PDA

Bekijk Volledige Versie : Buitenlandse IPs



pm-it
21/05/14, 10:04
We hebben een aantal servers in Duitsland zitten. Nu wilt een klant
graag lokale ips voor zijn website.

Het gaat in dit geval om NL + BE. Hoe is dit het beste te realiseren?

Cybafish
21/05/14, 10:16
1. Buitenlandse VPS nemen en daarop de sites hosten
2. Buitenlandse VPS nemen en een VPN-tunnel opzetten tussen de buitenlandse VPS en jouw Duitse server

pm-it
21/05/14, 11:23
1. Buitenlandse VPS nemen en daarop de sites hosten
2. Buitenlandse VPS nemen en een VPN-tunnel opzetten tussen de buitenlandse VPS en jouw Duitse server

Hoe gaat optie 2 in zijn werk, technisch gezien? Is hier online ergens documentatie over te vinden wellicht?

Cybafish
21/05/14, 13:58
Ik weet niet hoe kundig je bent en welke stappen je dus letterlijk gedemonstreerd zou willen zien, maar e.e.a. hangt ook samen met het OS dat je gebruikt. Wij gebruiken zelf CentOS en de stappen zouden er grofweg als volgt uitzien:

1. Tunnel opzetten tussen de hosts (bijv. over L2TP/IPsec of OpenVPN)
2. IP forwarding aanzetten op VPS
3. Routing configureren op je Duitse server (zodat packets die via de tunnelinterface binnenkomen ook daadwerkelijk via de tunnelinterface beantwoord worden en niet over de default route lopen) -- google iets als "multiple gateways centos"

vDong
21/05/14, 15:06
Dit klinkt allemaal erg omslachtig en foutgevoelig, ik denk dat je je klant hier beter bediend door een reseller pakket of een server in NL en BE af te nemen.

Weet je zeker dat je klant alleen NL en BE ips wil en niet echt diensten vanuit NL en BE, juridisch gezien is dat namelijk iets anders en als het om google ranking gaat telt snelheid ook mee en dat zal google echt wel merken als je traffic via een vps naar DE en terug stuurt.

visser
21/05/14, 15:14
Ik weet niet hoe kundig je bent en welke stappen je dus letterlijk gedemonstreerd zou willen zien, maar e.e.a. hangt ook samen met het OS dat je gebruikt. Wij gebruiken zelf CentOS en de stappen zouden er grofweg als volgt uitzien:

1. Tunnel opzetten tussen de hosts (bijv. over L2TP/IPsec of OpenVPN)
2. IP forwarding aanzetten op VPS
3. Routing configureren op je Duitse server (zodat packets die via de tunnelinterface binnenkomen ook daadwerkelijk via de tunnelinterface beantwoord worden en niet over de default route lopen) -- google iets als "multiple gateways centos"

Zoiets kan wel, maar ik lees eigenlijk alleen maar dat ze hun website ook op andere IPs beschikbaar willen hebben, niet een volledige IP dienst op een andere plek uit laten breken.

Ik zou dan eerder op die buitenlandse VPS gewoon een tweede kopie van de site neerzetten, of er een reverse proxy van maken, in plaats van het verkeer door een tunnel helemaal over te laten komen van de primaire webserver.
Van een tunnel met een bak extra latency wordt het wel een stuk trager voor bezoekers (en google bots) van de andere webserver.

Cybafish
21/05/14, 16:27
Ik zou dan eerder op die buitenlandse VPS gewoon een tweede kopie van de site neerzetten, of er een reverse proxy van maken, in plaats van het verkeer door een tunnel helemaal over te laten komen van de primaire webserver.
Van een tunnel met een bak extra latency wordt het wel een stuk trager voor bezoekers (en google bots) van de andere webserver.

Ja, dat van de latency ben ik wel met je eens (hoewel dat NL->DE wel zal meevallen), en dan is een (caching) reverse proxy (dus een VPS'je met -bijvoorbeeld- Varnish die je -bijvoorbeeld- naar een ramdisk laat schrijven) een betere, snellere en eenvoudigere oplossing.

pm-it
21/05/14, 21:30
Dank voor de antwoorden. De Duitse server is al uitgerust met Varnish. Doordat het een multistore omgeving is is de wens
om de hoofdfiles + db op de DE server te houden. Dit houdt ook het beheer eenvoudiger.

Ik ga eens zoeken of het met Varnish lukt. Iemand nog tips hiervoor?

ronaldvanhoeven
22/05/14, 23:10
<knip>