PDA

Bekijk Volledige Versie : VM of meerdere virtual hosts voor cursus?



Piwi-Web
26/11/13, 10:08
Beste WHT'ers,

Ik kreeg de vraag om eens na te denken over het volgende:

Er moet een cursus gegeven worden aan maximaal 20 cursisten. Deze cursisten krijgen geleerd hoe ze een webapplicatie moet gebruiken. Het is de bedoeling dat elke cursist zijn eigen data kan inladen waarop hij of zij handelingen kan doen. Elke cursist heeft dus een eigen instantie van de webapplicatie nodig gezien de applicatie niet multi-user is (of in ieder geval niet met meerdere db's).

De cursist neemt zijn eigen laptop mee.

Ik kreeg de vraag als het mogelijk is om een VM te maken die de cursist kan opstarten, en middels de browser naartoe kan surfen (bv. webapplicatie.local). Echter, vraag ik mij persoonlijk af als dit uberhaupt mogelijk is zonder dat de cursist software als VMWare player / VirtualBox moet installeren. Wellicht is het ook mogelijk middels een centrale server waar men naartoe kan surfen (private network via WiFi o.i.d.).

Iemand als eens met zo'n bijltje gehakt? Wat zou jij doen?

T. Verhaeg
26/11/13, 10:13
Wat dacht je van allemaal kleine VM's, per cursist eentje. Als je dan gebruik maakt van VMware kan je de disk configureren als independent - nonpersistent wat er voor zorgt dat je bij een power off terug gaat naar je base image. Na de trainingsdag zet je dus alle VM's uit, en je hebt dan weer gewoon 20 schone machines.

Ik weet niet wat de web applicatie trekt.

Piwi-Web
26/11/13, 10:18
Maar dan moet de cursist dus iets als VMWare player installeren? Dat zie ik niet echt zitten om te coördineren gezien het hier leken betreft :-) Het moet zonder hulp van een techneut kunnen worden gebruikt, ik zal er in eerste instantie niet bij aanwezig zijn.

Edit: De app gebruikt niet ontzettend veel gezien het maar een summiere hoeveelheid data zal bevatten.

T. Verhaeg
26/11/13, 10:24
Nee, ik doel op een VMware host (klein servertje) welke een aantal kleine VM's host. De cursisten kunnen dan op IP adres of hostnaam bij de server.

Piwi-Web
26/11/13, 10:28
Nee, ik doel op een VMware host (klein servertje) welke een aantal kleine VM's host. De cursisten kunnen dan op IP adres of hostnaam bij de server.

Ik zal het eens over de schutting gooien. Je zal dan al snel een servertje van 24 GB nodig hebben (uitgaande van 1 GB p/vm) en die hebben ze niet gok ik ;-) Daarom dat ik ook al naar virtual hosts aan het kijken was en dan gewoon 20 x die applicatie installeer :)

visser
26/11/13, 11:39
Maar dan moet de cursist dus iets als VMWare player installeren? Dat zie ik niet echt zitten om te coördineren gezien het hier leken betreft :-) Het moet zonder hulp van een techneut kunnen worden gebruikt, ik zal er in eerste instantie niet bij aanwezig zijn.


Ah, dan is de cursus nu al mislukt.

Je kent vast wel het demonstratie effect, dat dingen die 'altijd' werken net mislukken als je het wilt laten zien.
Dat geldt nog veel meer voor trainingen waarbij de cursusleider de infrastructuur niet kent, en dan nog moet opbouwen met de cursisten. (en bij cursisten die hun eigen compu's meenemen IS het 'opbouwen' ) En dan zijn het niet eens ITers zeg je ?

Hallo, wakker worden, wat verwacht je nou ? Je mag al blij zijn als ze erin slagen op het netwerk te komen.

Ik heb zoiets inderdaad wel eens gedaan, inderdaad met een vm player (met als doelgroep WEL IT'ers) en zelfs dan, ook al denk je dat aan alles gedacht hebt komen er nog vragen waar je niet aan gedacht had. Natuurlijk zijn er altijd mensen die (eigenwijs, ITer, de instructie is niet voor hen natuurlijk) die gewoon beginnen en vastlopen, maar ook logische vragen waarvan je niet gedacht had dat het ook anders kan, en dus gevraagd word 'moet het zus of moet het zo' .
Bij 'bring your own' is de uitdaging wat groter, want je moet toch zien dat je voorbereiding 'alles' dekt. En min of meer iedereen vraagt op ongeveer hetzelfde moment dezelfde dingen.
Ook als cursist bij trainingen (professioneel) zie je dat effect, en beoordeel je de cursus mede door hoe goed de infrastructuur _echt_ klaar was. De charme van een gestresste trainer die zit te bellen met een backoffice voor iets wat niet werkt wordt al snel ergernis over een amateuristische prutser.

Je kunt een stuk geld ruilen voor support, zogezegd.
De meest luxe optie is alle werkplekken klaarzetten, aanzetten, testen (ja, allemaal, niet slechts één station), en dan is het onderdeel infrastructuur redelijk gedekt, en kan het alleen in de feitelijke cursus nog misgaan.
Een middenweg is dan dat de cursisten alleen een scherm meenemen (RDP ), en je een heel dikke server hebt staan waar alle moeilijke dingen op klaar staan, een bak vol VMs . (Ook daar moet je je suf op testen, en nog in de buurt zijn om mensen _hun_ rdp sessie te helpen opzetten ).

Als je dat ook niet hebt, en je moet dingen op 'bring your own' laten installeren moet je daar aan aantal handige handjes hebben rondlopen die dat aan de praat helpen krijgen.
Als jij het bouwt/opzet, dan is het wel heel erg aan te raden om er zelf bij te zijn totdat de zaak draait.

vmware player is een prima optie, maar er zijn ontzettend veel mensen die niet zo handig zijn met hun computer.
En als het dichtgetimmerde bedrijfslaptops zijn is dat nog een extra uitdaging. Laat anders maar de contact persoon een testlaptop meenemen, want anders loop je vast tegen een verrassing aan. Het voordeel kan wel zijn dat de specs identiek en vrij redelijk zijn. Als mensen echt hun persoonlijke laptop meenemen kun je wel eens heel oude meuk hebben.
(ja, 'ik gebruik het alleen voor internet maar ik dacht het zal wel gaan als ik een beetje geduld heb' . En dan zit die persoon met een 512M laptopje een VM te draaien . )

Logistiek moet je ook even opletten : vmware player en een image van een paar gigabyte ga je natuurlijk NIET over wireless installeren. (20 laptops tegelijk die 2..4 G willen downloaden ? Dat wordt een heel lange ochtendkoffie ).
Zet ook een bedraad netwerk klaar, en leg een stel USB sticks met de images en vmware player neer.

Piwi-Web
26/11/13, 12:21
Visser, Bedankt voor je uitgebreide post!

Nu sta ik er zelf ook sceptisch tegenover dat er geen techneut aanwezig ben (ik wordt puur ingeschakeld voor een klein onderzoekje en eventuele installatie / configuratie). Maar dat is de keuze van de klant ;-)

Ik geef je volledig gelijk op het gebied van BYOD en VM, dat was ook mijn gedachte. Daarom dat ik iets met virtual hosts wil doen of, zoals jij aangeeft, iets met een RDP sessie.

Ik ga in ieder geval al het commentaar doorgeven. Nogmaals bedankt :)

asusk7m550
26/11/13, 12:22
Om wat voor webapplicatie gaat het? Kun je niet 1 server neer zetten en dmv vhosts werken? Dan kun je die ene server direct DNS en DHCP laten doen.

Mocht dat niet kunnen, dan kun je nog voor een cloudoplossing kiezen en deze instancies in de cloud zetten. De cursisten hebben dan alleen de URL nodig. Jij maakt dan zelf de verschillende instancies aan dmv een snapshot die je eerder hebt gemaakt.

t.bloo
26/11/13, 12:54
Ga er van uit dat je internetverbinding naar buiten niet werkt op het moment dat je het nodig hebt (been there...). En dus ook geen DNS en andere standaard dingen die je wel zou verwachten. Daarnaast is het maar de vraag of je BYOD voldoende snel 100% op een lokaal netwerk actief krijgt.

Mark17
26/11/13, 13:05
Afhankelijk van de webapplicatie is het mogelijk ook nog een idee om een usb webserver te gebruiken en daarbij naast lokaal een server met vhosts neer te zetten. Dan probeer je eerst de usb webserver optie en als die niet werkt pak je de browser en ga je verbinden met een lokale server. Hiermee dek je 2 risico's redelijk af (netwerk werkt niet/usb webserver werkt niet), vul je het aan met een paar "reserve laptops" die getest zijn en je weet zeker dat ten minste X personen kunnen werken en de kans groot is dat alles zal werken.

systemdeveloper
26/11/13, 13:42
En dan hopen dat elke cursist een ondersteunde os installatie heeft en niet de 1 met freebsd aankomt, de ander met xp, dan een mac, nintendo... etc...

De enige 'veilige' optie lijkt me wanneer ze niks hoeven te installeren en elke cursist via het lokaal netwerk naar een <cursistnaam>.blaat domeintje kan surfen en je de omgevingen als vhosts al klaarzet op een servertje.
En dan nog moet je hopen dat elke browser die ze gebruiken door je app ondersteund wordt en dat je app ook kan omgaan met met diverse vhosts (dus geen harde paden e.d.).
Heb je power en ram genoeg dan kun je er uiteraard ook vmmetjes van maken, maar dan wel op 1 (of meer) centrale bak(ken), tenzij het je niet uitmaakt dat elke cursist straks gaat wandelen met een kopie van de bedrijfsapp.

visser
26/11/13, 16:42
Visser, Bedankt voor je uitgebreide post!

Nu sta ik er zelf ook sceptisch tegenover dat er geen techneut aanwezig ben (ik wordt puur ingeschakeld voor een klein onderzoekje en eventuele installatie / configuratie). Maar dat is de keuze van de klant ;-)


Als 20 man anderhalf dagdeel van de cursus kwijt zijn aan 'opbouwen/installeren' is de klant vast vergeten wiens keuze het was.

Als jij leverancier (of werknemer bij de leverancier ) bent, maak dat echt goed duidelijk (wsl intern ? ). Een verkoper wil natuurlijk laag inzetten , 'hoe moeilijk kan het zijn even dingetje installeren', maar als daarmee een bak cursustijd verloren gaat komen de klachten wel bij de leverancier 'die had moeten waarschuwen'. Ook als je onderaannemer van de cursus verzorger bent is het vervelend. Dat de klant beloofd had 'mensen met enige pc ervaring' op cursus te sturen en je dan gedacht het dat even iets installeren snel zou gaan, wel, dat is een heel rekbaar begrip , 'enige PC ervaring'



Ik geef je volledig gelijk op het gebied van BYOD en VM, dat was ook mijn gedachte. Daarom dat ik iets met virtual hosts wil doen of, zoals jij aangeeft, iets met een RDP sessie.

Ik ga in ieder geval al het commentaar doorgeven. Nogmaals bedankt :)

Je hebt de meeste zekerheid als je bijna alle infra in eigen handen hebt en tevoren kunt bouwen en testen.
Maar als voldoende stevige hardware buiten budget valt, en er dan ook 'geen techneut beschikbaar hoeft te zijn' hoor ik al meteen de dubbeltjes op de eerste rang , en als de cursus kosten voor de klant en verwachting dan wel professioneel zijn gaat dat mis.

Avater
26/11/13, 17:12
Het is hier al een paar keer geroepen maar ook ik zou kijken of je dit lokaal of extern "gewoon" kan zelf kan hosten.
Middels losse vm's of met vhosts waardoor elke cursist naar zijn eigen web omgeving kan connecten.
Als er internet aanwezig is kan je dit simpel buiten de deur opzetten en managen.
Is er geen internet dan kun je altijd met een lokaal doosje af (met dhcp/dns/vhosts etc).
Dat kun je redelijk fool-proof opzetten.

ceesios
27/11/13, 16:47
Als je af kunt met vhosts zou ik gewoon een vm op je laptop draaien waar alles in zit. VMware player of workstation. Hoef je niet te slepen met een extra machine, je bent niet afhankelijk van internet en na de training zet je de boel terug naar snapshot en je kunt de volgende groep de zelfde setup geven.