PDA

Bekijk Volledige Versie : vps systeem opzetten



oostwolder
02/08/14, 18:28
hallo mede wht mensen


ik wou graag eens kijken hoe je het beste een vps systeem kunt gaan op zetten en welke middelen je hier bij nodig heb
en welke software bijvoorbeeld hyperv of vmware of andere software

en wat je nodig heb om alles redudant te maken

en over een ook een stap voor stap uitleg is te vinden hoe je zon systeem aan legt
ik heb het al eens voor elkaar gehad om een hyperv systeem klaar te krijgen alleen zat er maar 1 storage bij en de heartbeat linkt tussen node 1 en node 2 was niet aanwezig

ik zou graag zelf een systeem willen op zetten en ik denk zelf dat ik er nu op dit moment een budget van 2500 to 3000 voor over heb en dat ik niet op windows wil draaien want dan ben ik een vermogen kwijt alleen al aan licentie kosten



mvg remco kolk

Bart L
02/08/14, 19:18
Kijk eens naar Proxmox, budget vind ik wat krap maar hangt puur af van het aantal nodes wat je kwijt wilt.

Daarnaast -> zorg ervoor dat je alles goed test en alle mogelijke uitvallen simuleert en documenteert.




Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

Mark17
03/08/14, 01:03
Hallo Remco,

Welke kennis rond systeembeheer heb je zelf? Als je op Linux wilt draaien zou ik adviseren om eerst naar KVM en/of Xen te kijken zonder grafische interface. Als je dat snapt is de volgende stap mogelijk een grafische interface zoals Proxmox, dat is vaak de beste volgorde om het een en ander te leren en wat te kunnen doen bij problemen. Als je totale budget 2500 euro is dan kun je 2 servers kopen van pakweg 1000 euro en 500 euro besteden aan het inhuren van iemand en/of kopen van licenties. Lees voor je een licentie koopt wel "even" de licentie voorwaarden (incl. beperkingen!).

Met DRBD en heartbeat zou je zonder licenties te betalen een mooi systeem in moeten kunnen richten als de kennis aanwezig is. Als de kennis ontbreekt kun je deze beter eerst op doen.

oostwolder
03/08/14, 01:53
he mark

als ik een systeem heb met 2x dell 1950 met voledige uitrusting dus 32 gb geheugen vol harddisk en 2x dl380 g6 met voledige geugen 64 gb met 8 x harddisk zou je dat bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor vps om mee te leren en eventueel te gebruiken voor klanten


mvg remco

vDong
03/08/14, 09:43
Ik zou je willen afraden om te oude hardware te gaan gebruiken. Die is erg inefficient met energie (een van de grootste kostenposten tegenwoordig) en is zeker niet betrouwbaar genoeg om te gebruiken voor klanten.
Ik snap heel goed dat "grote" servers "spotgoedkoop" op marktplaats staan, maar daar is ook genoeg reden voor.

Bart L
03/08/14, 12:36
Niet aan beginnen inderdaad. Voor een lab opstelling prima, maar niet in productie.


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

Mark17
03/08/14, 15:08
Zoals al aangegeven is het leuk voor een test/lab opstelling. Voor productie (en eigenlijk ook voor langdurige tests) zou ik adviseren om naar iets te kijken wat niet te veel stroom verbruikt, het vervangen van hardware verdien je relatief snel terug als ze niet energie zuinig zijn. Voor nieuwe systemen zou ik dat dan ook gelijk mee nemen bij de afweging.

Verder zou ik (gezien het beperkte budget) adviseren om naar maximaal 2 machines voor productie te kijken. Met op iedere machine de helft van de schijfruimte/geheugen die lokaal gebruikt mag worden en de rest reserveren voor een failover situatie (de helft van de schijfruimte is de "slave" kant van een DRBD setup). Bart heeft meerdere van dit soort setups staan heb ik van hem begrepen, als je meer servers hebt kun je het natuurlijk "ingewikkelder" maken waardoor je meer geheugen kunt gebruiken. Hieronder enkele simpele rekenvoorbeelden, dit is niet gebaseerd op een situatie waar ik nu mee te maken heb. Voor de simpelheid ga ik uit van systemen met 64GB geheugen, bij andere hoeveelheden geheugen naar redelijkheid de getallen aanpassen. Voor het gemak ga ik uit van 4GB geheugen reserveren voor de VPS host, de praktijk kan uitwijzen dat meer/minder voor jouw situatie verstandig/vereist is.

2 servers en max. 1 uitvaller tegelijk: max. 30GB per server aan klanten verkopen (totaal 60GB)
3 servers en max. 1 uitvaller tegelijk: max. 40GB per server aan klanten verkopen (totaal 120GB)
4 servers en max. 1 uitvaller tegelijk: max. 45GB per server aan klanten verkopen (totaal 180GB)
5 servers en max. 2 uitvaller tegelijk: max. 36GB per server aan klanten verkopen (totaal 180GB)
6 servers en max. 2 uitvaller tegelijk: max. 40GB per server aan klanten verkopen (totaal 240GB)

Uiteraard moet je de DRBD omgeving dan ook zo inrichten dat ze allemaal verbonden zijn dat als een willekeurig systeem uitvalt je de VPSen van dit systeem op andere servers kunt starten. Zodra je de schijfruimte niet gekoppeld is van waar de CPU/geheugen van de VPSen zit (zoals bij een NAS of SAN opzet welke je redundant wilt hebben) wordt het makkelijker. Dan kun je VPSen op "willekeurige" servers starten zolang deze voldoende geheugen vrij hebben. De grootste VPS van een server mag net zoveel geheugen gebruiken als je op ten minste 1 andere server vrij hebt in dat geval, met de DRBD opzet moet je ook nog zorgen dat de server waar deze naar toe een DRBD connectie heeft voldoende schijfruimte vrij heeft.

Bart L
03/08/14, 17:06
Klopt, we hebben nu 10 DRBD omgevingen draaien en voor ons geen shared storage voor VM's ed

Voorbeeld setup (2x dus)

R515
128 GB
12 bays waarvan meestal
1x raid1 voor OS plus vm backup wat daarna naar NFS wordt gezet op offside locatie (eerst lokaal vanwege backup snelheid)
1x raid 10 voor node A
1x raid 10 voor node B

Daardoor bekend wat er moet gebeuren bij split brian en wel zo veilig gevoel

2x gescheiden lan voor intern verkeer, puur voor Proxmox verkeer. Je wil namelijk dat de nodes elkaar ten alle tijden blijven zien.

4x lan cross Gbit voor puur DRBD MTU hoog ed

En nog minimaal 2x lan per node voor het internet zelf

Nodes vul je nooit meer dan 50% en je hebt een prima omgeving ;)

Fencing hebben we niet overal aan staan, maar waar het aan staat doet de snmp van APC het prima



Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

oostwolder
05/08/14, 12:49
he

dankje voor alle reacties

als ik een systeem neer zet waar ik vanuit niks naar productie en dan een x aantal klanten op kan zetten en dat ook redudant wil hebben zodat als het weg valt dat het dan overneemt

wat voor budget moet ik dan aan denken

jullie geven voorbeelden van 6 server

ik heb bijvoorbeeld bij een kennis gezien dat hij 2 keer een 2950 had voor de storage en 2 keer een 1950 voor de nodes dat is al enige tijd geleden dus zoals jullie al zijden is het niet handig om daar mee te gaan draaien puur alleen al de stroom

maar diegene had beide servers helemaal vol kwa hardware en geheugen windows 2008 op de server met hyperv en na die tijd heeft hij gedraaid met vmware


als ik dan bijvoorbeeld 2x dl380 g7 kan krijgen met 2 keer dl360 g7 en dan daar vmware op draaien zou dat dan voor het begin van een vps project willen en dat je daar een x aantal klanten op zet bijvoorbeeld


gr remco

Bart L
05/08/14, 13:39
Ik ben niet bekend met de vmware prijzen, maar gok dat HA wel wat centen kost.


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

Pantsy
05/08/14, 15:20
Je hebt de essentials plus kit van vmware, kan je maximaal 3 nodes in HA configureren en is zeker betaalbaar.

bibawa
05/08/14, 15:38
Dat mag je niet gebruiken voor VPS diensten die je zelf verder verhuurt.. of is dat recent verandert dan ?

Bart L
05/08/14, 16:27
Als ik het goed begrijp heb je de plus versie nodig voor HA ? En dat heeft een list price van 4.464 per jaar?

Pantsy
05/08/14, 17:43
Het is nog niet zeker of de TS gaat doorverhuren aan derden, dan is een essentials plus kit prima. Maar als je wilt testen, 2 maanden enterprise plus heb je gratis om mee te testen, daarna kan je een keuze maken.

List price, dat kan kloppen maar ik zou wel gaan onderhandelen over de prijs met een vmware reseller.

oostwolder
05/08/14, 18:22
beste pantsy

dit is wel de bedoeling om door te verhuuren

mvg remco kolk

systemdeveloper
05/08/14, 20:17
Je storage os kun je eventueel nog via usb booten (met open-e bijvoorbeeld maar er zijn meer opties). Niet de preferred manier, maar scheelt je wel 2 disken die je voor je storage kunt gebruiken.
Afhankelijk van je raid controller kun je ook nog een deel van je raidset (50 gb bv) gebruiken als boot array.
En anders kun je altijd nog een ssdtje in je kist gooien op een losse sata aansluiting en daar je os op gooien.
In alle gevallen ben je dan iig niet 2 fysieke bays kwijt voor alleen je os.

DRBD (gratis maar je hebt er wel wat kennis voor nodig) of Open-e (licentie en vrijwel geen kennis nodig) in een active-active setup zetten geeft je redelijk wat flexibiliteit om je load te verdelen, zolang je maar een dikke lijn tussen de storage bakken hebt liggen. Volgens mij kost een goede 4x1gb kaart zowat evenveel als een 2x10GB, dus dan zou ik voor de 10gb gaan in een active/active setup. Kun je tenminste nog lekker snel schrijven.

Het belangrijkste is eigenlijk dat je een GOEDE setup maakt, ook al is het met budget hardware. Dan kun je later als je genoeg hebt voor fatsoenlijke hardware tenminste zonder veel problemen delen vervangen.