PDA

Bekijk Volledige Versie : Whatsapp - WHMCS



Rikk
06/05/14, 22:02
Hallo,

Ik wil voor ons klantenpaneel (WHMCS), een systeem hebben dat onze klanten die whatsapp notificatie aanhebben een whatsapp berichtje krijgen bijvoorbeeld bij: Het verlopen van diensten dus dat er een nieuwe factuur aangemaakt is, reactie op support-tickets en meer.
Wij weten echter niet hoe we dit moeten doen met whatsapp, we moeten namelijk wel een 06 nummer hebben, en het moet geautomatiseerd gebeuren, ook moet het in WHMCS geintegreerd kunnen worden dus dat klanten het aan/uit kunnen zetten en wij kunnen zien wat er naar welk nummer is verstuurd :)

Weet iemand hoe we dit doen en kan hij/zij ons daarbij helpen?

Bedankt alvast.

Met vriendelijke groet,
Rikk

MarkKapitein
06/05/14, 22:54
Rikk,

Whatsapp heeft geen officiele api om daartegenaan te communiceren.

Wel zijn er online scripts te vinden "whatsapi" om via een php een whatsappclient te emuleren.

Daarmee zou je een koppeling kunnen maken met whmcs.

SmilieBG
06/05/14, 23:05
Rikk,

Ik denk dat je meer kans maakt met een SMS integratie dan met WhatsApp. Voor beide heb je een geldige 06- nummer, maar SMS is wat langer onder ons en is beter geïntegreerd.

Rikk
06/05/14, 23:07
Rikk,

Whatsapp heeft geen officiele api om daartegenaan te communiceren.

Wel zijn er online scripts te vinden "whatsapi" om via een php een whatsappclient te emuleren.

Daarmee zou je een koppeling kunnen maken met whmcs.
Daarvoor zoeken we nog iemand die het kan maken die module etc...

Rikk,

Ik denk dat je meer kans maakt met een SMS integratie dan met WhatsApp. Voor beide heb je een geldige 06- nummer, maar SMS is wat langer onder ons en is beter geïntegreerd.
Sms is redelijk duur, daarom doen we liever whatsapp ook omdat we internationaal zijn
Heb jij hier verstand van om te maken?

SmilieBG
06/05/14, 23:14
Rikk,

tja, SMS duur... Internationaal... Sorry hoor, wil geen voorbarige conclusies trekken - maar SMS kost al gauw minder dan een postzegel hoor :) En koop je SMS bunden van 100.000+ dan is het peanuts bedrag per SMS.

Zoals MarkKapiten al zei, er is geen officieel API voor zover ik weet en alle andere 'pogingen' zijn onbetrouwbaar. Ik denk niet dat je met WhatsApp zal kunnen bereiken wat je wilt (niet stabiel in iedere geval).

Rikk
06/05/14, 23:20
Rikk,

tja, SMS duur... Internationaal... Sorry hoor, wil geen voorbarige conclusies trekken - maar SMS kost al gauw minder dan een postzegel hoor :) En koop je SMS bunden van 100.000+ dan is het peanuts bedrag per SMS.

Zoals MarkKapiten al zei, er is geen officieel API voor zover ik weet en alle andere 'pogingen' zijn onbetrouwbaar. Ik denk niet dat je met WhatsApp zal kunnen bereiken wat je wilt (niet stabiel in iedere geval).
Er is al een hosting die het doet, postzegels sowieso niet, het is een extra

SmilieBG
06/05/14, 23:25
Ik zei ook niet dat het niet mogelijk is - alleen dat het (zwaar) onbetrouwbaar is. Wat ik zo snel kon vinden is dat er wel her en der manieren voor zijn, totdat WhatsApp, zonder enige voorafgaande aankondiging e.e.a. wijzigt waardoor het plots niet meer werkt.

Derhalve is mijn advies, zoek een andere - betrouwbare en financieel passende oplossing.

Trouwens, ik weet niet echt hoe veel animo zou er zijn om 'bestookt' te worden met WhatsApp berichten. Het is uiteraard een extra, echter ken ik zelf weinig bedrijven welke daar (actief) gebruik van maken.

Wellicht idee om geld te investeren in een eigen mobiele applicatie?

Rikk
06/05/14, 23:42
Ik zei ook niet dat het niet mogelijk is - alleen dat het (zwaar) onbetrouwbaar is. Wat ik zo snel kon vinden is dat er wel her en der manieren voor zijn, totdat WhatsApp, zonder enige voorafgaande aankondiging e.e.a. wijzigt waardoor het plots niet meer werkt.

Derhalve is mijn advies, zoek een andere - betrouwbare en financieel passende oplossing.

Trouwens, ik weet niet echt hoe veel animo zou er zijn om 'bestookt' te worden met WhatsApp berichten. Het is uiteraard een extra, echter ken ik zelf weinig bedrijven welke daar (actief) gebruik van maken.

Wellicht idee om geld te investeren in een eigen mobiele applicatie?

Wij worden een hosting voor minecraft, websites, vpses dedicated-servers, mensen vinden een whatsapp notificatie fijn, er zijn al bedrijven die hetzelfde aanbieden en ook whatsapp notificatie hebben

frajaweb
07/05/14, 00:25
Whatsapp heeft inderdaad nog geen api beschikbaar gemaakt. Echter heeft dit de gemeente Terneuzen zich niet van doen weerhouden om op die manier met hun burgers te communiceren. Moet zeggen, het werkt. Mijn klacht was nog nooit zo snel opgelost. Berichten worden ook gelogd in hun systemen voor toekomstige referentie.

Echter is veel nu opgebouwd door reverse engineering. Men bootst het berichten protocol na. Veranderd er iets in het protocol, dan zal dit weer achterhaald moeten worden en worden doorgevoerd in de eventuele custom geschreven code. Op zich is het dus allemaal mogelijk, maar of het optimaal zal werken zal voor een groot gedeelte afhangen van Whatsapp.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van webhostingtalk

Rikk
07/05/14, 17:35
Ik zei ook niet dat het niet mogelijk is - alleen dat het (zwaar) onbetrouwbaar is. Wat ik zo snel kon vinden is dat er wel her en der manieren voor zijn, totdat WhatsApp, zonder enige voorafgaande aankondiging e.e.a. wijzigt waardoor het plots niet meer werkt.

Derhalve is mijn advies, zoek een andere - betrouwbare en financieel passende oplossing.

Trouwens, ik weet niet echt hoe veel animo zou er zijn om 'bestookt' te worden met WhatsApp berichten. Het is uiteraard een extra, echter ken ik zelf weinig bedrijven welke daar (actief) gebruik van maken.

Wellicht idee om geld te investeren in een eigen mobiele applicatie?
Wij hebben internationale klanten whatsapp is voordeliger en het is mogelijk

Whatsapp heeft inderdaad nog geen api beschikbaar gemaakt. Echter heeft dit de gemeente Terneuzen zich niet van doen weerhouden om op die manier met hun burgers te communiceren. Moet zeggen, het werkt. Mijn klacht was nog nooit zo snel opgelost. Berichten worden ook gelogd in hun systemen voor toekomstige referentie.

Echter is veel nu opgebouwd door reverse engineering. Men bootst het berichten protocol na. Veranderd er iets in het protocol, dan zal dit weer achterhaald moeten worden en worden doorgevoerd in de eventuele custom geschreven code. Op zich is het dus allemaal mogelijk, maar of het optimaal zal werken zal voor een groot gedeelte afhangen van Whatsapp.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van webhostingtalk
Bedankt, ik wist dat het kon, weet u toevallig ook hoe?

frajaweb
07/05/14, 18:02
Ik zal z'n appje sturen, en kijken of er meer informatie bovenkomt.

Rikk
07/05/14, 18:11
Ik zal z'n appje sturen, en kijken of er meer informatie bovenkomt.

Bedankt

Bart L
07/05/14, 20:19
Je zou hier eens mee kunnen spelen https://github.com/venomous0x/WhatsAPI

Rikk
07/05/14, 21:32
Je zou hier eens mee kunnen spelen https://github.com/venomous0x/WhatsAPI

Bedankt, kun jij WHMCS modules maken? (Of addons ook goed :P), dan kan ik je hulp wel gebruiken :)

Bart L
07/05/14, 21:33
Ik ken iemand die dat wel kan :) Die reageert hier vanzelf... ;)

Rikk
07/05/14, 21:38
Ik ken iemand die dat wel kan :) Die reageert hier vanzelf... ;)

Zou je hem even dit topic door willen geven?

Bart L
08/05/14, 00:15
Gedaan


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

Rikk
08/05/14, 00:17
Gedaan


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

Super! Bedankt, hopelijk word whatsapp de toekomst en niet dat sms'en, providers vinden het wel niet leuk, nou dan is dat maar zo, wij moeten ook elk dubbeltje omdraaien dus dan mag een provider dat ook :)

uwhosting
08/05/14, 00:33
Op zich een leuk idee, zal eens kijken of dat een beetje werkt. Wordt vervolgd

Mark17
08/05/14, 00:59
Hallo,

Ik wil voor ons klantenpaneel (WHMCS), een systeem hebben dat onze klanten die whatsapp notificatie aanhebben een whatsapp berichtje krijgen bijvoorbeeld bij: Het verlopen van diensten dus dat er een nieuwe factuur aangemaakt is, reactie op support-tickets en meer.
Wij weten echter niet hoe we dit moeten doen met whatsapp, we moeten namelijk wel een 06 nummer hebben, en het moet geautomatiseerd gebeuren, ook moet het in WHMCS geintegreerd kunnen worden dus dat klanten het aan/uit kunnen zetten en wij kunnen zien wat er naar welk nummer is verstuurd :)

Weet iemand hoe we dit doen en kan hij/zij ons daarbij helpen?

Bedankt alvast.

Met vriendelijke groet,
Rikk

Het WHMCS deel is voor ons het simpele deel. Hierbij is het mogelijk per situatie te bepalen (vooraf) wat de klant moet ontvangen. Hierbij is het ook mogelijk om rekening te houden met de taal van de klant of met andere klantrelevante informatie (bv de klantgroep als je met meerdere handelsnamen wilt werken). Het is dan ook mogelijk om klanten de keus te geven wat ze willen (whatsapp, sms, twitter of een telefonische melding). Wel adviseer ik om rekening te houden met het tijdstip of klanten de optie te geven tussen welke tijden ze berichten willen ontvangen. Een telefonische melding rond 3 uur 's nachts zou ik niet heel blij van worden...


Je zou hier eens mee kunnen spelen https://github.com/venomous0x/WhatsAPI

Het project ziet er goed uit en voor het versturen ziet het er uit dat het mogelijk is, ontvangen werkt nog niet vlekkeloos volgens de documentatie.


Bedankt, kun jij WHMCS modules maken? (Of addons ook goed :P), dan kan ik je hulp wel gebruiken :)

Wij maken onder de naam Tools 4 ISP modules, addons en plugins voor onder andere WHMCS. Helaas mag ik hier volgens mij geen aanbieding doen (of ik moet ergens overheen gelezen hebben). Als meerdere partijen er interesse in hebben dan kunnen de kosten ook gedeeld worden.

Rikk
08/05/14, 09:12
Mark17, ik ga nu weg, ik neem vanmiddag even via een persoonlijkbericht (pb) contact met u op

Rikk
08/05/14, 17:11
Op zich een leuk idee, zal eens kijken of dat een beetje werkt. Wordt vervolgd

Ik had uw bericht over het hoofd gezien, weet u misschien ook hoe we het moeten maken?

uwhosting
08/05/14, 17:24
Rikk ik zou eenvoudig beginnen, bv bij het versturen van een whatsapp berichtje als er een factuur is aangemaakt. Daarvoor kun je in WHMCS hooks maken, zo ook een hook die wordt aangeroepen wanneer er een factuur is gemaakt, zie http://docs.whmcs.com/Hooks:Invoicing#InvoiceCreated. Vanaf daar is het via de eerder genoemde WhatsAPI een berichtje versturen.

Rikk
08/05/14, 17:31
Rikk ik zou eenvoudig beginnen, bv bij het versturen van een whatsapp berichtje als er een factuur is aangemaakt. Daarvoor kun je in WHMCS hooks maken, zo ook een hook die wordt aangeroepen wanneer er een factuur is gemaakt, zie http://docs.whmcs.com/Hooks:Invoicing#InvoiceCreated. Vanaf daar is het via de eerder genoemde WhatsAPI een berichtje versturen.
Ik neem via een persoonlijkbericht even contact met je op :)

Rikk
10/05/14, 19:11
Even een update: Het aanbod dat we kregen lijkt ons te duur, want we verwachten dat het goedkoper kan, iemand hier die het kan? Neem dan via een bericht contact op met mij, en noem maar een prijs :)

uwhosting
10/05/14, 20:12
zonder te weten van wie je wat voor prijs hebt gehad denk ik dat het niet verstandig is om te roepen dat je denkt dat het goedkoper kan, kwaliteit kost nou eenmaal tijd en tijd kost geld. Misschien is de prijs die je hebt ontvangen hoger dan wat je het waard vind of wat je kunt betalen, maar dat is iets anders.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar het vervolg.

vDyl
10/05/14, 20:48
Whats new? Weer zo'n puber die teveel Minecraft speelt en maar even een "bedrijf" begint... Misschien beter om anders zelf dat whatsapp berichtje te typen eind van de maand voor die paar klanten die je op 1 hand kunt tellen?


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

Rikk
11/05/14, 02:06
Whats new? Weer zo'n puber die teveel Minecraft speelt en maar even een "bedrijf" begint... Misschien beter om anders zelf dat whatsapp berichtje te typen eind van de maand voor die paar klanten die je op 1 hand kunt tellen?


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app
HoHo, niet te snel oordelen, het word niet alleen een minecraft-hosting, en het word bij elk ticket, elke factuur etc..., ook weten we zeker dat we meer klanten hebben dan dat jij denkt, maarja, daarover gaat dit nu niet.

MarkKapitein
11/05/14, 23:28
Rikk,

Je geeft aan dat de prijsopgave die je hebt gekregen te duur is.

Wat heb jij zelf voor bedrag in gedachten? Wat jij ongeveer zou betalen voor het systeem?
Er zitten namelijk ook coders op deze site en mogelijk kan je daarmee de interesse wekken van iemand. (mits deze de prijs natuurlijk goed genoeg vindt)

Ben namelijk wel benieuwd naar jouw prijsgedachte.

p.s.
Voor de andere hosters hier.
Heeft iemand hier los van Rikk interesse naar? (kan handig zijn voor als een coder dit meeleest)

SmilieBG
11/05/14, 23:33
Zoals ik al eerder zei, zonder officiële API kom je niet ver. Het zal op zijn best een hobby project blijven.

En zoiets 'verkoopt' niet echt. Ik kan mij voorstellen dat Rikk niet meer dan paar tientjes kan uitgeven. En ik zou persoonlijk mijn primaire communicatie middel niet daarop durven te baseren...

Sent from my Nexus 5 using webhostingtalk mobile app

Rikk
12/05/14, 00:30
Rikk,

Je geeft aan dat de prijsopgave die je hebt gekregen te duur is.

Wat heb jij zelf voor bedrag in gedachten? Wat jij ongeveer zou betalen voor het systeem?
Er zitten namelijk ook coders op deze site en mogelijk kan je daarmee de interesse wekken van iemand. (mits deze de prijs natuurlijk goed genoeg vindt)

Ben namelijk wel benieuwd naar jouw prijsgedachte.

p.s.
Voor de andere hosters hier.
Heeft iemand hier los van Rikk interesse naar? (kan handig zijn voor als een coder dit meeleest)
Niet echt een prijs in gedachte, maar maximaal 100 euro toch wel

Zoals ik al eerder zei, zonder officiële API kom je niet ver. Het zal op zijn best een hobby project blijven.

En zoiets 'verkoopt' niet echt. Ik kan mij voorstellen dat Rikk niet meer dan paar tientjes kan uitgeven. En ik zou persoonlijk mijn primaire communicatie middel niet daarop durven te baseren...

Sent from my Nexus 5 using webhostingtalk mobile app
Met de whatsapi is het mogelijk, had al een prijsopgave van 200,- exclusief btw

Boyke
12/05/14, 00:34
Sorry hoor, maar ik vind 200 euro eerder te goedkoop klinken dan te duur.


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

frajaweb
12/05/14, 02:26
200 is inderdaad erg goedkoop. In uren komt dit voor een pro op ongeveer 3 à 4 uur terecht. Moet je toch aardig door proggen als je het geheel ook nog vakkundig wil kunnen testen en documenteren voor oplevering.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van webhostingtalk

Bart L
12/05/14, 07:58
Ik zat inderdaad eerder aan 1k dan 200 te denken.... Als je verwacht het 2 jaar te kunnen gebruiken, gedeeld door zeg 2500 communicatie handelingen. Want je wilde het voor alle soorten communicatie gebruiken toch ? Dan zou die 200 het probleem niet moeten zijn.


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

SmilieBG
12/05/14, 08:03
€100,00 kost alleen om uit te zoeken hoe en wat. €200,00 is echt super goedkoop.

Maar goed het feit welke bedrag je kan / wilt uitgeven aan een van de (meest) cruciale bedrijfsmiddelen zegt mij genoeg.

Sent from my Nexus 5 using webhostingtalk mobile app

cyrano
12/05/14, 14:53
Als het ook secure moet, ga je richting 5.000 tot 10.000 euro. Maar waarom heb ik nu 't idee dat secure niet eens voorkomt in de vergelijking?

Rikk
12/05/14, 17:52
Mensen, het was of 60 euro per uur dan was het alleen voor ons, en voor 200 euro was het dat het bedrijf die het maakte het nog door mocht verkopen :)
Hoogstwaarschijnlijk gaan we ook akkoord met het bedrag, we zijn nog even intern aan het overleggen :)

Rikk
14/05/14, 00:31
We zijn nu met 3 mensen de module zelf aan het maken, het is nog niet ver maar het komt :)

Mark17
14/05/14, 20:54
Voor 200 euro kunnen we het net doen (gezien dat de losse componenten of goed gedocumenteerd zijn of bij ons bekend zijn). Hierbij ga ik uit van circa 3-3,5 uur ontwikkel werk en nog iets support.

Active8
16/05/14, 18:39
Doe het zelf leesvoer :
https://vpsboard.com/topic/3954-how-to-use-whatsapp-from-your-linux-box/

Bart L
16/05/14, 19:53
Lol lijkt me toch wel grappig om even te proberen ;)


Sent from my iPhone using webhostingtalk mobile app

Active8
16/05/14, 23:08
Edit : ben kippig vandaag :)

Rikk
17/05/14, 14:12
Doe het zelf leesvoer :
https://vpsboard.com/topic/3954-how-to-use-whatsapp-from-your-linux-box/
Heel erg bedankt, helaas is het hiermee niet gelukt, we gaan het nu proberen met whatsapi, hopelijk lukt dat wel :).

uwhosting
22/05/14, 12:29
Nog even mee gespeeld en het versturen van berichtjes is met de whatsapi in 15mins geregeld. Het "lastige" deel was het registreren van je nummer, en ook handig om te beseffen, als je hier je normale mobiel voor gebruikt werkt je whatsapp op je mobiel niet tot je hem weer registreert.

Uiteindelijk heb ik het project daarna ook weer afgesloten, voor ons is het niet interessant maar was wel leuk om er eens mee te spelen.