PDA

Bekijk Volledige Versie : Bouw je eigen Shared Hosting



tomvb
25/11/13, 15:18
Koop een VPS met 2GB ram en host daar jouw platform op. Er zijn enkele panels beschikbaar, maar ZPanel springt er momenteel uit.
De Nederlandse community is gestart http://www.zpanelcp.nl en wil ervaren ontwikkelaars en hosters vragen om ook verder te denken en misschien helpen in dit project.

ZPanel heeft momenteel alle benodigde functies voor een goed stabiel platform. Het stond bekend om de Exploits, maar daar zijn wij (als community) druk mee geweest de laatste tijd.
Versie 10.1.0 heeft tot nu toe geen exploits en is 100% veilig getest.

Huur jouw VPS machine (OpenVZ bijv.) voor een mooi prijsje (80p/j) en bouw je eigen omgeving op. Hiermee bespaar je kosten en kun je gemakkelijk alle tools installeren, die jij in je omgeving wilt hebben. Denk hierbij aan Webmail, MySQL(PHPMyAdmin), Apache2, NGINX en vele opties.

Met dit bericht probeer ik het zelfstandig hosten van websites aan te moedigen. Persoonlijk ervaring met grote hosters en vele downtimes, dit is in de meeste gevallen dan opgelost!
Betreft unlimited bandwidth etc. dit is mogelijk maar ik raad aan om MOD-BW te installeren om de snelheid per seconde te verlagen naar 5mbit per domein. (Vanwege downloadservers van klanten)

Voor overige opties nodig ik jullie graag uit op het nederlandse platform of door hieronder reacties te plaatsen. :thumbup:

Gr,

Tom

WebMeso
25/11/13, 15:37
Huur jouw VPS machine (OpenVZ bijv.) voor een mooi prijsje (80p/j) en bouw je eigen omgeving op. Hiermee bespaar je kosten en kun je gemakkelijk alle tools installeren, die jij in je omgeving wilt hebben. Denk hierbij aan Webmail, MySQL(PHPMyAdmin), Apache2, NGINX en vele opties.

Is dit een soort van aanbieding of wat bedoel je hiermee?

Tip: loop je website eens na qua spelling, want er zitten erg veel fouten in.

tomvb
25/11/13, 15:42
Is dit een soort van aanbieding of wat bedoel je hiermee?

Tip: loop je website eens na qua spelling, want er zitten erg veel fouten in.

Nee, een voorbeeld.
Ik zal de website straks even nalopen ;) De fouten vallen denk ik wel mee.

WebMeso
25/11/13, 15:47
Als ik alleen al kijk naar de homepage;

- De gratis panel
- Beschikbare op
- gebaseerde servers
- maakt gebruikt
- Nederland(se) Community

tomvb
25/11/13, 16:01
Ah inderdaad duidelijke foutjes, bedankt voor de tip :)

Rik
25/11/13, 16:06
Dit is een verkapte verkoop, inclusief unlimmited zaken.
Slotje op z'n plaats dacht ik zo.

bibawa
25/11/13, 16:09
Eerste wat in mij opkomt: het is weer bijna vakantie..

Nevermind {xx} ?

tomvb
25/11/13, 16:13
Er zijn geen producten te koop :)
Meer het overhalen en bekendmaken van het project.

In het kort uitgelegd wat kan, los van wat jullie zelf willen aanschaffen.


Dit is een verkapte verkoop, inclusief unlimmited zaken.
Hmm ok? Ik ben geen hoster.

Ramon Fincken
25/11/13, 16:40
Ik viel een beetje van mijn stoel toen ik dit las:

Koop een VPS met 2GB ram en host daar jouw platform op. Er zijn enkele panels beschikbaar, maar ZPanel springt er momenteel uit.
> Volgens jouw mening toch?

Het stond bekend om de Exploits, maar daar zijn wij (als community) druk mee geweest de laatste tijd.
Versie 10.1.0 heeft tot nu toe geen exploits en is 100% veilig getest.
> Door wie? hoe getest?

Huur jouw VPS machine (OpenVZ bijv.) voor een mooi prijsje (80p/j)
> Per JAAR? eh ok ..

Met dit bericht probeer ik het zelfstandig hosten van websites aan te moedigen. Persoonlijk ervaring met grote hosters en vele downtimes, dit is in de meeste gevallen dan opgelost!
> En je betaalt 80 euro per jaar .. ok .. hoe ga je downtime oplossen met een CP als de server onbereikbaar is?
Wie doet serverbeheer?

tomvb
25/11/13, 16:48
Koop een VPS met 2GB ram en host daar jouw platform op. Er zijn enkele panels beschikbaar, maar ZPanel springt er momenteel uit.
> Volgens jouw mening toch?
Ja klopt, als voorbeeld wat ik al aangaf. ZPanel springt er naar mijn mening uit.

Het stond bekend om de Exploits, maar daar zijn wij (als community) druk mee geweest de laatste tijd.
Versie 10.1.0 heeft tot nu toe geen exploits en is 100% veilig getest.
> Door wie? hoe getest?
Door de community tot nu toe, zoals aangegeven.

Huur jouw VPS machine (OpenVZ bijv.) voor een mooi prijsje (80p/j)
> Per JAAR? eh ok ..
Als voorbeeld is een VPS machine van 80 p/j een mooi bedrag om te starten

Met dit bericht probeer ik het zelfstandig hosten van websites aan te moedigen. Persoonlijk ervaring met grote hosters en vele downtimes, dit is in de meeste gevallen dan opgelost!
> En je betaalt 80 euro per jaar .. ok .. hoe ga je downtime oplossen met een CP als de server onbereikbaar is?
Wie doet serverbeheer?[/QUOTE]
Ik meld dit voor hobbyisten, nogmaals ik verkoop niet en kan hierbij wel helpen indien nodig.

Dit is niet negatief bedoelt, maar het is alleen een tip voor mensen die een prive omgeving willen opzetten. Ik kan helpen met een paar goede hosters indien nodig, maar dat is niet mijn doel.
Als je geïnteresseerd bent in het hosten van je eigen websites of de dingen zoals genoemd, dan zou ik ZPanel aanraden.

Als voorbeeld is een VPS voor jezelf met 2GB RAM voldoende. Voor een prijs van 80€ per jaar kun je dan je eigen websites etc. hosten.
Het is dus ook de bedoeling dat je zelf alles inricht, volgens mij is ZPanel niet bekend bij iedereen wat ik zo lees.

WebMeso
25/11/13, 17:03
Tom als ik de whois check van de domein zpanel dan zie ik dat deze geregistreerd is bij een webdesigner welke ook hosting diensten bij zijn producten heeft.

Deze partij heeft toevallig ook T.P. van B. als houder. Lijkt wel erg op jouw username hier. Toeval?

tomvb
25/11/13, 17:05
Tom als ik de whois check van de domein zpanel dan zie ik dat deze geregistreerd is bij een webdesigner welke ook hosting diensten bij zijn producten heeft.

Deze partij heeft toevallig ook T.P. van B. als houder. Lijkt wel erg op jouw username hier. Toeval?

Dat zou kunnen. Alleen ik snap het doel hiervan niet? moet ik het nog een keer uitleggen? Het is alleen informatie voor hobbyisten en niet voor verkoop.
Ik host niets voor externe klanten, het is alleen een vraag of mensen willen supporten/ontwikkelen.

Vrolijk Forum zie ik maar weer :)

tomvb
25/11/13, 17:11
Ik bied geen producten aan op dit forum, dit is puur voor de ZPanel community. Voor vragen buiten dit topic om en andere zaken (prive gerelateerd) wordt niet gereageerd. Ik wil graag mensen uitnodigen om mee te doen met het project en niet om producten aan te schaffen.

WebMeso
25/11/13, 17:41
Hmm ok? Ik ben geen hoster.


Tom als ik de whois check van de domein zpanel dan zie ik dat deze geregistreerd is bij een webdesigner welke ook hosting diensten bij zijn producten heeft.

Deze partij heeft toevallig ook T.P. van B. als houder. Lijkt wel erg op jouw username hier. Toeval?


Dat zou kunnen. Alleen ik snap het doel hiervan niet? moet ik het nog een keer uitleggen? Het is alleen informatie voor hobbyisten en niet voor verkoop.
Ik host niets voor externe klanten, het is alleen een vraag of mensen willen supporten/ontwikkelen.

Vrolijk Forum zie ik maar weer :)

Ik speel alleen hier op in. Voor de rest laat ik me er niet over uit.

tomvb
25/11/13, 17:44
Ik speel alleen hier op in. Voor de rest laat ik me er niet over uit.

Top! Houden zo, want meer valt er niet over te vertellen :)
Haten heeft niet zoveel zin.. ik geef alles duidelijk aan.

cfmweb
25/11/13, 18:57
Het is alleen informatie voor hobbyisten en niet voor verkoop.

En je weet dat je nu op een forum zit waar het overgrote deel professioneel met hosting bezig is?

Het doel van je post ontgaat me volledig en heeft mijns inziens niets op WHT te zoeken.
Ik adviseer de mods een slotje om verdere wan-taferelen te voorkomen.

tomvb
25/11/13, 19:06
Dat wil niet zeggen dat Professionele hosting hier niets mee kan. ZPanel wordt namelijk ook gebruikt door vele ondernemingen.

Mensen bewust maken van de mogelijkheden is niet goed? ZPanel is hier namelijk niet erg bekend, maar het zou top zijn als er een Nederlandse community voor is.
En dat sommige personen whois etc. doorkijken, zal mij niet veel doen. Dit toont ook aan dat veel personen hier zwart-wit kijken, want wie zegt dat professionele hosters dit niet kunnen inzetten?

Onzin.

Mikey
25/11/13, 19:27
De discussie kan inhoudelijk gaan over zpanel, anders einde discussie.

Hostinger
25/11/13, 19:46
Puur op uiterlijk is ZPanel een van de mooiste control panels beschikbaar. Qua functionaliteit is ZPanel nogal karig. Het biedt het meest noodzakelijke maar daar houdt het mee op (geen script installers, geen file managers). Het grootste voordeel en nadeel van ZPanel is dat het op veel verschillende platformen kan draaien. Het is geschreven in PHP en tornt weinig aan de packages waar het op leunt (webserver, MySQL, FTP), en heeft plugins voor zowel Windows software als Linux/Mac systemen. Het nadeel daarvan is dat het niet zo goed integreert met het besturingssysteem (bijvoorbeeld: alles wordt uitgevoerd als de root user op Linux) waardoor het niet zo solide aanvoelt als bijvoorbeeld cPanel of DirectAdmin. En als je terug kijkt naar hoe ze met de beveiligingsproblemen om gingen bij de laatste versie heb ik weinig vertrouwen in dat er niet weer iets dergelijks voor komt.

Zou ik het voor mijn klanten gebruiken? Nee, daar gebruik ik liever een beproefd systeem zoals cPanel of DirectAdmin voor. Zou ik het voor mijn eigen websites gebruiken? Nee, daar gebruik ik liever een flexibeler paneel zoals Virtualmin voor.

tomvb
25/11/13, 20:05
Puur op uiterlijk is ZPanel een van de mooiste control panels beschikbaar. Qua functionaliteit is ZPanel nogal karig. Het biedt het meest noodzakelijke maar daar houdt het mee op (geen script installers, geen file managers). Het grootste voordeel en nadeel van ZPanel is dat het op veel verschillende platformen kan draaien. Het is geschreven in PHP en tornt weinig aan de packages waar het op leunt (webserver, MySQL, FTP), en heeft plugins voor zowel Windows software als Linux/Mac systemen. Het nadeel daarvan is dat het niet zo goed integreert met het besturingssysteem (bijvoorbeeld: alles wordt uitgevoerd als de root user op Linux) waardoor het niet zo solide aanvoelt als bijvoorbeeld cPanel of DirectAdmin. En als je terug kijkt naar hoe ze met de beveiligingsproblemen om gingen bij de laatste versie heb ik weinig vertrouwen in dat er niet weer iets dergelijks voor komt.

Zou ik het voor mijn klanten gebruiken? Nee, daar gebruik ik liever een beproefd systeem zoals cPanel of DirectAdmin voor. Zou ik het voor mijn eigen websites gebruiken? Nee, daar gebruik ik liever een flexibeler paneel zoals Virtualmin voor.

Je hebt een punt, naja er worden wel rechten toegewezen aan apache users. Maar CHMOD 777 wordt vaak gebruikt. In de nieuwe release van ZPanel wordt dat onder andere verbeterd. De vorige versie 10.0.2 is bijna niet vergelijkbaar met 10.1.0. ZPanel 10.1.0 integreert goed met Ubuntu 12.04 en Centos 6.x, tot nu toe perfect.

Er zijn in deze release wel Script Installers en een Filemanager. Aangezien ZPanel 10.1.0 wel een prima Module Repository heeft. Om even terug te komen op het integreren, ZPanel werkt het beste op Ubuntu en CentOS machines. Er zijn al genoeg organisaties die ZPanel gebruiken, maar je moet in dat geval wel alert zijn en weten waarmee je bezig bent. 10.1.0 is prima om klanten op te hosten. Het ZPanel team heeft alles wel snel opgelost en fixes worden snel uitgebracht voor 10.0.2 zelf.

Virtualmin vs ZPanel, tja ZPanel wint het met vriendelijkheid en de interface. Virtualmin is wat anders ingericht, maar of dit Virtualmin veiliger maakt weet ik niet. ZPanel is in verhouding heel open, dus je weet exact wat je kan verwachten. Maar daarom moet er aan gewerkt worden :) Als je jezelf gaat verdiepen in ZPanel, dan zie je dat de mogelijkheden bij 10.1.0 uitgebreider zijn dan de vorige versies.

The-BosS
26/11/13, 07:40
Puur op uiterlijk is ZPanel een van de mooiste control panels beschikbaar. Qua functionaliteit is ZPanel nogal karig. Het biedt het meest noodzakelijke maar daar houdt het mee op (geen script installers, geen file managers).

Als hoster heb ik persoonlijk liever een paneel wat minder mooi oogt, maar wel alle nodig functies bezit in de backend. Het is over het algemeen makkelijk om een leuke skin te maken dan nieuwe features toe te voegen of het is makkelijker om bvb een api te integreren in je eigen portaal als het paneel er niet uitziet maar wel alle nodig features bevat.


Het grootste voordeel en nadeel van ZPanel is dat het op veel verschillende platformen kan draaien. Het is geschreven in PHP en tornt weinig aan de packages waar het op leunt (webserver, MySQL, FTP), en heeft plugins voor zowel Windows software als Linux/Mac systemen. Het nadeel daarvan is dat het niet zo goed integreert met het besturingssysteem (bijvoorbeeld: alles wordt uitgevoerd als de root user op Linux) waardoor het niet zo solide aanvoelt als bijvoorbeeld cPanel of DirectAdmin. En als je terug kijkt naar hoe ze met de beveiligingsproblemen om gingen bij de laatste versie heb ik weinig vertrouwen in dat er niet weer iets dergelijks voor komt.

Ik zou zelf nog durven toevoegen dat de windows versie totaal geen meerwaarde heeft aangezien er geen enkele integratie met windows is, geen msql, geen iis, geen windows dns, geen .... Dus waarom zou je zelf een windows server nemen om er dan services op te zetten die beter onder linux draaien. Meer nog, de TS heeft het over kosten besparen, maar op windows is dat juist het omgekeerde want je betaald voor je windows licentie zonder echt gebruik te kunnen maken van de windows services.


Zou ik het voor mijn klanten gebruiken? Nee, daar gebruik ik liever een beproefd systeem zoals cPanel of DirectAdmin voor. Zou ik het voor mijn eigen websites gebruiken? Nee, daar gebruik ik liever een flexibeler paneel zoals Virtualmin voor.

Daar volg ik je volledig, ik ken zpanel trouwens al veel langer dan voor dit topic en toen zou ik het niet voor mezelf en klanten gebruikt hebben en nu nog steeds niet trouwens.


Je hebt een punt, naja er worden wel rechten toegewezen aan apache users. Maar CHMOD 777 wordt vaak gebruikt. In de nieuwe release van ZPanel wordt dat onder andere verbeterd. De vorige versie 10.0.2 is bijna niet vergelijkbaar met 10.1.0. ZPanel 10.1.0 integreert goed met Ubuntu 12.04 en Centos 6.x, tot nu toe perfect.

Als ik zaken zie als chmod 777 dan krijg ik de neiging om de website waar dat op vermeld staat zo vlug mogelijk te sluiten, als je dit dan in een controlpanel leest dan stel ik me sterke vragen bij de ontwikkelaars (community) of ze enig besef hebben van serverbeheer en beveiliging.


Er zijn in deze release wel Script Installers en een Filemanager. Aangezien ZPanel 10.1.0 wel een prima Module Repository heeft. Om even terug te komen op het integreren, ZPanel werkt het beste op Ubuntu en CentOS machines. Er zijn al genoeg organisaties die ZPanel gebruiken, maar je moet in dat geval wel alert zijn en weten waarmee je bezig bent. 10.1.0 is prima om klanten op te hosten. Het ZPanel team heeft alles wel snel opgelost en fixes worden snel uitgebracht voor 10.0.2 zelf.

Nu spreek je jezelf wel redelijk tegen moet ik zeggen, je wilt je profileren als opensource (gratis) control paneel voor de unmaged vps gebruikers. Maar je geeft zelf aan dat je moet weten waarmee je bezig bent, dat zijn dus meestal 2 zaken die niet samen gaan aangezien de meeste mensen die voor unmanaged kiezen enkel zo goedkoop mogelijk willen en er zelf geen verstand van hebben. En de kleine groep die er dan wel verstand van heeft zal zeker geen controlpanel gebruiken voor zijn eigen website of zal een beter/betrouwbaar controlpanel kiezen.


Virtualmin vs ZPanel, tja ZPanel wint het met vriendelijkheid en de interface. Virtualmin is wat anders ingericht, maar of dit Virtualmin veiliger maakt weet ik niet. ZPanel is in verhouding heel open, dus je weet exact wat je kan verwachten. Maar daarom moet er aan gewerkt worden :) Als je jezelf gaat verdiepen in ZPanel, dan zie je dat de mogelijkheden bij 10.1.0 uitgebreider zijn dan de vorige versies.

Het is niet omdat iets open is dat het daarom veiliger of beter is, ik zou zelf het tegendeel beweren. Aangezien de source beschikbaar is het ook makkelijker om bugs te vinden en te misbruiken, vooral als je dan al weet dat je zaken zoals chmod 777 en dergelijk gebruikt. Liefst dat er in de nieuwe versie verbeteringen en nieuwe features zitten, het zou maar wat raar zijn moest het slechter worden dan de voorganger ;).

tomvb
26/11/13, 11:46
Als hoster heb ik persoonlijk liever een paneel wat minder mooi oogt, maar wel alle nodig functies bezit in de backend. Het is over het algemeen makkelijk om een leuke skin te maken dan nieuwe features toe te voegen of het is makkelijker om bvb een api te integreren in je eigen portaal als het paneel er niet uitziet maar wel alle nodig features bevat.
Dan ken je ZPanel niet? Er zijn vele systemen ontwikkeld en dat groeit alleen maar verder. Voorbeeld: http://zyro.com/for-hostings/ De laatste ZPanel versie bevat alles wat nodig is en zo niet, dan is er wel een module.


Ik zou zelf nog durven toevoegen dat de windows versie totaal geen meerwaarde heeft aangezien er geen enkele integratie met windows is, geen msql, geen iis, geen windows dns, geen .... Dus waarom zou je zelf een windows server nemen om er dan services op te zetten die beter onder linux draaien. Meer nog, de TS heeft het over kosten besparen, maar op windows is dat juist het omgekeerde want je betaald voor je windows licentie zonder echt gebruik te kunnen maken van de windows services.
De Windows versie heeft inderdaad geen meerwaarde en is ook vooral "extra". Linux is daarom voor hosters de beste keus.


Daar volg ik je volledig, ik ken zpanel trouwens al veel langer dan voor dit topic en toen zou ik het niet voor mezelf en klanten gebruikt hebben en nu nog steeds niet trouwens.
Dat is persoonlijk, ligt eraan hoe je het zelf inricht.


Als ik zaken zie als chmod 777 dan krijg ik de neiging om de website waar dat op vermeld staat zo vlug mogelijk te sluiten, als je dit dan in een controlpanel leest dan stel ik me sterke vragen bij de ontwikkelaars (community) of ze enig besef hebben van serverbeheer en beveiliging.
chmod heeft verder geen invloed op de omgeving, tenzij er meerdere linux gebruikers aanwezig zijn. Meerdere omgevingen hebben dit trouwens, zoals virtualmin. ZPanel is niet volledig chmod 777, dit is vooral voor modules. (schrijfrechten etc.)


Nu spreek je jezelf wel redelijk tegen moet ik zeggen, je wilt je profileren als opensource (gratis) control paneel voor de unmaged vps gebruikers. Maar je geeft zelf aan dat je moet weten waarmee je bezig bent, dat zijn dus meestal 2 zaken die niet samen gaan aangezien de meeste mensen die voor unmanaged kiezen enkel zo goedkoop mogelijk willen en er zelf geen verstand van hebben. En de kleine groep die er dan wel verstand van heeft zal zeker geen controlpanel gebruiken voor zijn eigen website of zal een beter/betrouwbaar controlpanel kiezen.
Spreek ik mezelf tegen? Dit is maar een mening. Er zijn wel organisaties die ZPanel 10.1.0 gebruiken, in dit geval is je argument niet goed onderbouwd. cPanel kan ook fouten bevatten, zoals begin dit jaar de root exploit. Als ik dat zie, weet ik niet wat nou echt betrouwbaar is. Als je ZPanel 10.1.0 clean installeert voor een aantal websites (zonder modules) dan is het redelijk betrouwbaar.


Het is niet omdat iets open is dat het daarom veiliger of beter is, ik zou zelf het tegendeel beweren. Aangezien de source beschikbaar is het ook makkelijker om bugs te vinden en te misbruiken, vooral als je dan al weet dat je zaken zoals chmod 777 en dergelijk gebruikt. Liefst dat er in de nieuwe versie verbeteringen en nieuwe features zitten, het zou maar wat raar zijn moest het slechter worden dan de voorganger
Veiliger en beter hoeft ook niet, maar het wil ook niet zeggen dat betaalde producten wel betrouwbaar zijn. ZPanel is een prima oplossing voor kenners en startende hostingondernemingen, maar inmiddels wel wat groter geworden. Of het open meer risico's meebrengt weet ik niet, daar kan niemand helder antwoord op geven.


Maar je geeft zelf aan dat je moet weten waarmee je bezig bent, dat zijn dus meestal 2 zaken die niet samen gaan aangezien de meeste mensen die voor unmanaged kiezen enkel zo goedkoop mogelijk willen en er zelf geen verstand van hebben.
In dit geval ook met cPanel, Virtualmin en Directadmin. Ja het is duidelijk dat je ook bij deze pakketten weet wat je doet, dit zijn zaken die samen moeten gaan. Zonder kennis is het mogelijk, maar dan loop je bij al deze pakketten risico. En de kleine groep die er wel verstand van heeft... Nee, dat zeg je persoonlijk. Nogmaals, omdat jij het toevallig niet gebruikt wil het niet zeggen dat anderen dit pakket niet (willen) gebruiken.

In ieder geval bedankt voor je mening ;)

The-BosS
26/11/13, 18:56
Dan ken je ZPanel niet? Er zijn vele systemen ontwikkeld en dat groeit alleen maar verder. Voorbeeld: http://zyro.com/for-hostings/ De laatste ZPanel versie bevat alles wat nodig is en zo niet, dan is er wel een module.

Als je goed had gelezen dan was het je wel al duidelijk geworden dat ik het wel ken, heb het in het verleden zelf nog gebruikt om te testen. Maar zoals eerder verteld voldeed het totaal niet aan mijn eisen.


De Windows versie heeft inderdaad geen meerwaarde en is ook vooral "extra". Linux is daarom voor hosters de beste keus.

Waarom het dan aanbieden, dat brengt alleen maar verwarring met zich mee.


Dat is persoonlijk, ligt eraan hoe je het zelf inricht.

Uiteraard is dat persoonlijk, maar ik richt mijn servers zo veilig mogelijk in en dan wil ik geen services hebben op een shared platform die als root draaien (en al zeker het controlpanel zelf niet) of chmod 777 gebruiken.


chmod heeft verder geen invloed op de omgeving, tenzij er meerdere linux gebruikers aanwezig zijn. Meerdere omgevingen hebben dit trouwens, zoals virtualmin. ZPanel is niet volledig chmod 777, dit is vooral voor modules. (schrijfrechten etc.)

Als jij durft te beweren dat chmod 777 geen invloed heeft op je omgeving moet je dringend een wat zaken gaan opzoeken. En opnieuw spreek je jezelf tegen, nu begin je over een single user omgeving maar wil je hebben dat hosters het op hun shared omgeving draaien???


Spreek ik mezelf tegen? Dit is maar een mening. Er zijn wel organisaties die ZPanel 10.1.0 gebruiken, in dit geval is je argument niet goed onderbouwd. cPanel kan ook fouten bevatten, zoals begin dit jaar de root exploit. Als ik dat zie, weet ik niet wat nou echt betrouwbaar is. Als je ZPanel 10.1.0 clean installeert voor een aantal websites (zonder modules) dan is het redelijk betrouwbaar.

Ik beweer toch ook totaal niet dat andere controlpanels geen exploits kunnen hebben, maar de manier waarop zpanel werkt in combinatie met de beschikbaarheid van de source maken het wel eenvoudig om exploits te vinden. Als je eerst compiled c/c++/c# moet reverse engeneering wordt het veel moeilijker om bugs en exploits te vinden en tijdrovender en dan heb je met doelbewuste hackers te maken en niet met script kiddies die toevallig een php loophole zien.


Veiliger en beter hoeft ook niet, maar het wil ook niet zeggen dat betaalde producten wel betrouwbaar zijn. ZPanel is een prima oplossing voor kenners en startende hostingondernemingen, maar inmiddels wel wat groter geworden. Of het open meer risico's meebrengt weet ik niet, daar kan niemand helder antwoord op geven.

Als je als hoster gebruikt maakt van deftige betalende controlpanels krijg je natuurlijk ook support, wat je bij een open source controlpanel dus niet hebt en volledig afhankelijk bent van de goodwill van de community en van de developers.


In dit geval ook met cPanel, Virtualmin en Directadmin. Ja het is duidelijk dat je ook bij deze pakketten weet wat je doet, dit zijn zaken die samen moeten gaan. Zonder kennis is het mogelijk, maar dan loop je bij al deze pakketten risico. En de kleine groep die er wel verstand van heeft... Nee, dat zeg je persoonlijk. Nogmaals, omdat jij het toevallig niet gebruikt wil het niet zeggen dat anderen dit pakket niet (willen) gebruiken.

Zoals hierboven al aangegeven heb jij bij betalende controlpanels ook support (al dan niet inbegrepen), om het even vanuit mijn eigen situatie te bekijken heb ik 24/7 support met response time van 15 minuten. Indien de helpdesk met niet kan helpen of indien ik bvb een exploit/bug gevonden zou hebben dan gaan ze direct aan de slag om het te fixen. Desnoods bellen ze developers uit hun bed (effectief meegemaakt) om het probleem zo vlug mogelijk te analyseren en op te lossen. Met een open source versie ben je hier dus terug over geleverd aan de community en de developers die er maar net tijd moeten voor hebben om het te fixen (ik spreek uit ervaring ;)).

Begrijp me niet verkeerd, het is een leuk controlpanel voor de hobbyist (met kennis van zaken), maar ik zou het nooit aanraden om te gebruiken in een shared hosting omgeving tot er wat zaken beter geregeld worden.


In ieder geval bedankt voor je mening ;)

Graag gedaan ;)