PDA

Bekijk Volledige Versie : Domein gratis aanbieden



tvdh
07/08/14, 19:55
Hallo,

Wij staan over een tijdje op een beurs, en we overwegen bezoekers de mogelijkheid geven om gratis hun domeinnaam naar keuze vast te leggen.
Maar mag ik hier bijvoorbeeld bij eisen dat ze bijvoorbeeld een jaar bij ons klant blijven? Dus als ze er echt mee aan de slag willen dat ze dan bij ons de hosting af moeten nemen en hem bijvoorbeeld niet na een week al verhuizen?

Of is het zo dat we in alle gevallen verplicht zijn de verhuiscode te verstrekken, ook al staat in onze actie voorwaarden van niet.

Hoor graag jullie idee hierover.

Groeten Tim

systemdeveloper
07/08/14, 20:27
Is dat niet koppelverkoop als je ze verplicht om een ander product af te nemen?
Ik denk overigens dat je er weinig aan hebt en straks met een hoop domeinen zit die toch niet verlengd worden. Puur omdat het gratis was. Als een klant het toch wilt gebruiken moet ie direct iets afnemen, dus dat is een flinke drempel, zeker voor normale users.

Ik zou snel een eenvoudig tooltje in elkaar knutselen waarbij je beursklanten wat gegevens kunnen invullen en dat vervolgens een 3-4-5 standaard pagina's genereert op basis van die info. Zodat ze bij wijze van spreken 10 minuten later op hun telefoon naar 'hun' site kunnen surfen. Op die manier kost het je vrijwel geen server resources, klant 'heeft een site' etc...

Na 1-2 dagen mail je hun allemaal een optie om binnen 1 maand te 'upgraden' naar een echt hostingpakket met een leuke korting en daarna tegen de normale prijs.

Boskoop
07/08/14, 20:41
Je bent altijd verplicht om de verhuiscode te verstrekken, of de klant nu betaald heeft of niet. De naam is eigendom van de klant en niet van de hoster, gijzelen mag niet.

Je kan natuurlijk in je contract opnemen dat mocht de klant binnen een jaar vertrekken, dat hij een tientje (ofzo) schuldig is, vervolgens zou je de klant een portal kunnen aanbieden, waarbij ze direct na betaling (even netjes vermelden waarom ze moeten betalen en hoelang ze nog moeten wachten tot de verhuiscode gratis ter beschikking komt) via ideal de verhuiscode krijgen.

Wat gebeurd er met de domeinnaam als hij na een jaar nog niet verhuist of 'geactiveerd' is?

Boskoop
07/08/14, 20:42
Zodat ze bij wijze van spreken 10 minuten later op hun telefoon naar 'hun' site kunnen surfen.


Je bent bekend met de DNS servers van sidn?

systemdeveloper
07/08/14, 21:06
Je bent bekend met de DNS servers van sidn?


Duurt dat bij jou dan veel langer? Als ik een domein reg, zie ik dat toch redelijk snel. Kan wel eens wat langer duren, maar voor de beursbezoeker thuis is, ziet ie het wel.
En op de beurs zelf is het een kwestie van het domein in je eigen dnsservers gooien en je kunt het direct op een pc laten zien. (Zelfs zonder registratie van het domein).
Gewoon je eigen dns op de beurspc invullen.

Boskoop
07/08/14, 21:26
SIDN ververst haar zone file iedere 2 uur, je zou dus max 2 uur moeten wachten voordat ie actief is op de mobiel van de klant. Natuurlijk werkt het wel direct op de pc die je speciaal hebt ingericht, maar dat is logisch

NibeP
07/08/14, 22:58
Acces point opzetten die de domeinnamen laat resolven naar je server? Potentiële klant kan dan toch zijn eigen website of domeinnaam voor "even" bezoeken. Een dag later automatisch mailtje de deur uit of ze hem willen laten registreren etc.

YolkNet
08/08/14, 08:46
Je kunt je afvragen of klanten alleen een domeinnaam willen. Wat (denk ik) beter werkt is een hostingbundel. Bij afname van een domeinnaam voor 5 euro krijg je een jaar gratis hosting bijv. En/of gratis een simpele website zoals systemdeveloper schrijft.
Alleen een domein lijkt mij niet aantrekkelijk. Dan moet ik met dns gaan pielen en weer een paar uur wachten. Doe mij dan maar een compleet pakket zodat ik binnen een paar minuten een site heb en gratis hosting.

Mark17
08/08/14, 13:07
SIDN ververst haar zone file iedere 2 uur, je zou dus max 2 uur moeten wachten voordat ie actief is op de mobiel van de klant. Natuurlijk werkt het wel direct op de pc die je speciaal hebt ingericht, maar dat is logisch

Het verversen zelf duurt ook nog 30 tot 75 minuten (varieert). Zelf gaan we vaak uit van 3 uur tijd tussen registratie en werken en dat lijkt in de praktijk redelijk te kloppen.

BenniB
27/08/14, 13:05
Leuk idee. Goede toevoegingen om een standaard site te bouwen met de mogelijkheid om hem daarna customized te maken.
Puur een gratis domein naam gaat je weinig vaste klanten opleveren.
Qua pielen met DNS, dat valt best mee.

Conclusie is dat je je goed moet afvragen wat je doel met deze actie is? Bv webhosting aanbieden, websites voor klanten bouwen, vps's verkopen.

MKB Webhoster
16/09/14, 21:20
Wij hebben dit een keertje geprobeerd met een mailing eruit te knallen, en iedereen gratis domeinregistratie (1 per email) te geven. Verder waren er geen verplichtingen.

Dit was ENORM succesvol, echter hebben we achteraf maar heel weinig (lees 5%) klanten gehad die hun domeinen verlengd hebben of eventueel een hosting hebben afgenomen.

Al bij al hebben we er geen verlies op gemaakt, is ons bedrijf wel wat bekender geworden, maar weet niet of we het zouden herhalen.

joriz
16/09/14, 22:33
Hoeveel winst maak je wel niet op één domeinnaam als bij 5% betalende klanten je geen verlies maakt? Betaal je 75 euro per jaar ofzo voor een .nl domeinnaam als klant?
Of heb eje indirect er veel klanten aan over gehouden.

Live registratie is inderdaad wel cool. Al is dit bij SIDN niet geheel haalbaar omdat een domeinnaam pas na circa 2 uur werkt.

Mark17
16/09/14, 23:56
Hoeveel winst maak je wel niet op één domeinnaam als bij 5% betalende klanten je geen verlies maakt? Betaal je 75 euro per jaar ofzo voor een .nl domeinnaam als klant?
Of heb eje indirect er veel klanten aan over gehouden.

Hij geeft aan dat er ook een aantal gebruikers van de actie hosting pakketten hebben afgenomen. Dan kan het relatief snel gaan (helemaal als er nog wat aanvullende diensten worden afgenomen/verkocht).

ronaldvanhoeven
17/09/14, 21:43
Als je het limiteert tot 1 domeinnaam per klant hoef je je nergens druk om te maken. Zie het als reclamekosten. Aan de ene kant geef je waarschijnlijk veel geld uit aan de huur van de standruimte en de inrichting van je stand. Om nog maar niet te spreken over de kosten van de standbemanning. Hoeveel klanten zullen een gratis naam laten registreren? Dat zal wel te overzien zijn.
Je krijgt in ieder geval wel een lijst met potentiële klanten/

Tip: mocht je nog een goede, modulaire, niet te dure beursstand zoeken: http://www.macsummum.nl/beursstand-beurswand-c-1.html?sess=cbinbvtqmfe270uqtal1se5a43