PDA

Bekijk Volledige Versie : Probleem bij hosting provider of bij internet provider?



AnnVR
20/03/14, 17:53
Ik beheer de website van een lokale vereniging.
Hieraan gekoppeld is ook een mailinglijst, waarmee de leden van de vereniging vrijwel dagelijks contact met elkaar onderhouden. (Het gaat dus niet om een nieuwsbrief, maar om een mailadres waar alle 'abonnee's' mails naar kunnen richten die vervolgens worden verspreid onder alle abonnee's. software is mailman.)

Sinds korte tijd krijgen een flink deel van de abonnee's, klanten van telenet.be, de mails niet meer.
Uit het report dat ik van Mailman krijg:

Uit het report van mailman:

xxx@pandora.be
SMTP error from remote mail server after initial connection:
host smtp-pandora.telenet-ops.be [195.130.132.58]:
421 lucien.telenet-ops.be bizsmtp 5.255.93.164 sorry, you have temporarily been blacklisted:
retry timeout exceeded
yyy@telenet.be
SMTP error from remote mail server after initial connection:
host smtp-telenet.telenet-ops.be [195.130.137.87]:
421 louis.telenet-ops.be bizsmtp 5.255.93.164 sorry, you have temporarily been blacklisted:
retry timeout exceeded

(pandora.be is een alias van telenet.be)

Aanvankelijk dacht ik dat het probleem te maken had met volgende toevoeging in de header door de server van de webhost:

X-Ham-Report: Spam detection software,
running on the system "himalia.abc.eu", has
identified this incoming email as possible spam.

(Ik heb het domein van de hostingprovider hierboven even door abc vervangen...)

Maar ik lees hier <https://issues.apache.org/SpamAssassin/show_bug.cgi?id=6566> dat die bewoording eigenlijk gewoon betekent: 'the software has identified the email as probably not spam.'

Ik merkte echter, dat gmail een aantal andere mails van dezelfde hostingprovider aan mijzelf (met de factuur voor de komende periode - die ik daardoor bijna over het hoofd zag) in de spamfolder kieperde. Die mail was over dezelfde server verzonden.

----
Natuurlijk heb ik mijn hosting-provider hierover al gecontacteerd, maar tot nu toe zonder resultaat.
(Het gaat om budget-hosting, en ik weet het, 'if you pay peanuts....' maar tot nu toe was ik zeer te spreken over de support.)

Ik ben helemaal niet thuis in deze materie, en zie twee mogelijkheden:

A) Telenet heeft het domein (of wellicht eerder de server van mijn provider) volkomen ten onrechte geblacklist.

Echter: ook de enige klant van een andere kleinere provider krijgt de mails om dezelfde reden niet. Bovendien hebben ook de adressen van skynet.be de mails korte tijd niet ontvangen, en blijken een aantal mails bij gmail-adressen in de spamfolder terecht te zijn gekomen. Er lijkt dus iets bijkomend aan de hand, dus wellicht:

B) Mijn hosting-provider heeft al dan niet bewust ook een domein op dezelfde server gehost, dat volop spam aan het spuwen is.
(Mijn website is een overigens Wordpress based, en daar lijkt totaal geen sprake van abnormaal verkeer.)

Klopt één van deze twee hypotheses, of is er nog wat anders aan de hand?

AnnVR
20/03/14, 20:19
Intussen ben ik zelf al wat verder gekomen.

Senderbase.org vertelt mij het volgende over mijn provider:

Email Reputation: Poor
Web Reputation: Neutral

Spam Level last day: Critical last month:Critical

En één en ander blijkt betrekking te hebben op twee servers van mijn hosting provider, en natuurlijk bevinden mijn sites zich op één van die twee. :-(

vDong
20/03/14, 20:22
Ik denk een stukje B met een stukje C (slechte configuratie)

24x7hosting
20/03/14, 21:06
Kijk anders op mxtoolbox.com om te kijken of je server op een algemene zwarte lijst staat. Haal je daar van af en zorg ervoor dat je geen spam meer verstuurd.

Sent from my GT-I9505 using webhostingtalk mobile app

dreamhost_nl
20/03/14, 21:24
Als ik het goed begrijp is dit niet de server van TS, maar neemt deze een Web hosting pakket ergens af.
Kaart het probleem aan bij de hoster. Deze zal een en ander dienen te doen om van de RBL af te komen.

JelleDL
21/03/14, 01:42
TS, over hoeveel mails spreken we?

Eventueel kan je gebruik maken van een externe SMTP-server/service voor je maillijst/server, bv http://mandrill.com (geen aandelen mee) waardoor je normaal minder problemen moet krijgen met blacklists etc, zeker als je het goedkoper wilt houden voor de hosting etc, (budget), al is het afh hoeveel mails er maandelijks/dagelijks doorvliegen.

Mark17
21/03/14, 01:50
Ik gok eigenlijk dat er ergens een site gehackt is of dat er misbruik wordt gemaakt van SMTP auth verbindingen. Als vervolgens de hosting provider geen zinvolle limieten heeft gezet en deze handhaaft kan dat zeer goed het probleem zijn.

Eenmaal een slechte reputatie kan er voor zorgen dat je even bezig bent voor de reputatie weer van een dermate kwaliteit is dat het geen problemen meer geeft voor de mail. Het is daarom ook belangrijk hier boven op te zitten als provider.

AnnVR
21/03/14, 22:32
@24x7 en dreamhost: inderdaad, het is niet mijn server... en ik ben het probleem al meer dan een week bij mijn provider aan het aankaarten. En intussen lijkt hij gevolg te geven, want op Senderbase is de reputatie van de server van 'poor' in 'neutraal' veranderd en het volume mails verzonden door het hele domein vandaag met 84% gedaald tov de tijd daarvoor.
Jelle: Hoeveel mails over het betreffende domein verstuurd worden?
Tja, een mailinglist met een 100 tal abonnees, waarvan er in rustige periode drie per week, in drukkere periodes vijf per dag een mailtje posten op de lijst.
En dan nog een forwarder waarvan een paar keer per week gebruik gemaakt wordt. (forwarder naar vier adressen)
(Die mandrill lijkt me niet meteen iets voor ons: onze mailinglijst is niet een nieuwsbrief - daarvoor gebruiken we mandrills neefje Mailchimp - maar een contactlijst via Mailman. Alle abonnees kunnen dus berichten versturen naar de andere abonnees)

JelleDL
22/03/14, 12:09
Jelle: Hoeveel mails over het betreffende domein verstuurd worden?
Tja, een mailinglist met een 100 tal abonnees, waarvan er in rustige periode drie per week, in drukkere periodes vijf per dag een mailtje posten op de lijst.
En dan nog een forwarder waarvan een paar keer per week gebruik gemaakt wordt. (forwarder naar vier adressen)
(Die mandrill lijkt me niet meteen iets voor ons: onze mailinglijst is niet een nieuwsbrief - daarvoor gebruiken we mandrills neefje Mailchimp - maar een contactlijst via Mailman. Alle abonnees kunnen dus berichten versturen naar de andere abonnees)

Je moet niet Mandrill bekijken als een alternatief voor de mailsoftware op de server, de mail software op de server, Mailman dit geval, kan gebruik maken van een betrouwbare externe mailserver in plaats van de local-mailserver, en hier kan je Mandrill (bv) voor gebruiken tegen goedkoop bedrag/gratis afh van het aantal emails. Gewoon een andere route voor uitgaande mails wat de betrouwbaarheid van het aankomen kan verbeteren, zeker bij budget hosters die last hebben van uitgaande spam en op blacklists komen, zoals hier het geval is.

Eg http://wiki.list.org/pages/viewpage.action?pageId=4030619

Just an idea, hoe je de betrouwbaarheid van de emails kan verbeteren

AnnVR
23/03/14, 12:34
Dankjewel, ik ga er me een keer in verdiepen...

Hostinger
25/03/14, 19:06
Mandrill is zeker een aanrader. Als je niet heel veel e-mail verstuurt is het een effective en goedkope oplossing.