PDA

Bekijk Volledige Versie : Mails komen niet aan bij Outlook.com/Hotmail.com - rDNS/SPF?



Jerremy
07/02/14, 18:39
Beste,

Vandaag is opgemerkt dat de mails van de nieuwe VPS bij Transip in de spam map terechtkomen bij Hotmail.com. Ik heb het een en ander uitgezocht en een verklaring kon zijn dat het IP adres nog geen reputatie heeft.

Nu zie ik op dit forum en op andere sites wel een aantal punten zoals rDNS en SPF, maar dit is mij niet helemaal duidelijk. Er is niks ingesteld voor de rDNS en ik heb geen SPF record aangemaakt bij de domeinnamen. Ik weet momenteel niet hoe rDNS records juist ingevoerd moeten worden, noch weet ik dat voor SPF records. Moetik als rDNS gewoon de hostname pakken van de VPS?

De VPS/het IP is nergens op geblacklist. Overigens heb ik ook al contact opgenomen met Microsoft/MSN om het probleem te melden. Desalniettemin wil ik natuurlijk alle instellingen zo goed mogelijk hebben, zodat het in ieder geval niet aan de instellingen kan liggen van de VPS.

Ik ben erg dankbaar voor de hulp van de mensen op dit forum.

Groeten,
Jerremy

Kevin Bentlage
07/02/14, 18:54
Indien de reverse DNS en SPF niet (juist) zijn ingesteld kan dit inderdaad zorgen voor de problemen die je omschrijft.

Je kunt je reverse DNS via het TransIP paneel instellen en controleren via de onderstaande website. je reverse DNS moet inderdaad gelijk zijn aan je hostname, dan wel de hostname die je MTA terug geeft (vps1.jedomein.nl);
http://mxtoolbox.com/ReverseLookup.aspx

SPF is geen vereiste, al wordt er tegenwoordig wel steeds vaker op gecontroleerd wat alleen maar goed is. Met SPF kun je "voorkomen" dat e-mails via een andere (spam) server worden verstuurd namens jou domeinnaam. Met SPF kun je dus aangeven welke ip-adressen er gemachtigd zijn om namens jou domeinnaam mail te versturen.

Hoe SPF werkt kun je vinden op wikipedia;
http://en.wikipedia.org/wiki/Sender_Policy_Framework

In de meeste gevallen voldoet het onderstaande TXT record wel;
v=spf1 mx a ip4:111.222.333.444 ~all

Erik H.
07/02/14, 18:56
Heb je een panel geinstalleerd (zoals bijv DA)?

Jerremy
07/02/14, 19:06
Heb je een panel geinstalleerd (zoals bijv DA)?

Plesk wordt gebruikt.

Jerremy
07/02/14, 19:23
MxToolbox.com geeft dit aan:
Type IP Address Domain Name TTL
PTR 149.210.159.109 149-210-159-109.colo.transip.net 24 hrs

Ik heb als rDNS nu mail.iahost.nl ingesteld, aangezien de hostname iahost.nl is. Dit is correct? (CORRECTIE: rDNS vps.iahost.nl)

Ik heb bij een domeinnaam de TXT record: v=spf1 mx a ip4:149.210.159.109 ~all ingevuld. Dit is correct?
Als ik het namelijk via de Microsoft tool doe (http://www.microsoft.com/mscorp/safety/content/technologies/senderid/wizard/default.aspx) kom ik uit op een TXT record zoals dit: v=spf1 mx ip4:149.210.159.109 mx:mail.be$t2buysolution.nl mx:be$t2buysolution.nl ~all voor de domeinnaam be$t2buysolution.nl ($=s).



Indien de reverse DNS en SPF niet (juist) zijn ingesteld kan dit inderdaad zorgen voor de problemen die je omschrijft.

Je kunt je reverse DNS via het TransIP paneel instellen en controleren via de onderstaande website. je reverse DNS moet inderdaad gelijk zijn aan je hostname, dan wel de hostname die je MTA terug geeft (vps1.jedomein.nl);
http://mxtoolbox.com/ReverseLookup.aspx

SPF is geen vereiste, al wordt er tegenwoordig wel steeds vaker op gecontroleerd wat alleen maar goed is. Met SPF kun je "voorkomen" dat e-mails via een andere (spam) server worden verstuurd namens jou domeinnaam. Met SPF kun je dus aangeven welke ip-adressen er gemachtigd zijn om namens jou domeinnaam mail te versturen.

Hoe SPF werkt kun je vinden op wikipedia;
http://en.wikipedia.org/wiki/Sender_Policy_Framework

In de meeste gevallen voldoet het onderstaande TXT record wel;
v=spf1 mx a ip4:111.222.333.444 ~all

visser
07/02/14, 20:30
Indien de reverse DNS en SPF niet (juist) zijn ingesteld kan dit inderdaad zorgen voor de problemen die je omschrijft.

Je kunt je reverse DNS via het TransIP paneel instellen en controleren via de onderstaande website. je reverse DNS moet inderdaad gelijk zijn aan je hostname, dan wel de hostname die je MTA terug geeft (vps1.jedomein.nl);
http://mxtoolbox.com/ReverseLookup.aspx

SPF is geen vereiste, al wordt er tegenwoordig wel steeds vaker op gecontroleerd wat alleen maar goed is. Met SPF kun je "voorkomen" dat e-mails via een andere (spam) server worden verstuurd namens jou domeinnaam. Met SPF kun je dus aangeven welke ip-adressen er gemachtigd zijn om namens jou domeinnaam mail te versturen.

Hoe SPF werkt kun je vinden op wikipedia;
http://en.wikipedia.org/wiki/Sender_Policy_Framework

In de meeste gevallen voldoet het onderstaande TXT record wel;
v=spf1 mx a ip4:111.222.333.444 ~all

Wat je wel heel goed moet bedenken is dat je bij gebruik van SPF dus *alleen* via de opgegeven mailservers van een afzender domein moet/kunt werken.

Wanneer je 'gewoon' de gmail server ingesteld hebt als je uitgaande mailserver (omdat je ook een privé gmail account gebruikt), of de mailserver van je access provider, zal mail die je dan als user@jeeigendomein stuurt vanwege SPF geweigerd worden bij veel ontvangers.

Als je dus ook met een aantal 'echte' gebruikers op je domein zit die mail willen sturen vind ik SPF niet zo handig.
Als mail eigenlijk alleen maar direct op de server gemaakt worden (webshop, bevestigingen etc ) dan is een SPF record voor je domein met je server erin prima.

Jerremy
08/02/14, 10:53
Wat je wel heel goed moet bedenken is dat je bij gebruik van SPF dus *alleen* via de opgegeven mailservers van een afzender domein moet/kunt werken.

Wanneer je 'gewoon' de gmail server ingesteld hebt als je uitgaande mailserver (omdat je ook een privé gmail account gebruikt), of de mailserver van je access provider, zal mail die je dan als user@jeeigendomein stuurt vanwege SPF geweigerd worden bij veel ontvangers.

Als je dus ook met een aantal 'echte' gebruikers op je domein zit die mail willen sturen vind ik SPF niet zo handig.
Als mail eigenlijk alleen maar direct op de server gemaakt worden (webshop, bevestigingen etc ) dan is een SPF record voor je domein met je server erin prima.

De mails van de server worden in principe alleen maar verstuurd via webmail en Outlook. Zouden deze gegevens dan correct zijn? :
rDNS is als vps.iahost.nl ingesteld, aangezien de hostname iahost.nl is.
TXT record: v=spf1 mx a ip4:149.210.159.109 ~all

Microsoft heeft aangegeven de 'blokkade' niet te versoepelen/op te heffen voor mij, dus weet ik niet zo goed wat ik moet doen.

Mark17
08/02/14, 13:43
Als je dus ook met een aantal 'echte' gebruikers op je domein zit die mail willen sturen vind ik SPF niet zo handig.
Als mail eigenlijk alleen maar direct op de server gemaakt worden (webshop, bevestigingen etc ) dan is een SPF record voor je domein met je server erin prima.

Hoezo is SPF niet handig als je "echte" gebruikers op een domeinnaam hebt? Gebruik als uitgaande mail server je vps (bv mail.iahost.nl als deze naar de vps verwijst) en combineer dat met poort 587, dan heb je gelijk voor overal je mail instellingen goed staan. Dit is vaak juist handiger en als alle uitgaande mail via je vps gaat kun je ipv ~all ook -all gebruiken (dit is nog net een stapje beter).

Jerremy
08/02/14, 15:29
Hoezo is SPF niet handig als je "echte" gebruikers op een domeinnaam hebt? Gebruik als uitgaande mail server je vps (bv mail.iahost.nl als deze naar de vps verwijst) en combineer dat met poort 587, dan heb je gelijk voor overal je mail instellingen goed staan. Dit is vaak juist handiger en als alle uitgaande mail via je vps gaat kun je ipv ~all ook -all gebruiken (dit is nog net een stapje beter).

Bedoelt u dat ik voor alle domeinnamen de uitgaande mail server (mail.iahost.nl) moet gebruiken?
Mail.iahost.nl is volgens mij nu nergens ingesteld, voor mij rDNS heb ik vps.iahost.nl.

Mark17
08/02/14, 15:53
Bedoelt u dat ik voor alle domeinnamen de uitgaande mail server (mail.iahost.nl) moet gebruiken?
Mail.iahost.nl is volgens mij nu nergens ingesteld, voor mij rDNS heb ik vps.iahost.nl.

In dat geval kun je als uitgaande mail server vps.iahost.nl gebruiken. Vervolgens gebruik je poort 587 en log je in voor het versturen van mail (mogelijk moet je dit binnen Plesk aanzetten, dit durf ik niet met zekerheid te zeggen, indien je dit aan moet zetten heet het waarschijnlijk iets als "submit service").

Dan verstuur je alle uitgaande mail via je vps.

visser
08/02/14, 18:04
Hoezo is SPF niet handig als je "echte" gebruikers op een domeinnaam hebt? Gebruik als uitgaande mail server je vps (bv mail.iahost.nl als deze naar de vps verwijst) en combineer dat met poort 587, dan heb je gelijk voor overal je mail instellingen goed staan. Dit is vaak juist handiger en als alle uitgaande mail via je vps gaat kun je ipv ~all ook -all gebruiken (dit is nog net een stapje beter).

Zucht.
Je hebt nu precies de paragraaf waar ik uitleg *wanneer* het onhandig is weggeknipt, en dan ga je vragen "Hoezo is het niet handig", en ga je een technisch verhaal houden hoe je het werkend kunt maken, aangenomen dat je blijkbaar de enige maildienst voor de gebruiker bent.

Richt een domeintje 'fam-jansen.example' in, geeft ome henk en tante truus er mailadressen op, doe SPF op dat domein, en bereid je voor op je rol als helpdesker omdat het voor ome henk altijd gewerkt heeft met z'n Outlook als henk@gmail.com, en mail als henk@fam-jansen.example bij veel de ontvangers geweigerd wordt.

Is het op lossen bij de gebruikers ? Natuurlijk. Gaat het vanzelf goed bij 'gewone' gebruikers ? Nou nee, best een grote kans dat ze tegen SPF aan lopen als ze al een andere uitgaande mailserver in gebruik hebben in hun mailprogramma. Zoals gmail. Of die van hun access provider, met hun user@provider mail.
Een leverancier hoort tenminste te snappen _dat_ dit een probleem kan zijn. Dan kun je of toch SPF aanzetten en extra inzetten op support (vooraf met instructies) en achteraf als het niet werkt, of misschien geen SPF aanzetten.
En dat was mijn tip aan de TS.

Mark17
08/02/14, 18:49
Zucht.
Je hebt nu precies de paragraaf waar ik uitleg *wanneer* het onhandig is weggeknipt, en dan ga je vragen "Hoezo is het niet handig", en ga je een technisch verhaal houden hoe je het werkend kunt maken, aangenomen dat je blijkbaar de enige maildienst voor de gebruiker bent.

Richt een domeintje 'fam-jansen.example' in, geeft ome henk en tante truus er mailadressen op, doe SPF op dat domein, en bereid je voor op je rol als helpdesker omdat het voor ome henk altijd gewerkt heeft met z'n Outlook als henk@gmail.com, en mail als henk@fam-jansen.example bij veel de ontvangers geweigerd wordt.

Is het op lossen bij de gebruikers ? Natuurlijk. Gaat het vanzelf goed bij 'gewone' gebruikers ? Nou nee, best een grote kans dat ze tegen SPF aan lopen als ze al een andere uitgaande mailserver in gebruik hebben in hun mailprogramma. Zoals gmail. Of die van hun access provider, met hun user@provider mail.
Een leverancier hoort tenminste te snappen _dat_ dit een probleem kan zijn. Dan kun je of toch SPF aanzetten en extra inzetten op support (vooraf met instructies) en achteraf als het niet werkt, of misschien geen SPF aanzetten.
En dat was mijn tip aan de TS.

Een "gewone" gebruiker gebruikt de opgegeven gegevens voor zijn mail programma leert ervaring, alles zit dan ook in het duidelijk communiceren wat gebruikt kan worden. Wij hebben standaard SPF aan staan (vrij strak) voor nieuwe pakketten en ontvangen eigenlijk nooit vragen van "gewone" gebruikers die mail gebruiken. Enkel van geautomatiseerde uitbesteedde processen levert het wel eens een vraag op. Bij een deel van de klanten staat SPF (vanuit het verleden) nog uit, hier komen juist relatief veel vragen vandaan met betrekking tot de mail instellingen. Deze groep gebruikt vanuit het verleden de SMTP server van hun acces provider en als ze op verschillende plekken internet (van verschillende acces providers) gebruiken levert dit veel meer vragen op dan de vragen die SPF gerelateerd zijn.

Zonder SPF record (of bij ~all als het SPF record geen match geeft) kom je bij bepaalde partijen juist eerder in het spamfilter (vergeleken met een strak SPF record). De vraag in dit geval die TS heeft is wat hij kan doen om het mail probleem op te lossen en dit is daar een onderdeel van.

Overigens zien wij de grootste SPF problemen zodra mensen forwarders gebruiken (of de ontvangers deze gebruiken) en de server(s) die het doorsturen niet hebben uitgezonderd van deze controle.

MKB Webhoster
04/04/14, 06:27
Hotmail (en alles wat daar rond hangt, outlook, live, msn,...) is gewoon een kutzooi om de inbox te bereiken.

Wij hebben geleerd (dat ook al stuur je legale en goede mails) kun je alsnog in de spam komen. Niemand weet precies hoe je in de inbox geraakt, ook al heb je top reputatie van je IP, ook al heb je vele opens etc...

De enige manier die er gegarandeerd voor zorgt dat je in de inbox komt, is je klanten te vragen om je afzender toe te voegen aan hun contacten

4service
05/04/14, 10:10
Hier misschien nog een mogeijkheid https://support.msn.com/eform.aspx?productKey=edfsmsbl2&ct=eformts

slipperman
06/04/14, 23:21
Hoeveel e-mails per dag stuur vanaf deze nieuwe VPS? Lees ook je maillogs eens uit. Wij versturen voor onze eigen bestanden circa 1 miljoen mails per dag. Heb alle valkuilen omtrent hotmail al meegemaakt.

Belangrijkste punten:
- Bouw je mail volume op (begin met 1 - 2k mails per dag, en bouw dit langzaam op)
- Hotmail Junk Report Program (je ontvang alle "spam" klachten vanuit hotmail, wij hebben een script gemaakt die deze klachten uitleest en verwijderd uit onze databases). Zorg ervoor dat de complaint rate onder 0,1% blijft (te controleren in SDNS van Hotmail).
- Schoon je database op, mail enkel leden die de laatste 60 dagen minstens 1x een e-mail hebben geopend.

Zie bijlagen:
geel IP, mailt amper mails, complaint rate ligt rond 1 a 2%
groen IP mailt 50k+ per dag hotmail only, complaint rate minder als 0,1%

Je zult zien dat zodra je de inactieve leden uitsluit de omzet op je database ten alle tijden hoger zal worden door betere aankomst bij de grote providers.