PDA

Bekijk Volledige Versie : Overname van kleine Amerikaanse hosting partij



Alterview
10/09/14, 11:30
Ik ben momenteel in gesprek over de overname van een relatief kleine Amerikaanse hosting partij. We zitten in de orienterende fase, dus er zijn verder nog geen afspraken gemaakt.

Het is een eenpitter met ongeveer 125 (budget) klanten uit diverse (engels talige) landen. Vrijwel geen domein registratie, maar wel hosting pakketten. Nu vraag ik me af of jullie ervaring hebben met dit soort overnames. Het ziet er allemaal erg interessant uit, maar er zitten vast haken en ogen aan zo'n buitenlandse overname :)

Er zijn bijvoorbeeld een aantal klanten die dmv een cheque betalen, wat eigenlijk geen optie is, mocht de overname door gaan. Innen van cheques is tenslotte stervensduur in Nederland...

Graag hoor ik jullie tips en ervaringen! :)

ronaldvanhoeven
10/09/14, 12:03
Als ik dit zo lees is het absoluut niet interessant. Het is een kleine partij, die ook nog eens een budget hoster is. Hoeveel omzet zit erin? € 3.000? Als je het al doet moet je natuurlijk alleen de klanten overnemen en niet het bedrijf en het onmiddelijk intergreren in je nederlandse bedrijf. Dan heb je in ieder geval niet alle ellende en kosten van de amerikaanse wetgeving.
De vraag is dan: Hoeveel klanten gaan je trouw blijven? Hoe ga je die mensen service bieden. Dat vooral gezien het tijdsverschil van 6 - 12 uur.
Betalingen doen ze daar inderdaad per cheque (geen optie) , paypal (zit je ook niet op te wachten) en creditcard.
Kortom: ik denk dat het heel veel moeite is en dat je er heel weinig aan kan gaan verdienen in de toekomst. Niet doen, tenzij je het gratis kan krijgen.

Hosted
27/09/14, 19:42
Ik denk dat je inderdaad het risico niet moet aan willen gaan. Andere cultuur, manier en klanten die veel risico's met elkaar meenemen. Lees ook eens het verhaal over de internationale betalingen. Dat gaat wat meer duidelijkheid geven over cheque, creditcard e.d.

Dennis Fransen
28/09/14, 11:56
Ik denk dat dit soort overnames veel risico met zich meebrengen.
Cheques zijn niet meer van deze tijd en banken doen er ook moeilijk over om ze te innen.
Je zit dan onnodig lang te wachten op je geld.
Ik zou mij altijd focussen op mijn eigen markt.

PerryKniest
29/09/14, 11:55
Het ligt er natuurlijk aan, heb je zelf een hostinglabel die zich richt op deze markt? Of ga je ze onderbrengen onder je Nederlandse hosting, waarbij alles in het Nederlands is?

advandeput
30/09/14, 11:19
We hebben veel ervaring met overnames. Als ik dit zo zie dan is er een groot risico wat waarschijnlijk niet opweegt tegen de mogelijke opbrengsten.

Alterview
14/10/14, 15:07
Bedankt voor de reacties... ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het bedrijf niet over te nemen, vooral vanwege de vele cheque betalingen, dit kan gewoon niet uit. Verandering van betalingsvoorwaarden e.d. geeft dan toch teveel risico. Ook speelden er nog wat andere twijfels mee.

ronaldvanhoeven
14/10/14, 22:09
Verstandige keuze