PDA

Bekijk Volledige Versie : Directadmin server monitoring



Lilopel
30/04/14, 13:43
Hi,

Wij willen graag een directadmin server (met meerdere domeinen er op) monitoren.
Natuurlijk heeft directadmin zelf al wat monitoring van bijv de mail, sql, httpd enz..

maar we willen eigenlijk meer zien welke domein, of zelfs phpscript bepaalde load veroorzaakt

Enige tips?

MarkKapitein
30/04/14, 15:02
Je kan door middel van CSF en LFD bij hoge load de server-status opvragen en naar je laten mailen.(configserver doet dit dan voor je)

Een andere optie is newrelic.
Dit is een agent die je installeerd waardoor je mysql, apache en zelfs errors kan zien in je phpscripts.
De 1e server is gratis.

Yourwebhoster
30/04/14, 15:28
Een andere optie om grafieken te zien is munin (http://munin-monitoring.org). Maar dat blijft op de server zelf en naar mijn mening is externe monitoring interessanter.

frajaweb
30/04/14, 16:59
Cacti i.c.m. Wat custom scripting


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van webhostingtalk

dennis0162
30/04/14, 17:17
Cacti kan je toch geen monitoring noemen.
Als je daar zelf de server monitoring, alerting etc. moet gaan inbouwen moet je een programmeur een maand inhuren.

Kijk eens naar Zabbix of Nagios, voorkeur voor de eerste.

DutchTSE
30/04/14, 20:14
Er zijn partijen die externe monitoring als dienst aanbieden. Indien je een topic opent in het juiste forum onderdeel dan kunnen sowieso wij een aanbieding hiervoor doen.

asusk7m550
30/04/14, 22:50
Als je echt wilt zien welk script de load veroorzaakt is echt New Relic aan de raden. De andere monitoring systeem monitoren niet zo diep.

vDong
03/05/14, 17:55
Ik denk dat inzicht/grafieken door de war gehaald wordt met monitoring.
Over het algemeen is monitoring meer een alerting (hey, er is iets mis!) en is inzicht meer grafieken, trends, etc

Monitoring is nagios/icinga/zabbix/etc
Voor inzicht kan iets als cacti prima volstaan, newrelic heb ik ook geprobeerd, maar vond ik een beetje eng, een extern bedrijf die alles kan op je server.

The-BosS
03/05/14, 18:55
Cacti i.c.m. Wat custom scripting

Niet zo vloeken ;) cacti wil je deze tijd echt niet meer gebruiken tenzij je graag 3000 keer klikt om dingen toe te voegen :p.


Ik denk dat inzicht/grafieken door de war gehaald wordt met monitoring.
Over het algemeen is monitoring meer een alerting (hey, er is iets mis!) en is inzicht meer grafieken, trends, etc

Monitoring is nagios/icinga/zabbix/etc
Voor inzicht kan iets als cacti prima volstaan, newrelic heb ik ook geprobeerd, maar vond ik een beetje eng, een extern bedrijf die alles kan op je server.

Volg ik je volledig in, maar er zijn ook (commerciele) tools die beide doen, observium doet het alle 2 al is het monitoring (alerting) deel nog niet zo uitgebreid als icinga/zabbix/...

Wat betreft het antwoord van de TS zul je toch moeten gaan kijken naar custom monitoring tools of naar cloudlinux zodat het meeste ingebakken zit wat betreft load per user of domein. Je kunt uiteraard ook veel zelf opvangen door psacct, ulimits, grsec (kernel module), ..., maar besef ook dat monitoring/alerting per domein of per user een zware last is op het monitoring platform afhankelijk van aantal domeins of users. Met andere woorden als je alles op je eigen server draait moet je ook niet willen dat je monitoring meer iops/mem/cpu verbruikt dan je eigenlijke webhosting.

bbytes
12/05/14, 19:07
Haha. Dat valt wel mee "The-BosS", maar voor het echte monitoren gaat toch niks boven Nagios. Vele plugins zijn er te vinden en wij gebruiken daaroverheen de schil van Centreon om het beheer te versimpelen. Zo werk je voornamelijk met templates, die je koppelt aan hosts. Zo hebben we een linux template, directadmin template, windows template, etc.etc. Eenmaal gekoppeld, werkt het als een trein.

The-BosS
12/05/14, 19:52
Haha. Dat valt wel mee "The-BosS", maar voor het echte monitoren gaat toch niks boven Nagios. Vele plugins zijn er te vinden en wij gebruiken daaroverheen de schil van Centreon om het beheer te versimpelen. Zo werk je voornamelijk met templates, die je koppelt aan hosts. Zo hebben we een linux template, directadmin template, windows template, etc.etc. Eenmaal gekoppeld, werkt het als een trein.

Ik denk dat jij mijn bericht niet helemaal snapt, maar de meeste hier op het forum wel ;).

En nagious ook al zo iets outdated, ik zou zeggen kijk eens naat icinga (veel betere fork van nagious).

bbytes
12/05/14, 20:26
Excusez ik begreep je wel goed, maar verwoorde het niet juist. Ik doelde op de inrichting van cacti. Ik ben het zeker wel met je eens dat je monitoring en hosting niet op 1 server moet draaien ivm de load. Zeker op IO vraag t veel resources.

Ik zal incinga eens bekijken. Nagios is misschien oud, maar het gaat er om dat het doet waarvoor het bedoeld is en dat is pollen, alerten en loggen.


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van webhostingtalk