PDA

Bekijk Volledige Versie : Herroepingsrecht in Algemene Voorwaarden



joriz
23/06/14, 15:16
Op dit moment maken diverse leden waaronder mijn bedrijf gebruik van de algemene voorwaarden van ISP Connect. De laatste versie stamt uit oktober 2011 toen er enkele wijzigingen met betrekking tot de wet van Dam waren gemaakt.

Deze maand is het herroepingsrecht aangepast naar 14 dagen (https://webwinkelrecht.nl/herroepingsrecht/het-herroepingsrecht-en-de-nieuwe-wet/). Dit betekent dat dat artikel 13 punt 9 dient worden aangepast. Al gaat het om één woord dienen er mogelijk meer dingen worden gewijzigd.

Mijn vragen/discussiepunten zijn dus of het nodig is dat vanuit ISP Connect Algemene Voorwaarden dient worden gewijzigd en of er mogelijk nog meer dient worden veranderd en daarnaast hoe met het nieuwe herroepingsrecht wordt omgegaan.

Vooral omdat de klant ook met het nieuwe herroepingsrecht beter dient worden geïnformeerd (nog meer informatie in beeld die de klant toch niet leest?).

Simon Besteman
23/06/14, 15:46
Joriz goed punt. Wij pakken het op.

Jelte
05/07/14, 12:15
De aanpasing van het herroepingsrecht komt voort uit de nieuwe e-commerce regelgeving. Deze regelgeving vereist o.a. dat een handelaar een consument bepaalde informatie verstrekt voordat een overeenkomst tot stand komt. Deze informatie moet op een "duidelijke en begrijpelijke wijze" worden verstrekt. Zie artikel 6:230m BW.

Het opnemen van deze informatie in de algemene voorwaarden is onvoldoende om aan bovengenoemd criterium te voldoen.

joriz
30/10/14, 16:29
Is er inmiddels al wat uit mijn suggestie tot wijzigen van Algemene Voorwaarden gekomen?
Ik neem aan dat de meeste zelf al enkele kleine wijzigingen hebben gemaakt om aan de nieuwe wetgeving te voldoen. Maar hierdoor krijg je vele versies met mogelijke onjuistheden.

Helaas was ik afgelopen ALV niet aanwezig om dit nog verder ter discussie te brengen.

dimitrix
30/10/14, 19:49
Goed punt, wij hebben ook al zelf kleine aanpassingen gedaan, een mooie nieuwe via ISPConnect zou uitkomst bieden. Dit soort dingen (samen werken/denken) was voor ons toch mede een reden om lid te worden.

Marin
31/10/14, 12:22
Heren,

Ik ben momenteel in gesprek met ICTRecht hierover.

frajaweb
23/02/15, 22:33
Is er een centrale plek waar ik een bijgewerkte versie van de Algemene Voorwaarden kan downloaden? Idem voor een vertaling naar het Engels?

Mark17
23/02/15, 23:33
Heren,

Ik ben momenteel in gesprek met ICTRecht hierover.

Is hier al meer over bekend?

Marin
24/02/15, 17:38
ICTRecht is emee bezig en kan in ieder geval het volgende melden,

ik citeer:


Het herroepingsrecht voor diensten is veranderd. Consumenten hebben geen herroepingsrecht bij diensten die volledig binnen de bedenktermijn van 14 dagen geleverd worden (bijvoorbeeld een download van een e-book) als daarbij aan de volgende eisen is voldaan:



1: de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en

2: de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra de handelaar de overeenkomst is nagekomen.

De klant zal in het bestelproces (of eerder) beide zaken moeten verklaren, middels bijvoorbeeld een opt-in. Ontbreekt de verklaring en wordt er toch geleverd, dan heeft de klant dus gewoon herroepingsrecht.


Voor dienstverlening die echter doorloopt, bijvoorbeeld hosting of toegang tot een clouddienst, geldt het herroepingsrecht. Dat wil zeggen dat de consument deze dienst binnen 14 dagen kan annuleren. Indien de consument de dienst binnen deze 14 dagen gebruikt heeft, mag de dienstverlener daar kosten voor in rekening brengen. Dat mogen de kosten zijn voor het deel van de dienst dat de consument gebruikt heeft. Als de consument per maand bijvoorbeeld € 20 voor de dienst moet betalen maar hij deze maar 14 dagen gebruikt heeft, mag de dienstverlener grofweg € 10 in rekening brengen. Er mogen geen bijkomende kosten gerekend worden, zoals bijvoorbeeld administratiekosten. Het is wel zaak dat de consument hierover op voorhand geïnformeerd wordt.

De informatie moet niet alleen in de algemene voorwaarden staan, maar ook elders op de website. In de regel is dat bijvoorbeeld op een klantenservicepagina. Daarnaast moet de informatie ook op een ‘duurzame gegevensdrager’ aan de consument ter beschikking gesteld worden. Dit kan opgelost worden door de informatie bijvoorbeeld in pdf vorm toe te sturen.

Meer informatie hierover is terug te lezen op https://webwinkelrecht.nl/herroepingsrecht/nieuwe-herroepingsrecht-diensten/

frajaweb
25/02/15, 00:39
We wachten af. Het is in mijn optiek gewenst dat de uiteindelijke documenten ergens op een vaste en duidelijke plaats ter beschikking worden gesteld aan ISP Connect leden. Dit geldt ook voor andere aan deze branche gerelateerde documenten. Hierbij kan men denken aan onderzoeksrapporten en andere zaken. Een algemene gegevensbank met informatie.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van webhostingtalk

frajaweb
18/03/15, 01:01
Is er inmiddels al meer duidelijkheid over eventuele updates.