PDA

Bekijk Volledige Versie : streaming of niet?



albertje007
09/01/14, 22:03
Beste WHT ers,

ik heb een volgende vraag.

er is mij een hosting aangeboden waarop ik ook kan streamen.

Dat is wel interessant alleen achteraf bleek dat ik alleen bijvoorbeeld een filmpje kan uploaden en dus niet kan live streamen.

Nu is de vraag. Mag men adverteren voor streamen als je een bestandje moet uploaden.

Ik dacht altijd dat streamen juist live is.

alvast dank.

ArjenN
10/01/14, 11:46
Volgens Google is de "officiƫle definitie" het volgende:

streaming: relating to or making use of a form of tape transport in which data may be transferred in bulk while the tape is in motion.
"a streaming tape drive"

Maar zoals vele termen op het gebied kan het woord 'streaming' op verschillende manieren worden opgevat. Als ik even puur naar het woord kijk, dan zou ik denken aan een lange flow aan data. Als je bestanden downloadt, dan ontvang je in principe een stream van data. Als deze data weer achter elkaar staat, dan is het bestand voor jouw beschikbaar. Deze bestanden kunnen applicaties zijn, maar ook mediabestanden zoals filmpjes of audiofragmenten. Vaak wordt het woord streaming juist bedoelt om media streaming aan te duiden, het mogelijk maken om grote mediabestanden te downloaden.

Als dan gaat kijken of streaming dan ook direct moet duiden op het daadwerkelijk live versturen van data naar een server die het realtime doorzet naar afnemers, dan is zou dit volgens de definitie kloppen. Toch wordt hiervoor vaak de naam live streaming gebruikt, zoals bijvoorbeeld bij het live bekijken van game-matches of voetbal wedstrijden.

Ik denk dat de hostingprovidoer die jou dit aanbod heeft gedaan, onder zijn definitie zal verstaan "het mogelijkmaken van aanbieden van mediabestanden". Waarschijnlijk doelt het bedrijf er dan op dat zij veel dataverbruik toestaan op hun (web)hostingpakketten, zodaniet 'onbeperkt'. Voldoet het bedrijf dan aan het leveren van 'streaming mogelijkheden'? Ja, wel volgens de definitie. Jij kunt namelijk een filmpje uploaden naar je website, die andere gebruikers weer kunnen downloaden. Is het netjes? Nee, dat vind ik niet. Persoonlijk zou ik zeggen dat het een misleidende en vooral populaire term is dat niets toevoegt aan de specificaties.

chielsen
10/01/14, 12:50
Als ze niet streaming zouden aanbieden, wat zou je volgens hen dan niet kunnen?

Yourwebhoster
10/01/14, 15:23
Ik heb het vermoeden dat ze bedoelen dat je een media bestand kan streamen en dat je naar een bepaald punt van een filmpje kan skippen zonder dat deze al gedownload is. Dan bedoel ik dat het filmpje tot en met minuut 1 geladen is en als je naar minuut 3 skipped dat hij alleen minuut 3 en later van de server download.