PDA

Bekijk Volledige Versie : Mac OSX terminal taal



Kevin Bentlage
10/06/14, 14:34
Ik ben nu sinds enkele maanden een Mac gebruiker (Heuj heuj! veel eerder moeten doen ;)). Vanaf het begin valt het me al op dat SSH sessies naar externe servers (gedeeltelijk) in het Nederlands zijn (zie onderstaand voorbeeld);

[root@web01 ~]# passwd root
Wachtwoord voor gebruiker root veranderen.
Nieuw wachtwoord:

Ik heb er nog niet echt tijd gehad om dit eens uit te zoeken, maar nu begin ik me er toch steeds meer aan te ergeren ->|

De taal van OSX staat op Engels alleen de Region staat op "Nederlands - Dutch". Daarnaast staat de taal van de gebruikte servers ook op het Engels.

Ik heb dit zowel in de standaard Terminal als in iTerm2 (welke ik meestal gebruik). Ook de tool RoyalTSX heeft hier last van (deze gebruikt op de achtergrond ook iTerm2).

Ik heb al onder de settings van Terminal en iTerm2 gekeken, maar vind daar geen settings t.b.v. de gebruikte language.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

CT0
10/06/14, 14:48
Heb je je mac Nederlands talig geinstalleerd dan?

System preferences -> Language & Region -> Preffered languages -> English (primary)

Zo staat het bij mij.

P.S. 2 weken geleden aan mn 3e mac begonnen (mac book pro), en ik moet zeggen dat het er steeds slechter op wordt. Dit wordt zeker mn laatste Mac.

Kevin Bentlage
10/06/14, 14:59
Mijn Mac staat op Engels talig;

https://www.dropbox.com/s/0qc6yqj1fmbmzea/Screenshot%202014-06-10%2014.58.10.png


Heb je je mac Nederlands talig geinstalleerd dan?

System preferences -> Language & Region -> Preffered languages -> English (primary)

Zo staat het bij mij.

P.S. 2 weken geleden aan mn 3e mac begonnen (mac book pro), en ik moet zeggen dat het er steeds slechter op wordt. Dit wordt zeker mn laatste Mac.

ju5t
10/06/14, 15:03
Die servers zijn gewoon in het Nederlands geinstalleerd. Ligt niet aan je terminal, maar aan de beheerder. Servers in het Nederlands installeren mag van mij verboden worden.

CT0
10/06/14, 15:08
In je terminal settings zit een instelling over het al dan niet gebruik maken van locale, wellicht die ff togglen.

Terminal > Preferences > Settings > [profile] > Advanced > Set locale environment variables on startup

Kevin Bentlage
10/06/14, 15:30
Die servers zijn gewoon in het Nederlands geinstalleerd. Ligt niet aan je terminal, maar aan de beheerder. Servers in het Nederlands installeren mag van mij verboden worden.

De servers zijn wel netjes Engels talig geïnstalleerd (CentOS 6 Minimal), ik heb zelf namelijk ook een hekel aan een Nederlands OS.

Als ik via een Windows machine (putty) of via een andere linux server inlog op verschillende servers is alles wel gewoon Engels.


In je terminal settings zit een instelling over het al dan niet gebruik maken van locale, wellicht die ff togglen.

Terminal > Preferences > Settings > [profile] > Advanced > Set locale environment variables on startup

Ik heb de optie getoggled, helaas veranderd er niets (heb terminal compleet afgesloten en opnieuw gestart).

Kevin Bentlage
10/06/14, 15:48
Problem solved;

De locale van de OSX shell stond (somehow) op nl_NL, heb dit nu gewijzigd naar en_EN;


sudo vi ~/.bash_profile

Daarin de volgende waardes plakken;


export LANG=en_US.UTF-8
export LC_CTYPE=en_US.UTF-8
export LC_ALL=en_US.UTF-8

Opslaan, Terminal opnieuw starten en voilà;


[root@web01 ~]# passwd root
Changing password for user root.
New password:

Nielsvk
01/07/14, 13:03
Kijk ook eens naar de 'Remoter' app. Prettige applicatie, doet meerdere protocollen (RDP, SSH, Telnet enz. enz).