PDA

Bekijk Volledige Versie : Hostingindustrie neemt opleidingen in eigen hand. Automatiseringgids over ISPConnect



Simon Besteman
08/08/14, 17:20
Het volledige artikel staat hier.

http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2014/32/hostingindustrie-neemt-opleidings-heft-in-eigen-hand


De Nederlandse hostingindustrie heeft de knoop doorgehakt. Om iets te doen aan het tekort aan gekwalificeerde IT-ers gaan ze zelf mensen opleiden. Te beginnen met het domein waar de nood het hoogst is; een post-MBO-opleiding tot cloudengineer.

Na enkele jaren te hebben getracht om de studie-curricula van de gevestigde opleiders (voornamelijk ROC's) beter afgestemd te krijgen op de veranderlijke eisen van de hostingbedrijven, pakken de hostingbranche-organisaties DHPA en ISP Connect zelf de handschoen maar op. Onder de naam Cloud-Universiteit zetten ze een eigen opleidingsinstituut in de markt.

De Cloud-Universiteit zal een 9 maanden durende opleiding bieden, waarmee de studenten 32 uur per week worden beziggehouden, klassikaal, online en hands-on in datacenters. 3 van de 9 maanden worden als stage ingevuld, op meerdere plekken en op verschillende momenten in de opleiding. Het is de bedoeling om de selectie en de tentaminering zodanig kritisch in te stellen dat de leerlingen die slagen ook een baangarantie kan worden geboden.
'Sneu voor leerlingen en providers'
De aanleiding tot de stap is volgens directeur Simon Besteman van ISP Connect tweeërlei: "De instroom van IT-ers met MBO of hoger-onderwijs is al jaren onvoldoende om de stijgende vraag naar hostingdiensten bij te kunnen houden. Onze leden kunnen de mensen niet aanslepen. Maar daar komt nog een ander probleem bij; jongeren die met een relevant diploma van MBO-opleidingen komen beschikken vaak niet over kennis van de technologie die er vandaag toe doet. De meeste MBO's lopen hopeloos achter, ze leren de studenten om een Novell-netwerk in een kantoor aan te leggen! Het is sneu voor de leerlingen en het is ook sneu voor de hostingproviders, maar we hebben vandaag de dag echt wel behoefte aan andere vaardigheden".
Generiek perspectief ontwikkelen
Het is de bedoeling dat de Cloud-Universiteit z'n studenten opleidt voor de functie van cloudengineer, met een in principe technologie-agnostische insteek. Uiteraard kunnen de studenten onmogelijk met alle technologie-stacks vertrouwd worden gemaakt, maar door ze steeds met meer dan één enkele stack te leren werken moeten ze een generiek perspectief ontwikkelen.
Aan de invulling van het curriculum wordt nog gewerkt, maar vast staat wel al dat het voor 40 procent om zogeheten 'soft skills' zal gaan en dat 60 procent puur op techniek zal zijn toegespitst. In dat technische deel van het curriculum wordt aandacht besteed aan beheervaardigheden met Windows en Linux, inzicht in architectuur, beveiliging en virtualisatie.

Over de invulling van deze onderdelen vindt op dit moment nog overleg plaats tussen hosting providers en technologiebedrijven. Beide categorieën van bedrijven zullen docenten aanleveren. Grote technologiebedrijven verzorgen vaak al cursussen voor klanten en partners en beschikken daardoor meestal al over ervaren docenten, die ze nu dus ook voor de Cloud-Universiteit zullen inzetten. Maar ook de hosting-providers zijn op het gebied van onderwijs niet helemaal 'groen' meer doordat ze soms al jaren gastdocenten leveren voor ROC's.

Amsterdam bijt spits af
Leerlingen zullen in eerste instantie worden gerekruteerd uit gemeentelijke bestanden van langdurig werklozen met HBO- of academisch niveau en een bèta-oriëntatie. Volgens Besteman reageerde de gemeente Amsterdam zodanig enthousiast dat het er naar uitziet dat nog dit najaar kan worden begonnen met een eerste cohort van 15 tot 20 studenten. Begin volgend jaar zullen ook in andere gemeenten groepen starten. Met diverse ROC's wordt overlegd over de mogelijkheid om de Cloud-Universiteit de officiële status van post-MBO-opleiding te geven, waardoor naast 'verkeerde studiekeuze'-groep ook een instroom zal ontstaan van 'juiste studiekeuze'-leerlingen die beter gekwalificeerd op de arbeidsmarkt willen komen.
Brancheorganisaties werken steeds meer samen
Dat de hostingindustrie in Nederland twee brancheorganisaties kent - DHPA en ISP Connect - is een gevolg van een vrij scherpe segmentering van de hostingmarkt: DHPA verenigt providers die zich richten op grote corporate opdrachtgevers (doorgaans vele servers per klant). De leden van ISP Connect zijn meest providers die zich op de kleinere opdrachten richten, zoals het hosten van websites (vele klanten per server). Beide organisaties werken steeds meer samen, onderling maar ook met bijvoorbeeld Nederland ICT, dat met name technologieleveranciers, softwarebedrijven en systemintegrators verenigt.

eMiz0r
09/08/14, 11:38
Geniale ontwikkeling! Je zou kunnen stellen dat er momenteel _geen_ aansluiting plaatsvindt tussen MBO'ers (maar ook HBO'ers) en de doorsnee werkzaamheden binnen een hostingbedrijf. Uit een vrij recente selectieprocedure van meer dan 100 mensen is het uitermate moeilijk om een geschikte systeembeheerder te vinden die om kan gaan met systemen gericht op (web)hosting. Niet omdat de selectieprocedure niet klopt, maar omdat er een flinke krapte is in vaardig personeel. De mensen die voldoende capaciteiten hebben om hun werk goed uit te voeren, zitten over het algemeen al goed en zoeken geen ander werk. Jong aannemen en intern opleiden lijkt meestal de enige werkbare mogelijkheid, maar dat zou anders moeten kunnen.

Zeer goed initiatief!

Simon Besteman
09/08/14, 11:43
Ik hou je graag op de hoogte van de ontwikkelingen als je dat wilt.

Serveo
09/08/14, 14:00
Goed initiatief, alhoewel ik ook graag mensen een novell netwerk zie uitrollen ;-)

Keep me posted!


Sent from my iPhone

Bart L
09/08/14, 16:26
Novell met GroupWise om het ea af te maken op een Coax IPX netwerk wat ze zelf moeten knijpen ??? ;)


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

Domenico
09/08/14, 16:40
Kennen jullie het nog? :)
11741

Verder een heel goed initiatief wat eindelijk van de grond komt.

ronaldvanhoeven
10/08/14, 13:07
Heel goed dat dit gebeurt. Het is al jaren bekend dat het onderwijs in Nederland ver achterloopt bij de ontwikkelingen in de markt. En niet alleen in onze branche. Scholen zijn meer bezig "funopleidingen" te creëren waar geen werk voor is als je leerlingen van school komen, maar die wel leerlingen trekken. Het binnenhalen van leerlingen is voor de scholen belangrijker dan de leerlingen een goede toekomst te bieden. Zo, ik heb gesproken!

xentos
17/08/14, 16:09
Heel goed dat dit gebeurt. Het is al jaren bekend dat het onderwijs in Nederland ver achterloopt bij de ontwikkelingen in de markt. En niet alleen in onze branche. Scholen zijn meer bezig "funopleidingen" te creëren waar geen werk voor is als je leerlingen van school komen, maar die wel leerlingen trekken. Het binnenhalen van leerlingen is voor de scholen belangrijker dan de leerlingen een goede toekomst te bieden. Zo, ik heb gesproken!

Ik ben ermee eens dat ze ver achter lopen, maar ik ben er niet mee eens dat ze met "FUN" opleidingen bezig zijn. Dit spreek ik namens ervaring op mijn school en het is gewoon opdrachten maken dat vaak zelfs niet aan elkaar aansluit en soms krijgen we een project opdracht met opdrachten dat ze niet geleerd hebben en dan is het uitzoeken. Dat is voor mij geen probleem aangezien ik al een en de ander weet maar voor beginners is het echt moeilijk om bij te houden.

Als het een FUN opleiding zou zijn, dan is er meer interesse om dingen te leren. Bij Java bijvoorbeeld krijgen wij opdrachten op papier. Maak .... en bij de volgende opdracht maak.... het sluit dus niet op elkaar aan is geeft weinig interesse voor de leerlingen. Dus in andere woorden het is saai en we maken weinig nuttigs. Dus weinig motivatie.

Vooruit werken is ook niet mogelijk, en je krijgt redelijk veel tijd voor elke opdracht. Ik neem aan dat dit per school verschilt maar het is best saai, niet dat school leuk hoort te zijn. Maar het les materiaal is gewoon niet nuttig. Ondoordacht en lijkt erop dat veel leraren moeite hebt met brengen naar de niveau van de student of zelf weinig ervaring heeft.

ronaldvanhoeven
17/08/14, 17:02
@ Xentos: "funopleidingen" bedoelde ik ook in meer algemeen zin. Het kan zijn dat jouw school allemaal opleidingen heeft waar mensen echt een toekomst mee kunnen krijgen. Maar er bestaan ook veel opleidingen waar de leerlingen later niet mee kunnen aanvangen. Zo bestaat er bijvoorbeeld een opleiding voor Signmaker die op meerder ROC's gegeven wordt. In die branche is er nagenoeg geen of heel weinig werk of groeikansen. En toch leiden ze elk jaar tientallen jongeren hiervoor op. En zo zijn er nog veel meer opleidingen. De ROC's sluiten naar mijn mening te weinig aan op de situatie in de markt en dat zou zo moeten zijn.

Verder ben ik het met jou schrijven eens. De lesmethodes zijn nu ook niet echt aantrekkelijk voor de gemiddelde leerling

Firtina
17/08/14, 22:01
Geweldig nieuws dit! Goed personeel vinden is al erg lastig en de niveau van de onderwijs is d afgelopen jaren sowieso al drastisch verminderd! Ik hoop dat dit interesse zal wekken bij de meeste studenten ook.