PDA

Bekijk Volledige Versie : Webshop bij Shoptrader met XML koppeling leverancier verplicht tot nemen eigen server



rgoudswaard
25/01/14, 15:55
Hallo allemaal,

Sinds enkele jaren heb ik ene webshop bij shoptrader. Rond 2010 heb ik een aanvraag gedaan of er een XML koppeling met mijn leverancier gemaakt kon worden. Deze heeft shoptrader toen voor mij gemaakt (ong. 1100 euro excl. btw). Tot vorige week was er geen probleem en er was niks aan de hand. Nu heb ik vorige week echter ineens een e-mail gekregen met de volgende melding:
Tot onze spijt moeten wij u melden dat wij de cronjob van uw leveranciers koppeling hebben moeten uitschakelen.

Deze koppeling trekt zoveel informatie van de server af dat alle webwinkels die op de server draaien vertragen.

Om de koppeling weer actief te maken wil u voorstellen over te stappen naar een Dedicated server, waar alleen uw webwinkel op draait.

Via de volgende link leest u meer over het pakket welke ik u wens aan te bieden, het betreft VPS2 of VPS3.
https://www.fxw.nl/vps/managed-premium-vps/

Ik heb bij hun een abonnement van 59,50 per maand excl. btw. Nu vragen ze dus of ik even een eigen server wil nemen van 65,00 per maand excl. btw. Ik heb toen onder andere het volgende teruggeschreven aan shoptrader:
Zover ik van de leverancier medewerker heb begrepen is er normaal gesproken bij een XML koppeling zo dat er 1x alle data wordt binnengehaald en dat daarna alleen de nieuwe data gesynchroniseerd wordt. Dus als er nieuwe artikelen bij komen dat dan alleen die nieuwe artikelen gedownload worden (afbeeldingen, tekst etc.). Het aantal nieuwe artikelen wat er bij de leverancier wekelijks bij komt is HOOGSTENS 40 artikelen per week. Die artikelen worden ook nog eens verdeeld over de week dus zoals je zelf ook wel zult begrijpen is dit niet veel data. Als ik namelijk op 1 dag met de hand 40 artikelen zou toevoegen zou er ook niks aan de hand zijn en zou er ook geen sprake zijn van buitengewoon data verbruik. Zeker niet als die artikelen ook nog eens over de hele week verspreid worden.

De medewerker van de leverancier vond het dan ook een raar verhaal en vond het zeker niet aannemelijk dat die feed zoveel data zou verbruiken. Wel mits natuurlijk de feed op een goede manier gemaakt is. Als er natuurlijk dagelijks realtime afbeeldingen worden geĆ¼pload kost dat natuurlijk veel data. Normaal gesproken wordt dit echter nooit gedaan maar wordt slechts 1x alle data gedownload en daarna worden alleen de nieuwe artikelen aan de database toegevoegd. Dit zou dus niet veel data moeten zijn gezien het slechts om 40 artikelen gaat op weekbasis (maximaal ook nog eens).

Wat ik zelf met name vreemd vind is dat er al die tijd niks aan de hand is (of ze dit niet gemerkt of gemonitoord hebben) en ineens hoor ik dat die veels te veel data zou verbruiken. Ik heb vorige maand ook nog een software update gehad wat me 200+ euro kosten en ik heb natuurlijk de koppeling betaald (a 1100 euro excl. btw). Als ik dit van te voren had geweten had ik waarschijnlijk de koppeling niet laten realiseren omdat dit de maandlasten van de shophuur van 59,50 naar 124,50 per maand brengt excl. btw wat voor de shop gewoon veels te veel is.

Hopelijk heeft een van jullie kennis van XML koppelingen en hebben jullie advies voor mij. Indien het nodig is zal ik het juridische uit laten zoeken omdat naar mijn mening dit gewoon echt niet kan.

Bedankt alvast.

Groetjes,

Ruben Goudswaard

Mark17
25/01/14, 19:22
Laat je hoster met getallen komen. Hoe het verhaal nu is is het niet mogelijk te beoordelen of het verzoek/de eis redelijk is.

Als ze aan kunnen geven welke waardes (getallen/cijfers) buiten de grenzen vallen is vervolgens te bepalen wat een gepaste oplossing is. Als het probleem zit in de implementatie van de XML feed dan is de "schuldige" redelijk duidelijk, dit is de maker van deze koppeling.

Op basis van deze informatie is niet te beoordelen of er ergens een redelijkheid aanwezig is. Overigens is mijn advies juist om dit soort dingen te voorkomen om de hosting bij een partij af te nemen en een andere partij te vragen de website te bouwen (met als eis dat ze proberen de belasting te beperken).

chielsen
30/01/14, 02:13
Ik wil alleen even toevoegen dat je al een flink bedrag betaaalt en er dus wel extreem veel load / data moet zijn voordat je over een eventuele Fair Use grens zou zitten. Dus inderdaad laat je hoster maar met getallen komen waardoor dit niet zou kunnen.

Trouwens heb je ook de code van de koppeling gekregen, zou ik eens kunnen kijken of ze niet iets heel raars doen?

systemdeveloper
30/01/14, 11:01
Normaal moet het echt geen probleem zijn om hoster en softwareontwikkeling bij dezelfde partij af te nemen. In veel gevallen is dat zelfs beter.
Waar jij mee zit is dat je gewoon een abbo betaalt per maand voor een shop en dus niet zelf een shop hebt laten maken die je zomaar kunt verhuizen. Dus een semi-closed source oplossing.

Maar dat neemt niet weg dat je hoster wel gewoon kunnen aantonen wat het probleem is en als dat komt door iets wat ie zelf gebouwd heeft dan is dat eigenlijk gewoon niet jouw probleem. Jij hebt een shop gepakt die zij aanbieden en bij hun een xml koppeling besteld. Als zij vervolgens niet genoeg hardware hebben om hun eigen product te draaien, dan moeten ZIJ maar extra spul aanschaffen, niet jij. Zeker niet als je praat over 40 producten per week. Desnoods draaien de de cron dan gewoon 1 keer per weekl/dag in de nacht ergens.

rgoudswaard
27/02/14, 02:08
Even een update:
Ik heb vandaag met shoptrader gebeld en ze zijn nu met een oplossing gekomen. Als oplossing werd geboden dat ik de server zou afnemen die nodig zou zijn (server 2 45 per maand) voor de prijs van server 1 (kost 25 per maand). Dit zou naar mijn mening een goede oplossing zijn alleen ik heb gevraagd of ik het contract kon opzeggen en of de kosten voor de laatste upgrade van een korte tijd geleden terugbetaald konden worden. Dit vonden ze ook goed en dit vond ik zelf ook een redelijke oplossing voor dit probleem.

De site liep qua omzet al niet zo goed en het was voor mij al een beetje probeergeld die 250 euro van de upgrade en als er dan ook die 25 euro bij komt (wat gelukkig al geen 45 zou zijn dan) is het de moeite niet waard om de webshop aan te houden. Ik vond dit dus een goede oplossing omdat als ik dit verhaal voor de upgrade had geweten ook gewoon direct had opgezegd als ik inderdaad verplicht een server moest afnemen en de upgrade zou moeten betalen.

Al met al is er dus een redelijke oplossing waar zowel ik als Shoptrader mee kan leven.

Groetjes Ruben Goudswaard

cfmweb
27/02/14, 06:51
De stekker eruit trekken is natuurlijk geen oplossing.

Het lijkt me meer dat ze met die update iets hebben verkloot waardoor de load omhoog is gegaan, en het ze aan technische kennis ontbreekt om de werkelijke oorzaak te kunnen oplossen.