PDA

Bekijk Volledige Versie : Blog over onderwijs van Simon. Verschenen op ISPToday



Simon Besteman
19/08/14, 15:03
Het geluid dat ik van alle hosters in de industrie heb gehoord vanaf de dag dat ik als directeur van ISPConnect aan de slag ben gegaan is dat het voor iedereen vreselijk moeilijk is om aan geschoold personeel te komen. Er is een gapend gat tussen wat de opleidingen afleveren en de behoefte van de werkgevers in de hostingindustrie.

In de afgelopen anderhalf jaar zijn Michiel Steltman (directeur DHPA) en ikzelf, samen en los van elkaar in gesprek geweest met diverse Regionale Opleiding Centra over de vraag voor beter gekwalificeerd personeel, vanuit de Nederlandse hostingbranche. Wij hebben samen met de branche een aantal initiatieven genomen om stappen te nemen, maar op een gegeven moment merkten wij dat wij met die kleinschalige, geisoleerde projecten niet in staat waren om een goed antwoord te geven aan de vraag van de branche.

Dat is de reden waarom we uiteindelijk maar hebben besloten om zelf een eigen opleidingstraject te starten. Samen met 15 hosters, waaronder Quanza Engineering, Cyso, PC-Extreme, Varnis, i3D.net en anderen, en met steun van Microsoft hebben we een profiel opgesteld wat iemand moet weten en kunnen om in onze branche aan de slag te gaan. Dit profiel is uiteindelijk gegeneraliseerd in wat wij een ‘cloud-engineer’ noemen.

Deze cloud-engineer brengen we in 9 maanden, waarvan 3 maanden stage, op de hoogte van onderwerpen zoals networking, security, virtualisatie maar zeker ook diverse soft-skills. Samen met de gemeente Amsterdam stellen we een groep van 20 tot 30 mensen samen, die deze opleiding kunnen gaan volgen. De eerste lichting zijn HBO-geschoolde werkzoekenden, die we deze omscholing aanbieden.

Hosters die dit initiatief ondersteunen dragen financieel bij, in de vorm van het bedrag dat ze anders kwijt zouden zijn aan personeelswerving. Ook hebben diverse hosters aangeboden op andere wijze bij te dragen, bijvoorbeeld door het faciliteren van rondleidingen door datacenters en meeloopdagen op een afdeling.

Het is een begin. Wat nu vooral van belang is, dat we zijn gestart! Ik verwacht dat dit initiatief groter wordt en breed door de sector zal worden gedragen. In 2015 willen we verdere stappen zetten samen met de ROC’s en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.

Mijn ideaal beeld is dat we straks de shift kunnen maken van het opleiden van HBO-werkzoekenden naar een post-MBO opleiding. We kunnen dan MBO studenten na hun laatste jaar een verdiepingsslag bieden met daarbij een baancommitment. Hopelijk keert het MBO hierdoor weer terug als ‘hofleverancier’ van onze sector!

Neem vooral contact met ons op als je belangstelling hebt in dit project. Hoe breder het gedragen wordt binnen de branche, hoe succesvoller wij zullen zijn. In het belang van iedereen: werkzoekenden en werkgevers in de hostingindustrie.