PDA

Bekijk Volledige Versie : LVM backups maken, virt-backup.pl heeft enorm veel geheugen nodig



CeeReM.com
14/11/13, 22:05
Ik gebruik dit script om backups te maken van een aantal vpsjes: http://repo.firewall-services.com/misc/virt/virt-backup.pl

Nu is het zo dat dit script enorm veel geheugen gebruikt, makkelijk 40GB.

Iemand die de reden hiervan weet, of weet hoe dit te voorkomen?

CeeReM.com
16/11/13, 10:07
Iemand? :)

asusk7m550
16/11/13, 15:03
40GB aan geheugen vind ik wel erg veel.

Bedoel je niet 40GB aan disk space?

Mocht het wel geheugen zijn, waar zie je dat dan? Kan het niet te maken hebben met caching vanaf de harddisk?

Yourwebhoster
16/11/13, 15:03
Ik ken het script niet en wellicht meer wht members niet. Kan de maker je niet helpen (daniel aapstaart firewall-services.com)

trialotto
03/12/13, 14:39
Het is niet zo verstandig om een script van een derde partij te gebruiken, zeker niet dit specifieke script (ik heb het even vluchtig doorgenomen).

De vraag is ook of jij een backup van (alleen) de data wenst, of een backup van data en OS.

In mijn bescheiden opinie is het een en ander goed op te lossen met

a) een backup van data (buiten de VPS), bij voorkeur op een server in het interne netwerk, waartoe de VPS behoort,

b) een template voor de OS Installatie (lees: een lege installatie van de OS, met bijbehorende gepersonaliseerde configuratie),

het een en ander zodat een calamiteit opgelost kan worden door een nieuwe VM te installeren met de template (een paar seconden werk) en vervolgens de data via rsync te kopiƫren.

Mocht jij een integrale oplossing zoeken, dan is rsnapshot een zeer zinvol alternatief.

Daarmee is meteen ook duidelijk waarom het onderhavige script zo overbodig is, er zijn bestaande alternatieven beschikbaar, zoals rsnapshot.

Tot slot, een laatste opmerking: als de data relatief groot is (1 TB of meer), dan is een eigen root server met (tenminste) RAID 1 configuratie te overwegen, aangezien de RAID 1 configuratie (tot op zekere hoogte) een "safeguard" voor data betekent, welke "safeguard" de relatieve prioriteit van data backup doet verlagen.

Kortom, kijk niet alleen naar mogelijkheden van backup, maar probeer ook te kijken naar de aard van de technische infrastructuur, aangezien dit eisen stelt aan de wijze van zekerheidstelling van data.

MvG

systemdeveloper
05/12/13, 23:49
Ik schat zo 1-2-3 in dat TS het over het geheugengebruik heeft (die 40GB) en dat zal komen, puur omdat je dat beschikbaar hebt.
Het filesystem cached simpelweg alles wat 'dd' leest. Hij zal het indien nodig ook weer uit de cache gooien natuurlijk, maar zolang het ram niet nodig is, vult ie zijn cachebuffers er gewoon mee. Niks aan de hand eigenlijk.

Indien TS het over de grootte van de backups zelf heeft, komt dat ook door 'dd' omdat deze het hele diskdevice kopieert en niet alleen de bezette blokken.

Yourwebhoster
07/12/13, 12:42
Ik heb de offtopic discussie in een nieuw topic overgeplaatst: http://www.webhostingtalk.nl/dedicated-en-vps-unmanaged-hosting/182683-backup-verantwoordelijkheden.html#axzz2mmuD77Eq