PDA

Bekijk Volledige Versie : STRATO - Waarom je hiet niet voor moet kiezen



ErikDotNet
01/02/14, 19:56
Hallo Allen,

Ik wil jullie mijn ervaringen met strato.nl niet onthouden en iedereen waarschuwen voor deze club.

Sinds een half jaartje neem ik een aantal VPS'jes af bij Strato. Op deze servers heb ik een aantal web sites draaien die inmiddels behoorlijk wat omzet genereren. De prijs voor een VPS met 2 cores, 4GB geheugen en 300GB disk space is €24. Dat is geen geld en dus erg aantrekkelijk! Oke, het zijn niet de snelste servers (zeer traag zelfs) en de connecties waren meestal niet bepaald snel. Maar dat neem je voor lief.

De servers worden betaald middels een automatische incasso die altijd gewoon goed ging.
Totdat ik vorige week zaterdag een mailtje kreeg met daarin de mededeling dat één van mijn servers geblokkeerd was wegens een betalingsachterstand van 5 dagen. Pardon? Betalingsachterstand? Hoe kan dat nou gebeuren bij een automatische incasso? En inderdaad, mijn sites waren down!

Ik pak dus direct de telefoon en bel strato, om tot mijn verbazing te horen dat ze alleen op werkdagen bereikbaar zijn. Er is in het weekend totaal geen support.
Er zat dus niets anders op dan het sturen van een boze e-mail en accepteren dat ik een weekendomzet misliep.

Maandagochtend bleek de server weer online te zijn. Dus ik heb direct mijn laatste backups opgepakt en de sites verplaatst naar mijn eigen servers.
Het heeft tot dinsdagmiddag geduurd voordat er een reactie van strato kwam. Daarin wist men te vermelden dat er wat SEPA probleempjes waren waardoor mijn automatische incasso niet uitgevoerd was. En meteen het verzoek om voor de zekerheid nog maar een keer te betalen.

Inmiddels is het bedrag 3 keer van mijn rekening afgeschreven. Dat geeft het niveau van de administratie goed aan.

Om op te sommen:
- STRATO zet servers van zakelijke klanten UIT bij een 'betalingsachterstand' van 5 dagen. Zelfs terwijl ze zelf de oorzaak zijn van de achterstand.
- STRATO zet servers van zakelijke klanten in op zaterdagochtend uit terwijl er tot maandag niemand te bereiken is.
- STRATO schrijft 3 keer hetzelfde bedrag af nadat ze de server eerst uit hebben gezet.

24 euro is gewoon te mooi om waar te zijn. Mijn advies is om deze amateuristische club te vermijden en een paar euro extra uit te geven.

Groeten,
Erik

chatuliem
01/02/14, 20:26
Eerlijk gezegd draait mijn VPS goed en zijn er geen betalingsproblemen. Je kunt ook gewoon pech gehad hebben.

24x7hosting
01/02/14, 20:59
Als je belangrijke websites hebt met een leuke omzet, waarom plaats je die dan op een goedkope VPS zonder support buiten kantooruren (even los van de partij waar je bij zit)? Volgens mij kan je bij Strato ook prima support krijgen buiten kantooruren, net zoals bij iedere andere hoster, maar niet voor 2 tientjes in de maand. Dat lijkt me best wel logisch.

Sent from my GT-I9505 using webhostingtalk mobile app

cyberbootje
02/02/14, 03:32
Als je belangrijke websites hebt met een leuke omzet, waarom plaats je die dan op een goedkope VPS zonder support buiten kantooruren (even los van de partij waar je bij zit)? Volgens mij kan je bij Strato ook prima support krijgen buiten kantooruren, net zoals bij iedere andere hoster, maar niet voor 2 tientjes in de maand. Dat lijkt me best wel logisch.


Op zich heb je gelijk, aan de andere kant.... Een hoster is geen bakker die om 17:00 sluit, de dienst gaat 24/7 door.
Nou hoef je niet persee 24/7 iemand wakker te houden maar kritieke zaken een beetje vlotter oppakken zou een IT dienstverlener wel sieren. Als dat niet kan voor 2 tientjes dan zou je, je als hoster moeten afvragen of 2 tientjes wel haalbaar is...

SebastiaanStok
02/02/14, 09:10
Een betalingsachterstand van 5 dagen (is dit na verval datum of), en geen melding vooraf??

Als ze inderdaad zomaar jouw site offline zetten na betalingsachterstand zonder vooraf melding te maken dat ze dit gaan doen, kan je het beste juridische bijstand zoeken.
Of je nu 1o euro per maand of 100 per maand betaald, zomaar een site offline zetten (en al helemaal een zakelijke site) is gewoon buiten proportioneel. Alleen bij een langdurige achterstand en meerdere meldingen zou dat juridisch toegestaan zijn.

ozeik
02/02/14, 10:57
Of je kan alles op 2 vps-en (bij verschillende cloud providers) zetten en een failover opzetten. Op deze manier betaal je waarschijnlijk minder dan een VPS+24/7 support en ben je tegen elke oorzaak van uitval "beveiligd".

systemdeveloper
02/02/14, 12:32
Een hoster is geen bakker die om 17:00 sluit, de dienst gaat 24/7 door.
Een bakker begint ook om 04:00 met het bakken van zijn broodjes, maar dat betekent nog niet dat je om 04:00 aan zijn deur kunt staan om een brood van 2 euro te kopen ;)

cyberbootje
02/02/14, 12:59
Een bakker begint ook om 04:00 met het bakken van zijn broodjes, maar dat betekent nog niet dat je om 04:00 aan zijn deur kunt staan om een brood van 2 euro te kopen ;)

Ja, je kan best wachten op broodjes, als je een dienst hebt draaien waar anderen van afhankelijk zijn, dan is dat heel anders.(denk aan centrale van 112 om het even extreem te nemen)
En dan gaan we weer, als die dienst dan zo belangrijk is dan moet je die niet plaatsen voor 2 tientjes, etc... zo kunnen we eindeloos doorgaan ik weet het.
Punt blijft, iedereen heeft het er wel over dat je niet zo veel kan verwachten voor een paar euro maar het is en blijft geld en je betaalt voor iets waarvan de dienstverlener denkt daarmee te kunnen verdienen.
Ik snap nog steeds niet, en dat zal ik nooit doen denk ik, waarom je kan zeggen(ik pak het algemeen, gebeurt vaak hier): "ohhh je betaalt maar 1 euro, dan kan het wel dat je er zo lang uit ligt"
Als je begint met hosting verkopen dan weet je wat je te wachten staat, IT draait 24/7 door dus minimaal 1 keer per dag kijken naar de support box zou niet overdreven veel zijn ;)

systemdeveloper
02/02/14, 14:32
Ja, je kan best wachten op broodjes, als je een dienst hebt draaien waar anderen van afhankelijk zijn, dan is dat heel anders.(denk aan centrale van 112 om het even extreem te nemen)
En dan gaan we weer, als die dienst dan zo belangrijk is dan moet je die niet plaatsen voor 2 tientjes, etc... zo kunnen we eindeloos doorgaan ik weet het.
Punt blijft, iedereen heeft het er wel over dat je niet zo veel kan verwachten voor een paar euro maar het is en blijft geld en je betaalt voor iets waarvan de dienstverlener denkt daarmee te kunnen verdienen.
Ik snap nog steeds niet, en dat zal ik nooit doen denk ik, waarom je kan zeggen(ik pak het algemeen, gebeurt vaak hier): "ohhh je betaalt maar 1 euro, dan kan het wel dat je er zo lang uit ligt"
Als je begint met hosting verkopen dan weet je wat je te wachten staat, IT draait 24/7 door dus minimaal 1 keer per dag kijken naar de support box zou niet overdreven veel zijn ;)

Ok, nu gaan we een 112 centrale vergelijken met 1 euro hosting...

Maar je begrijpt echt wel dat een klant die niet betaald heeft echt niet dezelfde support krijgt als een 112 centrale met een dikke sla die een kapitaal per maand kost, hoop ik?
Dat strato hier zelf goed de mis in gaat, dat lijkt me duidelijk, maar een klant meer of minder, of 2 tientjes per maand meer of minder... dan maakt een partij zoals strato gewoon geen hol uit. Of jij en ik dat nu leuk vinden of niet.

cyberbootje
02/02/14, 14:46
Ok, nu gaan we een 112 centrale vergelijken met 1 euro hosting...
Ik vergelijk niet, ik neem het even als extreem.
Wil je het eerlijk spelen dan moet je, als je 1,- rekent voor hosting, op je website vermelden dat de diensten er regelmatig uit kunnen liggen en je nagenoeg geen support kunt geven voor die prijs. Maar heej, dat schrikt klanten af dus dat laat je dan achterwege en verziekt daarmee de markt want een klant die voor het eerst iets met hosting doet weet gewoon niet beter.



Maar je begrijpt echt wel dat een klant die niet betaald heeft echt niet dezelfde support krijgt als een 112 centrale met een dikke sla die een kapitaal per maand kost, hoop ik?

Tuurlijk begrijp ik dat maar dat wil nog steeds niet zeggen dat als je 1,- betaalt je dan mag verwachten dat het vaker offline gaat en langer offline kan blijven zonder support. ls dat vermeld is bij het bestellen dan prima, zo hoort het dan ook maar dat doet men nooit.



Dat strato hier zelf goed de mis in gaat, dat lijkt me duidelijk, maar een klant meer of minder, of 2 tientjes per maand meer of minder... dan maakt een partij zoals strato gewoon geen hol uit. Of jij en ik dat nu leuk vinden of niet.
True, en daarom juist. Ik heb slechts m'n mening gedeeld.
Heb ook even m'n mening gegeven over hoe anderen hier mee om gaan, niet meer en niet minder.

systemdeveloper
02/02/14, 15:04
Ja, ok, maar je hebt down/support vanwege een echte storing of vanwege het simpelweg niet betalen van de factuur (even los van hoe dit kan).
Ik kan me best voorstellen dat iemand in de ene situatie sneller reageert dan in de andere.

Mark17
02/02/14, 15:07
Het afsluiten van een hostingaccount/VPS zonder melding vooraf en op een moment dat er geen support geleverd wordt gedurende de volgende X uur lijkt mij niet netjes. Deze downtime lijkt me dan met opzet veroorzaakt (keuze van de hoster) om nog maar weg te laten waarom er niet betaald is. Dat je dit wilt automatiseren begrijp ik ook, maar doe het dan bv niet in het weekend als je in het weekend geen telefonische ondersteuning wenst te geven.

Dat ze het doen zodra er 5 dagen niet betaald is is overigens ook vrij snel, maar dat is de keus van de hoster lijkt mij.

24x7hosting
02/02/14, 15:16
Ik denk dat we ook een deel van het verhaal missen, het is wel vreemd dat een enkele klant afgesloten wordt vanwege incasso/iban problemen.

Ook adverteren ze nergens met 24x7 support en zetten ze duidelijk neer wat wel de openingstijden van support zijn. Dus dan moet je niet verwachten dat ze buiten deze tijden bereikbaar zijn.

Sent from my GT-I9505 using webhostingtalk mobile app

janvanherp
02/03/14, 22:00
Het uitzetten van VPS'en is geen pech. Dat is cimineel.

Rik
03/03/14, 00:49
Wellicht volledig geautomatiseerd.
Incasso mislukt: dienst offline.

'Pay peanuts, get monkey's...'

cyrano
04/03/14, 08:43
Het uitzetten van VPS'en is geen pech. Dat is cimineel.

Ochgottekes toch.

Alles is meteen crimineel. Vergissingen zijn menselijk...

Om crimineel te zijn, moeten ze zondigen tegen het strafrecht. Dat is hier in de verste verte niet van toepassing. Onzin, dus.

Vind ik 't juist wat daar gebeurt? Zeker niet. Maar 't gaat over een dienst van nog geen 300 € per jaar. En de dienst afnemer heeft niet eens de moeite genomen de openingsuren van de support te bekijken, laat staat de algemene voorwaarden te lezen.

Dan valt dit voor mij onder de klasse "eigen schuld, dikke bult"...

janvanherp
04/03/14, 10:06
Boekhouder type zeker? De combinatie leggen tussen crimineel en strafrecht is wel een originele hoor.

Algemene voorwaarden lezen hoor klant! Je had het kunnen weten!

Ik hoop waarlijk niet dat je op de een of andere manier te maken hebt met diensten verlenen aan klanten.

IT-worX
04/03/14, 13:16
Ochgottekes toch.

Alles is meteen crimineel. Vergissingen zijn menselijk...

Om crimineel te zijn, moeten ze zondigen tegen het strafrecht. Dat is hier in de verste verte niet van toepassing. Onzin, dus.

Vind ik 't juist wat daar gebeurt? Zeker niet. Maar 't gaat over een dienst van nog geen 300 € per jaar. En de dienst afnemer heeft niet eens de moeite genomen de openingsuren van de support te bekijken, laat staat de algemene voorwaarden te lezen.

Dan valt dit voor mij onder de klasse "eigen schuld, dikke bult"...
Ik begrijp de reactie van de OT wel : in principe is hij akkoord met de supporturen voor als hij zelf iets mispeutert. Echter pikt hij het niet omdat ze op zaterdagochtend zijn vps er uit knallen, en hij zo-ie-zo moet wachten op antwoord tot maandag, terwijl dit volledig buiten zijn wil om is.

cyrano
05/03/14, 21:50
Boekhouder type zeker? De combinatie leggen tussen crimineel en strafrecht is wel een originele hoor.

Algemene voorwaarden lezen hoor klant! Je had het kunnen weten!

Ik hoop waarlijk niet dat je op de een of andere manier te maken hebt met diensten verlenen aan klanten.

Als iemand met omzet verlies afkomt, is hij professioneel bezig. Dan hoor je dat te checken. Anders ben je een prutser.


Ik begrijp de reactie van de OT wel : in principe is hij akkoord met de supporturen voor als hij zelf iets mispeutert. Echter pikt hij het niet omdat ze op zaterdagochtend zijn vps er uit knallen, en hij zo-ie-zo moet wachten op antwoord tot maandag, terwijl dit volledig buiten zijn wil om is.

Ik begrijp het ook hoor. Het is ongelukkig en als die provider ook maar een cent klantvriendelijkheid heeft, moet die iets ter compensatie bedenken. Maar als ze dan toch willen schermen met omzetverlies verliezen ze mijn sympathie. Als 't nou een hobby clubje geweest was, had ik 't ook sneu gevonden. Nu zitten ze weeral te argumenteren dat ze er geld aan verliezen, terwijl ze duidelijk niet professioneel bezig zijn.

Veronderstellen dat automatische incasso niet kan misgaan, is op z'n minst een beetje naïef, zeker op dit moment in Nederland.

DanielBroen
03/04/14, 13:09
De reden dat de hosting zo goedkoop is, is natuurlijk de volledige automatisering erachter. Komt geen mens aan te pas en 'het systeem' zal zich niet bedenken: Zakelijke klant dus niet uitzetten maar een melding sturen.

De hosting is een 24*7 dienst, echter de support daarop kost veel geld en al helemaal als je dat 24*7 wilt bieden. Het is dus erg logisch dat de support niet 24*7 beschikbaar is voor je bij deze bedragen.