PDA

Bekijk Volledige Versie : Verificatie van studenten



jaspertjeh
26/12/13, 18:25
Beste,

Graag wil ik jullie mening over het volgende:

We zijn op dit moment bezig met het introduceren van een nieuwe dienst binnen onze hosting-afdeling. We zijn van plan om voor studenten (zowel middelbaar als mbo/hbo), een webhosting-pakket aan te bieden voor een lager maandbedrag dan niet-studenten. Om te voorkomen dat Jan en alleman van de (hoge) korting profiteert willen we hiervoor een verificatie-proces aan vooraf laten gaan, bijvoorbeeld door het opsturen van een kopie van een studentenpas of een bewijs van aanmelding op de school. Hoever mogen we gaan in dit proces m.b.t. het verkrijgen van informatie over de betreffende student? Graag jullie mening.

Met vriendelijke groet,
Jasper

ozeik
26/12/13, 18:44
Je kan gewoon een verificatie sturen naar emails van bijv het domein @student.rug.nl of @rug.nl . Andere instellingen zullen hetzelfde bieden aan hun studenten.

systemdeveloper
26/12/13, 19:33
Net zoals je de gegevens van een gewone klant eigenlijk moet controleren, kun je studenten gewoon een kopie van hun studentenpas laten sturen.
Na verificatie dat het een student is, moet je die kopie dan wel verwijderen.

Hosted
27/12/13, 09:44
Pas wel op dat studentenpassen normaliter niet worden ingenomen, het kan zomaar zijn dat iemand al 2/3 jaar van school af is en een pas heeft (studentenpas), waardoor ze die korting nog krijgen. Nu moet je jezelf wel afvragen of dat er is, elke klant is er weer eentje natuurlijk (zonder marge kan je ook geen studentenpakketten verkopen).

Marin
27/12/13, 11:41
Pas wel op dat studentenpassen normaliter niet worden ingenomen, het kan zomaar zijn dat iemand al 2/3 jaar van school af is en een pas heeft (studentenpas), waardoor ze die korting nog krijgen. Nu moet je jezelf wel afvragen of dat er is, elke klant is er weer eentje natuurlijk (zonder marge kan je ook geen studentenpakketten verkopen).

Ja maar die passen zijn maar een jaar geldig.

Awerso
27/12/13, 12:00
Ja maar die passen zijn maar een jaar geldig.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat op deze passen geen geldigheidsduur staat, iig niet bij mij op de universiteit.

ozeik
27/12/13, 12:03
Ja maar die passen zijn maar een jaar geldig.
Nee, de RUG heeft sinds dit jaar passen met RFID erin die niet elk jaar vervangen worden. Enige makkelijke methode die betrouwbaar en het minst privacygevoelig is, is het verifieren van de studentmail. Bij ons is dat bijv. a.b.achternaam@student.rug.nl voor studenten of a.b.achternaam@rug.nl voor werknemers (ook studentassistenten).

RichardVD
27/12/13, 12:27
Het enige waterdichte is bewijs van inschrijving. Deze is voorzien van datum en word ook door andere partijen gebruikt om te verifiëren of je nog student bent.

Ik heb hier nog twee schoolpassen liggen van verschillende hogescholen die niet zijn ingenomen. Bij één van de twee word zelfs mijn mail nog doorgestuurd naar mijn privé mail, erg prettig maar dus niet geschikt als verificatie.

dicktump
27/12/13, 17:04
Gewoon studentenpas en alcoholpromillage checken, dan zit je wel veilig :)

jaspertjeh
27/12/13, 21:19
Heren, hartelijk dank voor jullie reacties.

E-mail verificatie lijkt me op dit moment het beste en snelste idee om te kunnen checken of het een student betreft. Schoolpasjes vallen af, mede omdat er met pasjes makkelijk gefraudeerd kan worden over het schooljaar.

Naast een e-mail verificatie lijkt me een bewijs van inschrijving meesturen ook wel wat. Nu rest mij alleen de vraag of dit mag. Er staat namelijk toch wel wat privacy-gevoelige informatie in lijkt mij (bankrekeningnummer, handtekening). Hoe denken jullie hierover?

Met vriendelijke groeten,
Jasper

dreamhost_nl
28/12/13, 11:41
Naast een e-mail verificatie lijkt me een bewijs van inschrijving meesturen ook wel wat. Nu rest mij alleen de vraag of dit mag. Er staat namelijk toch wel wat privacy-gevoelige informatie in lijkt mij (bankrekeningnummer, handtekening). Hoe denken jullie hierover?


Over het algemeen zal de student dit soort informatie ook moeten verstrekken om te kunnen betalen. Daarnaast kun je de niet specifieke info ook zwart laten maken voor het toesturen. Gebeurt ten slotte ook bij het toesturen van afschriften bijv.

Arieh
29/12/13, 18:47
Als je het hebt over middelbaar en mbo/hbo, dan lijkt mij e-mail geen optie. Ik heb op alle 3 gezeten en bij geen van allen een mail adres gekregen.

Wynand
01/01/14, 16:23
Middelbare studentenkaarten hebben bij mijn weten ook in Nederland meestal een academiejaar (nu 2013-2014) gedrukt staan? Valt dan meestal ook min of meer uit af te leiden hoe lang de student normaal nog over z'n traject zou mogen doen.
Hogescholen/universiteiten geven zowat altijd wel elke student een mailadres? Zou stom zijn het niet te doen, 'n 365 accountje is er toch gratis voor.

Hostinger
03/01/14, 16:05
Een verklaring van inschrijving is wel een betrouwbare manier. En de documenten die ik heb gezien hebben alleen een naam, geboortedatum, onderwijsinstituut en begin en einddata. En zolang de student zelf de geboortedatum kan verbergen heb je dus weinig informatie die je anders niet zou hebben.

access2it
12/01/14, 17:46
Je kan vragen naar hun afschriften en kijken of ze een studie financiering hebben gehad.
afschrift niet ouder dan 3 maanden.

Arieh
12/01/14, 18:11
Ik zou de drempel toch wel laag houden. Afschriften, wie heeft ze uberhaubt nog? En daar staat ook andere privé info op. En een ander document e.d. heeft ook niet iedereen zomaar bij de hand. Dan mag het betreffende webhosting pakket wel dusdanig bijzonder zijn wil men daar die moeite voor doen.

access2it
12/01/14, 18:14
Arieh

Of vraag een printje van duo.
Betaal data.

Mark17
13/01/14, 09:29
Je kan vragen naar hun afschriften en kijken of ze een studie financiering hebben gehad.
afschrift niet ouder dan 3 maanden.

Niet iedere student ontvangt studiefinanciering of iets anders van DUO.