PDA

Bekijk Volledige Versie : Makkelijkse manier om van VPS een back-up VPS te maken?



Cloudy
14/11/13, 10:38
Hoi,

Ben op zoek naar de meest simpele manier om van een VPS (centos 6.4/64bits) een back-up VPS te maken. Heb gedacht om nog een DA licentie af te nemen, gebruiker aan te maken en daar naartoe te FTP-en, maar volgens mij zijn er meerdere wegen die naar het virtuele Rome leiden?

Gerard

Kevin Bentlage
14/11/13, 10:45
Het makkelijkste is om gewoon een kale CentOS 6.4 installatie op te zetten (zonder DirectAdmin) en daarop een ftp daemon te installeren, hieronder een turorial waar zoiets wordt uitgelegt met vsftpd;

https://www.digitalocean.com/community/articles/how-to-set-up-vsftpd-on-centos-6--2

Cloudy
14/11/13, 11:30
Thanks Kevin, precies wat ik zocht *denk ik* ..:)

DiederikL
14/11/13, 11:58
Ik zou je eerder rsync over SSH aan willen raden voor het maken van backups.

http://www.thegeekstuff.com/2011/07/rsync-over-ssh-without-password/

t.bloo
14/11/13, 12:51
Debian erop (oh... je hebt al voor centos gekozen), zfs er op, per account snapshots maken, sftp of rsync over ssh toegang.

Cloudy
14/11/13, 13:29
DiederikL en t.bloo het gaat hier om Directadmin.. Volgens mij heb je in de oplossing van t.bloo elke dag een snapshot.. Maar niets op fileniveau..?

SF-Jeroen
14/11/13, 13:57
ZFS snapshots zijn op fileniveau. Overigens is zfs send/receive wel mooier dan rsyncen.

Pnin.
14/11/13, 13:59
Als je de VPS alleen voor (S)FTP gebruikt, kun je hem dan niet net zo goed laten vallen en iets als de CloudVPS Object Store gebruiken voor opslag?

t.bloo
14/11/13, 14:03
DirectAdmin hoort natuurlijk niet (meer) op een backup server.

Je kunt op je backup server per te backuppen "unit" een ZFS filesystem aanmaken. Een unit kan een user, een server, een account of wat dan ook zijn waarin je de backups wilt opdelen.

Met rsync of wat dan ook zet je de backup data er op. Met snapshots hiervan heb je historie.

Een backup zonder historie is slechts een kopie (sync) en dat is geen backup. Je wilt de backup van gisteren, vorige week of vorige maand terug kunnen pakken.

trialotto
03/12/13, 15:52
Iedereen,


DirectAdmin hoort natuurlijk niet (meer) op een backup server.

Je kunt op je backup server per te backuppen "unit" een ZFS filesystem aanmaken. Een unit kan een user, een server, een account of wat dan ook zijn waarin je de backups wilt opdelen.

Met rsync of wat dan ook zet je de backup data er op. Met snapshots hiervan heb je historie.

Een backup zonder historie is slechts een kopie (sync) en dat is geen backup. Je wilt de backup van gisteren, vorige week of vorige maand terug kunnen pakken.

Een aantal (zeer) goede punten.

Echter, de oorspronkelijke vraag was bedoeld om de "meeste simpele manier" te horen en ZFS is niet de meest eenvoudige weg.

Natuurlijk is rsync een soort-van "kopie in statische vorm", al is het wel de meest eenvoudige weg om data te dupliceren en veilig te stellen.

De historie kan met rsync behouden worden, althans met een goede rsync command (en dat is niet altijd even eenvoudig voor de leek).

Alleen, het is niet nodig om te verdiepen in rsync.

Er bestaat zoiets als rsnapshot, wat een shapshot en backup utility is, gebouwd rondom rsync.

Kortom, rsnapshot zou een prima en eenvoudige oplossing kunnen vormen voor de oorspronkelijke vraagsteller.

MvG

trialotto
03/12/13, 16:05
Beste iedereen,

In beginsel zijn er in deze post een aantal goede oplossingen aangedragen, zoals rsync, zfs en/of rsnapshot.

Het is eigenlijk niet echt een antwoord op de oorspronkelijke vraag, in die zin dat

a) rsync, zfs en/of rsnapshot vooral geschikt zijn voor backup van data binnen de VPS,

b) de VPS zelf bestaat uit een (of meerdere) VHD (virtual hard disk), welke eveneens gekopieerd kan worden, met het oog op backup.

Het bovenstaande betekent normaliter dat de meeste eenvoudige manier van backup van een VPS, met inbegrip van de daarop opgeslagen data, bestaat uit het (frequent/stelselmatig) kopiëren van de VHD file, bijvoorbeeld met rsync.

Daartoe is het wel nodig dat men toegang heeft tot de server, waarop de VPS draait.

Ik neem aan dat de oorspronkelijke vraagsteller een dergelijke toegang niet heeft.

Het leek me wel gepast om de bovenstaande mogelijkheid te vermelden, aangezien het vaker voorkomt dat mensen zoeken naar een backup oplossing voor data binnen een VPS, terwijl ze toegang hebben tot de (root) server en dus gewoon de VHD file kunnen kopiëren.

MvG

RackWerk
03/12/13, 23:59
Iedere keer een image backuppen kost aardig wat diskspace, immers zijn incrementals dan niet mogelijk. Rstnc ervoor gebruiken is dan ook een beetje zinloos, je kunt zo'n image dan net zo goed (s)ftp'en...

trialotto
04/12/13, 03:44
Iedere keer een image backuppen kost aardig wat diskspace, immers zijn incrementals dan niet mogelijk. Rstnc ervoor gebruiken is dan ook een beetje zinloos, je kunt zo'n image dan net zo goed (s)ftp'en...

RackWerk,

Dat is niet geheel correct, rsync is in theorie in staat om data incrementeel te kopiëren (incremental backup), al is de praktijk soms dat bepaalde versies van rsync een aantal bugs bevatten en bovendien dat met rsync behoorlijk zorgvuldig moet zijn met de command line options.

Kortom, met rsync zijn incrementals mogelijk, bijvoorbeeld met de "--backup-dir=DIR" option.

MvG

RackWerk
04/12/13, 08:43
RackWerk,

Dat is niet geheel correct, rsync is in theorie in staat om data incrementeel te kopiëren (incremental backup), al is de praktijk soms dat bepaalde versies van rsync een aantal bugs bevatten en bovendien dat met rsync behoorlijk zorgvuldig moet zijn met de command line options.

Kortom, met rsync zijn incrementals mogelijk, bijvoorbeeld met de "--backup-dir=DIR" option.

MvG

Een incremental van een filesystem ja...
Een incremental van een enkele disk image niet, want dat is maar 1 file. Die steeds wijzigt.

The-BosS
04/12/13, 09:20
Beste iedereen,

In beginsel zijn er in deze post een aantal goede oplossingen aangedragen, zoals rsync, zfs en/of rsnapshot.

Het is eigenlijk niet echt een antwoord op de oorspronkelijke vraag, in die zin dat

a) rsync, zfs en/of rsnapshot vooral geschikt zijn voor backup van data binnen de VPS,

En dat is dus ook niet echt waar de TS opzoek naar is, de vraag lijkt me toch redelijk duidelijk. Hoe maak je van een gewone VPS server een VPS server die als backup platform kan dienen. Niet hoe backup je de VPS server.


b) de VPS zelf bestaat uit een (of meerdere) VHD (virtual hard disk), welke eveneens gekopieerd kan worden, met het oog op backup.

Het bovenstaande betekent normaliter dat de meeste eenvoudige manier van backup van een VPS, met inbegrip van de daarop opgeslagen data, bestaat uit het (frequent/stelselmatig) kopiëren van de VHD file, bijvoorbeeld met rsync.

Daartoe is het wel nodig dat men toegang heeft tot de server, waarop de VPS draait.

Ik neem aan dat de oorspronkelijke vraagsteller een dergelijke toegang niet heeft.

Het leek me wel gepast om de bovenstaande mogelijkheid te vermelden, aangezien het vaker voorkomt dat mensen zoeken naar een backup oplossing voor data binnen een VPS, terwijl ze toegang hebben tot de (root) server en dus gewoon de VHD file kunnen kopiëren.

En nu maak je totaal verkeerde aannames dat elk vps platform een VHD file bevat, naast het feit dat als dit al het geval is je die file niet zomaar even kunt syncen aangezien die file locked is en data constant veranderd. Met als gevolg dat je een corrupte "backup" of duplicaat van dit bestand hebt. Daarom maken ook de meeste providers gebruik van lvm in plaats van image file, zodat ze op het lvm volume een snapshot kunnen maken en hiervan een "backup" image kunnen trekken.

trialotto
04/12/13, 14:40
theboss,

En het punt is?

Goed, de verwarring over en weer begint al bij het hanteren van de term "VHD file", waarmee ik uitsluitend bedoel: de file of ruimte waarop de virtuele hard disk zich bevindt, welke file of ruimte diverse extensies kan hebben, waaronder toevallig ook de .vhd extensie.

Gaat het volgens jou om de backup van de VPS server (in zijn geheel)?

Prima, dan zijn technieken zoals rsync, zfs en rsnapshot niet echt of echt niet geschikt.

Dan heb je een punt, maar dat punt kan je dan ook richten op de andere posters, die deze technieken eveneens in hun antwoord verwerkten.

Is het van belang dat de virtuele hard disk file gelocked is?

Dat is nagenoeg altijd zo, maar niet altijd.

Is het van belang om aan te nemen dat de "meeste providers" gebruik maken van lvm?

Nee, al is het maar omdat de TS een VPS (!) heeft en het voor hem derhalve (veelal) onbekend en/of irrelevant is op welk systeem de VPS draait.

Overigens, LVM (logical volume manager) is Linux gebonden en laten er nu ook providers zijn die met andere systemen werken.

Samengevat, de TS zoekt naar een oplossing voor de backup van data.

Het antwoord op de vragen van de TS is hopelijk reeds gegeven, al zou het mij niet verbazen dat hij door de "bomen het bos niet meer ziet".

Misschien dat jij hem een degelijke methode stapsgewijs kan uitleggen?

Ik heb er alle vertrouwen in dat jij de kennis en kunde hebt om een goede methode toe te lichten en daarmee kan deze discussie ook ten einde komen.

MvG

phreak
05/12/13, 01:27
Geniaal weer dit. Wil je fatsoenlijke backups maken, draai gewoon een bare metal backup, ook simpel qua restore weer. No hassle, geen wijsneuzerig en denegrerende discussies voor nodig :)