PDA

Bekijk Volledige Versie : ICT-Waarborg VS een eigen waarborg



ronaldvanhoeven
25/12/13, 11:58
Beste Collegae,
De geposte berichten over ICT-waarborg lezende lijkt het me heel duidelijk dat de meeste van ons zich niet kunnen vinden in dat wat ICT-Waarborg ons kan bieden.

Waarom beginnen we geen eigen "waarborg"? Immers iedereen kan een bordje aan zijn deur hangen dat hij of zij een erkent bedrijf is...

Groet,

Ronald

machit
25/12/13, 13:13
Een eigen waarborg opzetten kan wel, maar dan bepalen de deelnemers wat goed is. Niet erg objectief dus... Een dergelijke organisatie zou eigenlijk door een branche vereniging opgezet moeten worden.

Mark17
25/12/13, 13:18
Een eigen waarborg opzetten kan wel, maar dan bepalen de deelnemers wat goed is. Niet erg objectief dus... Een dergelijke organisatie zou eigenlijk door een branche vereniging opgezet moeten worden.

Zolang het waarborg vervolgens voor beschikbaarheid los staat van de branche vereniging (en dat geen reden is om lid te worden) dan kan ik me daar geheel in vinden. Overigens is een branche vereniging vaak (terecht) gericht op de aangesloten bedrijven en kunnen deze de eisen wel zo maken dat enkel de leden er aan kunnen voldoen. Een goede internationale (Europese?) waarborg/norm/etc. is dan beter denk ik.

Marin
25/12/13, 13:51
Ik denk dat dit al te vaak is geprobeerd. We kennen allemaal Hostmerk nog wel. Daarnaast heeft ispconnect ook getracht een keurmerk op te zetten, los van de branchevereniging in een aparte stichting met aparte bestuurders. Dit is ook gefaald. Het probleem is gewoon dat er een klap geld tegenaan moet om iets goed in de markt te zetten. En dan nog.. De onwetende consument die een hostingpakketje zoekt, gaat die naar een keurmerk kijken? En de grote klanten kijken dan eerder naar ISO certificeringen e.d.

systemdeveloper
25/12/13, 19:04
Dat is precies het punt... bewijs in keiharde cijfers dat je meer omzet heb door lid te zijn van een keurmerk en misschien heeft iemand dan interesse. Ik persoonlijk heb mijn zaken op orde, maar totaal geen interesse om te betalen voor e.o.a. blabla verhaaltje van een blabla partij met een nietszeggend logo. En ik heb nog nooit een klant gehad die naar zoiets vroeg. Hooguit naar ISO's of vakgerelateerde certs.

vDong
25/12/13, 23:42
Even buiten dat het wellicht meer kost dan het opleverd. Voor wie is het het keurmerk?

Voor klanten?
voor grote hosters om de kleine of nieuwe concurrentie te slopen?
Voor alle hosters?
Alleen voor bestaande?
Technisch capabele?
of alleen marketing capabele?

En dan heb ik het nog niet eens over "hoe enforce ik dat?" en "hoe voorkom ik dat grote/invloedrijke partijen zich er aan kunnen onttrekken"

Yourwebhoster
26/12/13, 11:56
Even buiten dat het wellicht meer kost dan het opleverd. Voor wie is het het keurmerk?

Voor klanten?
voor grote hosters om de kleine of nieuwe concurrentie te slopen?
Voor alle hosters?
Alleen voor bestaande?
Technisch capabele?
of alleen marketing capabele?

En dan heb ik het nog niet eens over "hoe enforce ik dat?" en "hoe voorkom ik dat grote/invloedrijke partijen zich er aan kunnen onttrekken"

Om te beginnen zou je kunnen zeggen dat het hosting bedrijf dat een keurmerk wil minimaal zoveel jaar/maanden moet bestaan. Het keurmerk zou gebruikt kunnen worden om het kwaliteitsniveau hoog te houden en op deze manier de vakantie hosters uit te sluiten van het keurmerk.

Marin
26/12/13, 11:59
Om te beginnen zou je kunnen zeggen dat het hosting bedrijf dat een keurmerk wil minimaal zoveel jaar/maanden moet bestaan. Het keurmerk zou gebruikt kunnen worden om het kwaliteitsniveau hoog te houden en op deze manier de vakantie hosters uit te sluiten van het keurmerk.

De inhoud is het probleem niet. ISPConnect had dat hele protocol liggen. Het is een kip en ei verhaal. Weinig hosters willen er voor betalen, weinig hosters willen hun site aanpassen om aan het keurmerk te voldoen etc. Etc.

Dat zal anders zijn als je als keurmerk al body heeft.

ronaldvanhoeven
26/12/13, 12:13
We zouden weer eens contact kunnen opnemen met ISPConnect. Eens kijken of we het weer nieuw leven in kunnen blazen, zonder dat het veel geld aan de leden zou kosten.
De hamvraag wordt natuurlijk: hoe zwaar zijn de eisen? Hoe hoog leggen we de lat?

Ronald

Marin
26/12/13, 12:17
We zouden weer eens contact kunnen opnemen met ISPConnect. Eens kijken of we het weer nieuw leven in kunnen blazen, zonder dat het veel geld aan de leden zou kosten.
De hamvraag wordt natuurlijk: hoe zwaar zijn de eisen? Hoe hoog leggen we de lat?

Ronald

Ronald je mag me altijd een pm sturen (ik ben bestuurslid) . Maar reeds vorige week is door de leden besloten ermee te stoppen.

drex
26/12/13, 13:34
Heb er al velen voorbij zien komen waaronder de meest actieve: DHPA, ISPConnect maar ook al diverse andere partijen. Wordt meestal met veel bombarie en redactioneel in de markt gezet en daarna ebt het vanzelf weg.....

vDong
26/12/13, 13:46
De inhoud is het probleem niet. ISPConnect had dat hele protocol liggen. Het is een kip en ei verhaal. Weinig hosters willen er voor betalen
<overtrokken reactie>Uh, tja, alleen langskomen om hosters laten te betalen, de inhoud is al door een groep concurrenten samengesteld.</overtrokken reactie>

Makke is hier een beetje dat je aan de hele hostingcommunity wil opleggen wat een selectief klein groepje belangrijk vind en daarbij concurrenten die iets anders doen willen buitensluiten.

Marin
26/12/13, 14:08
Uh, tja, alleen langskomen om hosters laten te betalen, de inhoud is al door een groep concurrenten samengesteld.


Leg eens uit??? ISPConnect verdiende er geen Euro aan, had er alleen werk aan.

drex
26/12/13, 14:43
Ik denk dat het grootste probleem is om een dergelijk Hostmerk op te zetten zal zijn punten als: financieel (het kostenplaatje) onafhankelijkheid, controlle (dagtaak), opvolging op die controlle en uitvoering en ga zo nog maar even door......

Marin
26/12/13, 14:50
Ik denk dat het grootste probleem is om een dergelijk Hostmerk op te zetten zal zijn punten als: financieel (het kostenplaatje) onafhankelijkheid, controlle (dagtaak), opvolging op die controlle en uitvoering en ga zo nog maar even door......

Dat is echt het probleem niet. Wij hadden een onafhankelijke stichting met bestuurders en een juridische organisatie die voor de controle en uitvoering zorgden.

Echter, hostend Nederland zit er gewoon niet op te wachten.

drex
26/12/13, 15:50
Dat is echt het probleem niet. Wij hadden een onafhankelijke stichting met bestuurders en een juridische organisatie die voor de controle en uitvoering zorgden.

Echter, hostend Nederland zit er gewoon niet op te wachten.

Ik denk ook dat het kostenplaatje van ISPConnect hier mede debet aan is geweest, daardoor loopt de belangstelling terug voor een dergelijk Hostmerk. Te omslachtig werken (is mijn visie) Ik ken het concept van ISPConnect en dat was op zich prima.......

Marin
26/12/13, 15:55
Ik denk ook dat het kostenplaatje van ISPConnect hier mede debet aan is geweest, daardoor loopt de belangstelling terug voor een dergelijk Hostmerk. Te omslachtig werken (is mijn visie) Ik ken het concept van ISPConnect en dat was op zich prima.......

Je doelt op de contributie? Als dat zo zou zijn dan verwacht je toch dat alle leden in ieder geval weld at keurmerk zouden wllen? Voor hen is de drempel lager zou je zeggen.

Mijn persoonlijke mening blijft dat de markt er niet klaar voor is. Ik denk dat er eerst eens een gedegen onderzoek zou moeten komen in de markt naar zoiets.

The-BosS
26/12/13, 17:35
Mijn persoonlijke mening blijft dat de markt er niet klaar voor is. Ik denk dat er eerst eens een gedegen onderzoek zou moeten komen in de markt naar zoiets.

Het probleem zit hem gewoon in het feit dat geen enkel (commercieel) keurmerk dan ook meerwaarde zal geven voor een hoster, zoals eerder al vermeld kennen potentiele klanten het toch niet of kijken er niet naar. Of kijken enkel naar de prijs voor hun pakket en de meer professioneel klanten kijken dan meer naar certificaten/licenties/partnerships/... ipv keurmerken.

Als je in Nederland de hosting markt volwassen wilt maken moet de regering in eerste instantie er al eens voor gaan zorgen dat jan met de pet van 14 jaar niet zomaar een hosting bedrijf kan starten ;). En zorgen voor certificaten die opgelegd en gecontroleerd worden door de overheid en niet door branche verenigingen of andere (commerciele) verenigen die ook totaal geen enkele macht hebben buiten iemand zijn keurmerk af te nemen (of het de volgende termijn niet meer toe te kennen).

Verder vindt ik persoonlijk ook dat een keurmerk verkregen moet worden door eerlijk en hard te werken en niet door (lid)geld er voor te betalen, maar het te verdienen. Zo kom je ook niet in situaties waar een kleine hoster die er het geld niet voor heeft geen keurmerk heeft maar het wel verdient en een grote hoster die er wel geld voor heeft het keurmerk wel even afkoopt maar het niet verdient. Het geld voor het onafhankelijk keurmerk kun je dan verkrijgen uit subsidies, sponsoring van bijvoorbeeld sidn (hebben toch geld teveel) of andere verenigingen/bedrijven die er verder geen commercieel belang bij hebben.

Waarom heb je in de horeca de voedsel inspectie, waarom heb je bij de telecom het ACM (OPTA); BIPT, waarom heb je in tig andere beroepstakken tig andere overheid inspecties en waarom heb je dit niet voor de hosting sector. Ik denk dat dit eerder een vraag is die er moet gesteld worden.

SebastiaanStok
26/12/13, 18:23
Ik moest eigenlijk gelijk hier aan denken :D http://xkcd.com/927/

drex
26/12/13, 18:29
Ik zelf denk dat er wel degelijk een waarde toegekend kan worden aan een hosting keurmerk, maar misschien dat men in Nederland er nog niet aan toe is........

En misschien op dat gebied krachten bundelen DHPA en ISPConnect en niet iedereen het wiel opnieuw uitvinden.

Marin
26/12/13, 21:39
En misschien op dat gebied krachten bundelen DHPA en ISPConnect en niet iedereen het wiel opnieuw uitvinden.

Ook daar is natuurlijk al over gesproken... Dhpa en ISPConnect werken al veel samen.

vDong
27/12/13, 00:09
Leg eens uit??? ISPConnect verdiende er geen Euro aan, had er alleen werk aan.
Precies, en terwijl ik er bewust overtrokken bij zij ,reageer je precies zoals men verwacht. De belangenvereniging die vrijwel niemands belang verdedigd verdiende nog niets aan het keurmerk, maar was wel belangenloos van plan te willen investeren in het keurmerk voor iedereen, zolang iedereen maar hun complete mening volgde?
</cynisme>

Hosted
27/12/13, 10:46
Wij werken ook met ICT-Waarborg, maar natuurlijk zou een apart keurmerk voor de hosting die ook veel dieper op de materie ingaat een stuk fijner aanvoelen. Wij proberen altijd hoge kwaliteit af te geven aan onze klanten en doen dat ook met hardware waar wij zelf vertrouwen in hebben. Een keurmerk zegt daar nu weinig over, een keurmerk over de kwaliteit en garanties voor hosting zou een beter alternatief zijn, maar wie gaat die stap zetten?

Marin
27/12/13, 12:35
Precies, en terwijl ik er bewust overtrokken bij zij ,reageer je precies zoals men verwacht. De belangenvereniging die vrijwel niemands belang verdedigd verdiende nog niets aan het keurmerk, maar was wel belangenloos van plan te willen investeren in het keurmerk voor iedereen, zolang iedereen maar hun complete mening volgde?
</cynisme>

Nou je zet er wel "overtrokken" bij maar je zet het wel neer, dat doe je niet zomaar. Ik nodig je uit om een aspirant lidmaatschap te nemen van onze vereniging zodat je ook ziet wat er gebeurt en je ook inspraak hebt op de koers. Kost je geen euro...

Het was overigens absoluut niet onze mening, er stond een onafhankelijke stichting, juridisch adviesbureau e.d.. En vergeet niet dat een vereniging handelt naar de inspraak van de ALV. Dus de leden...

vDong
27/12/13, 18:31
Nou je zet er wel "overtrokken" bij maar je zet het wel neer, dat doe je niet zomaar. Ik nodig je uit om een aspirant lidmaatschap te nemen van onze vereniging zodat je ook ziet wat er gebeurt en je ook inspraak hebt op de koers. Kost je geen euro...
Ik voel me niet vertegenwoordigd door de vele belangenverenigingen die er geweest zijn in de ISP wereld. En ik ben vast niet de enige. Op dit moment heb ik niet de energie en de tijd om dit vanuit binnenuit te veranderen, dus dat ga ik dan ook niet doen.

Het was overigens absoluut niet onze mening, er stond een onafhankelijke stichting, juridisch adviesbureau e.d.. En vergeet niet dat een vereniging handelt naar de inspraak van de ALV. Dus de leden...
Nu spreek je jezelf tegen, waren de doelen nu wel of niet opgesteld door een klein groepje hosters?

Maar ik ben wel benieuwd, doe eens een poging om mijn eerdere vraag te beantwoorden, voor wie was/is het keurmerk dat jullie voor ogen hadden?

entrypoint
27/12/13, 19:49
Hallo, is er in belgie ook zo een keurmerk ?

Marin
27/12/13, 19:53
De discussie of belangenverenigingen je wel/niet willen vertegenwoordigen ga ik hier niet aan. Ik nodig je nogmaals uit om met ons in gesprek te gaan, we horen graag je input over hoe het allemaal zou moeten volgens jou.

De doelen waren opgezet door het stichtingsbestuur i.s.m een juridisch adviesbureau. (de stichting is geinitieerd door ispconnect maar was wel onafhankelijk)

Het keurmerk dat wij voor ogen hadden was voor de Nederlandse Hoster. Simpel as that. De eerste opzet was simpel, de richtlijnen waren niet mega ingewikkeld maar je kreeg bijvoorbeeld wel een uitgebreide websitescan die checkt of je voldeed aan de informatieplicht. De rest van de regels heb ik nu niet op mijn netvlies staan. Die keuring werd door een onafhankelijk bureau uitgevoerd en het bestuur van de vereniging kreeg dit uiteraard niet te zien.