PDA

Bekijk Volledige Versie : Bitcoins accepteren als betaalmiddel



Kevin Bentlage
14/11/13, 07:57
Voor een nieuw (budget) project ben ik aan het nadenken om bitcoins als extra betaalmiddel te accepteren.

Privé heb ik een aantal BTC, lees er veel over en ik vind het ook een erg interessante materie waar ik wel toekomst in zie, maar hoe zit dit zakelijk precies. Het lijkt me leuk om zakelijk bij te kunnen dragen aan de opkomende bitcoin markt.

Een aantal vragen die ik zo kan stellen;

- Zijn er hier al hosters die Bitcoins accepteren als betaalmiddel?
- Welke payment providers worden er gebruikt (ik ken Bitpay.com) en hoe werkt dit precies met de administratie.
- Hoe wordt er rekening gehouden met de constant wisselende wisselkoers? Je zult dus realtime je product prijs moeten kunnen aanpassen a.d.v. de huidige EUR/BTC koers?

En boven al, wat zijn de ervaringen?

- Wordt er echt gebruik gemaakt van dit betaalmiddel i.c.m. hosting producten?
- Merk je dat je meer verkoop hebt omdat je bitcoins accepteert?
- Niet onbelangrijk; Wat voor soort klanten trek je hiermee aan (hackers, mensen die verkeerd willen), gezien het feit dat bitcoin een anoniem betaalmiddel is?

phreak
14/11/13, 10:11
BitCoins staat voor een anoniem betaalmiddel, wil je wel dat soort "shady" figuren aantrekken.. iig, het is maar wat voor business je hebt/wil.

systemdeveloper
14/11/13, 10:14
Maar het is ook een erg speculatieve munt die je veel kan opleveren (of kan instorten tot een kwartje natuurlijk).

Je kunt de api van https://blockchain.info/ gebruiken.

Domenico
14/11/13, 10:58
Twee dingen Kevin Bentlage

1] Je bent zeker niet de eerste maar daar gaat het geloof ik ook niet om. Namecheap doet het al sinds afgelopen zomer.
https://www.namecheap.com/support/payment-options/bitcoin.aspx

2] Namecheap accepteert de bitcoins ook met “zero confirmations” wat wil zeggen dat de transactie nog niet is geverifieerd via de "global block chain". Dus zij accepteren de bitcoin betaling al voordat ze het geld hebben ontvangen met de wetenschap dat het ook vals kan zijn. Als jij niet bereid bent dit risico te lopen kan jij je klanten niet direct een product leveren na betaling. Zie het als het wachten op een overschrijving. Dit hoeft verder geen belemmering te zijn maar het is maar dat je het weet.

Kevin Bentlage
14/11/13, 11:28
Jep dat is zeker waar van die transactie verificatie, zo had ik het nog niet bekeken. Hoe zouden die BTC payment providers hiermee omgaan (zoals bitpay)?

Hostinger
14/11/13, 12:14
Met Bitcoins kun je een soort "fooi" bij een anders gratis betaling geven waarmee je voorrang krijgt voor de verificatie, daardoor kan een BitPay o.i.d. relatief snel een transactie verifiëren. Of als de transactie toch ongeldig blijkt te zijn kunnen ze gewoon "sorry, jammer" zeggen. Maar daarvoor zou je de voorwaarden van BitPay moeten raadplegen.

systemdeveloper
14/11/13, 13:10
Die verificatie gaat best snel, 1-2 verificaties kun je al binnen enkele minuten hebben. Alleen 6+ duurt iets langer, maar ja, 6+ is meer een verificatie op bancair nivo. Je kunt al eerder accoord gaan natuurlijk.

joriz
14/11/13, 20:39
Wij accepteren sinds mei Bitcoin betalingen via BitPay. Ik snap dat sommige het shady karakter zien. Wij hebben er bewust voor gekozen enkel betalingen vanuit Nederland te accepteren (MaxMind geolocate achtige dingen) met een maximum van 50 euro. Tot nu toe zijn er alleen nog maar legitieme bestellingen geweest door (nieuwe) klanten die ook de meerwaarde zien om even een klein bedrag te betalen en die dus ook geïnteresseerd zijn in internet en techniek.

Op dit moment laten we BitPay 6 verificaties uitvoeren. Hiermee heb je dus 100% gegarandeerd het geld. Zij doen ook de conversie van Euro naar Bitcoin en betalen ons gewoon ook weer in Euro's uit. Hierdoor is het eigenlijk net zoiets als PayPal maar dan goedkoper.
Wat betreft aantal betalingen gebruikt 99% van onze klanten gewoon iDEAL, overschrijven e.d. Dit soort alternatieve betalingen zijn dus vooral een leuk extraatje als optie.

dreamhost_nl
15/11/13, 12:08
Indien je de conversie tijdens het afrekenen laat uitvoeren naar Euro's zie ik ook niet zo'n probleem. De fluctuatie in conversie ligt dan bij de afnemende partij en niet bij jou.

Tim.Bracquez
15/11/13, 12:25
Hier ook via BitPay, werkt super goed, dagelijks uitbetalingen in euro naar je bank en kost je véél minder dan paypal. Refunds ook niet meer mogelijk, daar moet je zelf voor zorgen. Ook kan je instellen of bitpay wacht tot het bedrag geverifieerd is of niet, duurt dan 30 tal minuten.

Zien zelfs bedrijven hiermee betalen, hoe ze dit doen, geen idee. Bij ons komt het gewoon in Euro's op de rekening, je kan zelfs exports doen van je account status om aan de boekhouder te geven.

Zo ziet het er uit voor de "risk"
http://i.imgur.com/OA8s3sy.png