PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarschuwing verdachte hosting aanvragen van dhr Driebergen



PerryKniest
30/08/14, 11:55
Momenteel is er iemand onder de naam Hans Driebergen met het emailadres hanscomputers1@gmail.com verdachte hosting aanvragen aan het maken, hierbij stuurt hij na de aanvraag van meestal een groot pakket een mail dat hij een "error" kreeg tijdens de ideal betaling en of je de factuur kunt toesturen zodat hij het over kan maken en wellicht het pakket alvast kan activeren zodat hij kan beginnen met zijn website.

Wij zelf hebben bij Hostla.nl en Kniestmultimedia.nl deze order reeds gehad, wel een ander adres.

Hij stuurt zo een soort mail erna:


29 augustus 2014.

Beste,

Het volgende ik probeerde net te betalen met mijn ing rekening wordt er
steeds vermeld dat er een fout in het systeem zit , ik heb u net een
printscreen gestuurd.
Kunt u er misschien even na kijken , of kunt uw de factuur opsturen dan
maak ik het over op rekening? is voor mij beter en handiger.
en het eventuele volgende wat ik uw wil vragen is of u alvast de account
gegevens wilt opzetten en versturen zodat ik kan beginnen met het versieren
van mijn website.
graag wil ik een reactie terug van u ontvangen.

<http://imageshack.com/f/p81HIYnnj>

Met vriendelijke groet,

Hans Driebergen.

------------
Bedankt voor uw bestelling!

We hebben uw bestelling in goede orde ontvangen. Hieronder vindt u ter
bevestiging de bestelde diensten/producten.

We hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,
Hostla Webhosting

Bestelling .nl domeinnaam - noodfonds-jsc.nl 1 jaar € 9,95 Hosting
Reseller 1 jaar € 354,00 Subtotaal: € 363,95 BTW: € 76,43 *Totaal
incl. BTW:* *€* *440,38*
Klantgegevens

*Uw gegevens:*
Dhr. hans driebergen
Almastraat 10
9716CN Groningen
Nederland

T: 0616328842
E: hanscomputers1@gmail.com

*Betaalmethode*
iDEAL


Bij Kniest MultiMedia had hij een adres in Arnhem met een ander telefoonnummer.

Ik vermoed dat zodra je deze bestelling verwerkt er rare dingen gaan plaats vinden op je server en de factuur zal nooit betaald worden.
Deze post puur om de rest te waarschuwen.

ronaldvanhoeven
30/08/14, 12:36
Wij hebben gisteren ook een aanvraag gehad

access2it
30/08/14, 13:00
Welkom bij de club.

http://www.webhostingtalk.nl/shared-webhosting/184913-spam-alert-van-persoon-die-vals-zich-aanmeld.html#axzz3Bs2Ee4ZD

ronaldvanhoeven
30/08/14, 13:18
Ter nadere info: Hij vroeg bij ons de naam www. noodfonds-uyhz.nl aan.

Heeft er inmiddels al iemand een noodfonds opgericht? :)

PerryKniest
30/08/14, 14:25
Welkom bij de club.

http://www.webhostingtalk.nl/shared-webhosting/184913-spam-alert-van-persoon-die-vals-zich-aanmeld.html#axzz3Bs2Ee4ZD

Dat andere topic niet gezien, waarschijnlijk gaat dit om dezelfde persoon met weer een nieuwe naam/methode.

bibawa
30/08/14, 14:28
Join the club, bij ons is die persoon begin deze week al gepasseerd jammer genoeg betaald via Paypal en betaling uiteraard teruggefloten... Zelf te laat gezien maar aan de bestelling zelf zag je al dat het malafide was..

Bij ons was het noodfonds-dehul.nl dat geregistreerd werd maar wel onder een naam Boris xxxxx uit Amsterdam ..
Ik heb speciaal meteen na de bestelling gebeld naar het telefoonnummer dat opgegeven was bij bestelling en daar wisten ze uiteraard van toeten nog blazen..

Boris xxx bestaat in dit geval wel degelijk en heeft zijn betaling ook teruggevordert via Paypal..

We hebben per direct besloten om niets meer automatisch te verwerken via Paypal, begin er stilaan genoeg van te hebben dat Paypal het frauduleus bestellen zo vlot in de hand werkt door terugboekingen direct uit te voeren..

ronaldvanhoeven
30/08/14, 14:35
Dit is inderdaad een goede waarschuwing voor het gebruik van Paypal. We zijn net bezig om een betaalsysteem uit te zoeken en zal Paypal niet meenemen in die beslissing

ronaldvanhoeven
30/08/14, 14:37
Heeft trouwens iemand hier enig idee wat deze Hans, Boris of wie dan ook, met de hosting wilt doen op het moment dat hij een werkend pakket heeft? Heeft hij ooit ergens een werkend pakket gekregen? En wat deed hij er toen mee?

PerryKniest
30/08/14, 14:42
Heeft trouwens iemand hier enig idee wat deze Hans, Boris of wie dan ook, met de hosting wilt doen op het moment dat hij een werkend pakket heeft? Heeft hij ooit ergens een werkend pakket gekregen? En wat deed hij er toen mee?

Volgens het andere topic zijn er op een account phising emails voor de ING Bank verzonden.

Hostingwalk
30/08/14, 16:13
Hier ook een bestelling binnen gehad ja , daarna e-mail:

"Het volgende ik probeerde net te betalen met mijn ing rekening wordt er steeds vermeld dat er een fout in het systeem zit , ik heb u net een printscreen gestuurd.
Kunt u er misschien even na kijken , of kunt uw de factuur opsturen dan maak ik het over op rekening? is voor mij beter en handiger.
en het eventuele volgende wat ik uw wil vragen is of u alvast de account gegevens wilt opzetten en versturen zodat ik kan beginnen met het versieren van mijn website. graag wil ik een reactie terug van u ontvangen."

Hij vroeg duur reseller pakket aan + domeinnaam: noodfonds-dsh.nl , hij heeft in ieder geval niet via Paypal proberen te betalen.
Zelfs met een handtekening erbij.

ronaldvanhoeven
30/08/14, 16:18
Als er een handtekening is, kan de politie er misschien iets mee

bibawa
30/08/14, 18:22
Als deze persoon te herleiden is, kan er misschien gezamelijk een klacht ingedient worden tegen deze persoon..

Dezo
30/08/14, 19:21
Kunnen beide topics niet samengevoegd worden?

SmilieBG
30/08/14, 20:22
Bij ons is hij helaas tussen geglipt :(
zojuist geblokkeerd, er stond een nep Paypal pagina op zijn account :(

asusk7m550
30/08/14, 21:08
Doen jullie ook aangifte bij de politie? Ik ga ervanuit dat je wil kunt zien vanaf elk ip dit is aangevraagd.

Hopelijk kan de politie daar dan iets mee.

SmilieBG
30/08/14, 21:12
Bedrijfsmatig doen wij niks mee.

Persoonlijk vind ik het bij voorbaat verloren strijd. Het gaat dan ook om geringe bedragen van de oplichting. En indien iemand bewust zijn Paypal gegevens inklopt op een domein van noodfonds-whatever, wel... :)

Marin
31/08/14, 14:40
Wij gaan ook niet voor elke fake bestelling aangifte doen. Kost gewoonweg teveel tijd. Vaak zie ik al snel genoeg aan het type bestelling of het echt of fake is.

asusk7m550
31/08/14, 18:57
Het ging mij ook niet om de foute bestelling. Maar vooral omdat deze specifieke persoon met zo'n bestemming strafbare feiten pleegt. Jullie hebben de mogelijkheid om hem of haar hiervoor te pakken. En vooral de mogelijkheid om echt uit te zoeken wat zo'n iemand doet.

Marin
31/08/14, 22:07
Volgens mij is het pas strafbaar als hij iemand economisch benadeeld. Dan moeten we wel eerst de bestelling doorzetten. Of degene wiens identiteit misbruikt wordt moet aangifte doen.

Sent from my Nexus 5 using webhostingtalk mobile app

asusk7m550
31/08/14, 23:16
Volgens het andere topic zijn er op een account phising emails voor de ING Bank verzonden.


er stond een nep Paypal pagina op zijn account :(

Dit soort strafbare dingen bedoel ik. Phishing is volgens mij gewoon strafbaar. Als niemand er iets tegen doet blijft dit gewoon aan de gang gaan. Jullie zitten dicht bij de persoon zelf en ik zie kansen om deze persoon te pakken.

Mark17
02/09/14, 12:29
Welkom bij de club.

http://www.webhostingtalk.nl/shared-webhosting/184913-spam-alert-van-persoon-die-vals-zich-aanmeld.html#axzz3Bs2Ee4ZD

In beide gevallen is hier met hetzelfde telefoonnummer besteld (mobiel nummer). De overige gegevens wijken af.

Serveo
02/09/14, 12:57
Deze methodes zijn toch niet nieuw heren? Voorheen deden de jongens uit noord Afrika vergelijkbare aanvragen. Piet Klaas met email als adres joopie smits at gmail.com. Niemand zijn IP uit de bestelling te pakken? Deze kerel klinkt namelijk als een amateur.


Sent from my iPhone

Tim.Bracquez
02/09/14, 13:00
Dit is inderdaad een goede waarschuwing voor het gebruik van Paypal. We zijn net bezig om een betaalsysteem uit te zoeken en zal Paypal niet meenemen in die beslissing
Paypal geen problemen hier mee. Gewoon ingaan tegen de claim en je wint dit 99,99% als verkoper. De aankopen voor diensten vallen niet onder de "koper protectie". Enkel voor goederen beslissen ze meestal in hun voordeel. Enige wat je kan verliezen is een claim dat via de creditcard terug geboekt is, maar daar kan paypal niets aan doen. Echter hierin ook al enkele gewonnen, ook van frauduleuze bestellingen, je moet soms hun geld proberen te houden, vinden ze niet zo fijn :-)

Mark17
02/09/14, 13:00
Uiteraard hebben wij bij elke bestelling een IP. We steken er echter geen tijd in om het verder uit te zoeken (eerst betalen en dan opleveren doen we al geruime tijd bij nieuwe relaties en dat werkt goed genoeg voor dit soort klanten).

PerryKniest
02/09/14, 14:29
Uiteraard hebben wij bij elke bestelling een IP. We steken er echter geen tijd in om het verder uit te zoeken (eerst betalen en dan opleveren doen we al geruime tijd bij nieuwe relaties en dat werkt goed genoeg voor dit soort klanten).

Nieuwe klanten is voornamelijk ook altijd hier eerst betalen, tenzij er persoonlijk contact is geweest bv, dan maken we nog wel is een uitzondering.

CT0
02/09/14, 16:08
Paypal geen problemen hier mee. Gewoon ingaan tegen de claim en je wint dit 99,99% als verkoper. De aankopen voor diensten vallen niet onder de "koper protectie". Enkel voor goederen beslissen ze meestal in hun voordeel. Enige wat je kan verliezen is een claim dat via de creditcard terug geboekt is, maar daar kan paypal niets aan doen. Echter hierin ook al enkele gewonnen, ook van frauduleuze bestellingen, je moet soms hun geld proberen te houden, vinden ze niet zo fijn :-)

Helaas heb je het hier bij het verkeerde eind Tim. Vorig jaar hebben we zo'n situatie gehad, en PayPal doet geen enkele moeite en draait de betaling gewoon terug. Dit onder het mom van "het is een gehackte account" ... yeah sure... Die conclusie werdt getrokken door PayPal omdat de betaling vanaf een ander IP gedaan werd dan normaliter gebruikt werdt bij die account.

Dus PayPal liever niet.

bibawa
02/09/14, 16:15
Hier net eens een lookup gedaan van het Ip vanwaar de bestelling geplaatst is .. zelfs een static KPN adres..


IP : 188.207.x.y Neighborhood
Host : static.kpn.net Not OK

Tim.Bracquez
02/09/14, 16:35
Helaas heb je het hier bij het verkeerde eind Tim. Vorig jaar hebben we zo'n situatie gehad, en PayPal doet geen enkele moeite en draait de betaling gewoon terug. Dit onder het mom van "het is een gehackte account" ... yeah sure... Die conclusie werdt getrokken door PayPal omdat de betaling vanaf een ander IP gedaan werd dan normaliter gebruikt werdt bij die account.

Dus PayPal liever niet.

Raar, hier al 50+ claims gewonnen, nooit problemen mee als je laat weten dat het een " virtual service " is. Je doet dan echt iets fout hoor

CT0
02/09/14, 16:42
Raar, hier al 50+ claims gewonnen, nooit problemen mee als je laat weten dat het een " virtual service " is. Je doet dan echt iets fout hoor

Dan weet ik wie ik de volgende keer moet PM-en voor advies ;)

Smashmint
02/09/14, 18:03
Raar, hier al 50+ claims gewonnen, nooit problemen mee als je laat weten dat het een " virtual service " is. Je doet dan echt iets fout hoor

Klopt, de enige ~5 Paypal claims die we ooit hebben gehad hiervoor ook nooit verloren.

De laatste welke vrij recent was over een "gehackt account" kregen binnen een 1 dag een bericht dat ze geen bewijs hadden kunnen vinden.

Hostingwalk
02/09/14, 19:00
KPN ? dat is dan wel vreemd zal die wel random zijn hier namelijk Vodafone.

Axel Polfliet
03/09/14, 10:26
Hier ook Vodafone, bestelling trouwens niet geleverd want er is niet betaald. PayPal betalingen voor 'nieuwe' klanten schorten we hier voor een periode van 5 dagen op om te kijken of er al snel een conflict melding van PayPal komt.

ronaldvanhoeven
03/09/14, 18:03
Misschien is het een idee als de de speciale afdeling van onze nationale politie ook lid wordt op webhostingtalk. Kan er een speciaal forum geopend worden voor internetfraude. Zit de politie toch dicht bij de bron. Misschien een ideetje Domenico?

Serveo
04/09/14, 01:13
Misschien is het een idee als de de speciale afdeling van onze nationale politie ook lid wordt op webhostingtalk. Kan er een speciaal forum geopend worden voor internetfraude. Zit de politie toch dicht bij de bron. Misschien een ideetje Domenico?

Er zijn al leden onder ons ;-). Daarnaast denk ik dat er vele andere branches zijn die met internet fraude te maken hebben. Gebruik maken van hun meldpunt lijkt me het meest voor de hand liggend.

PerryKniest
04/09/14, 14:45
Andere vraag, zou maxmind fraud control ook goed zijn voor de nederlandse markt?

Mark17
05/09/14, 02:36
Andere vraag, zou maxmind fraud control ook goed zijn voor de nederlandse markt?

Voor de NL markt zijn er maar 2 relatief veilige opties die "simpel" toepasbaar zijn:
- iDeal
- overboeking

In beide gevallen pas opleveren na ontvangst betaling (je eigen bank moet het bevestigen, niet een printscreen).

Met steeds wijzigende IPs en andere gegevens zal het voor partijen als Maxmind lastig zijn betrouwbare informatie te geven zonder veel fouten.

4service
09/09/14, 19:26
Hier nu ook een sterk vermoeden van een spammer bestelling.
Alles officieel betaald uit de States met Visa en zeker niet het grootste account.(Visa betaling was goed gekeurd)
Dit account heeft direct 1000 mail geprobeerd te versturen gelukkig restrictie van 100 per uur.
Heb de Rabo omikassa al geïnformeerd over het vermoedelijke terug eisen van het geld.
Morgen nog even een telefoontje eraan wagen.

4service
09/09/14, 20:46
Nog 2 andere Visa betaling maar voor de zekerheid gebeld (VS).
Deze Visa gegevens zijn waarschijnlijk gestolen.
Ip's van frauduleuze bestellingen : 72.89.122.92 - 69.65.47.117 - 69.65.47.122

bibawa
09/09/14, 20:57
Ik heb daarstraks een mail gestuurd naar phising@ing.be met daarin alle informatie ook klacht ingevuld bij Ecops..
Weet niet of het iets gaat uithalen..

Misschien moeten we met z'n allen naar ING mailen zodat ze er wel iets mee moeten doen ?

ronaldvanhoeven
10/09/14, 11:12
Wij hebben inmiddels niets meer van dhr Driebergen gehoord.. Hij heeft het pakket aangevraagd, wij hebben het nog niet aangemaakt. Dit is inmiddels een week of 2 geleden..

4service
22/09/14, 19:37
Nieuwe visa betaling ontvangen bleek ook gestolen te zijn.
IP: 173.232.80.111 Host: server.janggleng.com

ronaldvanhoeven
22/09/14, 20:12
Een week of 4 geleden heeft hij dus bij ons ook wat aanvraagt. We hebben daarna nooit iets meer van hem gehoord.

Croab
23/09/14, 11:15
Bedankt voor de melding! Jammer dat dit toch zo vaak moet voorkomen..

BsHosting
23/09/14, 12:07
Zolang justitie er weinig aandoet zal dit helaas zo blijven.
Ik zie liever dat ze er zo 1 pakken, alle schade uit eigen zak laten betalen, en ouders mede aansprakelijk stellen en minstens 25 jaar celstraf geven.
Maar ja das een Utopia we leven in NL daar mag dat allemaal ongestraft gedaan worden.

Was gisteren nog op het nieuws die 2 daders die dat grietje zwaar hebben mishandeld zijn weer vrij degene die het filmde zit nog vast, dat filmen en geen hulp bieden is niet goed te praten en mag van mij ook zwaar bestraft worden maar waarom zijn de daders vrij dat klopt niet

Croab
23/09/14, 13:51
Zolang justitie er weinig aandoet zal dit helaas zo blijven.
Ik zie liever dat ze er zo 1 pakken, alle schade uit eigen zak laten betalen, en ouders mede aansprakelijk stellen en minstens 25 jaar celstraf geven.
Maar ja das een Utopia we leven in NL daar mag dat allemaal ongestraft gedaan worden.

Was gisteren nog op het nieuws die 2 daders die dat grietje zwaar hebben mishandeld zijn weer vrij degene die het filmde zit nog vast, dat filmen en geen hulp bieden is niet goed te praten en mag van mij ook zwaar bestraft worden maar waarom zijn de daders vrij dat klopt niet

Tja.. het probleem is ook dat als we zelf daar strenger in zijn het vaak klantonvriendelijker is en ons daarmee weer in de vingers snijden..

robheid
23/09/14, 16:47
Alleen bestaande klanten mogen ook incasso en paypal, voor alle nieuwe geldt overmaken of ideal. Het is helaas niet anders.

Dirk Jan Dijkstra
14/10/14, 12:08
Politie is hier wel degelijk mee bezig, wanneer hostinbedrijven last hebben bankenscam of spamruns voor bankscam en je hebt relevante informatie, stuur mij dan even een PM, wellicht kan ik je in contact brengen met het juiste opsporingsteam.

Cyberjur01
14/10/14, 14:35
Wij hebben in het verleden (en nu nog steeds) last van deze aanvragen.
Belangrijk filter hierin in gezond verstand, bij aanvragen die afwijken. Typo is natuurlijk snel gemaakt door een echte klant maar..

Welke afwijkingen wij al voorbij hebben zien komen.

- Adres afwijkingen (af te vangen met een postcode check)
- Niet correcte telefoonnummers (bv 0123456789)
- Vreemde email adressen (van buitenlandse (onbekende) verstrekkers)

Als we het niet vertrouwen even nabellen, met de vraag of alles wel goed is gegaan.
Helaas zwemt er altijd wel een door het net.

Dirk Jan Dijkstra
14/10/14, 14:41
@Cypberjur01, het grootste gedeelte kan daarmee worden afgevangen maar wat mij verbaasde is dat sommige telefoonnummers correct lijken en pakken ze vrolijk de telefoon op, of bellen ze zelf.

Mark17
15/10/14, 00:41
Wij zien af en toe (op verschillende handelsnamen) bestellingen binnenkomen die we verdacht vinden. In de praktijk werkt de eis van vooraf betaling best redelijk. Om de politie informatie te verschaffen wil ik best een keer een dergelijk pakket opleveren (die uiteraard geen uitgaande mail kan versturen)...

joriz
15/10/14, 11:58
Gegevens kloppen helaas over het algemeen. Ze pakken bijvoorbeeld gewoon de gegevens van een onschuldig bedrijf uit het noorden van Nederland uit een of ander klein dorpje. Die gegevens zullen dan inderdaad compleet kloppen. Gelukkig betalen de oplichters/spammers meestal niet waardoor op deze manier dit soort bestellingen al worden afgevangen.

Cyberjur01
15/10/14, 15:16
Dirk Jan Dijkstra,

Klopt, is ook lastig om een 100% controle in te bouwen.
Met een eventuele Captcha is ook niet alles meer af te vangen.

Het zijn vaak echte personen die een account aanvragen.
Ze verzinnen steeds nieuwe dingen om het voor elkaar te krijgen.

Mogelijke oplossing, klant vooruit laten betalen en daarna pas aanmaken.
Dit gaat echter ten kosten van de flexibiliteit en snelheid van je service.

SF-Jeroen
15/10/14, 15:18
Kwestie van de eerste bestelling vooraf laten betalen of kopie KvK / legitimatie insturen. Lijkt me voor serieuze klanten geen enkel probleem.

cyberbootje
15/10/14, 21:57
Mwa, wij hebben ze ook... Gemiddeld 5 keer per maand en tot nu toe waren het altijd de grootste en duurste pakketten. Vooral webhosting, je spot ze meteen omdat ze ook nog eens vaak een extra berichtje achterlaten wat ook bijna niemand doet. Handmatig checken werkt het beste.

CT0
16/10/14, 14:04
Ik denk dat als je alles automatisch doet muv de grootste pakketten je al redelijk wat afvangt. Het is bij ons ook altijd het grootste pakket waar ze op zitten te azen.

Mark17
16/10/14, 19:47
Mogelijke oplossing, klant vooruit laten betalen en daarna pas aanmaken.
Dit gaat echter ten kosten van de flexibiliteit en snelheid van je service.

Zodra je bv iDeal ondersteund zie ik niet in in hoeverre je het ten koste gaat van de snelheid. Je kunt verder flexibel zijn door in bepaalde gevallen als nog te kiezen voor het doorzetten als je vertrouwen hebt de betaling te ontvangen.

systemdeveloper
16/10/14, 19:51
Had er pas ook eentje. Heb nog geen kopie ID / uittreksel kvk en betaling binnen maar ánders.... zou ik hier ook posten dat ik een slachtoffer was van die persoon...

Cyberjur01
17/10/14, 10:18
Zodra je bv iDeal ondersteund zie ik niet in in hoeverre je het ten koste gaat van de snelheid. Je kunt verder flexibel zijn door in bepaalde gevallen als nog te kiezen voor het doorzetten als je vertrouwen hebt de betaling te ontvangen.

Als dit aangeboden word aan particuleren, vangt dat een groot gedeelte af. Echter word in er eerder in het topic ook gemeld dat ze brutaal bellen dat de betalling van ideal een error geeft, of je het account/pakket alsnog kan aanmaken.

Bij bedrijven zie je nog steeds dat via iDeal betalen geen echte standaard is, zoals met een Creditcard wel al gebruikelijker is.
Het blijft al met al een uitdaging om dit in goede banen te lijden.

BsHosting
17/10/14, 12:23
Die error kan ik direct in Ideal zien, ik weet niet hoe dat zit met mensen die via een payment provider werken maar ik log zelf in bij ideal en kan ik precies de status zien en 99 van de 100 keer is dat niet voldoende saldo.

snel.com
30/10/14, 14:37
Je hoeft niet perse naar de politie, doe direct op internet je aangifte, op dit url,

https://www.mijnpolitie.nl/b/startDialog.html?area=20107101901&rootCode=MIO_AANG

Mark17
30/10/14, 20:57
Je hoeft niet perse naar de politie, doe direct op internet je aangifte, op dit url,

https://www.mijnpolitie.nl/b/startDialog.html?area=20107101901&rootCode=MIO_AANG

De opties op die URL lijken niet correct voor deze situatie.

NibeP
31/10/14, 01:01
Aangifte via internet voor bedrijven: https://aangifte.politie.nl/e-aangifte/internetaction.do

PerryKniest
31/10/14, 02:49
Aangifte via internet voor bedrijven: https://aangifte.politie.nl/e-aangifte/internetaction.do

Heeft er iemand hier al ooit aangifte tegen dit gedaan dan? Volgens mij doet niemand dit namelijk.

bibawa
02/11/14, 18:32
Pfff nu wordt het wel heel triest van ze

Bogus Landus
fsdfsdfdff
BTW
Sheise 44
577yy Berlin
BELGIE

cyrano
02/11/14, 19:53
Het feit dat niemand ooit aangifte doet speelt natuurlijk sterk in hun voordeel. Misschien eens samen overleggen of het jullie geen n euro waard is en een advocaat in de arm nemen?

Een aangifte via advocaat kost ca. 150 euro. Met z"n tienen is dat 15 euro per kop.

Mark17
04/11/14, 02:04
Het feit dat niemand ooit aangifte doet speelt natuurlijk sterk in hun voordeel.

Dit is voor ons dan ook de belangrijkste reden om te kijken hoe er aangifte gedaan kan worden. Hiervoor wachten we nog op een reactie van de politie, op korte termijn verwacht ik meer te weten. Op de internetpagina's van de politie heb ik nog geen passende optie gezien in ieder geval...

joriz
18/11/14, 11:29
Helaas ontvangen we de laatste tijd steeds meer orders waarbij de 'klant' het plan lijkt te hebben om een neppe credit card of bank website te plaatsen.
Helaas is er al één order doorheen geglipt (al hebben we deze snel gestopt). Inmiddels heb ik enkele maatregelen geplaatst in het bestelsysteem zodat deze al eerder worden gestopt.

Zeer opvallend is dat al deze bestellingen komen vanaf KPN Mobile IP-adressen.

Marin
18/11/14, 12:17
ISPConnect heeft contact met Harry Jongkind (Meldpunt Internetoplichting). Wij zullen hem hierop wijzen en kijken wat we loskrijgen

Marin
18/11/14, 18:25
Update: Inmiddels is er contact met de politie. Zij zijn op de hoogte van dit topic. ISPConnect gaat op korte termijn aan tafel met de politie om gezamenlijk te bekijken hoe wij dergelijke gevallen op een efficiënte manier kunnen melden. Ik begrijp dat dat nu "te lastig" of "te omslachtig" is. Gevaar is dan dus dat deze personen gewoon hun gang kunnen blijven gaan. Er zal dus iets moeten komen om dergelijke gevallen snel en simpel te kunnen melden.

Wij komen erop terug.

Marin
19/11/14, 12:31
Update:

Gesproken met de Politie Noord-Holland. Zij hebben een case liggen die gekoppelt kan worden aan deze thread. Echter, om wat te kunnen tegen deze persoon hebben zij meer aangiftes en sporen nodig. Deze Rechergeur heeft mij gevraagd of ik "slachtoffers" in contact wil brengen met hem. Wat er moet gebeuren is dat jullie een afspraak maken met hem op het bureau om daar, in zijn aanwezigheid, aangifte te doen. Dan kunnen zij serieus wat ondernemen tegen deze persoon.

Kleine bijkomstigheid, de politie werkt in regio's op dit gebied en nog niet landelijk. We hebben nu alleen wat aan de Poltiie Noord Holland. Dit houdt in dat er alleen mensen aangifte kunnen doen die zijn gevestigd in de provincie Noord Holland (minus Amsterdam, dat is weer een eigen regio).

Kunnen jullie een PM aan mij sturen met jullie naam en contactgegevens, dan lever ik dit aan bij deze Digitaal Operationeel Specialist van Noord Holland, hij zal jullie dan benaderen om een afspraak te maken voor de aangifte.

Los daarvan maken wij een afspraak met de politie en het LMIO om te bekijken hoe dit in de toekomst handiger en sneller kan.

Marin
19/11/14, 13:09
Net gehoord dat we mogelijk toch breder dan Noord Holland kunnenn gaan, Dus van iedereen graag een PB met NAW + Tel gegevens van jezelf!

systemdeveloper
19/11/14, 18:03
LOL, zou fijner zijn als de 'Digitaal Operationeel Specialist' ook eens gewone gevallen van internet oplichting zouden aanpakken i.p.v. iets pas strafbaar te maken zodra meerdere personen opgelicht zijn of er iets media aandacht komt. Laatste wat ik hoorde toen ik een oplichtingszaak wilde aangeven werd me nog vertelt dat het niet strafbaar is tenzij IK kon BEWIJZEN dat de oplichter NOOIT (ook niet in de jaren ervoor) op zijn opgegeven adres had gewoond.

Sterkte ermee iig!

pdu
19/11/14, 19:15
Beste Heren,

Indien je aangifte gaat doen van dit heerschap, gelieve dan te verwijzen naar Proces-verbaalnummer : PL1100-2014128613-1

Het heeft mij maanden gekost om via klachten afdeling van OM en Politie zaak in behandeling te krijgen, omdat je door hen zal worden verwezen om online aangifte te doen.
Bedrijven kunnen niet online aangifte doen, behalve als je in Flevoland zit (is pilot).

Op dit moment is zaak in zeer competente handen en ik ben onder de indruk.

Het probleem is dat OPLICHTING of POGING tot OPLICHTING niet serieus genomen zal worden en dat ze bij online aangifte als particulier de zaken verzamelen en dan pas gaan kijken of het om eenzelfde dader groep is voordat ze ooit eens besluiten om te onderzoeken.
Zoals wij allen weten is bewaarplicht maar 6 maanden, dus na 6 maanden valt er niets meer te onderzoeken.

Terwijl in werkelijkheid de strafbare feiten naast oplichting/poging tot oplichting ook, spamming, versturen phising emails en pogingsdelicten betreft en dat slachtoffers van uiteindelijk doel van deze dader(s) vele malen groter zal zijn.

Politie is een grote organisatie en niet elke ambtenaar heeft de kennis in huis om de juiste oordeel te vellen over dit soort feiten en daarmee tot de conclusie te komen dat één geslaagde incident bij ons vele tienduizenden slachtoffers kan maken.

Ik roep iedereen op, ook bij wie er geen betaling heeft plaatsgevonden en ook al is je schade nihil, om aangifte te doen tegen dit soort figuren, ze blijven doorgaan en maken slachtoffers terwijl als het een beetje tegen zit ze jouw infrastructuur daar bij hebben gebruikt.

Marin
19/11/14, 19:58
Beste Heren,

Het heeft mij maanden gekost om via klachten afdeling van OM en Politie zaak in behandeling te krijgen, omdat je door hen zal worden verwezen om online aangifte te doen.
Bedrijven kunnen niet online aangifte doen, behalve als je in Flevoland zit (is pilot).

Op dit moment is zaak in zeer competente handen en ik ben onder de indruk.



We hebben nu dus contact met iemand van de recherge die heeft aangegeven bij elke aangifte in regio NH persoonlijk aanwezig te willen zijn. Dit omdat hij de huidige zaak kent. Hij gaf mij ook aan dat er al een zaak bekend was, mogelijk is dat de zaak waarnaar jij verwijst, Zit jij in Noord Holland? (Ijmuiden).

NOGMAALS: Iedereen die info heeft, stuur mij een PB en de poltie zal contact met jullie opnemen!!!

Marin
28/11/14, 11:19
Van iedereen die mij een PM heeft gestuurd ehb ik de gegevens zojuist aan Politie Noord Holland gegeven. Wordt vervolgd...