PDA

Bekijk Volledige Versie : Hergebruik hostnames



Kevin Bentlage
21/07/14, 16:09
Concullega's,

Hoe gaan jullie om met jullie hostname policy w.b.t. het "hergebruik" van hostnames wanneer een klant opzegt?

Ik noem mijn servers the boring way, namelijk;
vps01.domeinnaam.nl, vps02.domeinnaam.nl, vps03.domeinnaam.nl etc
ds01.domeinnaam.nl, ds02.domeinnaam.nl, ds03.domeinnaam.nl etc

Echter komt het wel eens voor (gelukkig niet vaak) dat een klant opzegt. Ik "hergebruik" dan de hostname voor de eerst volgende klant die zo'n dienst afneemt.

Doen jullie dit ook? Of nummeren jullie gewoon door waardoor je dus uiteindelijk "gaten" creƫrt?

systemdeveloper
21/07/14, 16:44
Ik hergebruik ze gewoon

t.bloo
21/07/14, 17:18
Ik gebruik feitelijk hashes vanuit de klanten database voor alle diensten en hergebruik ze dus nooit.

CharlieRoot
21/07/14, 18:27
Nee, hergebruik doen we niet voor publieke server namen. Intern wel.


----
Verzonden vanaf mijn mobiele telefoon

t.bloo
21/07/14, 20:18
Intern hergebruik ik ook niets meer, want de eerder gebruikte nummers zijn "vervuild" in de administratie en logboeken en storingsmeldingen en DNS en monitoring en wat niet al. Voor functionele externe namen waar er maar een paar van zijn (nameservers, mailbackup, hoofdswitches) kan nog wel wat hergebruikt worden. Maar als je er voldoende van hebt, dan maakt een gaatje hier en daar in de nummering van doorlopende apparatuur zoals fysieke servers ook niet meer uit.

Spyder01
21/07/14, 23:12
Hier worden ze ook gewoon hergebruikt mits het "logisch" is. Qua administratief / logs porteren we alles naar een "system history" zodat we in de huidige monitoring en syslogs e.d. niet de oude systemen zien.

shop120
22/07/14, 10:28
Mod edit: knip

The-BosS
22/07/14, 14:34
Hier wordt enkel voor eigen servers web1, web2, webN, vpsnode1, vpsnodeN, ... gebruikt en hergebruikt wanneer dit logisch is. Wat ik overigens ook probeer te doen is op locatie 1 enkel even nummers te gebruiken en op locatie 2 enkel oneven nummers te gebruiken voor eigen servers. Voor klanten wordt gewoon de hostname gebruikt die de klant opgeeft of indien ze dit blanco laten is het gewoon bedrijfsnaam(N), username(N), nickname(N), naam(N) of iets wat logisch aantoont wie de server gebruikt.

Maar zoals ik zo vaak hoor, whats in a name zolang je maar weet wat het is, wat het doet en waar het staat maakt de naam op zich niet zoveel uit of je de server nu banaan of peer noemt, webserver10 of w5.

TotallyHosted
22/07/14, 15:14
Wij hergebruiken pas na een tijdje. Over het algemeen weet je heel goed welke server wat is, wanneer er een server vervangen wordt krijgt die gelijk dezelfde naam maar als er bijvoorbeeld een klant mee stopt, wachten we een paar maandjes totdat de herinnering aan wat het servernummer was, is vervaagd.

Hostinger
29/07/14, 21:23
Wij leveren geen hostnames bij onze VPS. Bij een VPS is het te makkelijk om even met onze hostnames te lopen spammen en daardoor de hostname voor een eventuele volgende gebruiker te verpesten. Als je pech hebt wordt zelfs je hele domeinnaam als spam gemarkeerd, en daarom moet je nooit hostnames uitgeven onder de domeinnaam van je bedrijf (altijd onder een andere domeinnaam, zei een whitelabelhost.nl of hostingklant.nl-achtige naam).

Bij onze gratis hosting geven we gratis subdomeinen, maar daar mag de klant zelf de naam kiezen. Als een klant de naam verwijderd kan een andere klant deze registreren. Wel gooien we af en toe het hele lijstje met domeinnamen aan de kant en pakken we nieuwe namen om zo de namespace weer te verbreden en nieuwe klanten de spamproblemen van de oude domeinnamen te besparen.