbij de transactiekosten een percentage zijn (en dus oplopen). Paypal is een oplossing voor kleine bedragen, zo zijn wij ook begonnen, maar voor dit soort transacties niet meer.


Bitcoin is juist een waardeloze oplossing omdat je een gigantische risico loopt als de waarde van deze digitale munt ineens nose-down gaat. Feitelijk doe je met de bitcoin het zelfde als wat je zou hebben met het valutarisico voor internationaal betalingsverkeer waarbij je een dochteronderneming zou starten in het land waar de klant zit. Houd je je geld in die dochtermaatschappij dan loop jij (leverancier!) het valutarisico. Geen oplossing dus.

Ik heb even op die site gekeken maar hoewel ze hiermee het risico beperken betaal je alsnog een vaste fee en groeit deze dus mee met de transacties. Hier willen we nu juist van af...

Er zijn ook Bitcoin PSP's die alleen xx cent rekenen per transactie of omzetting.

Hostinger
15/09/14, 19:21
Als je Bitcoin-betalingen aan wilt nemen kan ik BitPay aanraden. Daarbij kun je gewoon een bedrag in een normale valuta opgeven, waarna BitPay dit omrekent naar Bitcoins. BitPay neemt de Bitcoins in ontvangst en verkoopt die, waarna ze jou de tegoeden in euro's geven. Die kun je vervolgens over laten schrijven naar een bankrekening in Europa.

CharlieRoot
15/09/14, 20:10
Er zijn ook Bitcoin PSP's die alleen xx cent rekenen per transactie of omzetting.

Url?




----
WIPA Nederland - https://wipa.nl

joriz
15/09/14, 20:25
Via BitPay kan je inderdaad gewoon direct euro's ontvangen. Tot nu toe hebben we nog geen rare bestellingen gehad met Bitcoin. Ook mede omdat er extra checks worden uitgevoerd of de klant vanuit Nederland is (alleen Nederlandse klanten kunnen bij ons via Bitpay betalen). Internationale Bitcoin betalingen staan we nog niet toe.
Betaalmethodes zoals PayPal en Credit Card worden internationaal wel veel gebruikt. Dus dat is sowieso slim om te gebruiken omdat ook al van te voren het percentage van de transactiekosten bekend is.

Bij internationale overschrijvingen kan je meestal kiezen of de kosten BEN, SHA, OUR is, dus wie de extra kosten moet betalen. Je zou de klant kunnen verzoeken om OUR te kiezen zodat diegene altijd opdraait voor de extra kosten.

systemdeveloper
15/09/14, 20:28
Envelopje ;)

wila
15/09/14, 23:35
Hi,

Ik doe bijna uitsluitend zaken met het buitenland en dat gaat inderdaad meestal om grotere bedragen.

Vroeger had ik ook een ABN rekening, totdat ik dus inderdaad tegen hetzelfde aanliep.
Heb ze er toen over aangesproken en dan vertelden ze me dat bijvoorbeeld het IBAN nummer niet zou kloppen over een betaling die ik had gedaan en dat er extra kosten waren omdat ze het met de hand aan hadden moeten passen. (pardon?)
Was hetzelfde nummer als de keer daarvoor... (en toen was het wel goed en ook via andere banken geen probleem)
Kreeg veel van dat soort nonsens van ze, dus ben geswitched van bank en stukken goedkoper, sneller, makkelijker, nooit meer problemen.

Ik wil net niet zo ver gaan om te zeggen dat ABN niks is, maar mijn ervaring is dat qua betalingen buitenland de ABN niet de beste keuze is. Misschien zijn ze inmiddels beter hoor, maar daar ga ik niet meer achterkomen :)

Overigens afhankelijk van het land waar je zaken mee doet kan het redelijk oplopen en inderdaad maken opties als SHA/OUR e.d. een verschil.

TotallyHosted
16/09/14, 10:20
Via Mollie kun je ook Bitcoin-ondersteuning inbouwen. Dit krijg je tegen de waarde van dat moment uitbetaald, binnen 2 dagen in euro's. Ze houden slechts 0,25 euro achter per transactie.

https://www.mollie.nl/betaaldiensten/bitcoin/

maxnet
16/09/14, 14:52
Bij ING betaal je als ontvanger 5 EUR voor betalingen tot 5000 EUR.
Tenzij je echt honderden betalingen uit het verre oosten ontvangt, denk ik dat je met het implementeren van vage alternatieve betaalmethodes al meer aan tijd kwijt bent.

MKB Webhoster
16/09/14, 17:36
Wijzelf gebruiken voornamelijk voor buitenlandse betalingen

1. Paypal
2. Skrill (voormalige moneybookers)
3. Western Union (alleen als we het bedrijf in kwestie kennen of al eerder mee gewerkt hebben)

Internationale betalingen blijft inderdaad een "klote" gedoe, en zal altijd geld blijven kosten.

Wat voor betalingen ontvang je dan? Microtransacties? Grote bedragen?

Is er geen mogelijkheid dat je klanten tegoeden betalen, ipv keer per keer een betaling te doen?

ronaldvanhoeven
17/09/14, 21:47
Ik zou geen paypal gebruiken. Afhankelijk van de bedragen kan je natuurlijk creditcards accepteren.

xentos
18/09/14, 17:00
Ik zou geen paypal gebruiken. Afhankelijk van de bedragen kan je natuurlijk creditcards accepteren.

Als je virtueel producten levert, kan je beter een alternatief gebruiken.

Creditcard is een NO-GO voor virtueel producten, elke keer als je een claim binnen krijgt en niet wint(omdat je meestal geen bewijs hebt), het kost geld als er een claim komt. Ik heb hier problemen gehad met claims voor goedkoop virtueel producten van 5 dollar t/m 20 dollar producten. Het claim kosten kost al snel 10-25 euro.

Je kan dit uitfilteren, maar toch komt er soms misbruikers door. Paypal heeft jammer genoeg geen aan/uit knop voor creditcard. En laat het altijd toe.

CharlieRoot
19/09/14, 07:24
Wijzelf gebruiken voornamelijk voor buitenlandse betalingen

1. Paypal
2. Skrill (voormalige moneybookers)
3. Western Union (alleen als we het bedrijf in kwestie kennen of al eerder mee gewerkt hebben)

Internationale betalingen blijft inderdaad een "klote" gedoe, en zal altijd geld blijven kosten.

Wat voor betalingen ontvang je dan? Microtransacties? Grote bedragen?

Is er geen mogelijkheid dat je klanten tegoeden betalen, ipv keer per keer een betaling te doen?

Op transacties die het land verlaten (waar de klant is gevestigd) moet de klant veel belasting betalen, dit is een bekend probleem als je zaken wilt doen met dit land. De transactiekosten komen hier dus nog bij op en gezien de hoogte van de betalingen nu (duizenden per maand) hebben we het dus over véél transactiekosten. Tegoeden? Wat schaar jij hier onder?


Bij ING betaal je als ontvanger 5 EUR voor betalingen tot 5000 EUR.
Tenzij je echt honderden betalingen uit het verre oosten ontvangt, denk ik dat je met het implementeren van vage alternatieve betaalmethodes al meer aan tijd kwijt bent.

Gezien de hoogte van het bedrag gaat dit dus niet op voor ons.


Via Mollie kun je ook Bitcoin-ondersteuning inbouwen. Dit krijg je tegen de waarde van dat moment uitbetaald, binnen 2 dagen in euro's. Ze houden slechts 0,25 euro achter per transactie.

https://www.mollie.nl/betaaldiensten/bitcoin/

Zie hierboven. Los van dat het veel werk is, ik mijn boekhouder opnieuw kan opleiden en er nadelen aan BitCoin kleven is het ook een risico.

chielsen
19/09/14, 10:22
Charlie, je komt hier met een probleem en vraagt om oplossingen. Vrijwel iedereen hier is het eens dat bitcoin een goede oplossing kan zijn, zeker ook voor het belastingprobleem. Misschien zou je dan iets meer moeten inlezen in wat er mogelijk is ipv ungefundeerde uitspraken gaan doen over koersrisico en boekhouders opnieuw opleiden.

Zoals ik in mijn post al aangaf zijn er partijen die alles voor je regelen, en jou gewoon euro's overmaken. Dat is niets anders dan een ideal transactie via bijvoorbeeld mollie. Het grootste probleem is waarschijnlijk je klant overtuigen in bitcoin te betalen, maar ook dat is via bijvoorbeeld coinbase heel laagdrempelig.

NibeP
19/09/14, 11:22
Zie hierboven. Los van dat het veel werk is, ik mijn boekhouder opnieuw kan opleiden en er nadelen aan BitCoin kleven is het ook een risico.
Je kan een Bitcoin betaling eenvoudig via Mollie laten verlopen (betaallink aanmaken, 5 minuten werk). Je hebt zelf geen risico, aangezien je altijd het bedrag in € krijgt wat jij hebt opgegeven. Mollie houdt rekening met de koers, je hoeft zelf enkel het bedrag in € opgeven wat je wil ontvangen. De boekhouding is niet anders dan normaal, je ziet Mollie als een tweede rekening en ontvangt een factuur voor de transactiekosten (die worden ingehouden van het uitbetaalde bedrag).

MKB Webhoster
19/09/14, 17:44
Zelf denk ik dat via Mollie BV dit op een voordelige manier zou kunnen.
Daarnaast is het eventueel wel interessant om eens te kijken naar een duitse bankrekening.
Misschien zijn daar de kosten wel veel lager omdat de economie en import/export veel groter is.
Of om de tafel met abn amro en afspraken maken.

Hosted
25/09/14, 21:45
We hebben in het verleden gewerkt met een partij die anti-fraude had en creditcards accepteerde, maar fraudeurs kwamen hier gewoon doorheen. Wel merk ik dat PayPal dit redelijk goed doorheeft, enkel kunnen ze eenvoudig een geschil aanmaken en het geld terughalen (kleine bedragen heeft het geen zin om hiervoor in discussie te gaan met de klant).

Hostinger
26/09/14, 21:52
We hebben in het verleden gewerkt met een partij die anti-fraude had en creditcards accepteerde, maar fraudeurs kwamen hier gewoon doorheen. Wel merk ik dat PayPal dit redelijk goed doorheeft, enkel kunnen ze eenvoudig een geschil aanmaken en het geld terughalen (kleine bedragen heeft het geen zin om hiervoor in discussie te gaan met de klant).

PayPal geeft doorgaans de klant gelijk bij een conflict over een betaling, zeker als je met niet-fysieke producten werkt. En als het creditcardbedrijf van de klant de transactie terug haalt gaat PayPal jou natuurlijk ook niets betalen. Creditcardfraude is een groot probleem met internationale betalingen maar daar doe je weinig aan. Als je internationaal betalingen aan wilt nemen kun je eigenlijk niet om PayPal heen.

Bitcoins klinkt wel leuk maar in de praktijk gebruiken weinig mensen het. In veel landen is de wetgeving rond Bitcoins nog wat vaag waardoor veel mensen er geen vertrouwen in hebben. Als je zelf achter een betalingsprovider zoals Mollie of BitPay zit heb je daar geen last van. Totdat je een keer een restitutie wilt doen, want dat is erg onpraktisch met Bitcoins.

Hosted
27/09/14, 18:40
Ben het helemaal met je eens, blijft een 'gevaarlijk' verhaal. Alhoewel het natuurlijk (hosting) een minder risicovol product is, tegenover hardware.

snel.com
30/10/14, 16:12
Bitpay kun je inderdaad instellen dat je het direct in euros wilt ontvangen waardoor je helemaal geen risico loopt. En Bitcoin is toch niet terug te vorderen, dus daarmee ook een zekerheid.

Daarnaast gebruiken wij Ogone (Ingenico) waarbij onze klanten overmaken op de rekening van Ogone, die boeken het dan vervolgens met de wekelijkse batch op ons rekening. Gemak voor de klant omdat Ogone in meest van de Europese landen rekeningnummers hebben waardoor de klant geen internationale overschrijving hoeft te doen, en goedkoper omdat je geen internationale overschrijvingskosten moet betalen.

snel.com
22/12/14, 13:48
Ik weet niet om hoeveel betalingen en wat de grootte van de transactie bedragen zijn maar je zou ook kunnen proberen om Ogone (Ingenico) tussen jou en de klant te zetten. Dan betalen zij aan Ogone en Ogone betaalt jou minus 0,25 euro. Wel rekening mee houden dat er maandelijkse kosten zijn bij Ogone.