PDA

Bekijk Volledige Versie : Netwerk instellen VPS



xicow
31/01/14, 13:21
Hoi,

ik wou ff knoeien met Linux en 'oefenen' gezien ik hier nog geen kaas van heb gegeten.

Nu wilde ik ISP config installeren, ok so far so good maar liep na 15 min al tegen een probleem aan.

Ik had VIM-NOX geinstalleerd, en dat ging (volgens mij?) goed, toen wilde ik de netwerk configuratie opnen met het command:

vi /etc/network/interfaces

Kreeg ik een stuk met dit:

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
allow-hotplug eth0
iface eth0 inet dhcp
-
-
-
-
-

Dus ik dacht oke, alles erbij getypt:
http://i58.tinypic.com/2n6vgg2.png

Maar nu kan ik niks meer, de tutorial zegt dat je dit command moet gebruiken:
/etc/init.d/networking restart

Maar dat kan ik niet...

Ik zal vast wel wat compleet fout doen maargoed.

Het is trouwens een VPS van TransIP en ik werk vanuit de console in het TIP CTRL paneel. OS is Debian 6

Kevin Bentlage
31/01/14, 14:07
Je hebt het commando "/etc/init.d/networking restart" in het "interfaces" bestand getypt, dit moet je daar weghalen (dus de laatste regel in zijn geheel weg). Overigens heb je "adress" met één "d" geschreven, dit moet "address" zijn.

Vervolgens sla je het bestand op door CTRL-C in te drukken en vervolgens ":wq" in te typen en op enter te drukken. Je slaat hiermee het bestand "interfaces" op en sluit de VI editor af. Vervolgens typ je het restart commando in en druk je op enter.

/etc/init.d/networking restart

xicow
31/01/14, 14:27
Super bedankt, enkel als ik CMD (mac) C intyp dan krijg ik enkel de 'c' zelf, ligt dit aan MaxOSX? Maar nogmaals reuze bedankt, kan ik wat mee.

NVM gelukt!

Patrick_st
31/01/14, 21:28
In plaats van ctrl-c kun je ook de esc toets gebruiken. (eigenlijk nooit geweten dat ctrl-c hetzelfde doet)
Overigens heb ik niet zulke goede ervaringen met /etc/init.d/networking restart, een herstart van heel de vps werkt vaak beter.

SmilieBG
31/01/14, 23:23
In plaats van ctrl-c kun je ook de esc toets gebruiken. (eigenlijk nooit geweten dat ctrl-c hetzelfde doet)
Overigens heb ik niet zulke goede ervaringen met /etc/init.d/networking restart, een herstart van heel de vps werkt vaak beter.

Wat een M$ oplossing zeg!

Je moet eerste vi leren;
als ik hier alles ga typen wat je zou moeten doen om je nu te redden... ben ik te lang bezig :(

Zoals Kevin al zei, eerste laatste regel wegalen, dan bestand opslaan en exiten en dan pas commando uitvoeren.

Succes!

edit: commando 'if up eth0' was wellicht al voldoende geweest, zonder gedoe van zelf interfaces instellen ;-)

Patrick_st
02/02/14, 05:58
Wat een M$ oplossing zeg!


Natuurlijk! Vandaar ook dat /etc/init/networking restart deprecated is in Debian/Ubuntu?

Kevin Bentlage
02/02/14, 17:18
Natuurlijk! Vandaar ook dat /etc/init/networking restart deprecated is in Debian/Ubuntu?

Hier is niets deprecated aan, hiermee restart je alle netwerk interfaces van een machine tegelijk. Met ifup & ifdown kun je een specifieke interface down of up brengen.


Sent from my iPad using webhostingtalk mobile app

Patrick_st
02/02/14, 17:33
Ik krijg onderstaande melding als ik het uitvoer op een Ubuntu machine:

root@db01:~# /etc/init.d/networking restart
* Running /etc/init.d/networking restart is deprecated because it may not enable again some interfaces
* Reconfiguring network interfaces...

Maar goed, dit is verder offtopic dus laten we er over ophouden.

Kevin Bentlage
02/02/14, 18:23
Ahh dan heb je inderdaad toch gelijk. Ik werk voornamelijk met CentOS, zelden Ubuntu. Daar is dit niet het geval.

Het belangrijkste is dat je netwerk verbinding nu werkt :-).


Sent from my iPad using webhostingtalk mobile app