PDA

Bekijk Volledige Versie : Your Friends = Your Business's Foes?



DevFuseStudio
10/01/14, 23:42
ik zag vandaag op webhostingtalk.com een post/artikel over vrienden en familie en hoe je daar nauw mee om gaat...
hoe doen jullie het houden jullie het persoonlijk en help je ze of zeggen jullie dat ze maar een ticket aan moeten maken voor problemen als ze je bellen op je privé nummer???

hier link naar die post/artikel: http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=1335626

Hostingwalk
10/01/14, 23:52
Met familie moet je wandelen niet handelen.

patrickekkel
11/01/14, 06:49
Ja Binnen de familie geen klanten.

Maar wel binnen de familie personeel. Dit heeft in mijn ogen veel voordeel.
Waarom heeft dit veel voordeel. ze voelen zich meer betrokken omdat het familie is, dus ook meer bereid om een stapje extra te doen.

Wel moet je goed opletten om prive en zakelijk zeer gescheiden te houden.
Zo geef ik hem regelmatig op zijn kop als iets niet gaat zoals het hoort.

in ons geval doet mijn (aanstaande) schoonvader de planning en de administratie tot aan de boekhouder.

cfmweb
11/01/14, 09:13
Ze mogen investeren als ze willen :D

Samenwerken? Nee.. In mijn vorige carriere heb ik 15 jaar samengewerkt met familie, dat was meer dan genoeg. Mijn vrouw doet de administratie en dat is het.

Er zijn er nog wel een paar klant, maar het is gewoon lastig om dingen zakelijk te benaderen als het familie is. Ze verwachten toch een speciale behandeling van je. En als je het dan doet zoals je altijd doet (niets verkeerds aan) voelen ze zich benadeeld.

Daarnaast heb ik er een behoorlijke hekel aan als ze van alles aan me gaan vragen als ik ergens op een verjaardag zit. En dan mij gaan vertellen hoe het werkt omdat ze per ongeluk ergens iets hebben gehoord of gelezen.

Maar hetzelfde ervaar ik overigens met "vrienden". Niet aan beginnen dus.

bibawa
11/01/14, 23:38
Geweldig toch familie feestjes? :-)

elsiegross
28/01/14, 06:02
spammert

cyrano
28/01/14, 16:37
Ik heb dat eenvoudig opgelost. Alle familie, vrienden en kennissen die regelmatig aan de lijn hingen, zitten op één VPS. Kost ze niks en bespaart mij het herinneren van elvendertig logins, de problemen met n control panels etc.

Opmerkelijk is dat zowat alle vragen nu per mail gaan en over functionaliteit. Niet meer over "het werkt niet" en per telefoon.

En ondertussen draait daar ook al een CRM toepassing op, naast een paar websites en wat mail en sync toestanden.

Het helpt ook flink als je dat gratis doet. Voorkomt ALLE vragen of het goedkoper kan dan 2 euro per maand...

En ineens aanvaarden ze allemaal dat ik eigenlijk een dictator ben ;-)

greedseed
26/02/14, 11:16
Bwa ik vind wel dat familie een beentje voor heeft. Krijgen altijd wel gratis hulp, zolang ze niet overdrijven natuurlijk.

IT-worX
26/02/14, 17:14
Vind je? Persoonlijk ben ik geen hoster (nuja, professionele hoster dan :)) maar op allerhande familietoestanden krijg ik ook continue de vraag hoe ze dit of dat moeten doen, en of ik eens kan komen kijken naar hun problemen. Op zich stoort dit mij niet, maar dan moeten ze er tegen kunnen dat ik dat niet diezelfde avond nog doe. Anders verwacht ik van een tante die kuisvrouw is, dat ze gratis komt kuisen bij mij. Lijkt me een faire deal zo :-)

Wat betreft vrienden : enkele mensen die ik ken zitten hier ook op WHT, waarvan één zelfs de vriend is van een vriendin van me die ik toch al wat jaartjes ken (hoe het leven kan lopen hé...). Als ik in de shit zit (en dat gebeurd wel eens) met mn servers of netwerk of whatever dan zal er steenvast een mailtje gestuurd worden naar hem. Ik verwacht niet dat hij dingen gratis oplost (voor wat hoort wat), dus een factuur zou mij niet storen. De dingen die ik vraag zijn namelijk zaken die ook op zn website aangegeven staan als freelance zaken. En als er eens een server moet gereboot worden in het DC dan rij ik daar wel even heen als hij dat vraagt. Zoals ik zei : principe voor wat hoort wat.

cfmweb
26/02/14, 18:16
Als je het op die manier op kunt lossen (voor wat hoort wat, de een helpt de ander en vice versa) is dat natuurlijk prima. Maar helaas verwachten sommigen nogal wat van je (gratis) terwijl ze zelf echt niks kunnen ;)