PDA

Bekijk Volledige Versie : prijsverschil in VPS met ogenschijnlijk zelfde specs



daniellesuetens
24/02/14, 13:23
Kan iemand mij wat duiden waar de verschillen in VPSen zoals zitten.
Als ik bv Argeweb Basic (2048 MB geheugen, 100 GB schijfruimte, 2 cores, 5TB verkeer) aan 14.95 EUR per maand (d.i. het regulier tarief na actie) vergelijk met een VPS bij CloudVPs dan zit die laatste met dezelfde specs aan 228.81 EUR per maand. Daarin weegt de traffic enorm door (voor 201.36 EUR). Zet ik de Traffic voor CloudVPS op een volgens mij voldoende 500 GB dan kom ik voor CloudVPS toch nog op 27.45 EUR per maand of net niet het dubbele van Argeweb ondanks ogenschijnlijk gelijkaardige specs. Die meerprijs wordt waarschijnlijk verklaard door andere elementen die mij onduidelijk zijn. Als iemand wat duiding kan geven zou dat fijn zijn. Bedankt!

Stewie
24/02/14, 13:32
Veel cloudproviders zien dataverkeer nog als de cashcow. Zo lijkt het een goedkoop aanbod en is het hartstikke duur zodra je er echt gebruik van gaat maken.

t.bloo
24/02/14, 13:37
Om te beginnen liggen de prijzen van servers gewoon heel erg uit elkaar. Vaak word je gelokt met een lage instapprijs, en als je de VPS dan gaat gebruiken met veel dataverkeer moet je bijbetalen. Ieder zo zijn commerciƫle methode natuurlijk.

Verder is er verschil in de techniek mogelijk. Misschien heeft de ene provider lokale SATA disks en de andere centrale SSD disks. Of heeft de ene provider weinig connectivity met hoge ping en de andere heel goede connectivity met lage ping. Of is de verbinding bij de ene redundant uitgevoerd en bij de andere niet.

De gebruikte virtualisatie techniek kan ook sterk verschillen. En hoe zit het met de backups en support? Wordt er nog iets gedaan aan HA en/of certificering? Rond de 30 euro voor een kale VPS met 2 GB geheugen is gemiddeld een nette prijs.

systemdeveloper
24/02/14, 13:42
Traffic is overigens ook gewoon niet voor elke partij even goedkoop. Hoe groter de partij, hoe meer traffic ze kunnen stukslaan omdat ze dat eigenlijk toch 'over' hebben en het nog maar de vraag is of iemand die 5tb afneemt dat ook wel verstookt krijgt. Als ik 500 mbit afneem (committed) moet ik die toch betalen, ook al gebruik in er maar 100 tenslotte.
Maar er zijn ook hosters die gewoon een hogere prijs rekenen omdat ze denken betere service te leveren. Waar je bij een grote partij wellicht al snel een 'nee' krijgt of 'ja, maar dat kost' of 'daar geven wij geen support op' kun je bij een kleinere partij dan vaak toch een oplossing krijgen, en vaak ook zonder dure factuur.
Dat die prijs ergens in het vps al verrekent zit is dan overigens wel weer logisch.

Michel_Qweb
28/02/14, 16:23
Prijs heeft te maken met support, kwaliteit van apparatuur, rond de € 140 a € 160 is heel normaal voor deze configuratie.