PDA

Bekijk Volledige Versie : mail komt terug met mail for <domain.com> loopsback to myself



Sander Rozemuller
29/07/14, 12:19
Hallo,

Ik heb het probleem dat ik wanneer ik een mail stuur naar één van mijn adressen op mn VPS de melding mail for <domain.com> loopsback to myself krijg.
Echter krijg ik deze alleen maar wanneer ik vanuit een mailadres gehost bij PC Extreme stuur naar mijn email adres op de VPS (Ook van PC Extreme).

Ik heb al een aantal zaken gelezen dat je in de /etc/postfix/mail.cf iets aan moet passen maar dit bestand bestaat bij mij niet.

Wanneer ik vanaf een willekeurig ander adres af mail komt deze wel over.

Iemand hiermee ervaring?

Hostinger
29/07/14, 22:02
Gezien het feit dat zowel de afzender als de ontvanger bij PC Extreme zit, heb je PC Extreme al eens gevraagd hoe dit kan?

xentos
30/07/14, 01:07
Neem een kijkje naar je DNS, Mogelijk heb je daar een MX record met <domain.com> staan. Verander deze naar het correcte adres.

Sander Rozemuller
30/07/14, 22:14
MX verwijst naar mn vps server. Vreemde is dat het probleem vanaf andere domeinen (ook pcextreme) niet voorkomt. Heb een ticket bij PCExtreme neergelegd.

xentos
31/07/14, 00:41
Het kan zijn dat de DNS server van PCExtreme de verandering nog niet heeft opgepakt. En dat je daarom die fout melding krijgt. Voor de rest geen idee. Misschien een herstart van de DNS server proberen?

visser
31/07/14, 11:30
MX verwijst naar mn vps server. Vreemde is dat het probleem vanaf andere domeinen (ook pcextreme) niet voorkomt. Heb een ticket bij PCExtreme neergelegd.

Als je zegt 'stuur vanaf een domein gehost bij PC Extreme' stuur je dan ook echt vanaf een server daar, of alleen maar met een afzender adres waarvan het domein toevallig bij PC extreme staat ?

De normale oorzaak van deze foutmelding is als de ontvangende server (volgens MX) dat in z'n config niet weet.
Hier zou ik eens kijken of in /etc/hosts van ontvangende server en van de zendende server die de foutmelding geeft niet toevallig een verkeerde naam staat.
Verder zou het handig zijn als je de bounce mail post, dat precies te zien is welke server de melding geeft .

Want ook de (postfix ?) config van de zendende server waarbij je de foutmelding geeft kan interessant zijn.

Sander Rozemuller
31/07/14, 12:11
Hallo Visser,

Ja ik stuur ook vanaf een server daar. Als ik met een domain bij PC Extreme mail via bijv. Gmail gaat het wel goed. De melding die ik krijg is

This is the mail system at host smtp02.mail.pcextreme.nl.

I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

The mail system

<admin@srwd.nl>: mail for srwd.nl loops back to myself

AlexAuto
31/07/14, 12:19
Hoi Sander (oude bekende),

Het blijft zo wel gissen naar een mogelijke invalshoek voor de oplossing.
Kan je aangeven of je een control panel gebruikt en of je echt 'root-access' hebt (geen 'jailed SSH' omdat je dan bepaalde zaken niet kunt zien)? Weet je zeker dat je Postfix gebruikt als mailserver? Heb je toevallig een (anoniem gemaakte) logboek-vermelding uit je /var/log/mail.log waarop de fouten te zien zijn?

Ik heb wel een vermoeden, maar zonder het 'zoekkader' kunnen we van alles gaan spuien.

Sander Rozemuller
31/07/14, 12:29
Hallo Alex,

Inderdaad oude bekende, kleine wereld weer :)

Ik heb root-acces naar m'n server en daarop een directadmin installatie uitgevoerd en verder niets in de config veranderd qua email.

Mijn hostfile zit er als volgt uit:

127.0.0.1 localhost
127.0.1.1 debian75.auroracompute.com debian75

::1 localhost ip6-localhost ip6-loopback
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
185.27.175.106 mail.srwd.nl mail


Mijn logfile ziet er als volgt uit en is alleen gevuld met soortgelijke regels:


Jul 31 11:16:57 vps1 dovecot[2024]: imap-login: Login: user=<admin@srwd.nl>, method=PLAIN, rip=ip-adres, lip=vps-adres, mpid=28774, session=<cnkFvHn/xgBSSyvP>
Jul 31 11:16:57 vps1 dovecot[2024]: auth-worker
(28769): shadow(admin@srwd.nl,ip-adres): unknown user
Jul 31 11:16:57 vps1 dovecot[2024]: auth-worker(28769): shadow(admin@srwd.nl,ip-adres): unknown user
Jul 31 11:16:57 vps1 dovecot[2024]: imap-login: Login: user=<admin@srwd.nl>, method=PLAIN, rip=ip-adres, lip=vps-adres, mpid=28776, session=<9B8HvHn/yABSSyvP>
Jul 31 11:16:57 vps1 dovecot[2024]: imap(admin@srwd.nl): Connection closed in=19 out=411
Jul 31 11:16:57 vps1 dovecot[2024]: imap(admin@srwd.nl): Connection closed in=52 out=836
Jul 31 11:16:57 vps1 dovecot[2024]: auth-worker(28769): shadow(admin@srwd.nl,ip-adres): unknown user
Jul 31 11:16:57 vps1 dovecot[2024]: auth-worker(28769): shadow(admin@srwd.nl,ip-adres): unknown user
Jul 31 11:16:57 vps1 dovecot[2024]: imap-login: Login: user=<admin@srwd.nl>, method=PLAIN, rip=ip-adres, lip=vps-adres, mpid=28778, session=<DM0IvHn/yQBSSyvP>
Jul 31 11:16:57 vps1 dovecot[2024]: auth-worker(28769): shadow(admin@srwd.nl,ip-adres): unknown user
Jul 31 11:16:57 vps1 dovecot[2024]: auth-worker(28769): shadow(admin@srwd.nl,ip-adres): unknown user
Jul 31 11:16:57 vps1 dovecot[2024]: imap-login: Login: user=<admin@srwd.nl>, method=PLAIN, rip=ip-adres, lip=vps-adres, mpid=28780, session=<dFMKvHn/ygBSSyvP>

visser
31/07/14, 14:12
Hallo Visser,

Ja ik stuur ook vanaf een server daar. Als ik met een domain bij PC Extreme mail via bijv. Gmail gaat het wel goed. De melding die ik krijg is

This is the mail system at host smtp02.mail.pcextreme.nl.


[..knip..]

Dat is wel interessant.
Ik denk dat het zendende systeem wat bij PC Extreme staat en het probleem laat zien dus smtp02.mail.pcextreme.nl. als smarthost ingesteld heeft ?

Kun je kijken of de andere systemen/domeinen die bij pc extreme staan misschien een andere server als smarthost gebruiken, of zelf smtp server zijn ?

Sander Rozemuller
31/07/14, 14:16
Hallo Visser,

Dat kan ik helaas niet zien. Ik heb meerdere domeinen lopen en al deze domeinen hebben het probleem dat er niet gezonden kan worden naar het domain srwd.nl. niet-SMTP servers van PC Extreme sturen wél netjes de mail naar mijn VPS.

AlexAuto
31/07/14, 14:50
Ik zie niet direct een fout erin voorkomen gerelateerd aan je probleem, maar wel 2 dingen:
Je hosts file: de vermelding met je externe ip-adres is niet nodig als de DNS goed staat - hij staat nu goed. (Beheer is via PC Extreme). Heb je die als test erin gezet?
Je mail.log ziet er ook niet helemaal goed uit. 'unknown user' bij je IMAP aanmeldingen. De mailbox - of nog erger, het e-maildomein - lijken niet aanwezig. Kan je het checken in DirectAdmin?

De mail.log toont alleen de items van dovecot, je POP/IMAP server. Bij Postfix komen deze meldingen er ook in te staan.
Waarschijnlijk heb je Exim 4 draaien - vanwege combinatie met DirectAdmin. Daar ben ik niet thuis in, maar wellicht kan je met behulp van de configuratie (/etc/exim4) of logfiles (in /var/log/) verder komen.

Sander Rozemuller
31/07/14, 15:23
Hallo Alex,

Klopt dat ik Exim heb draaien. Ik heb de hostfile aangepast, dank voor de tip. Ik heb de installatie handleiding van PC Extreme gevolgd en daarin stond dat ik mn hostfile aan moest passen.
In DA is het domain en de mailbox aanwezig en functioneert ook naar behoren.

Ik heb een mail gestuurd vanaf het swrd domain naar een ander domain op een PC Extreme host en dat gaat wel naar behoren. Het zit dus ergens in de koppeling tussen PC Extreme domain -> VPS (PC Extreme)

MX klopt in ieder geval. Maar kan helaas niet op de zendende host kijken.

Mark17
31/07/14, 15:52
Tip: neem (per email met het volledige bounce bericht) contact op met PCextreme. Het lijkt er op dat smtp02.mail.pcextreme.nl denkt dat hij mail voor srwd.nl niet lokaal (of via een ingestelde relay) af kan leveren en wel via de DNS of /etc/hosts ziet staan dat het lokaal moet gebeuren. PCextreme kan het waarschijnlijk voor je oplossen.

Sander Rozemuller
31/07/14, 18:57
Heren,

Probleem is opgelost. Er stond nog een IPv6 adres te pointen naar hun eigen mailserver. Mail komt nu netjes aan.
Dank alleen voor het meedenken.