PDA

Bekijk Volledige Versie : de Heeg doet PHP update... en meldt het alleen in n nieuwsbrief



ErikVermij
02/06/14, 12:19
Beste forumbezoekers.
MIjn vraag is er een op het gebied van 'hoe je als webhoster om zou moeten gaan met je klanten.
Ik ben producent/regisseur en lever allerlei communicatiediensten, vaak icm websites of applicaties
Al jaren is mijn site ondergebracht bij de Heeg. Ik ben er niet heel actief mee...en zie het als een soort bedrijfsbrochure
Vorige week weerd ik er op gewezen dat mijn site "weg was en vage messages daarvoor in de plaats ga
Lang verhaal kort: "Wij hebben de PHP-versie van de server waarop uw account staat geupdate naar naar PHP5.3.28"
Op mijn vraag waarom ik daarover niet geïnformeerd ben, kreeg ik "dat stond in de nieuwsbrief"
Terugzetten naar PHP 5.2 kunnen/willen ze niet "vanwege beveiligingslekken"
Vraag aan het forum: is dit een onder webhosters normale manier van werken? Ik heb aan de Heeg een zeer slecht gevoel over gehoudem!

MarkKapitein
02/06/14, 12:24
Wat volgens mij ook al in andere topics is verteld.

De ene hoster update het zonder te zeggen.
De andere hoster brengt netjes de klant op de hoogte.
De andere hoster verhuist de klanten die expres op 5.2 willen blijven naar een machine waar 5.2 op staat.

De updates van php zijn er namelijk niets voor niets.
Ze zijn er met een reden.

Het feit dat een bedrijf bij php updates klanten via een nieuwsbrief op de hoogte houdt vind ik voldoende(qua eigen mening)

Elke hoster heeft zijn eigen manier van communicatie.
p.s.
Als ik vragen mag. Wat draai je precies om bij php 5.3 errors te krijgen?
Draai je joomla, magento of wordpress? of is het maatwerk.

cyrano
02/06/14, 12:34
Als het toch geen actieve site is; zet je site om in html...

Problem fixed.

ErikVermij
02/06/14, 12:52
er zitten wel wat actieve componenten in #Cyrano (http://www.webhostingtalk.nl/usertag.php?do=list&action=hash&hash=Cyrano) ...ik bedoelde eigenlijk 'ik ben er niet regelmatig mee bezig'

#MarkKapitein (http://www.webhostingtalk.nl/usertag.php?do=list&action=hash&hash=MarkKapitein) De site draait op site-C 1.6

Mijn punt is eigenlijk. Je zou toch niet gedwongen moeten worden allerlei onverwachte kosten te maken omdat een hoster dat 'veiliger' vindt. Ik heb al die jaren nog nooit een beveiligingsprobleem of soortgelijks gehad. Dus waar heb je het over.
Ik ontvang vanuit verschillende van mijn bedrijven ongeveer zo'n 20 nieuwsbrieven per week.... onmogelijk bij te houden Dus m.i. niet de manier om klanten te vwaarschuwen dat hun site anders off line gaat.

MarkKapitein
02/06/14, 12:56
Dat is het gevoelige punt.

Stel dat jij niet allerlei onverwachte kosten wilt maken.

Moet de hoster dat dan doen als via jouw site de complete server wordt gehackt? (noem maar even een voorbeeld)

De ene site reageert anders op een php update dan de andere

SmilieBG
02/06/14, 13:01
Ik denk dat in deze geval het voorkomen van ellende vanuit hoster 'voorrang' heeft ten aanzien van enkele (tientallen?) websites welke niet meer correct zouden werken.
Met up-to-date houden zorg je dat 98%+ veilig blijft - en dan 2% niet meer werkt (percentages zijn niet bevestigd, slechts mijn vermoeden). Dan is keuze best wel simpel en zo gemaakt.

Tevens heb ik wel begrip voor klanten zoals ErikVermij is, maar dat is percentueel verwaarloosbaar ten aanzien van het totale aantal klanten.

Tot slot, klanten welke brood verdienen met een website (webwinkels e.d.) zouden als het goed is zelf vragen om naar nieuwere / veiligere versie gezet te worden en niet passief afwachten.

drex
02/06/14, 13:03
Blijf het toch niet echt netjes vinden zoals De Heeg dit heeft gedaan, kan ook heel anders dan het nu door de TS is vermeld.
Dit verdient geen schoonheidprijs........

IT-worX
02/06/14, 13:04
Mijn inzien zou het leuk zijn mocht de hoster de klant verwittigen bij een update. Bvb 1 maand op voorhand (ik noem maar wat). Zo heeft de klant in kwestie de keus : updaten om mee te blijven of hackable zijn (of eventueel verhuizen van provider).

xentos
02/06/14, 13:14
Dit is niet correct, hackable zijn brengt de klant niet alleen in gevaar maar ook de andere klanten die op het server zit. Dit is een van de risico's op een shared hosting en uiteraard moet alles uptodate gehouden worden. Als er een groot update onderweg is, zou het inderdaad wel netjes zijn om alle klanten op de hoogte te houden met een apart berichtje, maar dat hoeft niet perse aangezien hun een nieuwsbrief hebben.

Voor de rest zou het wel inderdaad leuk zijn als ze meerdere PHP versies zouden ondersteunen, 5.2/5.3 enzovoort. Maar dat ligt er ook aan uiteraard of het veilig is.

IT-worX
02/06/14, 13:35
Met "hackable" bedoel ik uiteraard alle klanten die niet willen upgraden op een server zetten met de oude omgeving. Worden ze gehacked...tjah...

xentos
02/06/14, 13:46
Met "hackable" bedoel ik uiteraard alle klanten die niet willen upgraden op een server zetten met de oude omgeving. Worden ze gehacked...tjah...

Oops, dan inderdaad, dat is mogelijk. Maar als een bedrijf brengt dat schade toe als de server wordt gehacked, jammer genoeg zou het niet helpen als je zegt dat het een hackable is. Dus de kans ik klein dat ze dat zouden willen doen. En verplaatsen = downtime, dat is ook niet wat een provider zou willen.

Het is meer iets waarmee ze zouden moeten leven, anders moeten ze een VPS/Dedi moeten nemen, PHP veranderd nu eenmaal en als programmeur/website beheerder moet dat opgelost worden.

Domenico
02/06/14, 14:06
ErikVermij Heb je al contact opgenomen met http://www.site-c.nl/contact ?

Ik denk dat het een beetje van beide kanten moet komen. Zeker als het gaat over nieuwe PHP versies. Je had natuurlijk ook al eerder kunnen checken of je cms compatible zou zijn met de nieuwe versie van php en alvast kunnen anticiperen mocht het nodig zijn.

En even over PHP 5.2, die is al EOL sinds 6 januari 2011! -> http://php.net/eol.php

Unsupported Branches

This page lists the end of life date for each unsupported branch of PHP. If you are using these releases, you are strongly urged to upgrade to a current version, as using older versions may expose you to security vulnerabilities and bugs that have been fixed in more recent versions of PHP.

Branch Date Last Release
5.2 6 Jan 2011 3 years, 4 months ago

IT-worX
02/06/14, 14:14
Een VPS of dedi lijkt me in veel gevallen ook overkill? Een goede communicatie zou al wonderen doen.
Stel : ik ben schrijnwerker en heb via een design laten maken bij een webdesignfirma, en meteen besloten dat mijn site maar via hun gehost moet worden. Uiteraard gaan ze op mijn naam een klant aanmaken bij een hostingbedrijf, en krijg ik netjes die e-mails mbt hun nieuws en PHP updates. Moet ik mij daar dan mee bezig houden? Ik moet mij in communicatie stellen met mijn webdesignfirma en hun zeggen : "los het op". Nu denk ik ook niet dat ik de enige klant ben van dat bedrijf, en ik ga aldus ook op mijn "beurt" moeten wachten. Pakweg een maand later beginnen ze aan mijn website.

Conclusie : ik ga ettelijke weken met een half werkende site zitten, wat absoluut geen reclame is voor mijn schrijnwerk, maar waar ik evenmin iets kan aan doen... En in dit geval lijkt een VPS of dedi me serieuze overkill...

The-BosS
02/06/14, 14:25
Ik vindt eigenlijk dat hun updates ook nog behoorlijk achter lopen als we het zuiver op versies bekijken, er is inmiddels al 5.4.29 en zelf 5.5.13 beschikbaar. Naast het feit dat een update van 5.2 naar 5.3 geen probleem zou mogen geven buiten een paar deprecated errors, welke normaal gezien totaal geen invloed hebben op de werking maar een indicatie zijn dat het in 5.4.x niet meer zal werken. En die errors kun je uitzetten en negeren, maar als je er niets aan doet ben je wel 100% zeker dat je website niet meer werkt als er naar 5.4 geupdate wordt.

Verder zie ik het meedelen via een nieuwsbrief niet echt als een probleem, het is immer medegedeeld dat het zou gebeuren, het feit dat het niet gelezen wordt is de hoster zijn probleem niet. Zou het wat uitmaken als ze het op hun noc site/website zetten of het in de krant publiceren (om maar even iets te noemen) als je die zaken ook niet leest? De klant wordt trouwens geacht om zijn website ook zelf up-to-date te houden zodat die compatibel blijft met de gebruikte server software (tenzij je een managed pakket hebt uiteraard).

IT-worX
02/06/14, 14:29
Maar dan moet die gebruiker wel de mogelijkheid krijgen om zijn website up-to-date te zetten. En daar zit hem net de moeilijkheid...

SmilieBG
02/06/14, 14:33
IT-worX ik vind dat het up-to-date houden gewoon iets wat bij de gebruiker thuis hoort.
Nogmaals, uit mijn ervaring klanten welke website 'voor leuk' hebben zullen niet met enige regelmaat dergelijke berichten lezen / updates in de gaten houden.

Echter, iemand die 50x per dag op zijn website zit / iets doet, zal zeker af en toe controleren wat hoster te zeggen heeft.

Ik vind ook dat nieuwsbrief meer dan genoeg is. En stel dat je daardoor daadwerkelijk inkomsten zou missen - dan lijkt mij niet anders dan logisch om beetje te investeren en je website z.s.m. up to date te brengen.

Om jouw eigen voorbeeld te halen van schrijnwerker; het lijkt mij niet logisch dat 90%+ van zijn inkomsten uit de website wordt gegenereerd. Wellicht heeft hij het vermeld op de visite kaartje of zo, maar indien website 24 / 48 uur niet optimaal werkt zal hij niet direct in portemonnee voelen.

ErikVermij
02/06/14, 14:38
Natuurlijk begrijp ik de verantwoordelijkheid die je ook als klant hebt.
Het is echter zo dat ik redelijk gepokt en gemazeld ben in het communicatievak.
Ik heb al vele films, leermodules en marketingcommunicatiesolutions afgeleverd in de combinatie audiovisual-website/webapplicatie.
Toch is dat PHP gebeuren en alles rondom beveiliging en daadwerkelijk programmeren te onbekend voor me.
Laat staan wat dat voor een klant is die uit een heel ander vakgebied als zorg of detailhandel komt.
Ik vind het ronduit slecht koopmansschap om je dan te beroepen op een mededeling in een nieuwsbrief. Prima ls je te maken hebt met professionele webmasters...maar niet als je werkt met (relatieve) leken/eindgebruikers.

De Heeg heeft mij in de kou laten staan. Gevolg?...mijn huidige website is offline en voor een project waarvoor ik een nieuwe hostingpartner moet kiezen valt de Heeg 100% buiten iedere consideratie. Sterker nog ik zal ze met klem afraden in mijn netwerk.
Dan kun je 100 x vastellen dat n nieuwsbrief of sitemelding voldoende is maar ik noem t erg klantonvriendelijk. Als ik zo met mijn klanten om zou gaan, was me een kort zakenleven beschoren geweest.

The-BosS
02/06/14, 14:42
Een VPS of dedi lijkt me in veel gevallen ook overkill? Een goede communicatie zou al wonderen doen.
Stel : ik ben schrijnwerker en heb via een design laten maken bij een webdesignfirma, en meteen besloten dat mijn site maar via hun gehost moet worden. Uiteraard gaan ze op mijn naam een klant aanmaken bij een hostingbedrijf, en krijg ik netjes die e-mails mbt hun nieuws en PHP updates. Moet ik mij daar dan mee bezig houden? Ik moet mij in communicatie stellen met mijn webdesignfirma en hun zeggen : "los het op". Nu denk ik ook niet dat ik de enige klant ben van dat bedrijf, en ik ga aldus ook op mijn "beurt" moeten wachten. Pakweg een maand later beginnen ze aan mijn website.

Conclusie : ik ga ettelijke weken met een half werkende site zitten, wat absoluut geen reclame is voor mijn schrijnwerk, maar waar ik evenmin iets kan aan doen... En in dit geval lijkt een VPS of dedi me serieuze overkill...


Maar dan moet die gebruiker wel de mogelijkheid krijgen om zijn website up-to-date te zetten. En daar zit hem net de moeilijkheid...

Oke, daar volg ik je in, maar als je website als schrijnwerker dan zo belangrijk is, waarom neemt die schrijnwerker dan geen service contract af bij het webdesign bedrijf of de hosting firma om zijn website en/of cms up-to-date te houden.

Als je een auto koopt ga je toch ook om de zoveel tijd (kilometers) naar de garage voor preventief onderhoud zelf al is er niks kapot/mis met je wagen, je doet dit net om problemen te voorkomen of op tijd op te sporen ;). Dus ik snap niet waarom bedrijven die er commercieel nut bij hebben dit dan niet voor hun ict, hosting, ... kunnen doen.

YolkNet
02/06/14, 15:03
ErikVermij, hoe zou je geïnformeerd willen worden? Niet iedereen leest/ontvangt een nieuwsbrief, mee eens. Maar hoe hadden ze het dan moeten aanpakken?

En wat zou je hebben gedaan als je het wel op tijd had gelezen? Je schrijft dat het "php gebeuren" onbekend voor je is. Zou je het item hebben gelezen?

TotallyHosted
02/06/14, 15:07
Natuurlijk begrijp ik de verantwoordelijkheid die je ook als klant hebt.
Het is echter zo dat ik redelijk gepokt en gemazeld ben in het communicatievak.
Ik heb al vele films, leermodules en marketingcommunicatiesolutions afgeleverd in de combinatie audiovisual-website/webapplicatie.
Toch is dat PHP gebeuren en alles rondom beveiliging en daadwerkelijk programmeren te onbekend voor me.
Laat staan wat dat voor een klant is die uit een heel ander vakgebied als zorg of detailhandel komt.
Ik vind het ronduit slecht koopmansschap om je dan te beroepen op een mededeling in een nieuwsbrief. Prima ls je te maken hebt met professionele webmasters...maar niet als je werkt met (relatieve) leken/eindgebruikers.

De Heeg heeft mij in de kou laten staan. Gevolg?...mijn huidige website is offline en voor een project waarvoor ik een nieuwe hostingpartner moet kiezen valt de Heeg 100% buiten iedere consideratie. Sterker nog ik zal ze met klem afraden in mijn netwerk.
Dan kun je 100 x vastellen dat n nieuwsbrief of sitemelding voldoende is maar ik noem t erg klantonvriendelijk. Als ik zo met mijn klanten om zou gaan, was me een kort zakenleven beschoren geweest.

PHP 5.2 is al zo lang geleden 'End of life' (EOL) dat het echt onverantwoord is om daar nog mee door te gaan als hoster.
Over het algemeen zullen scripts die goed werken onder PHP 5.2, ook goed werken onder PHP 5.3, PHP 5.4 of PHP 5.5 (ook al gewoon beschikbaar als 'stable release'). Echter, in voorkomende gevallen zal dat niet zo zijn. Dan betekent dat echter meestal dat er wel een nieuwe versie van het script beschikbaar is die die problemen oplost. En dat betekent weer dat we websitebeheerder daar naar had moeten updaten.
Wij begrijpen volkomen dat het vervelend is, maar door de webhoster had dat niet zomaar voorkomen kunnen worden.

Wellicht kunt u aangeven hoe u verder op de hoogte gebracht had willen worden. Dit is namelijk wel iets waar meerdere hosters mee zullen zitten. Wij zelf sturen ruim vantevoren een nieuwsbrief, en communiceren het via Facebook en Twitter. Het is met grote klantenaantallen niet te doen om dit ook nog via post te doen. Ook omdat er dan nog meer vragen op afgevuurd worden, terwijl voor 99% van de gevallen er niets van de upgrade gemerkt wordt.

ErikVermij
02/06/14, 15:17
#19 (http://www.webhostingtalk.nl/usertag.php?do=list&action=hash&hash=19)
Ik zal het de Heeg even voordoen:
Geachte klant,
Over 6 weken, op ..-..-2014 updaten wij om veiligheidsredenen onze servers. Omdat u al jaren een trouwe kl;ant bent, controleren wij altijd of een door ons gehoste website wel zal draaien op onze geüpdate servers. Helaas is dat waarschijnlijk NIET het geval bij uw site.
Wij adviseren u contact op te nemen met de makers van uw site om te voorkomen dat uw site opeens offline zat staan.

en dan....Twee mogelijkheden:
1 - Wij zullen alle sites die (nog niet) aan de eisen voldoen verplaasten naar een server waar deze nog wel functioneel zal zijn. Met nadruk wijzen we u er op dat we de veiligeheid van deze server niet kunnen garanderen. We adviseren u dan ook zo spoedig mogelijk de site hieraan aan te passen.
2 - Vanaf die datum zal uw site in de huidige constellatie niet meer door ons gehost kunnen worden en we adviseren u - als u geen aanpassingen wilt doen - over te stappen naar een andere webhostingprovider. Omdat u dit jaar in dat geval slechts 6 maanden van onze hosting gebruik heeft kunnen maken zullen we een gedeelte van uw jaarbijdrage crediteren.

Hopende u hiermede van dienst geweest te zijn
Met vriendeijke groet
Klantenservice de Heeg
(mail geflagt met hoge prioriteit)

Zo zou je met klanten moeten omgaan. Bij de Heeg in Maassluis zijn ze echter alleen persoonlijk in de communicatie als het de facturen betreft.
Tja....een illusie.....ik weet het!

DiederikL
02/06/14, 15:18
Natuurlijk begrijp ik de verantwoordelijkheid die je ook als klant hebt.
Het is echter zo dat ik redelijk gepokt en gemazeld ben in het communicatievak.
Ik heb al vele films, leermodules en marketingcommunicatiesolutions afgeleverd in de combinatie audiovisual-website/webapplicatie.
Toch is dat PHP gebeuren en alles rondom beveiliging en daadwerkelijk programmeren te onbekend voor me.
Laat staan wat dat voor een klant is die uit een heel ander vakgebied als zorg of detailhandel komt.
Ik vind het ronduit slecht koopmansschap om je dan te beroepen op een mededeling in een nieuwsbrief. Prima ls je te maken hebt met professionele webmasters...maar niet als je werkt met (relatieve) leken/eindgebruikers.

De Heeg heeft mij in de kou laten staan. Gevolg?...mijn huidige website is offline en voor een project waarvoor ik een nieuwe hostingpartner moet kiezen valt de Heeg 100% buiten iedere consideratie. Sterker nog ik zal ze met klem afraden in mijn netwerk.
Dan kun je 100 x vastellen dat n nieuwsbrief of sitemelding voldoende is maar ik noem t erg klantonvriendelijk. Als ik zo met mijn klanten om zou gaan, was me een kort zakenleven beschoren geweest.

Laten we het nu even een stuk concreter maken. Kun je aangeven wat de titel is van de nieuwsbrief? Het maakt voor de beeldvorming wel uit of het gaat om "Nieuwsbrief april 20014" of "Belangrijke mededeling ivm upgrade". En stond hierin de eventuele gevolgen voor een gedateerde website in vermeld? Ik krijg het gevoel dat je aan de inhoud van het bericht nogal makkelijk voorbij gaat (je leest immers geen nieuwsbrieven want daar krijg je al 20 van binnen). Zonder de inhoud te kennen maakt het voor ons lastig om een gefundeerde mening te geven. Ik vraag me ook af met welke frequentie De Heeg een nieuwsbrief verstuurd.


Buiten bovenstaande, wat had je van je hoster wel verwacht? Vooraf een complete analyse of jou website compatible is met de nieuwe omgeving en een belletje als dat niet zo zou zijn? En rijmt die verwachting met het afnemen van een dienst van enkele euro's per maand?
Begrijp me niet verkeerd, er zijn zeker partijen in de markt die wel klant gericht te werk gaan en een klein script schrijven die zoekt binnen bestanden van klanten naar niet meer ondersteunde functies en die klanten hierop attenteert of verplaatst naar een aparte server.

ronaldvanhoeven
02/06/14, 15:24
Ik sluit me bij DiederikL aan. Maar wil er nog wat aan toevoegen. Ik denk dat de oorzaak / bron van dit alles is dat wij als techneuten af en toe vergeten dat veel van onze klanten niet eens weten wat PHP is en dat je zoiets ook nog kan updaten. Dus stap 1 voor ons als hoster is om de klanten duidelijk te maken wat PHP is en wat dat in de toekomst kan gaan betekenen.
Met alle nieuwe ontwikkelingen die eraan gaan komen ( zie bijvoorbeeld: http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2014/22/internettaal-php-gaat-radicaal-op-de-schop ) kunnen we nog vaak dit soort discussies krijgen.

ErikVermij
02/06/14, 15:26
#21 (http://www.webhostingtalk.nl/usertag.php?do=list&action=hash&hash=21) de nieuwsbrief heette ' newsflash 02-2014 van noreply@deheeg.nl "
Helemaal onderaan stond PHP updates.

Tot vandaag geen idee wat dat inhield.... dus me niet opgevallen...ik ben geen webmaster

ronaldvanhoeven
02/06/14, 15:31
#21 (http://www.webhostingtalk.nl/usertag.php?do=list&action=hash&hash=21) de nieuwsbrief heette ' newsflash 02-2014 van noreply@deheeg.nl "
Helemaal onderaan stond PHP updates.

Tot vandaag geen idee wat dat inhield.... dus me niet opgevallen...ik ben geen webmaster

Exact dat wat Erik Vermeij hier schrijft, daar doelde ik net op. Onze klanten weet gewoon niet wat PHP is.

IT-worX
02/06/14, 15:33
Oke, daar volg ik je in, maar als je website als schrijnwerker dan zo belangrijk is, waarom neemt die schrijnwerker dan geen service contract af bij het webdesign bedrijf of de hosting firma om zijn website en/of cms up-to-date te houden.

Als je een auto koopt ga je toch ook om de zoveel tijd (kilometers) naar de garage voor preventief onderhoud zelf al is er niks kapot/mis met je wagen, je doet dit net om problemen te voorkomen of op tijd op te sporen ;). Dus ik snap niet waarom bedrijven die er commercieel nut bij hebben dit dan niet voor hun ict, hosting, ... kunnen doen.

Ik vermoed dat dit veel te maken heeft met het "never change a winning team" gezegde. Het werkt, dus blijven we er af. En laten we eerlijk zijn : ergens is dit ook logisch. Zelfs voor de verzorging van onze tanden krijgen we halfjaarlijks een uitnodiging voor een onderzoek. Onze auto zegt het ons ook mooi wanneer het tijd is om opnieuw naar de garage te gaan. Maar onze website gaat ons niet zelf een mailtje sturen als hij niet meer up-to-date is.

Veel webdesignbedrijven werken op die manier niet pro-actief naar hun klanten toe. Eens de website af is en de factuur betaald is door de klant is het voor hun een gedane zaak die mooi staat bij het portfolio. Ik ken er erg weinig die nadien de klant bellen/mailen dat het tijd word voor een update. Maar dan een update naar beveiliging toe, niet uit winstbejag! En de klant? Die heeft iets van mijn website werkt en zo hoort het. Weet hij veel dat dit ook updates moet krijgen...

BsHosting
02/06/14, 15:35
Dat je geen webmaster bent maakt niks uit, deheeg levert jouw ruimte op hun servers, de site is niet door hen gemaakt dus zul je bij de partij moeten zijn die je site gemaakt heeft.
Die brengen jou daaronder maar je geeft niet aan of jij ook een onderhoudscontract hiervoor hebt bij je webdesigner.

Je moet 2 dingen los van elkaar zien.
1= je website
2= je webhosting.

degene die je site heeft gebouwd destijds heeft dat op de toen geldende regels gedaan, zolang jij niks afspreekt over updates cq onderhoud zal je site zo blijven.
Je webhoster wil zijn servers veilig houden en pleegt wel updates en onderhoud, die kan er niks aan doen dat 1 of jij er geen verstand van hebt en 2 geen updates laat doen door degene die je site heeft gemaakt.
Je begint dus te klagen bij de verkeerde, maar als je met je webbouwer ook niks afgesproken hebt is dat toch echt je eigen probleem.

Zelfde als met auto's die hebben onderhoud nodig en dat kost geld en moet uitgevoerd worden, doe je dat niet kan je ook storingen krijgen simpel zat.
Dat webdesign bedrijven pro actief zouden kunnen updaten ja dat kan, maar ook daar zal een prijskaartje aan hangen en zoals zo vaak is het de prijs die het hem doet.

YolkNet
02/06/14, 15:51
ErikVermij, een hoster kan niet elke site nagaan voordat een update wordt uitgevoerd. Daarvoor zijn het vaak teveel sites. En elke site is anders opgebouwd en bestaat uit andere scripts.
Daarmee vervalt de tweede mogelijkheid die je aandraagt. Los gezien van het feit dat geen enkel bedrijf (ook in andere branches) zal adviseren naar een concullega over te stappen.

Wat zou je hebben gedaan als je het wel op tijd had gelezen? Je schrijft dat het "php gebeuren" onbekend voor je is. Zou je het item hebben gelezen en actie ondernomen?

ronaldvanhoeven
02/06/14, 16:15
Wat we natuurlijk als hoster weer meemaken in dit soort situatie is dat de websitebouwer vaak meteen met het vingertje naar ons wijst.. wij hebben het weer gedaan.

ErikVermij
02/06/14, 16:17
Waar gebeurd:
Ik loop stage bij V&D Kalverstraat ivm een opleiding die we ontwikkelen voor verkopers van die afdeling (271 heette dat destijds)
Rene J. was daar senior verkoper en tracht een man van een jaar of 60 zo'n all-in-one sytem (destijds heel popi...platenspeler, versterker, cassette en radio) inéén te verkopen). Dit systeem is top of the bill vertelt Rene, hoge dynamisch bereik, 12 kanaals equalizer....etc etc"
Klant knikt, lijkt enthousiast, apparaat in de aanbieding dus...... wil hij er nog even over nadenken.
Ik vraag de klant die inmiddels al op de platenafdeling staat, waar hij nog aan twijfelt.... ' nou zegt de klant...."ik luister alleen klassiek en vind dat vaak te dof dus wil ik de hoge tonen harder kunnen zetten"
' Maar...eh dat kan dus ook met dat music center zeg ik... dat doet namelijk die equalizer' " Waarom zegt die l*l dat dan niet??? (sorry het was hartje Amsterdam), reageert de klant....

Later die avond vraag ik het Rene. " ja zegt Rene' ik sta hier niet om mijn klanten cursus te geven... als je dat al niet weet moet je je er eerst maar eens in verdiepen voor je zo'n apparaat koopt."
Rene is nooit verder gekomen dan verkoper...

#28 (http://www.webhostingtalk.nl/usertag.php?do=list&action=hash&hash=28) los van het niet de tijd hebben om dit na te kunnen gaan, vind ik onzin trouwens..... een mailtje is toch het allerminste.
Wacht als klant een keer een weekje of 2 met betalen...en je krijgt er zeker 4.
Hoe kan het toch dat klantvriendelijkheid in dit land zo bedroevend laag in het vaandel staat?

The-BosS
02/06/14, 16:20
Maar onze website gaat ons niet zelf een mailtje sturen als hij niet meer up-to-date is.

Er zijn wel degelijk cms systemen die dit wel doen, maar het is uiteindelijk nog altijd aan klant en/of website beheerder om dit ook effectief op te volgen. Soms is het zo eenvoudig als op een update knop binnen het cms te drukken of een zip/tarball of files te uploaden via ftp en naar http://website/upgrade of http://website/update te gaan en de stappen te volgen.


Veel webdesignbedrijven werken op die manier niet pro-actief naar hun klanten toe. Eens de website af is en de factuur betaald is door de klant is het voor hun een gedane zaak die mooi staat bij het portfolio. Ik ken er erg weinig die nadien de klant bellen/mailen dat het tijd word voor een update. Maar dan een update naar beveiliging toe, niet uit winstbejag! En de klant? Die heeft iets van mijn website werkt en zo hoort het. Weet hij veel dat dit ook updates moet krijgen...

Tja dat heeft meer met prijs te zien dan iets anders, in 99% van de gevallen wil de klant een eenmalig (zo laag mogelijk) bedrag betalen zonder maandelijkse kosten om nergens aan vast te zitten. Om een voorbeeld te geven, ik ken een webdesign bedrijf dat hun eigen cms gebruikt, dit kan je als klant eenmalig aankopen of per maand/jaar huren. Uiteraard is het vanzelfsprekend dat als je het huurt per maand of per jaar dat hier alle updates inbegrepen zitten van de software (dus ook upgrade naar hogere major version). Maar dit wil niet automatisch zeggen dat ze het ook voor je installeren zonder service contract, je moet het nog steeds zelf doen. Als je het eenmalig aanschaft dan krijg je ook de updates maar enkel de minor version dus niet van versie 5.x.x.x naar 6.x.x.x. Om dan even een prijs indicatie te geven kost het ongeveer per jaar € 600,- voor een service contract zodat zij de updates uitvoeren en kost het webdesign + koop licentie van cms al gauw boven de € 10.000,- uit en dan zit er nog geen webhosting inbegrepen ;). En dat is dus net het probleem bij 99% van website eigenaars dat ze ofwel een goedkoop cms aanschaffen of een open-source zonder hier ooit nog naar te kijken. En voor elke smaak van cms is er wel een bedrijf te vinden (zelf bij open-source kun je meestal service diensten kopen of hebben ze enterprise diensten) die het voor je up-to-date wil houden, het is alleen de vraag of je dit als website eigenaar ook wenst te betalen.

Wat betreft de TS zijn probleem heb ik dus even zeer vluchtig op de website van site-c gekeken en wat viel mij direct op:

Nadelen:
- U moet nu zelf alles op de website regelen, in plaats van dat u het delegeert aan uw webdesigner*
- Site-C is niet gratis, wat betekent dat u eenmalig een investering moet doen om met Site-C te kunnen werken.
- Databasegestuurde websites zijn voor zoekmachines moeilijker te indexeren. Gelukkig kunnen alle belangrijke zoekmachines zoals Google, MSN en Ilse ondertussen prima met Site-C websites overweg.
- Er gelden enkele beperkingen voor het ontwerp van de site.
- Wanneer de website op een langzame server staat, zou deze iets minder goed kunnen presteren dan een platte website. Op een moderne server is dit overigens niet merkbaar.

* Heeft u even geen tijd, maar moeten er wel wijzigingen aan de website gedaan worden? Uw Site-C Partner regelt het graag en snel voor u.

BsHosting
02/06/14, 16:23
Dat heeft niks met klantvriendelijkheid te maken, je laat je site bij partij a maken en je hosting wordt ondergebracht bij partij b.
Jij moet zorgen dat je zelf service afspraken maakt met partij a die heeft nl je site gemaakt en niet partij b.

Of moet partij b even alle klanten mailen, bellen met de vraag wie de site heeft gemaakt en of ze dan contact willen opnemen met hun klant omdat de server geupdate word.
Zo werkt het niet de techniek zit bij b en a zal moeten zorgen ism klant dat ie een onderhoudscontract voor zijn site heeft.

YolkNet
02/06/14, 16:40
ErikVermij, ik ben het met je eens, een mailtje had netjes geweest. Maar dat is iets anders dan voor elke klant de websites te onderzoeken of een update wel of niet uitgevoerd kan worden. Als het besturingssysteem van je telefoon (Android, iOS) een update heeft wordt ook niet vooraf gekeken of alle apps en instellingen blijven werken.

In je eerste bericht staat overigens dat de situatie zich vorige week heeft voor gedaan. Is het al opgelost door De Heeg, webbouwer of iemand anders? Zo ja, wie heeft dat gedaan?

NibeP
02/06/14, 16:42
Ik vind zelf dat een hoster dit duidelijk moet maken via een aparte mail in plaats van een nieuwsbrief. Een nieuwsbrief hoeft namelijk niet perse bij iedereen te worden afgeleved. Wat als een klant zich heeft afgemeld voor de nieuwsbrief? En niet elke klant leest een nieuwsbrief. Ik zou het netjes vinden als er een aparte mail wordt verstuurd, een paar weken van te voren.

Daarnaast vind ik het vreemd dat ze nu pas over zijn op PHP 5.3, ze zouden al langer over moeten zijn.

YolkNet
02/06/14, 16:51
Misschien was dit al hun uitwijk-server

Spyder01
02/06/14, 23:17
Wij hebben het destijds ook gewoon in de nieuwsbrief vermeld en daarna nog een paar keer verspreid over de tijd (ruim 3 maand van tevoren aangekondigd) reminders gestuurd. Vermelden in de nieuwsbrief kan wat mij betreft perfect, maar stuur sowieso nog even 1 of 2 reminders met de gevolgen en bij gebrek aan kennis van de klant het advies een "webbouwer" in te schakelen.

®on
03/06/14, 00:05
Wij hebben het destijds ook gewoon in de nieuwsbrief vermeld en daarna nog een paar keer verspreid over de tijd (ruim 3 maand van tevoren aangekondigd) reminders gestuurd. Vermelden in de nieuwsbrief kan wat mij betreft perfect, maar stuur sowieso nog even 1 of 2 reminders met de gevolgen en bij gebrek aan kennis van de klant het advies een "webbouwer" in te schakelen.

En exact dit is de oplossing. Een php update kan de functionaliteit aantasten van een website. Hoewel niet de verantwoording van de hoster, is het wel de verantwoording van de hoster de klant te attenderen op zo'n update. Reminders helpen hierbij. Daarna is het aan de klant om actie te ondernemen, en/of bij de hoster navraag te doen wat dit betekent voor zijn site.

Natuurlijk blijven er daarna altijd mensen die de verschillende communicatie uitingen niet gelezen hebben of niet op waarde ingeschat hebben. Maar als hoster heb je iets meer te doen dan een alinea in een nieuwsbrief. Dan doe je echt iets verkeerd.

(Valt me overigens erg tegen van De Heeg. Is een partij die al erg lang op de markt aanwezig is, en toch al vaker met dit soort updates te maken heeft gehad. Voldoende ervaring op dit gebied in huis zou je verwachten).

Mark17
03/06/14, 10:10
Los gezien van het feit dat geen enkel bedrijf (ook in andere branches) zal adviseren naar een concullega over te stappen.
Als de klant een verwachting heeft die je niet waar kunt maken kun je deze beter adviseren om naar een andere hoster te gaan. In een bepaald geval waar de wensen van de klant en wat we op dat moment konden leveren niet waar konden maken hebben we dit ook geadviseerd met de mededeling er bij dat we dit op gingen pakken en de verwachting was dat we het na een jaar wel waar konden maken. Hierbij zijn alle facturen die gestuurd zijn naar deze klant gecrediteerd.


Waar gebeurd:
Ik loop stage bij V&D Kalverstraat ivm een opleiding die we ontwikkelen voor verkopers van die afdeling (271 heette dat destijds)
Rene J. was daar senior verkoper en tracht een man van een jaar of 60 zo'n all-in-one sytem (destijds heel popi...platenspeler, versterker, cassette en radio) inéén te verkopen). Dit systeem is top of the bill vertelt Rene, hoge dynamisch bereik, 12 kanaals equalizer....etc etc"
Klant knikt, lijkt enthousiast, apparaat in de aanbieding dus...... wil hij er nog even over nadenken.
Ik vraag de klant die inmiddels al op de platenafdeling staat, waar hij nog aan twijfelt.... ' nou zegt de klant...."ik luister alleen klassiek en vind dat vaak te dof dus wil ik de hoge tonen harder kunnen zetten"
' Maar...eh dat kan dus ook met dat music center zeg ik... dat doet namelijk die equalizer' " Waarom zegt die l*l dat dan niet??? (sorry het was hartje Amsterdam), reageert de klant....

Later die avond vraag ik het Rene. " ja zegt Rene' ik sta hier niet om mijn klanten cursus te geven... als je dat al niet weet moet je je er eerst maar eens in verdiepen voor je zo'n apparaat koopt."
Rene is nooit verder gekomen dan verkoper...
Iemand met een dergelijke instelling kan misschien achter de kassa staan, met een klantvriendelijke verkoper heeft het mijns inziens weinig te maken.

Een aantal reacties kan ik me enkel bij aansluiten dat een melding in een bestaande nieuwsbrief te mager/slecht is. Bij de laatste "grote" update (5.3->5.4 van PHP) hebben we alle klanten geïnformeerd per losse mail en vervolgens hebben we alle sites die het niet deden gemigreerd naar een server met een oudere PHP versie. Hierbij hebben we zelf na de PHP update/upgrade alle sites gecontroleerd en getest, hier ben je dan gauw uren mee bezig met 2 man gedurende de nacht en dan nog is er een kans dat je ergens iets mist. Voor de veel gebruikte CMS pakketten kun je kijken welke versies gebruikt worden en hiervan test versies inrichten.

Dit alles met als doel de gevolgen voor de klant te beperken. Toch zal 0,2%-0,8% van de sites een probleem ervaren wat je niet ontdekt hebt tijdens de nachtelijke test.

Puur ivm dit soort sites hebben wij nog een paar "oude" omgevingen staan (PHP 4/PHP5.2/PHP5.3) waarvan we de klanten inmiddels aan het benaderen zijn om samen tot een oplossing te komen om ze op PHP 5.4 te krijgen (en inmiddels zijn de voorbereidingen voor PHP5.5 begonnen om dit binnenkort toe te voegen). Alles hangt dan ook af hoe je dit soort dingen aanpakt om te bepalen wat de klant ervaart (betere service kost mogelijk wel geld).

eMiz0r
04/06/14, 08:54
Hoe kan het toch dat klantvriendelijkheid in dit land zo bedroevend laag in het vaandel staat?

De klantvriendelijkheid is het probleem niet; je eisen/verwachtingen in verhouding met wat je betaald wel.

De verantwoordelijkheid van De Heeg is zorgen dat servers en software up to date zijn, de hosting bereikbaar is én je data veilig is voor een paar euro per maand. Met de inhoud van je website heeft een webhoster niets te maken, dat ben je zelf of een webdesignbureau. Ik vind het ook erg kwalijk als je een script gaat gebruiken als hoster dat door de data van je klanten gaat sniffen om te kijken of een update van PHP problemen kan veroorzaken voor je website. Ik vraag me zelfs af in hoeverre dat wettelijk mogelijk is. Het is namelijk niet je eigen data, maar die van je klant waar je zonder toestemming niet in zou mogen wroeten. Je verwachting dat een hoster je aangeeft of je website blijft werken bij een update is onrealistisch.

Mijn inziens blaas je iets te hoog van de toren, maar ik denk dat dat ook te maken heeft met te weinig kennis over de hostingmarkt. Je geeft zelf ook al aan dat je weinig met websites hebt/er van begrijpt. En dat is ook helemaal niet erg natuurlijk! Dit is ons vakgebied, communicatie en filmbusiness is jouw vakgebied. Daar kunnen wij weer opmerkingen over hebben met onze beperkte kennis, waarvan jij weer roept "je weet niet waar je het over hebt". Iets met schoenmaker blijf bij je leest...

ErikVermij
04/06/14, 10:45
#39 (http://www.webhostingtalk.nl/usertag.php?do=list&action=hash&hash=39) Mijn eisen zijn helemaal niet hoog: informeer je klant persoonlijk in voor hem begrijpelijke taal over wat er kan gebeuren met zijn afgenomen en betaalde dienst.
de Heeg schiet daarin schromelijk tekort. Ik begrijp werkelijk niet dat je - zelfs vanuit het vakgebied waarin ik dit gepost heb - kunt stellen 'je betaalt te weinig, dus vraag of verwacht je teveel'
Ik werk veel in automotive sector waar dit in jurisprudentie tot in den treure is uitgevochten en ALTIJD de verantwoordelijkheid bij de fabrikant wordt gelegd. Verweren als 'dat mag een klant voor een auto in deze prijsklasse toch niet verwachten'zijn honend van tafel geveegd en met enorme boetes bestraft. Als je een dienst niet GOED en VOLLEDIG kunt leveren voor een bepaalde prijs..... verhoog dan je prijs of ga iets anders doen.

Inmiddels ben ik geen klant meer bij de Heeg en heb ik een andere zeer klantvriendelijke webhoster gevonden die beslist niet meer vraagt...integendeel!
Overigens heb ik NIET gevonden vanuit deze discussie.
Ik wens iedere zakelijke dienstverlener - in welk vakgebied dan ook - sterkte met de hierboven reeds gememoreerde attitude. hun horizon zal eindig zijn.

Overigens weet ik best het een en ander van websites eMIzOr. OP CMS (wordpress) niveau ben ik er zelfs redelijk handig in. Ik weet niets (inderdaad: schoenmaker hou je bij je leest) van alle techniek en beveiliging op hostingniveau aan de achterzijde. Dat huur ik namelijk in. En dat had ik ook gedaan als ik rechtsreeks en in begrijpelijke termen hierover vooraf geïnformeerd was.
Mijn eindconclusie?... De Heeg deugt niet als webhoster...en ik wil en hoef er dan ook niets meer mee.

BsHosting
04/06/14, 11:13
Jij wilt het niet begrijpen schijnbaar Emizor verwoord het helemaal juist.

Jij laat je website bouwen bij een webbouwer die is verantwoordelijk voor de website dat ie werkt, als jij geen onderhoud cq update contract afsluit met hen is dat jou probleem en niet van welke provider dan ook die enkel zijn servers veilig wil houden.
Je sluit nl geen contract af in dit geval met de heeg om je site bij te houden maar om te zorgen dat je een beetje ruimte huurt zodat je site zichtbaar is.

Je kan wel heel hard schreeuwen hier dat het niet zo is en roepen over rechtszaken want dat snijd geen hout compleet andere situaties.
Als ik direct een dikke Mercedes bestel en ik laat bij een extern bedrijf er van alles inbouwen en het werkt niet kan ik ook niet naar Mercedes stappen dat hun auto niet goed is want de fout ligt bij dat externe bedrijf.
Idem dito met jou website a maakt hem b host hem dus wie is verantwoordelijk voor de inhoud juist ja C dat ben jij mits jij een contract hebt voor bijhouden etc dan gaat dat over naar A.



Inmiddels ben ik geen klant meer bij de Heeg en heb ik een andere zeer klantvriendelijke webhoster gevonden die beslist niet meer vraagt...integendeel!


En die houd jou site gratis bij geloof jij het zelf, de Efteling is de andere kant op.
Je schuift graag de verantwoordelijkheid af schijnbaar, maar je moet wel onderscheid maken tussen degene die je ruimte verhuurt en degene die je site maakt.

YolkNet
04/06/14, 11:57
Zie je website als een rijtjeshuis in de straat. Als er onderhoud aan de straat wordt uitgevoerd wordt je niet gewaarschuwd dat er leidingen geraakt kunnen worden waardoor je huis geen water/gas/elektriciteit heeft.
Bedankt in elk geval voor deze discussie, want we gaan onze communicatie aanpassen om zo'n situatie te voorkomen.
En fijn dat je een goede hoster hebt gevonden die je op de mogelijke risico's wijst bij onderhoud aan de server.

BsHosting
04/06/14, 12:06
Dat deed de Heeg toch ook alleen TS verwacht ook nog dat ze evt. problemen dan maar voor hem oplossen is een wereld van verschil.
Op iets wijzen doet elke hoster wel, maar je kan niet verwachten dat elk individu zijn site compleet aangepast wordt zonder kosten als daar geen overeenkomst over is.
Webhoster of webbouwer zijn 2 aparte dingen, natuurlijk kan je het onderbrengen bij 1 die beide heeft maar dan nog zullen er waarschijnlijk euro's op tafel mogen komen simpel zat.
Of werkt TS ook gratis.

®on
04/06/14, 12:56
Dat deed de Heeg toch ook alleen TS verwacht ook nog dat ze evt. problemen dan maar voor hem oplossen is een wereld van verschil.
Dat verwacht 'ie niet. Hij verwacht degelijk, tijdig en juist geinformeerd te worden. Meer niet. Hosting is meer dan techniek ;-)

chielsen
04/06/14, 13:05
Dat verwacht 'ie niet. Hij verwacht degelijk, tijdig en juist geinformeerd te worden. Meer niet. Hosting is meer dan techniek ;-)

Dat hebben ze gedaan, alleen vindt TS dat dat nog beter had gemoeten. Ja dat is dus wel net wat het prijsverschil tussen partijen die enorm veel support / service verlenen, of alleen het meest basale.

Ik ben wel benieuwd wanneer TS weer een bericht gaat starten over zijn nieuwe webhoster dat die niet genoeg service verleent.

YolkNet
04/06/14, 13:44
Ik vind niet dat dat het prijsverschil is of moet zijn. Nieuwsbrieven worden niet alleen door klanten ontvangen, maar ook door relaties, partners, (soms) concullega's. Daarbij wordt een nieuwsbrief weinig gelezen. Een bericht over onderhoud vind ik geen item voor in een nieuwsbrief, maar iets wat je alleen naar de klanten mailt die mogelijke gevolgen kunnen ervaren.
Met ErikVermij ben ik het eens dat de hoster dat beter en anders had moeten communiceren. Maar dat heeft niks met prijsniveau te maken.

BsHosting
04/06/14, 15:19
Dat verwacht 'ie niet. Hij verwacht degelijk, tijdig en juist geinformeerd te worden. Meer niet. Hosting is meer dan techniek ;-)

Hosting is meer dan techniek dat klopt maar je hebt partijen die doen enkel hosting maar je hebt er ook bij die scripting etc erbij doen.
Hij is geïnformeerd dat ts het niet leest en niet snapt is niet aan te rekenen aan de Heeg, daarvoor heeft ie zijn webbouwer, maar die doet ook niks omdat er geen onderhoudscontract is.
Kijk al zou de Heeg brieven sturen het is leuk maar niet de verantwoordelijkheid van de Heeg om te zorgen dat de site werkt daar heeft ie nl zijn webbouwer voor, nu schuift ie het probleem naar de Heeg door die die site niet eens hebben gemaakt.
Als je een partij kiest die enkel en alleen webruimte verhuurt moet je voor scripting problemen daar niet aankloppen, uiteraard zal er een zondebok moeten zijn maar in mijn ogen onterecht de Heeg nu.

Das nu hetzelfde als een ketel kopen, hem door een kennis laten monteren, en als ie dan gaat lekken naar de bouwmarkt gaan waar je hem gekocht hebt om dat ding ff gratis goed te maken zo werkt het niet.

YolkNet
04/06/14, 15:39
Als die ketel een een manko heeft waardoor de ketel het niet meer zou doen komt er een terugroepactie. Dat wordt niet alleen bekend gemaakt in een nieuwsbrief of reclamefolder maar via meerdere kanalen.

Dat TS een melding niet snapt staat hier los van. Het gaat erom dat een nieuwsbrief alleen niet voldoende is om een belangrijke upgrade/update kenbaar te maken. O.a. om de twee redenen uit mijn vorige post.

DiederikL
04/06/14, 15:39
BsHosting, het punt van de TS is dat hij liever had gehad dat er hierover in een aparte email met een passend onderwerp werd gecommuniceerd met eventueel een reminder in een later stadium. Dat is denk ik ook hoe de meeste van ons hier updates aankondigen. Op die manier geef je site eigenaren voldoende informatie om te bepalen of dit van toepassing zou kunnen zijn voor hun, of dat ze het bericht even doorsturen naar hun webbouwer met de vraag of er actie ondernomen moet worden.
Lezen ze dat vervolgens toch niet (of handelen ze er niet naar), tsja dan kan je niet veel meer doen. Maar dat is wat anders dan zo'n melding verstoppen tussen een paar andere nieuws berichtjes in een algemene nieuwsbrief.

BsHosting
04/06/14, 15:55
BsHosting, het punt van de TS is dat hij liever had gehad dat er hierover in een aparte email met een passend onderwerp werd gecommuniceerd met eventueel een reminder in een later stadium. Dat is denk ik ook hoe de meeste van ons hier updates aankondigen. Op die manier geef je site eigenaren voldoende informatie om te bepalen of dit van toepassing zou kunnen zijn voor hun, of dat ze het bericht even doorsturen naar hun webbouwer met de vraag of er actie ondernomen moet worden.
Lezen ze dat vervolgens toch niet (of handelen ze er niet naar), tsja dan kan je niet veel meer doen. Maar dat is wat anders dan zo'n melding verstoppen tussen een paar andere nieuws berichtjes in een algemene nieuwsbrief.

Waarop ts zelf al het antwoord geeft
Tot vandaag geen idee wat dat inhield.... dus me niet opgevallen...ik ben geen webmaster


Dus ook al was het in een aparte mail geweest had ie het ook niet geweten en had ie alsnog zijn webbouwer moeten inschakelen.
Sommige blijven het de verantwoordelijkheid vinden van de hoster, ja het stuk techniek ja en daar zorgen ze voor.
Klant huurt ruimte geen webdesign support, sommige toko's doen dat beide maar dan nog hangt daar een prijskaartje aan.
1 leest de nieuwsbrief niet, de andere leest de emails niet.
Had er laatst 1 die opende nooit geen facturen en vond het raar dat er nu een deurwaarder aan de deur stond ja er zal een middenweg zijn, maar als je geen verstand hebt van de scripting besteed je dat uit en ga je dat niet bij de webhoster op zijn bord gooien die de site niet gemaakt heeft.
Een goede scripter zorgt dat het overal werkend op is.



Als die ketel een een manko heeft waardoor de ketel het niet meer zou doen komt er een terugroepactie. Dat wordt niet alleen bekend gemaakt in een nieuwsbrief of reclamefolder maar via meerdere kanalen.


Het gaat niet over een manko maar installatiefout kennis en daar kan jij de bouwmarkt ook niet voor aansprakelijk stellen we leven hier niet in Amerika.

Croab
04/06/14, 16:26
Om het slechts eenmalig in een nieuwsbrief te zetten is in mijn ogen wellicht wat te eenvoudig. Wat als je de nieuwsbrief niet wilt hebben omdat er 80% van de gevallen niets interessants voor jou in staat.
Ik zou een mail naar de betreffende gebruikers sturen. Je weet immers toch welke gebruikers er op welke server staan?

ronaldvanhoeven
04/06/14, 18:10
Om het slechts eenmalig in een nieuwsbrief te zetten is in mijn ogen wellicht wat te eenvoudig. Wat als je de nieuwsbrief niet wilt hebben omdat er 80% van de gevallen niets interessants voor jou in staat.
Ik zou een mail naar de betreffende gebruikers sturen. Je weet immers toch welke gebruikers er op welke server staan?

Croab, je hebt helemaal gelijk. En dan nog het liefst in Jip & Janneke taal

pippen
04/06/14, 19:20
Heel eerlijk gezegd vraag ik me toch af of je echt wel voldoende verstand hebt van websites als een upgrade van PHP 5.2 naar 5.3 al zo problematisch is. De verschillen tussen die versies zijn namelijk helemaal niet zo groot dus. Of de website moet wel héél oud zijn. Een open source CMS website moet constant geupdate worden. Dat hoor je als website bouwer te weten. Anders wordt de site vroeg of laat gehacked. En als dat gebeurd gaat het beschuldigende vingertje zeker naar de hostingprovider?

Wij communiceren ook niet alle updates (moet wel zeggen dat dat komt omdat we zelf de meeste sites gebouwd hebben en daarom precies weten wat er fout kan gaan). Maar mocht er iets niet werken dan lossen we dat meestal kosteloos op.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van webhostingtalk