PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe BTW regeling per 1/1/2015



bhosted
26/05/14, 17:00
Zojuist is het webinar gehouden door de SIDN met meer informatie over onder andere de nieuwe BTW regeling per 1 jan. 2015. In het kort houdt deze in dat als je als Nederlands bedrijf levert aan een buitenlandse consument, deze consument het BTW tarief van zijn eigen land moet gaan betalen. Je bent dus als bedrijf dan verplicht om op wat voor manier dan ook de BTW afdracht aan het betreffende land te regelen.

Wat zijn ieders plannen om dit op te lossen? Mij is het nog niet helemaal duidelijk.

Bart L
26/05/14, 17:14
Ik hoop/verwacht dat WeFact er een antwoord op heeft :) En ben erg blij dat we dat soort dingen niet zelf zijn gaan schrijven ooit :D

Spyder01
26/05/14, 17:24
Hier kleine aanpassing nodig in een zelf gescript systeem. Masr wat weer een ontzettend goed voorbeeld waarom ik niets met de EU heb. Die regels slaan nergens op.

frajaweb
26/05/14, 17:57
Ach hier ook wat kleine aanpassingen benodigd. Boekhoudpakket is hopelijk die tijd ook aangepast. Moet allemaal geen probleem zijn, omslachtig is het wel.

Mark17
26/05/14, 21:24
Meeste gaat op het eerste gezicht met WHMCS al goed zodra je wat percentages aanpast. Dit zomer verwacht ik dat we met een rapportage tool voor WHMCS gaan komen zodat iedereen die WHMCS gebruikt zich op dit punt aan de wet kan houden. Wachten op WHMCS voor de juiste rapportage is niet heel zinvol aangezien de huidige rapportages al niet voldoen voor de huidige "simpele" situatie.

Het weergeven van het juiste bedrag incl. BTW bij particulieren zal meer werk zijn verwacht ik. Dit deel staat bij ons buiten WHMCS en moeten we zelf even iets voor gaan bouwen (ik heb al een paar opties in gedachten).

Dit is typisch een regel die geen probleem had hoeven zijn als ze eerst de BTW percentages eens gelijk hadden getrokken. Als je straks aan de hele EU wilt leveren krijg je te maken met mogelijk in elk land een andere incl. BTW prijs (BTW percentages zijn nu tussen de 15% en 27%). Overigens is deze gewijzigde wetgeving bedoeld om de regeldruk te beperken las ik ergens...

maxnet
27/05/14, 00:38
Het weergeven van het juiste bedrag incl. BTW bij particulieren zal meer werk zijn verwacht ik.


Denk dat we zelf eerder overal hetzelfde inclusief BTW bedrag voor consumenten gaan hanteren, en het BTW verschil voor eigen rekening nemen.
Houd van mooie ronde prijzen.
En het verlies door die paar Scandinavische klanten, waar ze een hoog percentage hebben, wordt wel weer gecompenseerd door de Duitse, Franse en Engelse klanten die een lager percentage dan Nederland kennen.

Icheb
27/05/14, 22:57
Is bij toeval bekend of iemand van Wefact ook heeft gekeken naar die webcast van de SIDN hierover?
Dit heeft een collega van mij gevolgd, dit zag er wel interessant uit, maar klinkt het ondertussen wel als een drama om dit in de praktijk goed te krijgen :(.

ronaldvanhoeven
27/05/14, 23:08
Gelukkig werken wij niet meer met WHMCS. Boekhoudkundig een rampzalig pakket. We zijn dus niet meer afhankelijk van hun.
Voor ons is het gewoon een stukje extra programmeren in ons eigen ontwikkeld systeem. De splitsing tussen consumenten en bedrijven / instelling met een btw-nummer hebben we al.
We hebben een redelijk percentage buitenlandse (lees onze zuiderburen) als klant, dus we moeten het wel aanpassen, dat is een eenmalig avondje hoofdbrekens...

eMiz0r
29/10/14, 17:50
Verbaasd me ergens dat over dit onderwerp weinig wordt gesproken in de hostingwereld. Het zijn (vrijwel) alleen de websites met accountancy nieuws die er iets over berichten; alle ICT websites zijn stil.

Zijn we hier al klaar voor? Wat te doen met incl. BTW prijzen op de website? Je kunt moeilijk een inclusief 21% BTW prijs vermelden die ineens 27% wordt als de klant een factuur krijgt nadat hij een bestelling plaatste en aangaf dat hij in Hongarije woont...

Overigens zijn dit soort dingen juist exact de reden waarom je voorstander van de EU zou moeten zijn. Omdat elk land de BTW nu zelf mag regelen; hebben we te maken met tientallen verschillende BTW tarieven. Hadden we 1 "Europa" gehad, was er 1 BTW tarief en hoef je geen onderscheid meer te maken tussen binnenlandse leveringen en buitenlandse (maar binnen de EU).

Nog een voordeel van de EU: de Euro. Handelen in Europa is zoveel makkelijker geworden nu. 20 jaar geleden was dat werkelijk ondenkbaar geweest met allerlei verschillende valuta's en grenscontroles wat ongetwijfeld ook problemen had opgeleverd bij het leveren naar het buitenland. Of wat te denken van die idioten in Hongarije.... Je moet er toch niet aan denken dat je straks ook nog 50ct per GB moet afdragen als je "data levert aan een klant in Hongarije"?.

Nee, ophouden met al die domme individuele regelgeving per land. Zeer slecht voor de internationale handel.

CharlieRoot
29/10/14, 18:00
Is dit alléén voor consumenten? Verandert er B2B wat?

Mark17
29/10/14, 18:49
Is dit alléén voor consumenten? Verandert er B2B wat?

B2B blijft gelijk (mits je al netjes met 0% werkt in dat geval en het BTW nummer van de klant hebt).

eMiz0r
29/10/14, 19:13
B2B blijft zoals het is idd, de nieuwe BTW regelgeving heeft met name gevolgen voor B2C.

frajaweb
29/10/14, 20:07
Beste,

Mocht je diensten leveren aan particulieren in het EU-buitenland, dan is het aan te raden om je te registreren bij MOSS.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/eu_btw_melding_doen_met_moss

Let op: Dit is alleen van toepassing op telecommunicatie-, omroep- of elektronische diensten. Verkoop van bijvoorbeeld fysieke apparatuur valt weer niet onder deze regeling.

drex
29/10/14, 20:07
En hoe zou je de BTW per land moeten gaan afdragen? Navraag bij de Belastingen geeft (nog) geen oplossing en was verder ook nog niet voorhanden.....

frajaweb
29/10/14, 20:09
drex via de MOSS. Zie mijn eerdere post.

Trouwens zijn veel boekhoudpakketten nog niet klaar voor deze wijzigingen. Zo waren er bij Exact nog geen concrete plannen om dit te ondersteunen.

drex
29/10/14, 20:13
frajaweb dank je zie het net staan, elkaar gekruist :-))

snel.com
30/10/14, 14:30
Heb net met Exact gebeld en zij hebben hier idd nog geen planning voor. Kortste en makkelijkste manier is dan om je te registreren bij de belastingdienst voor MOSS zoals frajaweb aangeeft.

Mark17
30/10/14, 21:00
Wij zijn er mee bezig en half november hoop ik over bepaalde punten duidelijkheid te hebben. Vergeet niet dat je ook op je website met verschillende incl. BTW tarieven moet gaan werken (om het overzichtelijk te houden). Of je moet je excl. BTW prijs afhankelijk willen maken van waar de klant zit (hoewel ik niet weet of dat mag)...

websiteondemand
31/10/14, 12:10
Ik had dit nog helemaal niet meegekregen. Lekker weer. Wordt er niet echt makkelijker op zo.

Tim.Bracquez
31/10/14, 12:45
Wij zijn er mee bezig en half november hoop ik over bepaalde punten duidelijkheid te hebben. Vergeet niet dat je ook op je website met verschillende incl. BTW tarieven moet gaan werken (om het overzichtelijk te houden). Of je moet je excl. BTW prijs afhankelijk willen maken van waar de klant zit (hoewel ik niet weet of dat mag)...

Best je website excl BTW maken, heb je geen problemen. Ook werken ze zo in de US met al hun staten die andere rates hebben...

Smashmint
31/10/14, 12:51
SIDN heeft hier in mei al een webinar aan gewijd welke regels er allemaal veranderen / bijkomen en hoe je hier aan kunt voldoen.

Dus als je SIDN registar bent zeker het terugkijken waard!

t.bloo
31/10/14, 12:55
Best je website excl BTW maken

En dat is dan weer niet toegestaan in Nederland als je aan consumenten wil leveren.

Mark17
31/10/14, 13:34
SIDN heeft hier in mei al een webinar aan gewijd welke regels er allemaal veranderen / bijkomen en hoe je hier aan kunt voldoen.

Dus als je SIDN registar bent zeker het terugkijken waard!

Daar ontbraken alleen wat praktische oplossingen anders dan de prijzen incl. alle verschillende BTW percentages vermelden of klanten een keus geven welk land ze vandaan komen om het juiste percentage te laten zien. Op dit specifieke punt kwam niet echt een simpele oplossing.

Immers als een nieuwe klant de website bekijkt heb ik (normaal gesproken) slechts 1 relevant gegeven om het juiste BTW tarief te bepalen en dat is onvoldoende.

frajaweb
01/11/14, 18:58
Het is te hopen dat Exact en andere boekhoudsoftware snel met een update komen, zodat de integratie tijdig kan worden voltooid. Inmiddels bezig met de site voor te bereiden op deze nieuwe regels.

Domenico
03/11/14, 17:03
Het is te hopen dat Exact en andere boekhoudsoftware snel met een update komen, zodat de integratie tijdig kan worden voltooid. Inmiddels bezig met de site voor te bereiden op deze nieuwe regels.

Over het algemeen zitten ze hier bovenop dus ik zou me daar geen zorgen over maken. Of heb je andere ervaringen frajaweb?

frajaweb
03/11/14, 17:30
De laatste tijd helaas andere ervaringen opgedaan. Hun REST API bevat relatief veel fouten, die maar zeer langzaam worden opgelost. Ze hadden voor deze nieuwe BTW regeleing nog geen concrete planning. Twee maanden voor tijd noem ik dit zorgelijk. Zeker als het ook aanpassingen in hun API's vergt.

Arctic Secrets
16/11/14, 22:10
Split je shop op per land. Aparte shop voor elk land met zijn eigen BTW tarief (dit kan je automatisch voor alle prijzen laten aanpassen in 1 x als het goed is).
Bekijk onze shop als voorbeeld: www.arcticsecrets.nl. Wij hebben het nu opgedeeld in talen met zijn eigen domein. Dus België is .be, Duitsland is .de, etc.
We hebben nu nog geen aparte BTW tarieven per land, maar you get the picture

frajaweb
16/11/14, 22:52
De site aanpassen zal voor weinigen een probleem zijn. Bij mij zal alles vanuit één site worden gepresenteerd waar klanten hun land van herkomst kunnen selecteren (eventueel automatisch op basis van hun ip). Loggen ze in, dan zullen gelijk de juiste prijzen worden weergegeven. Het probleem ligt hem meer in het automatisch verwerken in de boekhouding. De meeste boekhoudpakketten zijn hier nog niet klaar voor.

maxnet
17/11/14, 14:23
De meeste boekhoudpakketten zijn hier nog niet klaar voor.

Mogen ze wel eens opschieten.
Als ik de pagina van de belastingdienst moet geloven riskeer je maar liefst 28 boetes als je dadelijk aan het eind van het eerste kwartaal problemen hebt, en te laat bent met je aangifte. :X



Als u binnen 30 dagen na afloop van het tijdvak uw btw-melding niet hebt ingediend, sturen wij u digitaal een aanmaning, om u er aan te herinneren dat u nog uw melding moet doen. Eventuele verdere aanmaningen stuurt de lidstaat waar u de dienst hebt geleverd (de lidstaat van verbruik). De betrokken lidstaat legt de boetes en kosten op voor het te laat insturen van de btw-melding.


Wie dat heeft verzonnen...
Komt elke lidstaat dan ook apart op de koffie om de boekhouding te controleren?

ivs
18/11/14, 16:23
Wat ik mij afvraag, heeft de EU al ergens een gestandaardiseerd lijstje (XML oid) met alle BTW percentages gepubliceerd zodat bedrijven dit kunnen automatiseren en niet constant alle veranderingen moeten gaan bijhouden?

Hostingwalk
19/11/14, 10:41
Geld dit trouwens ook voor buiten de EU-landen ( zoals Afrika , Amerika) ?

Age
19/11/14, 10:56
Wij hebben hoofdzakelijk klanten met een hosting component. Daar kopen we diensten voor in en daardoor valt het onder een b2b model. Vanwege die redenatie valt een klant van ons uit Frankrijk ineens niet meer binnen de MOSS regeling.

Onze boekhoudster kwam hier mee. Zolang we een hosting component verkopen kan het gewoon op de oude manier blijven.

Vanaf m'n s4.

Skredd
19/11/14, 12:36
Wij hebben hoofdzakelijk klanten met een hosting component. Daar kopen we diensten voor in en daardoor valt het onder een b2b model. Vanwege die redenatie valt een klant van ons uit Frankrijk ineens niet meer binnen de MOSS regeling.

Onze boekhoudster kwam hier mee. Zolang we een hosting component verkopen kan het gewoon op de oude manier blijven.

Vanaf m'n s4.

De regeling gaat dan ook over B2C en niet over B2B.
Als je B2C hosting levert dan heb je dus wel met deze regeling te maken. (als hosting onder 'elektronische dienst' valt)

Mark17
19/11/14, 21:11
Geld dit trouwens ook voor buiten de EU-landen ( zoals Afrika , Amerika) ?
Dit is enkel B2C binnen de EU en buiten je eigen land (voor zover er iets wijzigt).


De regeling gaat dan ook over B2C en niet over B2B.
Als je B2C hosting levert dan heb je dus wel met deze regeling te maken. (als hosting onder 'elektronische dienst' valt)
Voor zover ik na het kunnen gaan valt hosting (en/of domeinnamen) onder die definitie.

maxnet
05/12/14, 15:05
Vroeg me trouwens af hoe het zit met de BTW vrijstellingen voor kleine ondernemers die de verschillende landen kennen.

Weet dat bijvoorbeeld kleine bedrijfjes in de UK niet BTW plichtig zijn, als ze minder dan 81k GBP (+/- 100k EUR) omzet in de UK hebben.
En dacht dat Belgie en Duitsland ook zo'n regeling hebben, hetzij met een lagere omzetgrens.
Als de EU van mening is dat de BTW regels van het land van de particuliere afnemer van toepassing is, zouden we dan als Nederlands bedrijf met een buitenlandse omzet die onder die grens ligt, ook niet aanspraak op de vrijstelling kunnen maken?

snel.com
22/12/14, 13:43
Let er wel op dat je MOSS uiterlijk voor 31-12-2014 aangevraagd moet hebben. Als je dit niet doet moet je per land de BTW aangifte in dat land gaan doen en daar de Belasting gaan aftikken voor die ene consument klant die je daar hebt.

Heel simpel, je opent in je boekhouding meerdere grootboekrekeningen voor per land en de percentage van de BTW erbij.
Zie voor de meest actuele BTW tarieven, http://www.cijfernieuws.nl/btw-in-eu/

En dan in je script die de synchronisatie of de export doet klanten die onder die grootboekrekeningen vallen apart doorboeken naar de boekhouding.
Vervolgens van daar de BTW aangifte doen. Exact heeft hier al een aanpassing voor gemaakt in hun pakket. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het met de andere boekhouding pakketten zit.

frajaweb
02/01/15, 13:28
Helaas zijn de boekhoudpakketten van Exact nog niet klaar voor MOSS. Zij konden bij navraag ook niet aangeven wanneer hun diensten wel geschikt zullen zijn. Ik raad een ieder die gebruik maakt van producten van Exact dit bij hun te melden en tevens een gedeelte van de abonnementsgelden terug te vorderen. Immers geven zij duidelijk aan op hun website dat hun systemen de functionaliteit hebben om "Aangiftes laten goedkeuren (btw, ICP & loonaangiftes)". Hier is nu geen sprake meer van op het moment dat je een e-dienst aan een consument in het Europese buitenland hebt geleverd.

Icheb
03/01/15, 14:49
Helaas zijn de boekhoudpakketten van Exact nog niet klaar voor MOSS. Zij konden bij navraag ook niet aangeven wanneer hun diensten wel geschikt zullen zijn. Ik raad een ieder die gebruik maakt van producten van Exact dit bij hun te melden en tevens een gedeelte van de abonnementsgelden terug te vorderen. Immers geven zij duidelijk aan op hun website dat hun systemen de functionaliteit hebben om "Aangiftes laten goedkeuren (btw, ICP & loonaangiftes)". Hier is nu geen sprake meer van op het moment dat je een e-dienst aan een consument in het Europese buitenland hebt geleverd.

Bij ons heeft Exact als volgt gereageerd toen ik dit eerder heb aangekaart:
Dit kunt u regelen via uw BTW codes. U gaat naar [uw administratienaam, Stamgegevens, Belasting, BTW-codes] en u klikt door in een BTW code. U ziet aan de rechter kant de "BTW koppelingen" staan waar u de vakken kunt "Toevoegen" die voor de aangifte gebruikt zullen worden.

U kunt dus een BTW-code naar wens inrichten zodat de aangifte op de juiste wijze zoals de nieuwsbrief wordt uitgevoerd. In dit scherm kunt u ook rechtsboven op het vraagtekenicoon klikken en dan op "Help bij Onderhoud: BTW-code" voor meer informatie over de BTW-codes en de gebruik daarvan

Dus ik vraag me af hoe de vork nu in de steel zit.

WebMeso
14/01/15, 14:17
Hier staan veel antwoorden...

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/btw_berekenen_bij_diensten/eu_btw_melding_doen_met_moss

ronaldvanhoeven
25/03/15, 13:03
Inmiddels hebben wij de eerste aangifte gedaan. Ter info: wij werken met Twinfield

maxnet
28/03/15, 14:54
Vandaag een brief in het Duits ontvangen, vermoedelijk naar aanleiding van onze MOSS aanmelding.

Een "Wichtige Mitteilung" dat we nu ook een "Steuernummer" van Finanzamt Kleve toegewezen gekregen hebben voor onze "Umsatzsteuer".
Ben benieuwd of we nu ook post van de 27 andere landen gaan ontvangen...

frajaweb
28/03/15, 20:01
Hier ook een brief uit Kleve ontvangen. Ik ben benieuwd wanneer en waar we de nummers moeten invoeren. Echt duidelijk zijn ze niet.

Mark17
29/03/15, 00:12
Hier hebben we ook die brief gehad. Komende week eens zien of ik er iemand te pakken kan krijgen (die hopelijk Engels of Nederlands kan verstaan).

Handig dat die brief in het Duits is en ik er op de website van de Finanzamt Kleve niet veel over kan vinden.

Op afspraak kan ik er natuurlijk ook even langsgaan als ze het telefonisch niet willen/kunnen toelichten. Zover weg zitten ze niet.

maxnet
29/03/15, 15:59
Ik ben benieuwd wanneer en waar we de nummers moeten invoeren.

Gok dat je je "klantnummer" alleen maar nodig hebt als je vragen hebt. Bijvoorbeeld of een bepaalde dienst onder het Duitse hoge of lage BTW tarief valt.
En dat je voor de rest gewoon de boel via het MOSS systeem kan invoeren.



Hier hebben we ook die brief gehad. Komende week eens zien of ik er iemand te pakken kan krijgen (die hopelijk Engels of Nederlands kan verstaan).

Handig dat die brief in het Duits is en ik er op de website van de Finanzamt Kleve niet veel over kan vinden.


Behandelen zo-te-zien wel meer grensoverschrijdende zaken, dus zullen ook wel Nederlanders in dienst hebben.

http://www.finanzamt-kleve.de/steuerzahler/ust_nl_unternehmer/niederlaendisch/index.php

maxnet
02/04/15, 01:10
Inmiddels hebben wij de eerste aangifte gedaan. Ter info: wij werken met Twinfield

Heb je na het doen van de aangifte nog iets van een bevestiging van de belastingdienst ontvangen?


Net de aangifte verstuurd, maar na de laatste stap waarbij je je wachtwoord in moet vullen om de boel af te ronden, geen optie gehad om de aangifte voor de eigen administratie uit te printen. (zou wel zo handig zijn voor het doen van de betaling...)
Redirect meteen weer terug naar het begin scherm, waarop alleen staat:



Btw betalen via 1 lidstaat van de EU
1e kwartaal 2015

01-04-2015 U moet melding doen

Melding doen


Kan daar alleen op "melding doen" klikken, en opnieuw een leeg formulier invullen...

En ook geen e-mail bevestiging gehad.
Als die morgen niet alsnog komt, zal ik ze maar weer eens bellen. *zucht*

maxnet
02/04/15, 13:04
Net gebeld.

Ja, ze hebben hem wel ontvangen.
En nee, er is na de stap waarin je je wachtwoord ter bevestiging invoert geen optie meer om de gegevens uit te printen (bij de normale BTW aangifte is dat wel het geval). Dit moet je kennenlijk eerder doen.
Heb telefonisch het betalingskenmerk en rekeningnummer voor de betaling doorgekregen.