PDA

Bekijk Volledige Versie : Fiber stuk



mysticmind
09/04/14, 12:19
Beste forummers,

Mijn host is de afgelopen maanden geregeld een paar minuten offline maar sinds vanochtend (10:50) is de host nu al meer dan anderhalf uur offline. Volgens de storingpagina (https://www.webruimtehosting.nl/meldingen.html) gaat het om een storing vanuit de internet leverancier (en wordt er aangegeven dat de fiber stuk is). Is dit normaal? Ik zou namelijk verwachten dat er wel een backup internet connectie aanwezig zou moeten zijn. Hopelijk weten jullie hier meer van?

dennis0162
09/04/14, 12:21
Wat is het IP-adres van de server waar je website op staat? of het domein zelf?

Wellicht gewoon een servertje die bij ze thuis of op kantoor staat?

GIMservices
09/04/14, 12:24
Lijkt me ook niet een normale situatie...



Groet!

mysticmind
09/04/14, 12:24
Het gaat bijvoorbeeld om http://www.mevrouw-tamara.nl of http://www.magicers.nl.

SF-Jeroen
09/04/14, 12:27
Normaal wordt een fiber via 2 routes aangelegd zodat in het geval van een kabelbreuk er altijd een backup is.

dennis0162
09/04/14, 12:31
Server draait bij I3D zo te zien, volgens mij hebben zij geen storing op dit moment.
Zal wel aan hun zelf liggen :-)

Als je van Maastricht naar Rotterdam moet ben je ook even onderweg.

Bart L
09/04/14, 12:35
Nou mijn traceroute komt niet verder dan KPN, dus wellicht zit het toch ergens in peering/route.

Paulewk
09/04/14, 12:40
Kom ook gewoon tot i3d (beide sites draaien op zelfde IP). Misschien dat de rackaansluiting van je host verrot is, dus binnen het DC. Die is vaak niet redundant. Maar voor hetzelfde geld draait alles op 1 servertje en is die gewoon verrot :) Bel ze op en vraag het zou ik zeggen.

drex
09/04/14, 12:42
The IP address "5.200.16.197" is unknown.

dennis0162
09/04/14, 12:42
Nou mijn traceroute komt niet verder dan KPN, dus wellicht zit het toch ergens in peering/route.

Kom hier ook gewoon via KPN het i3d netwerk op.

Intern in het i3d netwerk werkt het ook niet, dus zal wel een switch/kabeltje kapot zijn van Webruimtehosting :-)

mysticmind
09/04/14, 12:43
Dank voor de reacties. Als er een switch/kabeltje stuk is, zou zoiets toch snel opgelost moeten zijn? Ik heb ze een mail gestuurd met een aantal vragen. Ben benieuwd naar het antwoord.

mysticmind
09/04/14, 12:45
Inmiddels is er een nieuwe melding op de storingpagina:

[12:39] Men is nog steeds bezig om het probleem te onderzoeken en direct op te lossen. Wij voeren continu druk uit maar wij zijn afhankelijk van Tele2, onze internet leverancier.

drex
09/04/14, 12:48
Warrige meldingen:
9 apr 2014 - [11:03] Op dit moment is er een storing vanuit onze internet leverancier, men is bezig om het zsm op te lossen. Onze excuses voor het ongemak.
[11:53] Momenteel zijn wij ter plaatsen om het te onderzoeken. Momenteel is de fiber (internet waar het op binnen komt) stuk. Er zal een oplossing komen, we zijn er druk mee bezig!
[12:39] Men is nog steeds bezig om het probleem te onderzoeken en direct op te lossen. Wij voeren continu druk uit maar wij zijn afhankelijk van Tele2, onze internet leverancier.


men is bezig om het zsm op te lossen
Er zal een oplossing komen we zijn er druk mee bezig
Men is nog steeds bezig.
Wij voeren continu druk uit
:-))

dennis0162
09/04/14, 12:52
Volgens hun Twitter account zijn ze pas verhuisd naar het nieuwe datacenter van i3d in Heerlen.
Het zou natuurlijk kunnen dat het daar ergens fout gaat, de IP's die ik heb gecontroleerd zijn uit R'dam.

Maar goed speculaties heb je niks aan ;)

Smashmint
09/04/14, 12:54
Ik kom hier met een traceroute ook niet verder dan KPN.

Geen problemen hier met ons eigen rack in SmartDC, intern werkt het IP inderdaad ook niet.

Edit:

Er staat inmiddels een toelichting over de fibers op hun storingspagina:


Kleine toelichting: We hebben twee fibers, goed voor 10GB aan uplink. Beide fibers (een voor backup) zijn door een storing bij Tele2 uitgevallen, hierdoor neemt de andere Fiber het niet over. Dit is ook de reden waarom er momenteel geen internet aanwezig is. We begrijpen dat dit zeer vervelend is, ook voor ons. Wij zijn tenslotte afhankelijk van hun. U kunt er vanuit gaan dat wij continu druk uitoefenen om er zo voor te zorgen dat dit probleem snel uit de wereld is.

mysticmind
09/04/14, 13:10
Het getverjekkens-gehaalte van de berichtgeving en de situatie is wat mij betreft wel hoog. Ik vraag me of ik dit soort problemen ook zal hebben bij andere hosts.

t.bloo
09/04/14, 13:10
Moeilijk om "een van de snelst groeiende hosting bedrijven van Europa" te zijn... Dat DC in Heerlen is pas een paar maanden open en zit boven in een soort bedrijfsverzamelgebouw. De fibers gaan ongetwijfeld niet optimaal onafhankelijk door het pand naar buiten. Maar kan me ook voorstellen dat de verbinding naar de POP van Tele2 wel redundant is, maar er maar 1 POP is. Maar goed, allemaal speculatie. Succes met de oplossing.

mysticmind
09/04/14, 14:06
Nieuwe update

[13:53] Helaas nog geen nieuws ontvangen. Men is er nog steeds mee bezig. We hebben wel besloten, als het voor 15.00 uur niet is opgelost dat we alle servers direct gaan verhuizen terug naar Haarlem. Enige nadeel wat dit met zich mee brengt is een nieuw IP adres. Uiteraard zullen wij u hier dan op de hoogte van brengen.
Als we alles zouden verhuizen dan zal alles rond 20.00 uur weer on-line moeten zijn. Tot die tijd wachten we nog op Tele2.

Bart L
09/04/14, 14:17
Tot zover de voordelen van een "lokaal" DC, al heb ik wel wat medelijden met de hoster eerlijk gezegd, dit zijn geen leuke dingen om mee te maken

NWO
09/04/14, 14:31
Gezien het ip wel uit i3D range komt kun je waarschijnlijk met dezelfde ip's gewoon online komen in Rotterdam?

Bart L
09/04/14, 14:49
Dat zou ik dan eerder doen, i3D kan ongetwijfeld wat kunstgrepen bedenken.

Boskoop
09/04/14, 16:06
[15:11] Bericht gehad van Tele2, ze zijn bezig om alles om te zetten zodat we binnen 4 uur weer verbinding moeten hebben. Tot die tijd moeten ook wij hier op wachten…


Ze gaan dus niet verhuizen, wat ik me wel afvraag: Waarom is er niets te zien op de site van i3d?

boekee
09/04/14, 16:41
Wat ik me dan zou afvragen is of dit überhaupt wel acceptabel is? Downtime kan, maar dit duurt wel erg lang. Ik zou me toch niet erg prettig voelen als ik daar mijn bakkies had hangen.

Overigens ook vervelend voor i3d

Boskoop
09/04/14, 17:34
Wat ik me dan zou afvragen is of dit überhaupt wel acceptabel is? Downtime kan, maar dit duurt wel erg lang. Ik zou me toch niet erg prettig voelen als ik daar mijn bakkies had hangen.

Overigens ook vervelend voor i3d

Ergens kan ik me niet voorstellen dat een geromeerde partij zoals i3D alleen zaken doet met tele2 voor een DC, ik zou verwachten dat er meerdere aders en providers naar hun DC zouden liggen

Bart L
09/04/14, 18:56
Dat is ook dus niet zo, ik denk eerder dat er een verbinding vanaf i3d op een of andere manier wordt doorgezet over glas naar dit lokale DC.

mysticmind
09/04/14, 19:21
Nog een update:

[18:15] Momenteel zijn ze bezig om de kabel, want het betreft hier een kabelbreuk, te repareren. Er is ons doorgegeven dat als ze hiermee klaar zijn alles weer on-line zal komen. Het is nogmaals, ook voor ons, zeer vervelend om hierop te wachten, we vragen continu een update op om zo bij te houden wat ze precies aan het doen zijn.

We sturen iedereen, als alles weer on-line, is een nieuwsbrief over deze situatie om alles nog beter uit te leggen. E-mails die in die tussentijd zijn verstuurd zullen, afhankelijk van de provider, opgeslagen worden en automatisch alsnog worden afgeleverd.

Ik ben blij dat ze voor de zoveelste keer nog even aangeven dat het ook vervelend is voor hen dat ze er op moeten wachten...

Zullen er geen mails verloren gaan? Wanneer ik vanaf een gmailadres een mail verstuur naar een @magicers.nl mailadres ontvang ik zelf (nog) geen (fout)melding terug.

Bart L
09/04/14, 19:42
DNS staat gelukkig buiten de deur, dus normaal gesproken komt de (meeste) mail gewoon binnen druppelen zodra de boel weer op komt.

mysticmind
09/04/14, 20:19
Pfff... Wel echt een hoofdpijn-update:


[19:55] Ze zijn er nog mee bezig. Als ze klaar zijn zal alles weer on-line komen. Het is hier helaas nog even op wachten. Ook wij kunnen helaas niet meer als afwachten. Wij willen u wel al danken voor uw geduld die u toont. U kunt er vanuit gaan dat als het probleem morgenochtend nog niet is opgelost we alles direct gaan verhuizen naar onze oude omgeving. Daar hebben wij nog steeds een contract lopen waar we alles zo op kunnen aansluiten. Men heeft beloofd dat de problemen voor 0.00 zijn opgelost. Daar gaan we nu dan ook vanuit. Uiteraard zorgen we er voor dat dit in de toekomst niet meer voor kan komen!

Dus, eerst zou het om 20.00 maximaal worden opgelost, nu is het voor 0.00, behalve als het dan niet is opgelost, dan zullen ze morgenochtend alles gaan verhuizen. Ik ga nu wel echt op zoek naar een alternatief.

systemdeveloper
09/04/14, 20:27
Als iemand 18km utp heeft liggen wil ik ze wel even bij ons in het dc in geleen inprikken :)

Succes iig !

Bart L
09/04/14, 20:30
Sterkte, ik gok dat I3D ook een vergadering heeft morgen.....

visser
09/04/14, 21:25
Dat is ook dus niet zo, ik denk eerder dat er een verbinding vanaf i3d op een of andere manier wordt doorgezet over glas naar dit lokale DC.

Het kan natuurlijk dat Tele2 hier de leverancier van een vezel, of van een lichtkleur is .
De website(s)/IP die genoemd zijn leven in het AS van i3d, dus die is uiteindelijk internet leverancier .

Het is wel opvallend dat de hoster die de storingsmelding geeft spreekt over Tele2 als hun 'internet' leverancier.
Misschien dat Tele2 hier als reseller van i3d gefungeerd heeft.

Wat ook nog zou kunnen is dat de hoster zelf verantwoordelijk was om een verbinding naar i3d te verzorgen, en dat via Tele2 (dan puur als vezel/L2 link) deed.
Dat zou ook verklaren waarom de hoster over Tele2 spreekt als hun leverancier.

Aan de andere kant zegt i3d wel dat er 'MPLS' diensten geboden wordt in 'Heerlen' . Misschien in een ander datacenter, waartussen dan een vezelpaar van Tele2 afgenomen wordt door de hoster ?

mysticmind
09/04/14, 23:41
Na 12 uur offline te zijn, zijn de websites weer online. En zoals ik gewend ben van Webruimtehosting, sluiten ze het af met een melding waar ik alleen maar vraagtekens bij kan zetten:


9 apr 2014 - [23:06] De storing is opgelost. We komen morgen met een verklaring over de lange storing. U mag er vanuit gaan dat wij alles op alles zetten om dit in de toekomst te voorkomen ondanks dit overmacht is geweest!

Wat zullen ze doen waardoor ze geen last meer hebben van wat ze zelf overmacht noemen? God omkopen? Oh, en.. Ik ontvang nu ook een reactie voor een aantal vragen die ik in de middag had gestuurd, waarin het volgende wordt aangegeven:


Smartdc heeft hier maar 1 fiber. We zitten eraan te denken om terug te verhuizen naar Haarlem...

Er werd eerder op de storingenpagina toch echt iets over twee fibers aangegeven.

Iedereen dank voor de reacties in ieder geval.

24x7hosting
10/04/14, 00:41
Deze partij informeert in ieder geval de klant, dus wat dat betreft prima. Ik denk dat alle stres aan hun kant ervoor zorgt dat het een beetje vaag is. Even wachten op morgen dus voor de goede/gecontroleerde versie van het verhaal.

Sent from my GT-I9505 using webhostingtalk mobile app

Boskoop
10/04/14, 21:09
Ben nu toch wel benieuwd naar de verklaring ....

Stewie
11/04/14, 05:04
Het is allemaal minder spannend dan jullie het maken. De klant die gebruik maakt van deze local loop is persoonlijk op de hoogte gehouden mbt de status updates van Tele2 door SmartDC.

Ik weet niet precies waarom jullie een verklaring willen voor iets dat speelt tussen deze klant en de leverancier?
Voor de duidelijkheid: i3D.net gebruikt vele carriers die allemaal direct zijn aangesloten en beheert inmiddels meer dan 30.000 km fiber voor haar eigen netwerk en soms specifiek voor 1 klant. In deze situatie is i3D.net ook niet de leverancier van deze diensten.