PDA

Bekijk Volledige Versie : Datacenters en virtualizatie



krazydata
13/02/14, 23:47
Beste WHT'ers,

Graag jullie mening over het volgende. Zijn regionale datacenters nog steeds de toekomst? zouden jullie zelf wel gebruik maken van een datacenter in de buurt? Ik vraag dit nadat ik een artikel heb gelezen over alles wat er in 2013 is gebeurd.

Gr

dennis0162
13/02/14, 23:56
Linkje naar het artikel?

Mark17
14/02/14, 00:45
De locatie van een datacentrum zou niet het eerste zijn waar ik een datacentrum op zou selecteren. Bereikbaarheid, parkeergelegenheid en nog belangrijker kwaliteit van het datacentrum zou ik eerder op letten. Een keuze kan ook beïnvloed worden door aanwezige netwerken.

24x7hosting
14/02/14, 08:39
Wij hebben in eerste instantie primair gedraaid in een regionaal datacenter, maar dat was geen succes.

Het was wel erg fijn dat het dichtbij zat en dat je persoonlijke aandacht en hulp kreeg vanuit het datacenter.

Echter, een regionaal datacenter heeft sneller last van ddos aanvallen of netwerk problemen. Ook de bereikbaargeid en professionaliteit ontbreekt wel eens. Wij hadden bijvoorbeeld ook geen mooi controlpanel om zaken te regelen.

Nu dus primair in een professioneel datacenter en secundair in een regionaal datacenter.

Sent from my GT-I9505 using webhostingtalk mobile app

Paulewk
14/02/14, 14:38
Wij hebben in eerste instantie primair gedraaid in een regionaal datacenter, maar dat was geen succes.

Het was wel erg fijn dat het dichtbij zat en dat je persoonlijke aandacht en hulp kreeg vanuit het datacenter.

Echter, een regionaal datacenter heeft sneller last van ddos aanvallen of netwerk problemen. Ook de bereikbaargeid en professionaliteit ontbreekt wel eens. Wij hadden bijvoorbeeld ook geen mooi controlpanel om zaken te regelen.

Nu dus primair in een professioneel datacenter en secundair in een regionaal datacenter.

Sent from my GT-I9505 using webhostingtalk mobile app

Volgens mij haal jij datacenter en hoster door elkaar.

Mark17
14/02/14, 15:11
Echter, een regionaal datacenter heeft sneller last van ddos aanvallen of netwerk problemen. Ook de bereikbaargeid en professionaliteit ontbreekt wel eens. Wij hadden bijvoorbeeld ook geen mooi controlpanel om zaken te regelen.

Nu dus primair in een professioneel datacenter en secundair in een regionaal datacenter.

Het eerste punt lijkt mij eerder netwerkgerelateerd (problemen met capaciteit( tijdens ddos aanvallen)), een controlpanel ligt weer aan je directe leverancier (en dat hoeft niet het datacenter te zijn) en aan de leverancier van je leverancier kan het ook liggen (als deze geen API heeft wordt het ook lastiger om een controlpanel te regelen).

phreak
14/02/14, 15:19
Het eerste punt lijkt mij eerder netwerkgerelateerd (problemen met capaciteit( tijdens ddos aanvallen)), een controlpanel ligt weer aan je directe leverancier (en dat hoeft niet het datacenter te zijn) en aan de leverancier van je leverancier kan het ook liggen (als deze geen API heeft wordt het ook lastiger om een controlpanel te regelen).

Vaak is capaciteit het probleem inderdaad, regionale prijsvechters houden vaak geen rekening met de afstand naar Amsterdam/Rotterdam waardoor capaciteit ook een stuk minder is omdat de kosten van een fiber relatief hoog zijn.

t.bloo
15/02/14, 00:45
Ik heb nu rackspace in meerdere "regionale" datacenters. Na jaren van file richting Rotterdam/Amsterdam (het zogenaamde niet-regionaal) is op 9 minuten van het datacenter wonen toch best wel een meerwaarde. Je bent eerder op locatie en eerder thuis van je werk, klein onderhoud wordt makkelijker, een klant rondleiden is eenvoudig. Het DDOS capaciteitsprobleem ken ik echter wel, maar heeft meer met "klein" dan met "locatie" te maken.

greedseed
24/02/14, 23:31
Denk het niet, hij heeft het over datacenter acces panels.
Deze worden gebruikt om nieuwe producten aan te kopen zoals racks bij kopen, connecties, of stroom.
In sommige centers worden deze ook gebruikt om acces te krijgen tot het datacenter zelf. Dit is dan enkel voor highly secure datacenters.

Rik
25/02/14, 00:54
Denk het niet, hij heeft het over datacenter acces panels.
Deze worden gebruikt om nieuwe producten aan te kopen zoals racks bij kopen, connecties, of stroom.
In sommige centers worden deze ook gebruikt om acces te krijgen tot het datacenter zelf. Dit is dan enkel voor highly secure datacenters.

Aanmelden via een online applicatie is niks high-secure aan en dat is volgens mij in vrijwel alle ca 170 publieke datacenters in Nederland redelijk 'gebruikelijk'. Vaak is het niet meer dan een meldfunctie in het bestaande klantpaneel. Met de juiste toegangscontrole heeft zoiets ook absoluut geen enkele meerwaarde (enkel een nadeel voor de klant, immers: extra zinloze handeling).

greedseed
25/02/14, 00:57
Wel dat is nederland :D

Heb all heel wat datacenters gehad hier in belgie, en de enige met een aanmeld applicatie zijn centers zoals LCL en Interxion om door hun security gate te geraken.

Rik
25/02/14, 01:07
Is wel lastige vergelijking inderdaad... ;)

dotXS
27/02/14, 12:02
Ik denk dat er zeker voorbeelden zijn van DC's buiten Amsterdam/Rotterdam/Groningen die de zaken uitstekend op orde hebben! BIT is daar zeker een voorbeeld van. En zo zijn er nog wel een aantal te noemen.

IT-worX
27/02/14, 19:32
Wel dat is nederland :D

Heb all heel wat datacenters gehad hier in belgie, en de enige met een aanmeld applicatie zijn centers zoals LCL en Interxion om door hun security gate te geraken.

in DCO is het met handscan :-)

Rik
27/02/14, 23:36
Ken er zeker 20 die het buiten de Randstad beter op orde hebben als menig Datacenter in/rond Amsterdam.
Afstand zegt daar ook erg weinig over natuurlijk.

Hebben we het niet eens over rampbestendigheid, de meest vitale DC's in Nederland liggen zwaar onder NAP, hebben hun noodstroom in de kelder en/of liggen vlakbij een landingsbaan.

Niet dat NAP alles zegt, we hebben in NL immers de meeste overstromingen in Limburg tenslotte, echter zijn de meeste Datacenters buiten de Randstad beter voorbereid. Heeft ook voor een deel te maken met het feit dat dit vaak gloednieuwe DC's zijn, waar die in de Randstad vaak een upgrade krijgen i.p.v. direct nieuwbouw.

Robert Esseveld
06/03/14, 21:01
Ik heb verschillende partijen voor regionale datacenters zien kiezen wegens NAP. Het zou voor mij niet direct een afweging zijn. Bereikbaarheid zou dan een belangrijkere rol spelen.

Wij zijn juist verhuisd vanaf de randstad naar regionaal, nog geen seconden spijt van gehad:)

24x7hosting
06/03/14, 21:23
Zolang het goed gaat dan is regionaal prima. Zodra je veel storingen/ddos aanvallen mee maakt, een faillissement en slechte support/remote hands... dan ben je erg blij met het overstappen naar een groter datacenter waar meer glasvezel/capaciteit is en 24x7 support.

Ben in ieder geval erg blij met mijn overstap naar Rotterdam/SmartDC. Ik slaap nu weer een stuk beter ;-)

Sent from my GT-I9505 using webhostingtalk mobile app

servicenet
19/05/14, 21:09
Wij gaan een nieuw (regionaal) datacenter bouwen, pand geheel nieuw.
Naast de gebruikelijke koeling komen er de volgende connecties:

•Eurofiber
•EUNetworks
•Level3
•Global Crossing
•Cogent
•Interoute
•Tele2

Daarnaast komt er een rustruimte (bed, douche, toilet) en een sleutelruimte.

Wat is volgens jullie nog meer wenselijk?

Jef

systemdeveloper
19/05/14, 23:17
Wij gaan een nieuw (regionaal) datacenter bouwen, pand geheel nieuw.
Naast de gebruikelijke koeling komen er de volgende connecties:

•Eurofiber
•EUNetworks
•Level3
•Global Crossing
•Cogent
•Interoute
•Tele2

Daarnaast komt er een rustruimte (bed, douche, toilet) en een sleutelruimte.

Wat is volgens jullie nog meer wenselijk?

Jef

Massagetafel en koffie :)

Mark17
20/05/14, 00:14
Overleg ruimte/ruimte waar je iets kunt eten als je lang bezig bent. Verder een rustruimte zie je niet heel vaak.

Rik
20/05/14, 00:20
Je vergeet gewoon het aller belangrijkste in een Datacenter.
Of het nu Tier-I of Tier-III is, of het nu in de regio of in de Rampstad is, of het nu veilig of onveilig is...
Denk AUB heel, héél, HEEL goed na over welke koffie je neemt.
Serieus, het maakt of breekt je.

cfmweb
20/05/14, 07:52
Zodat je wakker genoeg bent om je reactie bij het juiste artikel te posten?

Rik
20/05/14, 17:11
Snapte!
Anders was me dat mooi weer niet gelukt ;)


Zodat je wakker genoeg bent om je reactie bij het juiste artikel te posten?

visser
20/05/14, 17:21
Wij gaan een nieuw (regionaal) datacenter bouwen, pand geheel nieuw.
Naast de gebruikelijke koeling komen er de volgende connecties:

•Eurofiber
•EUNetworks
•Level3
•Global Crossing
•Cogent
•Interoute
•Tele2

Daarnaast komt er een rustruimte (bed, douche, toilet) en een sleutelruimte.

Wat is volgens jullie nog meer wenselijk?

Jef

Lees deze thread , daarin is alles wel zo'n beetje langsgekomen.

http://www.webhostingtalk.nl/bedrijfsvoering-van-een-hostingbedrijf/180777-ik-ga-naar-een-datacenter-en-verwacht.html

Ik denk dat naast catering (goede koffie,snacks) dingen als 'trolleys' en kunnen kopen/lenen/huren van gereedschap, bouten+kooimoeren e.d. wel meteen volgen op de echte basis van stroom/koeling/netwerk .

Netbulae
20/05/14, 18:20
Wij zijn niet zo vaak in het datacenter, dus een rustruimte lijkt me erg overbodig.

Dat is het voordeel van wegwerp servers, gewoon node eruit halen en andere erin drukken. Stroom erop en de boel deployed zich vanzelf.... op kantoor zien we dan wel verder wat we doen met de oude server.

vDong
20/05/14, 18:31
Wij zijn niet zo vaak in het datacenter, dus een rustruimte lijkt me erg overbodig.
Tja, de rustruimte is ook niet omdat je vaak lang en geplanned in het datacenter bent. Het is voor die ene keer dat iets wat een routineklus leek uren langer duurt dan geplanned.
Overigens is het meest belangrijke een ruimte waar je je brood/patat/shoarma kan eten (liefst met bestek/borden etc) en even uit de herrie kan zitten.

Netbulae
20/05/14, 19:16
Tja, de rustruimte is ook niet omdat je vaak lang en geplanned in het datacenter bent. Het is voor die ene keer dat iets wat een routineklus leek uren langer duurt dan geplanned.
Overigens is het meest belangrijke een ruimte waar je je brood/patat/shoarma kan eten (liefst met bestek/borden etc) en even uit de herrie kan zitten.

Ik heb zelf vaak genoeg in het warme pad gezeten dus ik snap wat je probleem is. Maar bij ons is alles zo gemaakt dat er een hoop systemen uit kunnen vallen zonder dat je in het datacenter hoeft te zijn en de rest is een geval van SDD (Software Defined Datacenter) ... instaleren of config wijzigen kan bij ons niet eens van binnen het datacenter. Zal nog wel een keer voorkomen dat we er moeten zijn, bijv bij de switches hebben we nog wat serial cable incidenten gehad omdat iemand de acl verkeerd gezet had.

Maar broodje Shoarma gaat er altijd wel in :->

[Ontopic] We hebben zelf een regionaal datacenter maar we zitten danwel bij een internet exchange hier in enschede maar als 2e lokatie kiezen we wel een DC in de Randstad. Zelf denk ik dat het concept van de cloud/grid computing/distributed hosting de toekomst zal zijn. In principe zou je website net zo goed van 10 locaties gehost kunnen worden tegelijk.

Paulewk
21/05/14, 15:15
Wij gaan een nieuw (regionaal) datacenter bouwen,
Wat is volgens jullie nog meer wenselijk?

Jef

Ondanks "regionaal", locatie. Ik ben trouwens benieuwd op welke locatie je gaat bouwen dat die carriers allemaal aanwezig zijn. Verder een knappe loadingbay waar je eventuele (grote) shipments kan afhandelen. Ik haat het als ik bij een DC sta en 100 servers door de voordeur moet sjouwen bij wijze van spreken.

vDong
21/05/14, 16:15
Ik haat het als ik bij een DC sta en 100 servers door de voordeur moet sjouwen bij wijze van spreken. Ik zie het helemaal voor me, vooral bij zo'n locatie waar er een draaideur met een wegschaal in zit, zodat je maar 1 server tegelijk kan binnenbrengen.

Paulewk
21/05/14, 16:29
Ik zie het helemaal voor me, vooral bij zo'n locatie waar er een draaideur met een wegschaal in zit, zodat je maar 1 server tegelijk kan binnenbrengen.

Jup, die zijn er. Of zoals bij GlobalSwitch, waar je servers door de loadingbay binnen moet brengen en dan zelf weer via de entree naar binnen moet. Normaal is dit niet zo'n probleem, maar bij een DC zo groot als GS is het een tering eind lopen.

vDong
21/05/14, 16:35
Jup, die zijn er. Of zoals bij GlobalSwitch, waar je servers door de loadingbay binnen moet brengen en dan zelf weer via de entree naar binnen moet. Normaal is dit niet zo'n probleem, maar bij een DC zo groot als GS is het een tering eind lopen.

Hebben ze daar al opgelost dat er een maximum gewicht is dat een bezoeker mag wegen?

Paulewk
21/05/14, 16:39
Hebben ze daar al opgelost dat er een maximum gewicht is dat een bezoeker mag wegen?

Een jaar of 2 geleden iig niet, US collega's van me zijn er geweigerd ivm 'te zwaar' :). Of dat nu wel zo is weet ik niet.

Rik
21/05/14, 16:44
Systeem met grote schijnveiligheid.
Het voegt niets toe en brengt alleen ergernis bij de eindgebruiker.
Het idee erachter was ooit leuk in de praktijk werkt het maar zelden zoals het moet.

Cybafish
21/05/14, 17:33
Hebben ze daar al opgelost dat er een maximum gewicht is dat een bezoeker mag wegen?

Hahaha, wát??

Rik
22/05/14, 01:26
Hahaha, wát??

Ken er wel een paar die dan niet binnen zouden komen :D

phreak
22/05/14, 12:11
Ken er wel een paar die dan niet binnen zouden komen :D

Hahahaha ... Mallepino!

mkd
01/07/14, 00:18
Het business model van een datacenter in Nederland bestaat doorgaans uit 2 elementen:

Vierkante meters & Stroom

Onderscheidend zijn:

Vierkante meters, certificeringen, stroom en de prijs en kwaliteit van internet connectiviteit.

Met name de prijs en de beschikbare vormen van connectiviteit zijn buiten de randstad nog wel eens een lastig punt. Er zijn meerdere grote partijen zoals Smart DC, Solcon en BIT die dankzij de aanwezigheid van grote hosters (Solcon zelf, i3D.net en .... sorry BIT bij jullie weet ik het even niet meer) goed weten te concurreren met de DC's uit de regio Amsterdam. Een hoop van de DC's willen nog wel eens gaan strooien met mooie termen als PUE en EUE maar deze zijn tegenwoordig niks meer waard omdat ieder DC meet vanaf een ander punt. Deze termen zijn verworden tot marketing praat waarbij je niet om uitleg moet willen vragen. Interessant (afhankelijk van je klanten) zijn Tier en ISO certificeringen. Wanneer jij je als kleine hoster aan het uit bouwen bent tot iets groters dan kom je prima tot je recht in Groningen. Als je echter steeds meer internationale content wil gaan distribueren dan worden conversaties over- en met partijen als NL-IX en AMS-iX steeds belangrijker. Met datacenters is het feitelijk hetzelfde als met het kopen van servers - you pay peanuts you get monkeys. Kijk naar een gezonde business case voor jouw eind klanten en ga op basis daarvan selecteren.

CharlieRoot
01/07/14, 08:38
Beste WHT'ers,

Graag jullie mening over het volgende. Zijn regionale datacenters nog steeds de toekomst? zouden jullie zelf wel gebruik maken van een datacenter in de buurt? Ik vraag dit nadat ik een artikel heb gelezen over alles wat er in 2013 is gebeurd.

Gr

Regionale datacenters zijn voor groeiende hosters niet de toekomst. Leuk voor de kruidenwinkel op de hoek of een hoster die zich beperkt tot het aanbieden van website hosting (kleinschalig) op een enkele locatie maar thats it. Meest voorkomende reden dat men kiest voor dergelijk datacenter is dat ze het als "makkelijk" ervaren. Het zit om de hoek, je fietst er even heen. En dan leggen veel partijen óók nog eens een dedicated (kuch) lijn van kantoor naar het datacenter, dan zitten ze echt safe.......... not.

Amsterdam is de meest bekende stad qua datacenters en dit heeft een reden; connectiviteit. Ik heb het recent meegemaakt bij een partij die zelf cloud diensten (VDI's, Citrix) wilde gaan aanbieden en als tweede locatie een regionaal datacenter had gekozen. Dit gebeurde helaas voor ik in contact kwam met ze. De verbinding tussen beide DC's was 1Gbps, lang niet voldoende, en een upgrade was uitsluitend tegen extreme tarieven beschikbaar. Om je een idee te geven; in Amsterdam betaal je (+/-) 500-800 euro voor een dark-fiber tussen 2 DC's. Hierover kun je 10Gbps of meer sturen en bouw je redundancy op. Vanaf Amsterdam naar een regionaal datacenter gaat het zwaar de kosten in lopen. Ik heb bedragen gezien van ruim 5000 per maand(!) voor een 10Gbps verbinding.

De verbinding tussen de locaties is één punt, het ander is transit/peering aanbieders in het datacenter. Regionale datacenters (met uitzondering van een paar) hebben over het algemeen te weinig aanbieders binnen zitten waardoor het lastig is om diensten vanuit het datacenter te ontsluiten anders dan zaken doen met het datacenter zelf voor transit (dit is niet altijd wenselijk). Dit legt een beperking op voor wat betreft de groei van activiteiten en brengt hogere kosten met zich mee.

Dus nee. Ik zie er kortgezegd geen toekomst in.

dennis0162
02/07/14, 20:57
Het business model van een datacenter in Nederland bestaat doorgaans uit 2 elementen:

Vierkante meters & Stroom

Onderscheidend zijn:

Vierkante meters, certificeringen, stroom en de prijs en kwaliteit van internet connectiviteit.

Met name de prijs en de beschikbare vormen van connectiviteit zijn buiten de randstad nog wel eens een lastig punt. Er zijn meerdere grote partijen zoals Smart DC, Solcon en BIT die dankzij de aanwezigheid van grote hosters (Solcon zelf, i3D.net en .... sorry BIT bij jullie weet ik het even niet meer) goed weten te concurreren met de DC's uit de regio Amsterdam. Een hoop van de DC's willen nog wel eens gaan strooien met mooie termen als PUE en EUE maar deze zijn tegenwoordig niks meer waard omdat ieder DC meet vanaf een ander punt. Deze termen zijn verworden tot marketing praat waarbij je niet om uitleg moet willen vragen. Interessant (afhankelijk van je klanten) zijn Tier en ISO certificeringen. Wanneer jij je als kleine hoster aan het uit bouwen bent tot iets groters dan kom je prima tot je recht in Groningen. Als je echter steeds meer internationale content wil gaan distribueren dan worden conversaties over- en met partijen als NL-IX en AMS-iX steeds belangrijker. Met datacenters is het feitelijk hetzelfde als met het kopen van servers - you pay peanuts you get monkeys. Kijk naar een gezonde business case voor jouw eind klanten en ga op basis daarvan selecteren.

Wat heeft Solcon aan netwerk POP's binnen in hun datacenter dan?
Volgens mij net als BIT ook niet zo heel veel buiten JointTransit/NLix

Vrijwel alleen datacenters in Amsterdam of Rotterdam hebben POP's van Level3, Cogent etc. Daarbuiten heeft geen een datacenter een POP van beide volgens mij?

Smashmint
02/07/14, 21:12
Wat heeft Solcon aan netwerk POP's binnen in hun datacenter dan?
Volgens mij net als BIT ook niet zo heel veel buiten JointTransit/NLix

Vrijwel alleen datacenters in Amsterdam of Rotterdam hebben POP's van Level3, Cogent etc. Daarbuiten heeft geen een datacenter een POP van beide volgens mij?

SmartDC / i3d ?

dennis0162
02/07/14, 21:14
Dat bedoelde ik met Rotterdam ja :-)

Sent from my HTC One using webhostingtalk mobile app

Smashmint
02/07/14, 21:15
Ik las alleen Amsterdam, my bad.. :O

Boskoop
02/07/14, 23:11
Regionale datacenters zijn voor groeiende hosters niet de toekomst. Leuk voor de kruidenwinkel op de hoek of een hoster die zich beperkt tot het aanbieden van website hosting (kleinschalig) op een enkele locatie maar thats it. Meest voorkomende reden dat men kiest voor dergelijk datacenter is dat ze het als "makkelijk" ervaren. Het zit om de hoek, je fietst er even heen. En dan leggen veel partijen óók nog eens een dedicated (kuch) lijn van kantoor naar het datacenter, dan zitten ze echt safe.......... not.

Amsterdam is de meest bekende stad qua datacenters en dit heeft een reden; connectiviteit. Ik heb het recent meegemaakt bij een partij die zelf cloud diensten (VDI's, Citrix) wilde gaan aanbieden en als tweede locatie een regionaal datacenter had gekozen. Dit gebeurde helaas voor ik in contact kwam met ze. De verbinding tussen beide DC's was 1Gbps, lang niet voldoende, en een upgrade was uitsluitend tegen extreme tarieven beschikbaar. Om je een idee te geven; in Amsterdam betaal je (+/-) 500-800 euro voor een dark-fiber tussen 2 DC's. Hierover kun je 10Gbps of meer sturen en bouw je redundancy op. Vanaf Amsterdam naar een regionaal datacenter gaat het zwaar de kosten in lopen. Ik heb bedragen gezien van ruim 5000 per maand(!) voor een 10Gbps verbinding.

De verbinding tussen de locaties is één punt, het ander is transit/peering aanbieders in het datacenter. Regionale datacenters (met uitzondering van een paar) hebben over het algemeen te weinig aanbieders binnen zitten waardoor het lastig is om diensten vanuit het datacenter te ontsluiten anders dan zaken doen met het datacenter zelf voor transit (dit is niet altijd wenselijk). Dit legt een beperking op voor wat betreft de groei van activiteiten en brengt hogere kosten met zich mee.

Dus nee. Ik zie er kortgezegd geen toekomst in.

Je moet natuurlijk een onderscheid maken tussen een regionaal DC met een redundante 1gbit uplink, en de betere regionale DC's

BV Serverius met 21*10gbit links + 40gbits losse links
Of een Nedzone die op dit moment kan schalen tot 32*10gbit (ik weet niet wat ze nu hebben)

Er zijn zeker DC's buiten de randstad die aan de weg timmeren en gewoon goed bezig zijn

Qweb
03/07/14, 12:51
Ken er wel een paar die dan niet binnen zouden komen :D

Hahaha!

Het vinden van een goed datacenter is inderdaad geen eitje, maar bij het vinden ervan weet je meteen dat je niet meer weg wilt!

Rik
04/07/14, 00:05
Hahahaha ... Mallepino!


LOL!!!!!
Zie m nu pas ;)

Rik
04/07/14, 00:15
Wij hebben een DF-ring (448km) van 44 paren x 1/10/40/100 Gbps (en dan kun je met meer kleurtjes ook nog een hoop doen) vanuit het zuiden naar 2 AMS locaties.
Het is gewoon de keuze die men maakt.
Zal ook vaak op de doelgroepen en/of op de groei zijn gebaseerd.
Of bijvoorbeeld op de soort diensten.
Verwacht je tig Darkfibers te gaan doen? Dan kun je het beter breed uitleggen (of snel schaalbaar).

Moet je dat bij externen gaan leasen is het weer een ander verhaal dan dat je zelf laat blazen en zelf gaat belichten natuurlijk.