PDA

Bekijk Volledige Versie : Vragen over SEPA betalingen en incasso



Simon Besteman
08/01/14, 12:26
Per 1 februari 2014 is het dan zo ver. We hebben vanaf die datum met Single Euro Payments Area (SEPA) te maken. De Nederlandse regels rondom (automatische) incasso gelden dan niet langer.

Hoe goed voorbereid is de branche? Welke vragen hebben mensen hier nog over? Wat zijn de obstakels en de uitdagingen die hosters ervaren?

ISPConnect wil deze maand een gratis webinar optuigen met informatie, antwoorden, en tips van financiele experts en juristen.

Onze vraag aan jullie:

Heb je daar belangstelling in?
Wat zijn je vragen?
Welke onderwerpen zou je graag willen zien dat wij behandelen?

Graag jullie reacties.

Simon

drex
08/01/14, 13:37
Als je dat nu allemaal nog moet verwerken in je boekhoud/facturatie programma ben je rijkelijk aan de late kant.....wij zijn hier al een week of 6 klaar mee.

Yourwebhoster
08/01/14, 14:48
Sinds wanneer? Op 31 2013 juli zijn wij met iDeal naar SEPA overgaan. Boekhouding was daarvoor al geschikt voor SEPA. Ik zie nog veel bedrijven die geen SEPA doen of wel de oude incasso doen en denken zonder een nieuw contract alsnog een SEPA incasso te mogen doen... Wat overigens - zover ik weet - niet het geval is.

drex
08/01/14, 14:56
De banken waar je mee samenwerkt hebben het afgelopen jaar meer dan voldoende informatie verstrekt m.b.t het SEPA gebeuren, incasso overeenkomsten (zowel voor incasso prive personen als zakelijke incasso) en ga zo maar door. Je mag toch aannemen dat iedereen dit inmiddels wel op orde heeft anders krijg je een ernstig probleem met evt. incasso opdrachten binnenkort!

Simon Besteman
08/01/14, 15:07
Drex dat iedereen zijn zaakjes al helemaal op orde heeft hopen wij. Dat het misschien nog niet het geval is is de reden waarom ik deze thread heb opgestart.

Simon Besteman
08/01/14, 15:38
En als het blijkt dat iedereen helemaal tip top klaar is en er geen vragen meer zijn dan is het misschien helemaal niet nodig om die webinar op te zetten.

DutchTSE
08/01/14, 16:13
Onze facturen/communicatie waren allemaal al een tijd SEPA proof, per 1 januari voeren we ook de automatisch incasso via SEPA uit. De documentatie van de bank etc is allemaal duidelijk zat.


Ik zie nog veel bedrijven die geen SEPA doen of wel de oude incasso doen en denken zonder een nieuw contract alsnog een SEPA incasso te mogen doen... Wat overigens - zover ik weet - niet het geval is.

Mits je gebruik gaat maken van Europees incasso, de niet zakelijke variant (dus ook particulieren incasseert):

Kan ik huidige machtigingen migreren naar SEPA-machtigingen en zo ja, hoe?

Ja, als u gebruik gaat maken van het standaard Europees incasso dan kunt u huidige machtigingen migreren naar de Europese machtiging. De migratie kan plaatsvinden door het toevoegen van gegevens aan de bestaande machtiging en het toevoegen van een datum van ondertekening. De machtiging hoeft dan niet opnieuw getekend te worden.

De gegevens die toegevoegd moeten worden zijn:

Het ID van de incassant; uw unieke identificatienummer.
Een uniek machtigingsidentificatienummer (machtigings ID) dat bijvoorbeeld een debiteurennummer, een contract nummer of een volgnummer.
Het IBAN en de BIC van de debiteur.
Een datum van ondertekening. In Nederland is afgesproken dat voor gemigreerde machtigingen de datum 01-11-2009 gebruikt kan worden. Zo zijn gemigreerde SEPA-machtigingen duidelijk herkenbaar.
De toevoeging dat het hier gaat om een SEPA-machtiging.

Het is verplicht deze informatie te melden aan uw klant voordat u overstapt op het SEPA incasso. Dat kan bijvoorbeeld in een brief, of op een factuur.

Als u gebruik gaat maken van het Zakelijk Europees incasso, kunt u de huidige machtiging niet migreren, maar moet altijd een nieuwe machtiging overeengekomen worden.

dennis0162
08/01/14, 16:33
Yourwebhoster bedoelt denk ik het incasso contract met de bank zelf (om incasso's te mogen doen).

Yourwebhoster
08/01/14, 16:43
Yourwebhoster bedoelt denk ik het incasso contract met de bank zelf (om incasso's te mogen doen).

Nee ik bedoelde het contract met de klant en het is blijkbaar voor de zakelijke klanten. Wij hebben geen incasso maar een automatische overschrijving als variant hierop waardoor de klant alles in handen heeft (in tegenstelling tot incasso). DutchTSE heeft mij goed begrepen.

Edit: Waarschijnlijk moet je wel een nieuw contract voor SEPA incasso hebben maar dat kan ik je niet vertellen.

DutchTSE
08/01/14, 16:55
Edit: Waarschijnlijk moet je wel een nieuw contract voor SEPA incasso hebben maar dat kan ik je niet vertellen.
Die heb je inderdaad nodig maar wordt automatisch door je bank toegezonden. Dat is bij ons al maanden geleden gebeurd dus mocht <diegene die dit leest> die niet hebben dan zou ik maar even contact opnemen.

drex
08/01/14, 17:56
Drex dat iedereen zijn zaakjes al helemaal op orde heeft hopen wij. Dat het misschien nog niet het geval is is de reden waarom ik deze thread heb opgestart.

Beste Simon,
het was beslist geen commentaar op je posting :-))
Gewaarschuwd mens telt voor twee......
Drex

NederHost
08/01/14, 18:17
Nee ik bedoelde het contract met de klant en het is blijkbaar voor de zakelijke klanten. Wij hebben geen incasso maar een automatische overschrijving als variant hierop waardoor de klant alles in handen heeft (in tegenstelling tot incasso). DutchTSE heeft mij goed begrepen.

Edit: Waarschijnlijk moet je wel een nieuw contract voor SEPA incasso hebben maar dat kan ik je niet vertellen.

Je mag ook bij zakelijke klanten een SEPA-incasso doen op basis van een oude machtiging, mits het gaat om een 'gewone' SEPA-incasso (met 56 dagen terugstorttijd). Een SEPA 'zakelijke incasso' kan niet worden teruggestort, mag alleen bij zakelijke debiteuren, moet bij de banken van zowel de crediteur als debiteur worden aangemeld en wordt dan ook gecontroleerd voordat deze wordt uitgevoerd. Voor machtigingen die na 1 februari zijn verleend geldt natuurlijk wel dat deze al bij ondertekening moeten voldoen aan de eisen van een SEPA-incasso, je mag machtigingen na die datum niet meer zelf omzetten naar een SEPA-incasso.

Voor het uitvoeren van SEPA-incasso als incassant heb je inderdaad een nieuw contract nodig, om de eenvoudige praktische reden dat je je incassant-ID moet weten (normaliter gebaseerd op je KvK-nummer, maar kan vast ook iets anders zijn). Je bank heeft dat vorig jaar al ergens toegestuurd als het goed is.

TotallyHosted
09/01/14, 11:52
Ik kan me voorstellen dat het wel problemen oplevert bij veel partijen, dus dat hier wel vraag naar is. Zelf zijn we inmiddels (grotendeels door Trial & Error, de communicatie en documentatie bij de banken is m.i. nog lang niet van het niveau zoals dat zou moeten) bijna een expert hierin geworden...

ju5t
09/01/14, 16:55
SEPA is ondertussen een half jaar uitgesteld: http://www.z24.nl/ondernemen/overgang-naar-sepa-toch-een-halfjaar-uitstel-voor-bedrijven-422386.

albertje007
09/01/14, 20:31
Béste,

Ik ben zeer geïnteresseerd.

Ik heb nl de volgende vraag. De eerste incasso moet worden aangemerkt als eerste. Maar is dit ook van toepassing als je al gemachtigd bent.

Alvast dank

NederHost
10/01/14, 10:26
Ik heb nl de volgende vraag. De eerste incasso moet worden aangemerkt als eerste. Maar is dit ook van toepassing als je al gemachtigd bent.

Ja, je eerste SEPA-incasso moet als eerste (FRST) worden aangemerkt, ook als je al eerder via automatische incasso incasseerde. Dit staat overigens ook in de documentatie van je bank.

Simon Besteman
10/01/14, 11:00
Zie onderstaand persbericht. De EU heeft inderdaad een transitieperiode van 6 maanden ingelast. Waarschijnlijk n.a.v wat ze op dit forum over onze schouder meelazen :-)




European Commission

Press release

Brussels, 9 January 2014

Single Euro Payments Area (SEPA): Commission introduces an additional transition period of six months to ensure minimal disruption for consumers and businesses
The Commission has adopted a proposal to give an extra transition period of six months during which payments which differ from the SEPA format can still be accepted so as to minimise any possible risk of disruption to payments for consumers and businesses. The proposal does not change the formal deadline for migration of 1 February 2014.

Internal Market and Services Commissioner Michel Barnier said: "An efficient Single Market needs an efficient SEPA. The entire payments chain - consumers, banks, and businesses - will benefit from SEPA and its cheaper and faster payments. Cross-border payments are no longer exceptional events which is why an efficient cross-border regime is needed.

As of today, migration rates for credit transfers and direct debits are not high enough to ensure a smooth transition to SEPA despite the important work already carried out by all involved.

Therefore, I am proposing an additional transition period of 6 months for those payment services users who are yet to migrate. In practice this means the deadline for migration remains 1 February 2014 but payments that differ from a SEPA format could continue to be accepted until 1 August 2014.

I regret having to do this but it is a measure of prudence to counter the possible risk of disruption to payments and potential consequences for individual consumers and SMEs in particular.

There has been evidence in the past few months and I have warned many times that migration was happening too slowly and call once more on Member States to fully assume their responsibilities and accelerate and intensify efforts to migrate to SEPA so that all can enjoy its benefits, that is, faster and cheaper payments across Europe. The transition period will not be extended after 1 August."

The Single Euro Payments Area (SEPA) is where more than 500 million citizens, over 20 million businesses and European public authorities can make and receive payments in euro under the same basic conditions, rights and obligations, regardless of their location.

The SEPA Regulation (EC 260/2012) adopted in 2012, aims to create the reality of a European Single Market for retail payments. The SEPA Regulation marks 1 February 2014 as the point at which all credit transfers and direct debits in euro should be made under the same format: SEPA Credit Transfers (SCT) and SEPA Direct Debits (SDD).

The Commission and the Eurosystem have been monitoring progress of all stakeholders: banks, payment institutions, national and local administrations, corporates (including small and medium-sized businesses), and consumers. Although migration rates have been growing over the last few months to reach 64.1% for SCT and 26% for SDD in November, it is now highly unlikely that the target of 100% for SCT and SDD can be reached by 1 February 2014.

If no action were to be taken by the Commission and the co-legislators, banks and payment services providers would be required to stop processing payments that differ from the SEPA format as of 1 February 2014. This could result in serious difficulties for market participants that are not yet ready, particularly SMEs, who could have their payments (incoming or outgoing) blocked.

That is why the Commission is making a proposal today to amend the SEPA Regulation and minimise the risk of possible disruption. The introduction of a transitional period of six months, until 1 August 2014, means that the SEPA end-date remains the same but banks and payment institutions will be able to agree with their clients to process payments that differ from the SEPA standard until then. After 1 August 2014, there will be no further transitional period.

Taking into account the urgency of the situation, the Commission urges the co-legislators to rapidly take up and agree this proposal so as to ensure legal clarity for all stakeholders. The Commission also calls upon Member States to ensure that, should the proposal still be in process of adoption on 1 February 2014, banks and payment services providers will not be penalised for continuing to process legacy payments in parallel with SEPA payments. For this reason, the proposal, if adopted after 1 February 2014 by the Council and Parliament will have a retroactive effect as from 31 January 2014.

Participants of the SEPA High Level meeting which brings together high-level representatives from the European Central Bank and board members of the Eurosystem central banks were consulted on this initiative on 19 December 2013.

dennis0162
10/01/14, 11:09
Vandaag het bedrag van de eerste SEPA automatische incasso mogen ontvangen.

Wat wel makkelijk is dat de klant kan zien welke incasso's over een aantal dagen worden afgeschreven.
En de klant kan zorgen voor voldoende saldo op zijn betaalrekening.

TotallyHosted
10/01/14, 12:55
Béste,

Ik ben zeer geïnteresseerd.

Ik heb nl de volgende vraag. De eerste incasso moet worden aangemerkt als eerste. Maar is dit ook van toepassing als je al gemachtigd bent.

Alvast dank

Als de eerste incasso fout gaat, moet je het ook weer als FRST doen. Als je de unieke id van je klant (MndtId) verandert, moet het ook weer FRST zijn. Als je 18 maanden (uit mijn hoofd) niet hebt geincasseerd, maak je ook weer FRST van (het contract is dan namelijk verlopen).

Al met al is 'PAIN' een goede benaming van het formaat. :yes:

Simon Besteman
12/01/14, 15:06
OK. SEPA is nu een paar maanden uitgesteld. De meeste hosters hebben hun zaakjes in orde. Maar moeten wij nu alsnog een webinar opzetten?

albertje007
23/01/14, 18:33
Het klopt deels wat er wordt gezegd. Maar SEPA start gewoon vanaf 1 februari. Betalen kan echter nog met het gewone nummer. Ofwel betalen daarvoor kunnen banken zowel het oude als het nieuwe nummer gebruiken.

Dit is volgens mij zo en is dus eigenlijk de incassoprocedure niet uitgesteld.

Icheb
24/01/14, 23:46
Dit is volgens mij zo en is dus eigenlijk de incassoprocedure niet uitgesteld.
De incasso procedure zelf is niet uitgesteld, maar de tussenvorm die we nu gebruiken, waarin CLIEOP3 en SEPA / PAIN mogelijk is, blijft nog iets langer. Dit is in ieder geval wat ik uit diverse bronnen gehoord heb. (Denk hierbij aan een payment service provider en een partij die relatief veel incasso's doet.)

Bart L
26/01/14, 10:08
Ook wij hebben een brief binnen gehad van de Rabobank. Iets in de strekking van fijn dat u al helemaal over bent op SEPA, maar het e.a. blijft nog even zoals het is, en boekingen e.d. kunnen dan ook op verschillende manieren binnenkomen.

Ben blij dat we ooit besloten hebben het administratie gedeelte van het CRM niet zelf te schrijven....

NielsV
27/01/14, 14:00
inderdaad is de overgangsperiode verlengd.

Je kunt tot 1 augustus zowel de "oude" CLIEOP blijven gebruiker als ook de SEPA incasso.

Wij voorzagen dit in september al wel.................. Banken konden ons toen niet vertellen hoe het allemaal precies zat met koppelingen e.d.
Ik heb me ook verbaasd over de bedrijven die vol blijdschap konden melden dat ze "Klaar zijn voor SEPA"... ja in hoeverre was dat dan...

Bart L
27/01/14, 14:18
Vandaag de eerste SEPA incasso batch binnen gehad. Dus dat loopt in ieder geval :thumbup:

hostmetro
28/01/14, 12:12
-Fout-

BsHosting
28/01/14, 12:30
Hier nu de 4e binnen ( sepa ) zonder problemen, het is even wennen maar ja das alles.

hostmetro
28/01/14, 12:36
Ik heb een vraag, hoelang kun je een euro incasso bestand na het importeren laten staan zonder direct te verzenden. Heb iets gehoord van een week, klopt dit?

Icheb
29/01/14, 22:21
Wij voorzagen dit in september al wel.................. Banken konden ons toen niet vertellen hoe het allemaal precies zat met koppelingen e.d.
Ik heb me ook verbaasd over de bedrijven die vol blijdschap konden melden dat ze "Klaar zijn voor SEPA"... ja in hoeverre was dat dan...
Nou zeg... We zijn in september live gegaan bij een klant met SEPA incasso's. Oké, de documentatie was half af, dingen waren ongetest bij de banken en de feedback was een ramp, maar toch draaide het in september al. We waren net iets te vroeg met de livegang bij deze klant vrees ik, want heb wel het gevoel dat onze klant een testcase was :(

Ik denk dat een aantal partijen misschien nog dachten dat het enkel een aanpassing in iDeal en IBAN was ;).

chielsen
07/03/14, 11:53
Klopt het dat het niet meer mogelijk is om zonder echte handtekening een incasso aan te vragen? Eerst kon je via een ideal machtiging dit doen, maar ik hoor net van targetpay dat dat niet meer mogelijk is. Dat is dan wel het doodvonnis van de internet incasso lijkt me (ik vraag me ook af hoe al die sites dat doen waar ik nooit iets teken of verifieer).

Hmmm, waarschijnlijk moeten we wachten op e-mandate:


Een speciale werkgroep van het Nationaal Forum SEPA-Migratie (NFS) heeft zich gebogen over de invoering van de e-mandate, die dezelfde status moet krijgen als een papieren, getekend mandaat door bedrijven en consumenten. De invoering van de e-mandate wordt voor medio 2015 voorzien.


En gelukkig loopt dat nooit uit... Wel slecht hoor als ze iDeal als europese standaard willen gaan gebruiken, maar dan zo achterlopen hiermee.

Mark17
07/03/14, 12:38
Klopt het dat het niet meer mogelijk is om zonder echte handtekening een incasso aan te vragen? Eerst kon je via een ideal machtiging dit doen, maar ik hoor net van targetpay dat dat niet meer mogelijk is. Dat is dan wel het doodvonnis van de internet incasso lijkt me (ik vraag me ook af hoe al die sites dat doen waar ik nooit iets teken of verifieer).

Voor zover mij bekend was altijd al een handtekening vereist, het enige is dat in het verleden mogelijk een gewaarmerkte digitale handtekening volstond (deze werd normaal niet gevraagd) en het nu niet meer volstaat.

maxnet
08/03/14, 01:17
Klopt het dat het niet meer mogelijk is om zonder echte handtekening een incasso aan te vragen?


Dat heeft nooit gemogen, maar nu schijnen er aan het ontbreken ook daadwerkelijk consequenties te zitten (eurotje of 60 per klacht)
Wachten op e-mandates waarmee het wel mag.

chielsen
11/03/14, 14:40
Ja daar was ik al bang voor. Ik vind het toch vreemd dat ik nog steeds op internet sites zie die alleen maar de bankgegevens vragen (niet eens een ideal transactie). Deze zijn allemaal in overtreding?

maxnet
11/03/14, 15:50
Ja daar was ik al bang voor. Ik vind het toch vreemd dat ik nog steeds op internet sites zie die alleen maar de bankgegevens vragen (niet eens een ideal transactie). Deze zijn allemaal in overtreding?

Wellicht nog niet overgestapt op SEPA.
Vragen ze alleen om rekeningnummer of ook om SWIFT/BIC?

iXSHosting
25/03/14, 09:15
Tis toch een half jaar uitgesteld?

Yourwebhoster
25/03/14, 09:26
Tis toch een half jaar uitgesteld?

Jep omdat een paar bedrijven het niet voor elkaar gekregen hebben om op tijd klaar te zijn. En dat terwijl ze al even de tijd gehad hebben:)

iXSHosting
25/03/14, 09:43
Ohh vandaar ;)

Cybafish
25/03/14, 09:45
Laat ik dan ook mijn 0,02 in 't bakje doen:

Zijn er nog meer mensen die zich ergeren aan de 3 dagen wachttijd voor RCUR's en 7 dagen (!!!) wachttijd voor FRST's? Iemand die goede ideeën heeft over waar dit goed voor is?

Jelte
05/07/14, 12:22
Voor zover mij bekend was altijd al een handtekening vereist, het enige is dat in het verleden mogelijk een gewaarmerkte digitale handtekening volstond (deze werd normaal niet gevraagd) en het nu niet meer volstaat.

Vooraf: ik ben hier niet in thuis en heb mij er ook nog niet in verdiept (wij gebruiken nog geen incasso's).

Dit punt over de handtekening roept bij mij nogal wat vragen op. Wat als ik bijvoorbeeld een online formulier inricht waar ik een klant zijn handtekening via de computer laat tekenen. Dit formulier wordt vervolgens zowel naar mij als de klant gemaild met zijn handtekening erin opgeslagen. Je zou zeggen dat er dan weinig verschil is met een echte fysieke handtekening.

drex
05/07/14, 14:11
Jelte
In hurry tempo postings aan het scoren....
allemaal reacties op oude postings en die merendeel niets toevoegen :-((

Jelte
05/07/14, 14:52
@Jelte (http://www.webhostingtalk.nl/member.php?u=6370)
In hurry tempo postings aan het scoren....
allemaal reacties op oude postings en die merendeel niets toevoegen :-((
@drex (http://www.webhostingtalk.nl/member.php?u=27269)
Jammer dat je dat zo ziet. Ik denk dat ik vooral vanuit de juridische hoek een bijdrage kan leveren. Ik heb zojuist jouw laatste posthistorie bekeken en ik zie dan eigenlijk niet hoe die berichten dan wel van (een grotere) toegevoegde waarde zijn.

Ik kom zo nu en dan op webhostingtalk.nl. Ik ben sinds al sinds 2005 geregistreerd, maar ben de laatste tijd wat actiever. Al kan ik ook zo weer een paar weken wegblijven. Het klopt dat ik bij een bezoek de topiclijsten langs loop en dan ook de oudere topics bekijk.

En om terug te gaan naar mijn post #39 (http://www.webhostingtalk.nl/usertag.php?do=list&action=hash&hash=39) in dit topic, dat vraag ik me serieus af.

Mark17
05/07/14, 15:04
Vooraf: ik ben hier niet in thuis en heb mij er ook nog niet in verdiept (wij gebruiken nog geen incasso's).

Dit punt over de handtekening roept bij mij nogal wat vragen op. Wat als ik bijvoorbeeld een online formulier inricht waar ik een klant zijn handtekening via de computer laat tekenen. Dit formulier wordt vervolgens zowel naar mij als de klant gemaild met zijn handtekening erin opgeslagen. Je zou zeggen dat er dan weinig verschil is met een echte fysieke handtekening.

Toen ik de laatste keer naar de voorwaarden van de ING keek was dat niet voldoende. Een scan/fax van een (op papier) getekend document voldoet wel.

Jelte
05/07/14, 15:13
Toen ik de laatste keer naar de voorwaarden van de ING keek was dat niet voldoende. Een scan/fax van een (op papier) getekend document voldoet wel.

Ik weet dat ze bij de inschrijving op een universiteit nog steeds met een digitale machtiging werken (voorbeeld (http://media.leidenuniv.nl/legacy/stappenplan-digitale-machtiging-via-studielink.pdf)). Al zie ik in het stappenplan van het voorbeeld dat je daar moet bevestigen met een DigID. Dat zal qua verificatie van de identiteit een hogere waarde hebben dan een gescande handtekening.

Ik zal mij hier verder in verdiepen.

drex
05/07/14, 22:49
@drex (http://www.webhostingtalk.nl/member.php?u=27269)
Jammer dat je dat zo ziet. Ik denk dat ik vooral vanuit de juridische hoek een bijdrage kan leveren. Ik heb zojuist jouw laatste posthistorie bekeken en ik zie dan eigenlijk niet hoe die berichten dan wel van (een grotere) toegevoegde waarde zijn.


Het stroomt over van je bijdragen uit juridische hoek.
Ik zou zeggen succes er mee......

Jelte
05/07/14, 23:19
drex

Thx

eMiz0r
06/07/14, 14:14
Ja daar was ik al bang voor. Ik vind het toch vreemd dat ik nog steeds op internet sites zie die alleen maar de bankgegevens vragen (niet eens een ideal transactie). Deze zijn allemaal in overtreding?

Ja, officieel wel. Banken hanteren echter een doogbeleid. Wij hebben ook geen handtekening terwijl we toch snel 20k incasso's per jaar doen. Het is geen probleem, zolang er niet diverse klachten over onterechte incasso's bij de bank binnenstromen. Ze behouden zich nog altijd het recht toe om het contract om die reden op te zeggen zodat je niet meer automatisch kan incasseren. Het ligt er dus ook een beetje aan hoe je zelf omgaat met onterechte incasso's.


Zijn er nog meer mensen die zich ergeren aan de 3 dagen wachttijd voor RCUR's en 7 dagen (!!!) wachttijd voor FRST's? Iemand die goede ideeën heeft over waar dit goed voor is?

Yep! In tegenstelling tot voorheen heb je nu ineens een extra cashflowgat van 6 werkdagen. Dat kan flink in de papieren lopen :( De enige oplossing daartegen is je klant nu een week eerder alvast inlichten over de factuur in plaats van deze te versturen direct na verlenging. Zo hebben leasemaatschappijen het ook opgelost: het facturatiemoment is nu eerder (factuurdatum) de incassodatum blijft hetzelfde.

Klinkt als een easy fix, maar niet als je daardoor je hele facturatieproces om moet gooien.

Exsilia
16/07/14, 10:58
Om wat duidelijkheid te verschaffen in het handtekeningen verhaal mbt. SEPA. Bij SEPA heb je 2 incasso vormen: B2B en Zakelijk algemeen. B2B zegt het al, is alleen Business 2 Business. Zakelijk algemeen is B2C&B2B. Het verschil is onder andere:

- B2B is niet te storneren door de klant, Zakelijk algemeen is wel te storneren, tot 60 dagen na incasso.
- B2B vereist altijd een machtiging die opgestuurd is naar de bank. Zakelijk algemeen vereist dat niet.
- B2C vereist geen machtiging bij de bank. De incassant moet wel een machtiging hebben, maar zoals bekend wordt dat niet altijd gedaan. Wij zelf doen dat ook niet, het versturen van een formulier per post past gewoon niet meer in het hedendaagse zaken doen waarbij alles elektronisch gaat.


Zelf doen wij overigens al meer dan 10 jaar incasso, en ik heb nog nooit de bank om een machtiging zien vragen. Ik denk dat dat pas gebeurt als je structureel incasseert van mensen die daarover klagen. Je hebt het dus ook zelf in de hand denk ik.